ختنه کردن نوزاد با حلقه | مراقبت های بعد از ختنه با حلقه مراحل افتادن آن

بهمن ۱۴۰۲ | زمان مطالعه : ۹ دقیقه
ختنه کردن نوزاد با حلقه | مراقبت های بعد از ختنه با حلقه مراحل افتادن آن

ختنه کردن نوزاد یکی از اعمال مهمی است که در ابتدا در آیین یهودیت به انجام آن توصیه شد. در این دین توصیه شده است که ختنه کردن نوزاد تا روز هشتم بعد از تولد انجام شود.  بعد از آن با ظهور دین اسلام به مسلمانان نیز به انجام این کار توصیه شد، اما زمان مشخصی برای انجامش تعیین نشده است. اگرچه شروع این جراحی به دلایل مذهبی صورت گرفته است اما امروزه دلایل علمی این کار بر کسی پوشیده نیست بهترین روش ختنه کردن در مقاله دیگری بطور کامل بررسی می‌شود و در ادامه به  ختنه کردن نوزاد با حلقه و مراحل افتادن آن اشاره می‌کنیم.

مراحل افتادن حلقه ختنه با عکس

مراحل افتادن حلقه ختنه با عکس

مشاهده عکس ختنه به روش حلقه یا فیلم ختنه با حلقه شاید کمی ناخوشایند باشد، اما کمک می‌کند تا موارد غیر عادی را از موارد عادی تشخیص دهید. همچنین عکس عفونت ختنه با حلقه را نیز در نت چست و جو کنید یا از پزشک بخواهید که به شما نشان دهد تا در صورت مشاهده هر گونه عفونت احتمالی بتوانید خیلی زود آن را تشخیص دهید و برای رفع آن اقدامات لازم را انجام دهید. 

بهترین زمان ختنه با حلقه پلاستیکی

زمان دقیقی برای انجام این کار وجود ندارد اما اگر کودک مشکلات جسمانی دیگری نداشته باشد که مانع از انجام جراحی شوند، از هفته‌ی اول تا یک ماهگی بهترین زمان برای انجام این کار است. 

هرچه این عمل زودتر انجام شود بهتر است. با افزایش سن کودک احساس درد، ترس و آگاهی او نسبت به عمل می‌تواند مشکلات زیادی به همراه داشته باشد.عدم همکاری کودک در این دوران انجام بیهوشی را ضروری می‌کند حال آنکه در روزهای نخست می‌توانید این کار را بی حسی موضعی نیز انجام دهید. بیهوشی کودک نه تنها عوارض جسمانی به همراه خواهد داشت بلکه هزینه‌ی جراحی را نیز افزایش می‌دهد.

به  علاوه بهتر است این کار در زمانی انجام شود که کودک هنوز حرکت نمی‌کند بدین طریق همکاری بیشتری در روند بهبود انجام می‌دهد. قیمت ختنه با حلقه بسته به شهر و کلینیکی که در آن انجام می‌دهید متفاوت است.

مشکلات و عوارض ختنه با حلقه

اگرچه ختنه کردن با حلقه در بیشتر موارد مشکل خاصی ندارد اما این روش نیز مانند تمام روش‌های جراحی می‌تواند مشکلاتی به همراه داشته باشد؛ از جمله علائم خطر ختنه با حلقه یا عوارض ختنه با حلقه از قرار زیر است:

  1. گاهی افتادن پوست آلت بیش از ده روز طول می‌کشد و گاهی افتادن پوست به صورت ناقص انجام می‌شود که نیاز به ترمیم بعدی دارد.
  2. گاهی بستن نخ به شیوه‌ی اشتباهی انجام می‌شود که باعث تشکیل توده‌ی خونی و ایجاد عفونت می‌شود.
  3. اگر پوست آلت قبل از پنج روز بیفتد نشان‌دهنده‌ی فشار بالای نخ به آلت است که منجر به ترمیم ناقص و خونریزی می‌شود.
  4. انتخاب نامناسب اندازه‌ی حلقه باعث قرار گرفتن آن در پشت سر آلت می‌شود که خون‌رسانی به بافت را تحت الشعاع قرار می‌دهد.
  5. گاهی پوست به اندازه‌ی کافی در این روش بریده نمی‌شود و احتیاج به ختنه‌ی دوباره است. 

