راهنمای خرید تشک کودک

مهر ۱۳۹۹ | زمان مطالعه : ۹ دقیقه
راهنمای خرید تشک کودک

راهنمای خرید تشک کودک به شما کمک می‌کند تا انتخاب بهتری برای رختخواب کودک خود داشته باشید. رختخواب نوزاد یکی از خرید‌های اصلی است که در سیسمونی وجود دارد. این روزها انواع و اقسام رختخواب و تشک کودک در بازار وجود دارد که هر کدام ویژگی‌های خاص خود را دارد و انتخاب را سخت می‌کند. تشک نوزاد یکی از مواردی است که می‌تواند به عنوان علت عرق کردن سر نوزاد هنگام خواب مطرح باشد. اینکه تشک از چه جنسی باید و با چه پارچه‌ای ملافه شده باشد، در عرق کردن و راحتی نوزاد و کودک تاثیر دارد. 

همه نکات مهم خرید تشک کودک و نوزاد

منظور از تشک نوزاد هم تشکی است که در تخت نوزاد قرار می‌گیرد و هم تشک‌هایی است که نیازی به تخت ندارند. تشک‌های مخصوص تخت، تشک‌های فومی یا ابری، تشک‌های فنری، تشک‌های طبی فنری و تشک‌های طبی و گاهی ارگانیک هستند. هر کدام از این تشک‌ها به تناسب کیفیتی که دارند، قیمت متفاوتی هم دارند. اینکه کدام تشک را انتخاب کنید، به فاکتورهای زیادی بستگی دارد که یکی از آنها بودجه است. اما توجه داشته باشید که تشک نوزاد یکی شرایط ایمنی مناسب برای اتاق کودک را تامین می‌کند و در راحتی و رفاه او تاثیر دارد. 

تشک گارددار

تشک‌های دیگر که برای نوزاد در بازار وجود دارند، تشک‌های گارد دار، تشک‌های مخصوص مسافرت، تشک‌های ساده و معمولی، تشک‌های غلت‌گیر، تشک‌های مخصوص رفلاکس و ... است. البته در گهواره‌های نوازد نیز تشکی تعبیه می‌شود که معمولا از تشک تخت سبک‌تر و کمک حجم‌تر هستند. 

نکات مهم خرید تشک نوزاد و کودک

  • به سایز تشک بر اساس سایز تخت توجه کنید.
  • برای تشک نوزاد بیشتر از هر چیز دیگری هزینه کنید. زیرا یکی از مهمترین خریدهایی است که در طولانی مدت مورد استفاده قرار می‌گیرد. 
  • تشک‌های فومی سنگین‌تر از سایر تشک‌ها هستند و وقتی آنها را فشار می‌دهید، سریعا به جای خود بر می‌گردد. 
  • تشک‌های طبی-فنری هم انتخاب خوبی هستند.
  • از خرید تشک‌های بادی، مواج، آبی یا تشک مموری فوم برای نوزاد خودداری کنید، زیرا خطر سندرم ناگهانی مرگ نوزاد را بالا می‌برند.
  • فقط به ظاهر و زیبایی تشک توجه نکنید.
  • تشکی را انتخاب کنید که بیشتر از ۴ سانتی‌متر از چارچوب تخت فاصله داشته باشد.
  • حتما به پوشش تشک و موادی که تشک از آن پر شده است، توجه کنید.
  • تشک‌های با پوشش‌های فیبردار و تشک‌هایی که با فوم، پنبه یا پشم باکیفیت و تراکم بالا پر شده‌اند، بهترین  انتخاب برای خرید تشک کودک و نوزاد هستند. .
  • تشکی را انتخاب کنید که بیش از ۲ انگشت بین تشک و کنار تخت فاصله نداشته باشد. 
  • خرید تشک‌های دست دوم را فراموش کنید. 
  • تشک باید ضمانت نامه فروش داشته باشد. 
  • به سراغ تشک‌های با ارتفاع بلند نروید. 

انواع تشک‌های کودک و نوزاد

اگر سری به بازار سیسمونی بزنید یا حتی در سایت‌های فروش سیسمونی نگاه کوتاهی بیاندازید، حتما انواع مختلفی از تشک‌های گارددار، تشک‌های معمولی و ... را می‌بینید که دوست دارید آنها را برای کودک و نوزاد خود تهیه کنید. درست است که خرید کردن برای نوزاد شیرین است، اما توجه داشته باشید که خرید باید اصولی و منطقی باشد، خصوصا اگر بودجه محدودی دارید، باید با دقت بیشتری خرید کنید. گرچه حتی در صورت تامین بودن بودجه، خرید همه انواع تشک‌های نوزادی موجود در بازار هرگز کار عاقلانه و درستی نیست. باید بدانید که تشک‌های گاردار تاریخ انقضای محدودی دارند. این تشک‌ها به دلیل محدودیتی که در سایز دارند، معمولا بیشتر از 6 ماه مورد استفاده قرار نمی‌گیرند و در ازای قیمتی که دارند، مقرون به صرفه و کاربردی نیستند. 

تشک آنتی رفلاکس نوزاد

حتی بسیاری از مادران که از تشک‌های ضد رفلاکس استفاده کرده اند، از خرید اینگونه تشک‌ها رضایت ندارند. چراکه به راحتی می‌توان با یک متکای اضافه و کمی بزرگتر، شیب مناسبی برای خواب نوزاد ایجاد کرد و مشکل رفلاکس او را کنترل کرد. تنها کافی است سطحی سفت و شیب‌دار برای نوزاد فراهم کنید تا سر نوزاد بالاتر از سینه و شکم او قرار بگیرد.

