بیرون بردن نوزاد تا چهل روز اول تولد و مراقبت‌های لازم

شهریور ۱۴۰۲ | زمان مطالعه : ۹ دقیقه
بیرون بردن نوزاد تا چهل روز

همانطور که احتمالاً بسیاری از شما شنیده‌اید گفته شده است که بیرون بردن نوزاد تا چهل روز بعد از تولد قدغن است. و بسیاری از پزشکان بر این عقیده هستند که خارج کردن از نوزاد قبل از 40 روزگی خطر ابتلای او به عفونت را افزایش می‌دهد. در این مقاله قصد داریم بررسی کنیم که این موضوع تا چه حد صحت دارد.

احتمال عفونت قبل از چهل روزگی نوزاد 

لزوماً بیرون بردن نوزاد تا چهل روز او را در معرض امراض بیشتری قرار نمی‌دهد. بسیاری از مادران قبل از اتمام دوره‌ی 40 روزه با نوزاد خود بیرون می‌روند بدون اینکه به عفونت مبتلا شده یا بیمار شوند. در حقیقت، درست بعد از زایمان، شما و نوزادتان یک سفر در فضای باز از بیمارستان به خانه خود انجام داده‌اید. 

بدن شما پس از زایمان و کودکتان بلافاصله پس از تولد در معرض آسیب قرار دارید و در واقع، در خانه ماندن برای 40 روز اول پس از تولد، مقدار مناسب زمان لازم برای بهبودی از زایمان را در اختیارتان قرار می‌دهد. این مدت به کودک شما فرصت می‌دهد تا در محیط جدید خود قوی‌تر شده و به آن عادت کند.

ماندن در خانه در طی چند هفته‌ی ابتدایی می‌تواند به نوعی به محدود کردن تماس با عفونت‌ها کمک کند. حتی اگر این قرنطینه را دنبال نمی‌کنید، پزشکان توصیه می‌کنند که حداقل در هفته‌های اول آن را رعایت کنید. بعلاوه بدن شما برای بهبودی به زمان نیاز دارد، به خصوص اگر شما سزارین انجام داده باشید.

با این حال، اگر شما و کودکتان به اندازه‌ی کافی سالم باشید و پزشک اجازه‌ی بیرون رفتن را به شما بدهد، دیگر نیازی به منتظر ماندن نیست. هوای تازه و تغییر فضا حتی می‌تواند موثر هم واقع شود. اما حتماً نکات زیر را احتیاط کنید:

  • وقتی دود یا آلودگی زیاد است، یا وقتی هوا ناسالم و کثیف است، بیرون نروید.
  • از قرار دادن خود و کودکتان در معرض میکروب‌ها، که ناشی از نزدیکی افراد بیمار است، خودداری کنید.
  • مدت زمانی را که در مناطق بسته یا اماکن شلوغ سپری می‌کنید را محدود کنید.
  • یک پماد یا اسپری ضدعفونی کننده داشته و مطمئن شوید که شما و هرکسی که با کودکتان در تماس است ، بهداشت را به خوبی رعایت کرده باشد.
  • بهتر است هنگام بیرون آمدن، آب آشامیدنی و یک غذای خانگی یا میان وعده‌ی خانگی سالم را به همراه داشته باشید. اگر بیرون غذا می‌خورید، به مکانی بروید که به کیفیت و بهداشتش معروف باشد. 
  • اگر شیر خودتان را به کودک نمی‌دهید، برای تهیه شیر خشک، آب فیلتر شده و جوشانده شده را در یک فلاسک و میزان شیر خشک مورد نیاز نوزاد را به همراه داشته باشید. 
  • مراقب دمای هوا باشید. بهتر است در هوای گرم و خنک در محیط داخلی بمانید. همچنین، برخی عفونت‌های ویروسی در فصول مختلف اوج می‌گیرند، بنابراین سعی کنید در این مدت بیرون رفتن از خانه را محدود کنید.

احتمال عفونت قبل از چهل روزگی نوزاد

احکام غسل روز چهلم زایمان

متاسفانه برخی خرافات به دین راه پیدا کرده که از حکم غسل نوزاد در چهل روزگی یا متن دعای چله نوزاد سخن می‌گویند. حال آنکه از نظر علما همچین مراسم و دعایی در دین اسلام وجود ندارد و نیازی به غسل نوزاد پاک نیست.