آیا تورم ختنه با حلقه طبیعی است؟

ایجاد ورم یکی از معایب ختنه با حلقه است که می‌تواند در بخش‌های مختلفی مانند ران و آلت تناسلی فرزندتان رخ دهد. قسمت متورم می‌تواند به رنگ قرمز و قهوه‌ای تیره درآید. این یکی از عوارض ختنه با حلقه است که در اثر استفاده از مایع پاکسازی که قبل از عمل ختنه با حلقه استفاده می‌شود رخ می‌دهد. ممکن است در محل تورم یا خون‌مردگی نیز رخ دهد. کبودی ختنه با حلقه نیز طبیعی است اما اگر سر آلت شروع به تغییر شکل داد و کبود و تیره شد، حتماً به پزشک مراجعه کنید.

ختنه با حلقه چند روزه خوب می‌شود؟

اولین سوال مادران این است که چند روز بعد از ختنه حلقه می‌افتد. این اتفاق معمولاً بین 5 تا 12 روز می‌افتد. هم زودتر و هم دیرتر از این دوران می‌تواند مشکل ساز باشد. در طول این دوران از نظافت اطراف حلقه غافل نشوید. در زمان جدا شدن حلقه کمی خونریزی ممکن است رخ دهد اما خونریزی ختنه با حلقه بسیار کم است.در واقع ختنه با حلقه و خونریزی ارتباط کمی با هم دارند. پس اجازه دهید مراحل خوب شدن ختنه با حلقه به خودی خود انجام شود و از کشیدن حلقه خودداری کنید.

ختنه با حلقه چند روز درد دارد؟

اینکه ختنه با حلقه چه قدر درد دارد یا ختنه با حلقه چند روزه خوب می شود، سوال تکراری همه والدین است. معمولاً ختنه با حلقه پلاستیکی دردی برای نوزاد ندارد. شاید در اولین بار ادرار کردن کمی درد داشته باشد اما اینطور نیست که درد آن مدام همراه کودک باشد و بیشتر آنها دردی حس نمی‌کنند. اگر کودک شما بی‌تابی می‌کرد و مدام گریه می‌کرد بهتر است به پزشک مراجعه کنید.

گوشت اضافه ختنه با حلقه

در بعضی از مواقع در زمان ختنه ممکن است شاهد گوشت اضافی باشید و این یکی از مضرات ختنه با حلقه است. این برجستگی‌ها می‌توانند به اشکال مختلف در سطح آلت رخ دهند که ظاهر نامناسبی به آن می‌بخشند و در بسیاری از مواقع با زگیل تناسلی اشتباه گرفته می‌شوند. در بسیاری از مواقع این گوشت اضافی کم است و مسئله‌ای نیست اما در بسیاری از مواقع ممکن است زیاد باشد و عمل ترمیمی بخواهد در هر صورت بهتر است نظر پزشک را بخواهید. 

آیا ختنه با حلقه باعث زود انزالی می شود؟

درست است که طریقه ختنه با حلقه ورم و عفونت را کاهش می‌دهد اما شانس تنگی مجرا را زیادتر می‌کند. همچنین به دلیل برداشتن بخش زیادی از پوست آلت می‌تواند موجب تحریک پذیری بیشتری آن و در نتیجه زود انزالی در دوران بلوغ شود.ارتباط ختنه با حلقه و زود انزالی یکی از مباحث مهمی است که می‌بایست مورد بحث قرار بگیرد.

