علت تاری دید در یک چشم چیست؟ علائم و درمان آن

اسفند ۱۴۰۲ | زمان مطالعه : ۹ دقیقه
علت تاری در یک چشم

شناخت علت تاری دید در یک چشم به شما کمک می‌کند تا وضعیت بینایی خود را بررسی کنید. اگرچه در نهایت این پزشک است که در مورد کیفیت بینایی شما باید اظهار نظر کند، اما در هر صورت آشنایی با دلایل تاری دید در چشم مفید است. با گهواره همراه باشید.

تاری دید در یک چشم چه دلایلی می‌تواند داشته باشد؟

یکی از علل تاری دید در یک چشم عیوب انکساری است. نزدیک‌بینی، دوربینی، آستیگماتیسم و پیرچشمی می‌توانند علائم را تنها در یک چشم ایجاد کنند. حتی عفونت چشم، میگرن، آب مروارید و سکته جز بیماری‌هایی هستند که گاهی ممکن است تنها در یک چشم مشکلات بینایی ایجاد کنند.

*آبریزش چشم نوزاد | علت و درمان آبریزش چشم در نوزادان

تاری دید در یک چشم چه دلایلی می‌تواند داشته باشد؟

به طور کلی یافتن علت تاری ناگهانی چشم راست یا پیدا کردن علت تاری ناگهانی چشم چپ در هر کس می‌تواند روند منحصر به فرد خود را داشته باشد؛ زیرا اساسا معلول‌های زیادی می‌توانند در تاری هر دو چشم یا یک چشم تاثیر داشته باشد. به عبارت دیگر علت تاری دید ناگهانی در یک چشم در یک آقا با سن بالا در مقایسه با یک خانم باردار یا یک کودک کاملا می‌تواند متفات باشد. (در مورد مشکلات بینایی در بارداری در این مقاله بیشتر بخوانید) البته معمولا تاری دید چشم راست با چشم چپ تفاوت چندانی ندارد؛ تفاوت از جایی شروع می‌شود که فرد در اثر شرایط خاصی تاری دید را تجربه می‌کند. در ادامه به طور کلی به اصلی‌ترین علل تاری دید، چه در یک چشم و چه در هر دو چشم اشاره می‌کنیم. بدیهی است که این اطلاعات می‌تواند به شما کمک کند تا به طور احتمالی علت تاری دید چشم خود را بیابید؛ قطعا برای یافتن علت اصلی باید به چشم‌پزشک مراجعه کنید.

  • کهولت سن

افزایش سن یک عامل غیر قابل کنترل در تاری دید است. بالارفتن سن باعث کم شدن انعطاف پذیری چشم و تاری دید می‌شوند. البته این عارضه با درمان ساده‌ای مانند عینک یا لنز قابل درمان است و نگران کننده نیست.

  • ضعف چشم

اولین نشانه‌ ضعیف شدن چشم تار شدن بینایی فرد است. کم شدن قدرت بینایی و تار شدن چشم با کم شدن نمره‌ چشم یا اختلالات دیگر در چشم می‌تواند رابطه مستقیم داشته باشد. ضعف چشم علاوه بر اینکه می‌تواند منجر به تاری دید شود، ممکن است باعث سردرد و کم شدن تمرکز شود. میزان تاری دید و ضعیف بودن چشم ارتباط مستقیم با هم دارد؛ به طوری که هر چه قدر تاری دید بیشتر باشد، میزان ضعف چشم بیشتر است.

  • خستگی چشم

علت تاری دید در چشم

خستگی چشم مثلا به علت تماشای طولانی مدت تلویزیون یا خیره شدن به مانیتور و یا حتی کتاب خواندن ممکن است رخ دهد. خیره شدن چشم‌ها بدون پلک زدن منجر به ریزش اشک، قرمزی چشم و تاری چشم می‌شود.

  • استرس

استرس و فشار روحی قطعا با نشانه‌های فیزیکی در بدن بروز می‌کند. علاوه بر لرزش اندام، تپش قلب و تعریق و اختلال در تکلم در اثر استرس و فشار روحی، تاری دید نیز ممکن است اتفاق بیفتد.

  • ضربه به چشم

تاری دید در اثر ضربه به چشم مثلا در سوانح رانندگی یا آسیب‌های فیزیکی نیز امکانپذیر است. این عارضه گاهی کاملا موقتی است و گاهی هم ممکن است منجر به از دست دادن همیشگی بینایی شود. بسته به شدت جراحت و آسیبی که به ساختار چشم وارد شده است، وضعیت دید کم و زیاد می‌شود.