تا چهل روز بعد از زایمان باید چه کنیم

  • کمک را بپذیرید: به عنوان یک مادر جدید، زندگی روزمره با یک نوزاد تازه متولد شده می‌تواند بسیار پر کار باشد. بدون استراحت مناسب به مدت چه روز و چه شب، مدیریت تمام کارها به تنهایی دشوار خواهد بود. بگذارید مادر یا مادر شوهرتان خانه را اداره کنند در حالی که شما مواظب فرزند کوچک خود هستید یا یک خدمتکار 40 روزه را استخدام ‌کنید که می‌تواند کمک کند.
  • خواب: به عنوان یک مادر جدید، خوابیدن بسیار سخت است. اما هنگام خواب، شما هم از فرصت استفاده کنید و استراحت کنید. ممکن است احساس کنید که این زمان خسته کننده هرگز به پایان نمی رسد. اما هنگامی که کودک شما در یک روال خواب قرار گرفت، اوضاع بهتر خواهد شد. 
  • غذاهای پس از زایمان: هر منطقه، غذاهای سنتی خاص برای زن زائو وجود دارد. آنها معمولاً از ترکیباتی ساخته می‌شوند که طبع گرمی دارند و اعتقاد بر این است که گرما باعث بهبودی پس از زایمان می‌شود. اعتقاد بر این است که بسیاری از مواد تشکیل دهنده‌ی این غذاها به شیردهی نیز کمک می‌کنند.
  • مصرف نوشیدنی برای افزایش شیر مادر: اعتقاد بر این است که برخی نوشیدنی‌ها به تحریک تولید شیر مادر کمک کرده و به این ترتیب بخشی از رژیم روزانه‌ی مادر می‌شوند.
  • مراقب بخیه‌های خود باشید: کارهای بسیاری وجود دارد که می‌توانید با انجام آنها به بهبود بخیه‌های خود کمک کنید:
  1. اگر اپیزوتومی داشتید، در وان آب گرم مخلوط شده با مواد ضدعفونی‌کننده بنشینید. این به تسکین ناحیه و تسکین درد کمک می‌کند.
  2. سرما درد را بی‌حس می‌کند و تورم را کاهش می‌دهد. شما می‌توانید یک بسته یخ را درون حوله پیچیده و به آرامی آن را روی بخیه‌های خود قرار دهید.
  3. به طور مرتب کرم ضد عفونی کننده روی بخیه‌های خود بمالید تا از آلوده شدن آنها جلوگیری کنید.

 

تا چهل روز بعد از زایمان باید چه کنیم

  • با شیردهی راحت شوید: اگرچه تغذیه با شیر مادر طبیعی‌ترین روش برای تغذیه‌ی کودک شماست، اما این کار همیشه برای زنانی که برای بار اول مادر می‌شوند راحت نیست. ممکن است در اوایل با آن دچار مشکل شوید و طبیعی است که سینه‌های بزرگ شده، نوک سینه‌های تحریک شده و همراه با درد و نشتی شیر از سینه داشته باشید. خوشبختانه روش‌هایی برای مقابله وجود دارد و اگر سوالی در بخش تغذیه با شیر مادر دارید، با پزشکتان مشورت کنید. همچنین در این دوران می‌توانید از پزشکتان اصول و روش صحیح شیر دادن به نوزاد را نیز بیاموزید.
  • تمرینات لگنی: پس از تولد، ممکن است لگن شما کبود، متورم و دردناک شود. اگرچه تمرینات لگن ممکن است آخرین کاری باشد که می‌خواهید انجام دهید، اما این حرکات
  1. به پرینه و واژن کمک کرده تا بهبود پیدا کنند
  2. در برابر نشت ادرار ناخودآگاه مقاومت ایجاد می‌کند
  3. گردش خون به سمت پرینه خود بهبود داده و به کاهش تورم و کبودی کمک می‌کند.
  • فراموش نکنید که برای خودتان وقت بگذارید: حتی سخت‌ترین مشاغل تمام وقت نیز با زمان مرخصی همراه اند و مادر بودن نیز نباید از این قاعده مستثنا باشد! زمان دور از استرس به شما امکان می‌دهد تا دوباره سرحال شوید. شما حتی نیازی به ترک کردن خانه هم ندارید. فقط با یک دوست نزدیک از طریق تلفن صحبت کنید یا یک ساعت کتاب بخوانید.
  • مدتی را با همسر خود سپری کنید:احتیاط در مورد بیرون بردن نوزاد تا چهل روز به شما فرصت بیشتری برای بودن کنار همسرتان می‌دهد زیرا شما به عنوان والدین جدید، زمان زیادی با یکدیگر نخواهید بود. روال شما غالباً طبق خواسته‌ها و نیازهای کودکتان اداره می‌شود. اما مهم است که کمی با کیفیت در کنار هم وقت گذرانید. شما می‌توانید با استفاده از لحظه‌هایی که کودکتان در خواب است شروع کنید و می‌توانید از یکی از بستگان بخواهید برای مدتی مراقب کودکتان باشد و شما برای یک وعده غذایی یا یک فیلم خوب بیرون بروید.