آروغ گرفتن نوزاد، بهترین روش آروغ گرفتن نوزاد چیست؟

دی ۱۴۰۲ | زمان مطالعه : ۹ دقیقه
آروغ گرفتن از نوزاد

آروغ گرفتن از نوزاد یکی از چند مهارت نگهداری از نوزاد است که پدر و مادرها بعد از تولد فرزندشان باید یاد بگیرند. گاز معده، هوایی است که داخل سیستم گوارش نوزادان می‌ماند و باعث ناراحتی آن‌ها می‌شود. آروغ گیری یکی از روش‌های خارج کردن این گاز است و ممکن است خشک و یا خیس باشد. خیس بودن به این معنا که با خود بعضی از محتویات معده نوزاد را به همراه داشته باشد. نوزادان برای نشان دادن هر نوع ناراحتی گریه می‌کنند و شما راهی ندارید که بفهمید دقیقا چرا گریه می‌کنند یکی از دلایل آن می‌تواند همین گاز معده اذیت‌کننده باشد.به همین دلیل باید آروغ گیری را مداوم انجام دهید.

ضرورت آروغ گیری از نوزاد چیست؟

آروغ گرفتن از نوزاد بعد از شیردهی به دلیل خارج کردن گاز معده نوزادان انجام می‌شود. سه دلیل اصلی ایجاد گاز معده نوزاد عبارتند از:

  1. قورت دادن هوا: وقتی که بچه‌ها شیر می‌خورند، همراه شیر مقداری هم هوا وارد شکم خود می‌کنند. هر چه سریع‌تر شیر بخورند هوای بیشتری وارد شکمشان می‌شود به همین دلیل است که کودکانی که با شیشه شیر می‌خورند هوای بیشتری وارد شکمشان می‌شود.
  2. هضم غذا: هضم غذا در روده بزرگ به طور طبیعی گاز تولید می‌کند و این موضوع هم شامل غذایی می‌شود که نوزاد می‌خورد و هم غذایی که مادر خورده و از طریق شیرش به نوزاد منتقل می‌کند. این غذاها شامل کربوهیدرات‌ها و برخی سبزیجات و حبوبات مثل بروکلی، کلم و لوبیا هستند.
  3. آلرژی یا عدم تحمل غذایی: اگر نوزاد غذایی را که مادرش خورده نتواند تحمل کند معده گاز بیشتری تولید می‌کند.

برای کاهش میزان گاز که وارد شده به شکم نوزاد می‌توانید موارد زیر را رعایت کنید:

  1. تغییر تغذیه مادر: تغذیه مادران شیرده روی میزان گازی که نوزاد تولید می‌کند اثر دارد این تاثیر در افراد مختلف متفاوت است ولی در بیشتر موارد مواد لبنی مثل شیر و بستنی چنین تاثیری دارند.
  2. شیر خشک: تکان دادن زیاد شیشه هنگام مخلوط کردن شیر باعث ورود مقدار زیادی هوا به شیر می‌شود. بعد از درست کردن شیر برای نوزاد کمی آن را ثابت نگه دارید تا هوا از آن خارج شود.
  3. سرشیشه: سرشیشه ها انواع مختلفی دارند و معمولا از نظر سنی درجه بندی می‌شوند. استفاده از سرشیشه بزرگ‌تر برای نوزادتان باعث ورود سریع‌تر شیر به دهان می‌شود و نوزادان برای قورت دادن سریع‌تر، هوای بیشتری وارد شکم خود می‌کنند. پس از سرشیشه مناسب سنشان استفاده کنید.
  4. مدل شیشه شیر: می‌توانید از شیشه‌هایی که شیر را بیشتر در سمت سرشیشه نگه می‌دارند، استفاده کنید تا هوای کم‌تری وارد شیر شود و یا شیشه‌هایی که سیستمی برای خارج کردن هوای داخل شیشه دارند.

در تصویر زیرعکس آروغ گرفتن نوزاد را مشاهده می کنید.

