بهترین زمان استفاده از کالسکه نوزاد چه موقع است؟

دی ۱۴۰۲ | زمان مطالعه : ۹ دقیقه
استفاده از کالسکه

بیرون آوردن کودکان از خانه، به آن‌ها و شما این اجازه را می‌دهد که تجربیات و تعاملات جدیدی داشته باشید. به همین دلیل خریدن کالسکه نوزاد یک تصمیم مهم بعد از به دنیا آمدن بچه تلقی می‌شود. انواع مختلفی از کالسکه نوزاد وجود دارد که هر روز امکانات بیشتری به آن‌ها اضافه می‌شود. بسیاری از والدین می‌خواهند درباره بهترین زمان استفاده از کالسکه نوزاد بدانند و اینکه استفاده از کالسکه تا چه سنی صحیح است. در این مقاله به این موضوعات پرداخته‌ایم.

مزایای استفاده از کالسکه نوزاد چیست؟

استفاده از کالسکه مناسب برای نوزاد به شما امکان می‌دهد تا زمان باکیفیتی را با فرزند خود سپری کنید. علاوه بر اینکه می‌توانید همراه با کودکتان به پیاده‌روی بروید و از هوای تازه و دلپذیر لذت ببرید؛ می‌توانید از مزایای زیر نیز بهره‌مند شوید:

  • هم‌زمان با اینکه شما می‌توانید از پیاده‌روی لذت ببرید، نوزادتان نیز می‌تواند در فضایی ایمن و راحت استراحت کند.
  • زمان گذاشتن نوزاد در کالسکه او در مقابل پرتوهای مضر فرابنفش خورشیدی محافظت خواهد شد. این پرتوها می‌توانند به پوست کودک آسیب برسانند و خطر سرطان پوست در بزرگسالی را افزایش دهند. کالسکه نوزاد دارای سایبان است که جلوی تابش مستقیم نور خورشید به نوزاد را می‌گیرد.
  • حمل وسایل اضافی کودک نیز با کالسکه آسان‌تر است؛ زیرا اکثر کالسکه‌ها فضایی را به این منظور اختصاص داده‌اند.
  • استفاده از کالسکه حمل نوزاد را آسان‌تر می‌کند و دیگر والدین مجبور نیستند نوزادشان را دائماً بغل کنند. به‌خصوص با وزن گرفتن نوزادان حمل آن‌ها می‌تواند باعث کمردرد و گردن درد شما بشود.
  • استفاده از کالسکه امن‌تر از در آغوش گرفتن او در خیابان‌های پر از پستی و بلندی است که به دلیل محدود شدن دید شما هنگام بغل کردن کودک، هرلحظه امکان سقوط وجود دارد.
  • حرکات یکنواخت کالسکه بی‌قراری و ناآرامی کودک را کاهش خواهد داد.

شما می‌توانید با خریدن کالسکه‌های مسافرتی با یک تیر دو نشان بزنید؛ چراکه این کالسکه‌ها تاشو هستند و در ماشین می‌توانید به‌عنوان صندلی کودک از آن استفاده کنید.

پیشنهاد می‌کنیم مقاله "جامع‌ترین راهنمای خرید سیسمونی + لیست سیسمونی نوزاد" را نیز در وب سایت گهواره بخوانید.

سن مناسب استفاده از کالسکه 

در مورد بهترین زمان استفاده از کالسکه نمی‌توان یک پاسخ قطعی و ثابت داد، چون این موضوع به عوامل متعددی بستگی دارد. به‌طورکلی سن مناسب برای استفاده از کالسکه از همان بدو تولد است و محدودیتی از این نظر وجود ندارد اما توصیه می‌شود که در صورت امکان نوزاد را تا یک‌ماهگی از خانه بیرون نبرید. دلیل این است که فضای خانه به دلیل سروصدای کمتر و ثابت بودن دمای هوا، برای نوزاد تازه متولدشده مناسب‌تر است. بااین‌وجود اگر مجبور شدید از خانه خارج شوید، استفاده از کالسکه نوزاد او را اذیت نخواهد کرد ولی باید یکسری شرایط را در نظر بگیرید:

سن مناسب استفاده از کالسکه

  • در کشورهای گرم استفاده از کالسکه از بدو تولد نوزاد بدون اشکال است.
  • در کشورهای سردتر بهتر است تا یک هفتگی نوزاد صبر کنید؛ سپس به اندازه کافی لباس گرم تن او کنید و در صورت نیاز از دستکش و کلاه برای گرم نگه‌داشتن نوزادتان استفاده کنید.
  • در آب و هوای معتدل اگرچه می‌توان نوزاد را از همان روزهای اول با استفاده از کالسکه بیرون برد، اما بازهم نمی‌توانید برای مدت طولانی او را در معرض هوای آزاد قرار دهید.
  • هرگاه هوا یخبندان بود و یا مه غلیظی وجود داشت، بهتر است تا بهتر شدن هوا نوزاد را از خانه خارج نکنید.

پیشنهاد می‌کنیم مقاله "مزایای آغوشی نوزاد چیست | از چند ماهگی میتوان کودک را در آغوشی گذاشت؟" را نیز در وب سایت گهواره بخوانید.

استفاده از کالسکه تا چه سنی صحیح است؟

همان‌طور که برای یک مادری که شیردهی به نوزاد خود را انجام می‌دهد، نمی‌توان زمانی برای توقف شیردهی تعیین کرد، در مورد مدت اینکه کالسکه تا چند سالگی استفاده شود نیز، قانون سفت و سختی وجود ندارد. صحبت‌هایی که در این زمینه می‌شود در حد یک توصیه است نه بیشتر.

اکثر متخصصین اطفال معتقدند که زمان گذاشتن نوزاد در کالسکه نباید بیش از سه سالگی باشد. در این سن کودکان باید بدون هیچ مشکلی راه بروند و بدوند. اگر نشستن نوزاد در کالسکه تا بیش از سه سالگی هم ادامه پیدا کند و به یک عادت تبدیل شود، دیگر نمی‌تواند به‌درستی و در زمان صحیح به این مرحله از تکامل برسد.

کنار گذاشتن کالسکه یک فرصت عالی برای تقویت عضلات، استخوان‌ها و قلب کودکان است. راه رفتن کاملاً مستقل بین 3 تا 4 سالگی همچنین کمک می‌کند تا مقداری از انرژی مازاد کودکان تخلیه شود. درنتیجه آن‌ها بعدازظهر سریع‌تر به خواب می‌روند.

وقتی استفاده از کالسکه را به‌تدریج متوقف می‌کنید، کودک کم‌کم مهارت‌های اجتماعی را یاد می‌گیرد و می‌آموزد که از فرمان‌های شما تبعیت کند. این موضوع در یادگیری مهارت‌های امنیتی توسط کودک مؤثر است؛ اینکه در خیابان در چه قسمت‌هایی می‌تواند راه برود، چه زمانی باید متوقف شود و کی به دو طرف خیابان نگاه کند. همچنین می‌توانید در مورد محل عبور عابر پیاده و چراغ‌های راهنمایی رانندگی به او آموزش دهید.

پیشنهاد می‌کنیم مقاله "لیست لباس نوزاد تا دوازده ماهگی" را نیز در وب سایت گهواره بخوانید.