تشک معمولی نوزاد

یک پیشنهاد منطقی برای تشک نوزاد، تهیه یک تشک ساده و معمولی در ابعاد حدودی 1.5 در 1.5 است که به صورت ساده دوخته شده باشد و از الیاف مطمئن و ضد حساسیت پر شده باشد و با یک ملافه نرم، نخی و خنک روکش شده باشد. چنین تشکی حداقل تا دو سال کارایی دارد و می‌تواند خواب راحتی برای کودک تامین کند. با چنین تشکی به راحتی می‌توانید بهترین نحوه خواباندن نوزاد تازه متولد شده اجرا کنید و مشکلی نداشته باشید.

همچنین تهیه یک دست رختخواب مسافرتی کم حجم برای نوزاد توصیه می‌شود. این رختخواب‌ها معمولا سه تکه هستند؛ یک متکا، یک تشک ساده و سبک و یک روانداز دارند که بعد از تا شدن به شکل یک ساک جمع و جور و کوچک در‌می‌آیند و حمل و نقل بسیار خوب و راحتی دارند.

تشک مسافرتی نوزاداندازه تشک نوزاد

تشک نوزاد در سایز و اندازه‌های مختلفی تهیه و تولید می‌شود. اینکه کدام سایز را انتخاب کنید، بستگی دارد به این دارد که دقیقا می‌خواهید تا چه سنی از تشک استفاده کنید. تشک‌های تخت نوزاد بر اساس سایز تخت تولید می‌شوند. تخت‌ها نیز یا فقط مخصوص نوزادی هستند و یا نوزاد و نوجوان. سایز تشک در هر یک از این تخت‌ها متفاوت است. در تشک‌های معمولی و دست دوز بهترین و کاربردی‌ترین سایز تشک سایز حدودی 1.5 در 1.5 است. این سایز از بدو تولد و حداقل تا دو سالگی مورد استفاده قرار می‌گیرد. 

ایمنی خواب و تشک نوزاد

ایمنی خواب و تشک نوزاد

  • کودک یا نوزاد را روی کاناپه، صندلی کیسه‌ای، تاب، صندلی راحتی و... نخوابانید. 
  • تشک نوزاد را از میان تشک‌های سفت و صاف انتخاب کنید. 
  • کودک را وسط تشک بخوابانید.
  • اگر کودک را در تختخواب مخصوص خود نمی‌خوابانید، حتما تشک او را روی زمین قرار دهید و او را روی زمین بخوابانید. هرگز تشک نوزاد را روی مبل و در ارتفاع قرار ندهید. 
  • در صورتی که از تختخواب کودک استفاده می‌کنید، حتما گارد و محافظ تخت را قفل کنید. 
  • توصیه می‌کنیم از کوسن‌های کوچک یا چند متکا دور تشک استفاده کنید تا ایمنی خواب کودک بیشتر تامین شود. 
  • اگر از گهواره نوزاد استفاده می‌کنید، مطمئن شوید که کودک و نوزاد در اثر غلت زدن در گودی قرار نمی‌گیرد. 
  • تشک تخت را هر شش ماه یک بار ۱۸۰ درجه برگردانید و سر و ته کنید.
  • از تشک تخت به عنوان تشک بازی استفاده نکنید. 

بهترین الیاف برای تشک نوزاد

بهترین الیاف برای تشک نوزاد

واقعیت این است که اظهارنظرهای زیادی در مورد الیاف مناسب تشک نوزاد وجود دارد. اینکه تشک نوزاد از چه الیافی پر شده باشد، مهم است. متداول‌ترین الیافی که برای تشک نوزاد و حتی آغوشی نوزاد استفاده می‌شود پنبه، لایکو، پشم شیشه، الیاف پارچه و ترکیب پنبه و پشم شیشه است. اما تاکید بسیاری شده است که از پشم شیشه برای تشک نوزاد استفاده نشود. زیرا حساسیت بسیاری دارد و منجر به خارش پوست و حتی سرطان ریه می‌شود. الیاف نانو نیز الیاف جدیدی هستند که در برخی از مغازه‌های تشک دوزی پیدا می‌شوند. این الیاف به هیچ وجه گلوله و جمع نمی‌شوند و کیفیت خوبی دارند. استفاده از پر مرغ، پر قو، پر مرغابی و به طور کلی پر در تشک و متکای نوزاد نیز توصیه نمی‌شود؛ زیرا در عین حالی که این مواد نیز حساسیت زا هستند، پس از مدتی نوک آنها از پارچه بیرون می‌زند و به پوست نوزاد آسیب می‌زند. 

الیاف میکروفایبر

در برخی منابع نیز اینگونه آمده است که بهترین الیاف برای تشک نوزاد الیاف میکروفایبر است؛ زیرا هم سفید و نرم و لطیف است و هم ضد حساسیت و ضد باکتریال و ضد قارچ و کاملا بهداشتی است؛ این الیاف آلودگی را به خود جذب نمی‌کند و با پوست نوزادان سازگاری بالایی دارد. الیاف میکروفایبر یک نمونه از فراورده‌های الیاف مصنوعی است که از بهترین و درجه‌یک‌ترین مواد اولیه ساخته شده است. این الیاف تارهای بسیار نازکی دارد و یکی از بهترین گزینه‌ها برای استفاده در تشک نوزادان است.

کلام آخر

تلاش کردیم در راهنمای خرید تشک کودک هر آنچه برای خرید تشک نوزاد لازم است، برای شما شرح دهیم. اینکه چند تشک برای نوزاد خود تهیه کنید، یا تشک آنتی رفلاکس بخرید یا نخرید یا اینکه تشک گارددار تهیه کنید یا خیر، به تصمیم شما بستگی دارد. در نظر داشته باشید که همیشه نیاز نیست همه موارد را تهیه کنید با توجه به ضروریات سلامتی اقدام به خرید کنید.