آروغ گیری نوزاد

روش‌های آروغ گرفتن صحیح از نوزاد

بهترین روش آروغ گرفتن نوزاد چیست؟ چند روش اصلی وجود دارد که شما برای آروغ گرفتن از نوزاد می‌توانید امتحان کنید و ببینید که با کدام راحت‌تر هستید:

  • روی شانه: ساده‌ترین نحوه آروغ گرفتن نوزاد روی شانه است. نوزاد را را روی شانه خود و به طوری که که صورتش به سمت شماست قرار دهید، از یک دست برای نگه داشتن سرش و از دست دیگر برای آروغ گیری استفاده کنید.
  • نشسته روی پا: نوزاد را روی پای خود بنشانید از دست‌ها و آرنج خود استفاده کنید تا بدن و سر او را نگه دارید و با دست دیگر آروغ گیری کنید. حواستان باشد که به گلوی نوزاد فشاری وارد نکنید.
  • خوابیده روی پا: نوزاد را طوری روی پای خود بخوابانید که شکمش روی یک پا و سرش روی پای دیگر باشد، با یک دست چانه او را نگه دارید (حواستان باشد که به گلوی نوزاد فشاری وارد نکنید) و با دست دیگر آروغ گیری کنید. این روش آروغ گرفتن بچه برای نوزادان رفلاکسی توصیه نمی‌شود.

ممکن است نوزاد شما هنگام آروغ زدن مقداری شیر بالا بیاورد، بنابراین یک پارچه یا دستمال آماده کنید و دم دستتان داشته باشید. این کاملا طبیعی است و جای نگرانی ندارد.

 بعد از این که نوزاد را به حالتی که می خواهید، قرار دادید، پشت بچه بزنید و همزمان گردن و سر او را نگه دارید. اگر نوزادتان ناآرام است و باد گلو نمی‌کند می توانید حالت او را تغییر داده و یا چند دقیقه روی شکمش بگذارید و دوباره امتحان کنید. تغییر دادن حالت او باعث حرکت گازهای داخل سیستم گوارشی شده و گازها را در موقعیت بهتری برای خارج شدن قرار می‌دهد.

اگر نوزادتان اندازه کافی بادگلو نمی‌کند می‌توانید حالت او و طریقه آروغ گرفتن نوزاد را تغییر دهید، یا او را ماساژ دهید و یا او را به پشت بخوابانید و پاهایش را به حالت دوچرخه تکان دهید. روی سمت چپ نوزاد که معده اش قرار دارد بیشتر تمرکز کنید.

مقاله بهترین روش ختنه کردن نوزاد را مطالعه کنید.

زمان‌های مناسب برای آروغ گیری نوزاد

حالا که روش آروغ گرفتن نوزاد را میدانید بهترین زمان برای انجام این کار چه زمانی ست؟ هیچ قانونی در مورد اینکه چه زمانی باید آروغ نوزاد خود را بگیرید وجود ندارد. برخی از نوزادان در حین شیر خوردن و برخی بعد از آن نیاز به آروغ زدن دارند.

به دنبال نشانه‌ها باشید؛ اگر نوزاد شما هنگام شیر خوردن ناراحت است، کمی به او استراحت بدهید. اگر هنگام شیر خوردن خوب به نظر می‌رسد، صبر کنید تا شیر خوردنش تمام شود. خود  نوزاد، زمان آن را به شما اطلاع خواهد داد!

بااین‌حال، زمان‌های زیر می‌تواند زمان مناسبی برای آروغ گرفتن باشد:

  • هنگام تعویض پستان برای نوزادانی که از شیر مادر تغذیه می‌کنند.
  • بین هر 30 تا 60 میلی لیتر برای نوزادانی که از شیر خشک استفاده می‌کنند.
  • بعد از اتمام شیردهی

آروغ گیری نوزاد قبل از اتمام شیردهی به شیرخوردن بیشتر، کمک می‌کند.

 

آروغ نوزاد را تا چند ماهگی باید گرفت

برای آروغ گرفتن از نوزاد سن دقیقی وجود ندارد ولی با بزرگ شدن نوزاد سیستم گوارشی او بالغ‌تر می‌شود و گرفتن باد گلو کمتر نیاز است. معمولاً بین ۴ ماهگی تا ۶ ماهگی این تغییر را می‌بینید یعنی زمانی که شروع به خوردن غذای جامد می‌کند. ولی اگر حتی بعد از 6 ماهگی هم اکر احساس کنید که که به نوزادتان کمک می‌کند تا گاز خارج کند، این کار را انجام دهید.