مراقبت‌ ختنه با حلقه

مراقبت ختنه با حلقه و هر روش دیگری که انجام شود، اهمیت زیادی دارد در ادامه به توضیح آنها می‌پردازیم:

  • سعی کنید در این دوران پوشک نوزاد را با سرعت بیشتری تعویض کنید و پوشک را محکم نبندید.
  • اطراف آلت را با وازلین یا پماد تتراسایکلین چرب کنید که به پوشک نچسبد.
  • شیردهی به نوزاد را افزایش داده تا مقدار ادرار افزایش یابد و بدین طریق مانع از سوزش سر مجاری ادراری شوید.
  • نظافت روزانه‌ی ختنه گاه ضروری است و مواظب باشید محل ختنه با مدفوع آلوده نشود.
  • اگر نوزاد بی‌قراری کرد از قطره یا شیاف استامینوفن 125 استفاده کنید.
  • در مورد اینکه چند روز بعد از ختنه می‌توان نوزاد را شست، بهتر است تا بهبودی کامل محل ختنه نوزاد را به حمام نبرید و با اسفنج و آب بدنش را تمیز کنید. 
  • تا حد امکان شلوار به پای نوزاد نپوشانید و در صورت لزوم از شلوارهای گشاد استفاده کنید.

در مورد روشهای مراقبت های بعد از ختنه با بخیه به مقاله مربوطه مراجعه کنید. 

فرق ختنه با حلقه و بخیه

سوال مهم که پیش می‌آید این است: ختنه با حلقه بهتر است یا بخیه؟ مسلماً با حلقه بهتر است بخیه است و در انتخاب بین ختنه با حلقه یا بخیه بهتر است حتماً روش حلقه را انتخاب کنید. روش بخیه بسیار قدیمی شده است و اینکه دیگر لازم نیست بخیه زده شود، یک پیشرفت علمی بسیار بزرگ است. در انتخاب بین ختنه با حلقه یا لیرز و اینکه ختنه با حلقه بهتر یا لیرز، نیز باید بدانید که ختنه‌ی لیرزی نیز از انواع ختنه با بخیه است و بهتر است استفاده نشود.

حکم شرعی ختنه با حلقه

در اسلام ختنه برای پسران واجب است و اگرچه در قدیم از انواع سنتی آن استفاده می‌شده است، اما ختنه با حلقه نیز اگر به کودک آسیب نرساند اشکال شرعی ندارد.

در چه صورتی به پزشک مراجعه کنید؟

  • خونریزی از آلت ( خارج شدن مقداری خون در روزهای اول طبیعی است.)
  • تغییر رنگ و سیاه شدن سر آلت یا خون مردگی نیز از علائم خطر در ختنه با حلقه است.
  • افتادن حلقه در کمتر از 5 روز یا بیش از 10 روز
  • ختنه با حلقه و عفونت به همراه قرمزی و چرک
  • مشکلات ادراری و ادرار نکردن تا 24 ساعت بعد از عمل
  • وجود ترشحات زرد بعد از 7 روز 
  • تب و بیقراری شدید نوزاد
  • جدا شدن پوست از ناحیه‌ی حلقه

آیا ختنه با حلقه خونریزی دارد؟

آیا ختنه با حلقه خونریزی دارد؟

خونریزی بعد از ختنه با حلقه در مقایسه به روش ختنه سنتی بسیار کم و محدود است. به طور کلی هر عمل جراحی ممکن است با عوارضی همراه باشد. یکی از عوارض جراحی ختنه، خونریزی است که در ۳ تا ۵ درصد موارد ممکن است اتفاق بیفتد، البته اگر در یک یا دو روز اول چند قطره خون یا خونابه هنگام تعویض پوشک بر روی پوشک مشاهده شود، طبیعی است؛ اما اگر مقدار خونریزی بیشتر باشد باید به پزشک مراجعه کرد تا بررسی‌های و اقدامات درمانی لازم انجام شود. به عنوان یک اصل کلی احتمال خونریزی در طرز ختنه با حلقه کمتر از احتمال خونریزی در روش جراحی (سنتی) است و این یکی از دلایلی است که معمولا پزشکان ختنه با حلقه را ترجیح می‌دهند.

گفته می‌شود عوارض ختنه با حلقه در بزرگسالی به دلیل آگاه بودن فرد، می‌تواند بیشتر باشد. در اینطور به نظر می‌رسد که ختنه در بزرگسالی عوارض روحی نیز به دنبال دارد. فرقی هم ندارد که به روش سنتی یا حلقه انجام شود. 

ختنه با حلقه بهتر است یا سنتی 

اینکه ختنه با حلقه خوب است یا جراحی سوال پرتکراری است. بسیار از والدین در مورد بهتر و بدتر بودن روش‌های متداول ختنه سوال می‌پرسند. باید بگوییم که مهارت پزشک در اجرای روش ختنه بهتر و بدتر بودن آن را مشخص می‌کند. پس نمی‌توانیم در مورد اینکه ختنه با حلقه بهتر است یا جراحی نظر قطعی بدهیم. اگر پزشکی در ختنه سنتی تبحر دارد، بدیهی است که انجام ختنه به روش حلقه توسط او خیلی نمی‌تواند با کیفیت باشد. بنابرین برای ختنه به هر روش فقط و فقط به متخصصی مراجعه کنید که در روش انتخابی مهارت و تجربه کافی دارد. اگر ختنه به درستی انجام شود، در هر دو روش نتیجه یکسان خواهد بود. با این وجود بد نیست بدانید که خونریزی در روش حلقه، کمتر از روش سنتی است.

در مورد اینکه ختنه با حلقه تا چه سنی امکانپذیر است، باید بگوییم که  انتخاب روش مناسب ختنه به جز سن به نظر پزشک نیز بستگی دارد. معمولا در سن زیر شش ماه روش ختنه با حلقه ارجح است. در حالی که در سن بالای یک سال روش سنتی یا همان جراحی ارجحیت دارد. در فاصله این دو سن به تشخیص پزشک و شرایط شیرخوار بستگی دارد. در هر دو روش احتمال عوارض وجود دارد. هرچند که در صورت مهارت پزشک احتمال بروز عارضه بسیار ناچیز است.

تفاوت ختنه سنتی با حلقه‌ای چیست؟

در روش سنتی ختنه کودکان پزشک به کمک یک تیغ جراحی پوست دور تا دور کلاهک آلت تناسلی را می‌برد و بخیه می‌زند. پس از بریدن پوست این ناحیه از آلت کودک خونریزی می‌کند؛ برای قطع خونریزی قسمت بریده شده آلت باید با دستگاه سوزانده و بخیه شود. 

در روش حلقه ختنه نوزادان از یک وسیله پلاستیکی بین آلت و پوست آلت تناسلی کودک استفاده می‌شود؛ نحوه ختنه با حلقه این طور است که برشی به پوست ختنه گاه زده می‌شود و حلقه در زیر پوست جایگذاری می‌شود و در انتها دسته bell برداشته می‌شود و حلقه سرجایش محکم قرار می گیرد. در عمل ختنه با حلقه، حلقه پلاستیکی طی ۱۰ الی ۱۲ روز بعد انجام جراحی ختنه می‌افتد.

کلام آخر

برای انجام ختنه با حلقه حتما از مرکز و پزشکی کمک بگیرید که مهارت و تجربه کافی در این زمینه را دارد. اینکه ختنه با حلقه و بخیه ختنه چه طور انجاو می‌شود، بر عهده پزشک است. شما به عنوان والدین روی مراقبت‌های بعد از ختنه نوزاد تمرکز داشته باشید و به خوبی این مراقبت‌ها را انجام دهید.