  • جراحی چشم

اگرچه عمل PRK و لیزیک برای درمان عیوب انکساری چشم و دوربینی، نزدیک بینی و آستیگماتیسم استفاده می‌شوند؛ اما همواره این نکته را به یاد داشته باشید که تمام جراحی‌ها قطعا با عوارضی همراه خواهند بود. بد نیست بدانید که تاری دید چشم بعد از عمل PRK و لیزر در چند هفته‌ اول یا حتی تا سه ماه شایع است و بعد از این مدت از بین می‌رود.

  • بیماری‌های چشمی

چنانچه هر یک از قسمت‌هایی که ساختار چشم را تشکیل می‌دهد، دچار بیماری یا تغییر در عملکرد شود، اختلال در بینایی و تاری دید رخ می‌دهد. بیماری‌های چشمی معمولا با تظاهرات بینایی مانند دوبینی، تاری دید، اشک ریزش و کاهش دید بروز می‌کند.

  • آب مروارید

آب مروارید یا کاتاراکت ناشی از کدر شدن عدسی چشم است. نشانه‌های بروز آب مروارید علاوه بر تاری دید، حساس بودن چشم به تشعشعات نور و دید کم در شب است.

  • بیماری گلوکوم

گلوکوم یکی از بیماری‌های چشمی است که موجب تاری دید می‌شود. بیماری گلوکوم باعث تجمع مایع در چشم و فشار به اعصاب بینایی می‌شود و با تاری دید،  قرمز و دردناک شدن چشم همراه است.

  • بیماری شالازیون

شالازیون ظاهر چشم را دچار تغییر می‌کند و بر بینایی تاثیر می‌گذارد و موجب تاری دید می‌شود. بیماری شالازیون یکی از بیماری‌های چشمی است که در آن یک کیست متورم در چشم ایجاد می‌شود. التهاب مزمن در غدد تولید کننده‌ چربی علت بروز این بیماری چشمی است.

  • دیابت

دیابت بیماری خاموش و موذی است که اختلالات بسیار زیادی را در بدن ایجاد می‌کند؛ تاری چشم تنها یک نمونه از این اختلالات است. بالا رفتن قند خون باعث تجمع مایع در عدسی چشم می‌شود و عدسی را متورم می‌کند و تاری دید ناشی از قند خون را ایجاد می‌کند.

  • تغییرات فشارخون

در اثر استفاده از داروها، مشکلات قلبی، کم شدن آب بدن در اثر فعالیت زیاد فشار خون پایین می‌آید، در نتیجه تاری دید و سرگیجه و ضعف رخ می‌دهد. همچنین رژیم غذایی پر نمک و پر چربی، کم تحرکی و بیماری‌های قلبی باعث بالا رفتن فشار خون می‌شود. فشار خون بالا و تاری دید همزمان به دلیل آسیب به رگ‌های مغز و احتمال بروز سکته‌ مغزی بسیار محتمل است.

  • کم خونی

کم خونی و تاری دید چشم و ضعف بدنی نشانه‌هایی هستند که اغلب در کنار هم اتفاق می‌افتند و زنگ خطر محسوب می‌شوند.

  • بیماری ام اس

بیماری ام اس یا مولتیپل اسکلروزیس یک بیماری خود ایمنی است. در این بیماری التهاب در اعصاب چشم که به مغز منتهی می‌شود، باعث تاری دید چشم یا از دست رفتن بینایی می‌شود. علائم چشمی این بیماری به صورت یک طرفه بروز می‌کند و معمولا هر دو چشم را درگیر نمی‌کند. (در این مقاله بخوانید بیماری ام اس چگونه شروع می شود)

  • آسیب مغزی

آسیب به مغز با ضربه یا بیماری‌هایی مانند مننژیت و آنسفالیت باعث تورم و التهاب غشا اطراف مغز می‌شود. در این حالت عصب‌های مغزی قادر به تبادل پیام‌های صحیح بین مغز و چشم نیستند و فرد دچار اختلالات بینایی مانند دوبینی یا تاری دید چشم می‌شود.

درمان تاری دید در یک چشم چیست؟

روش‌های درمان تاری دید بستگی مستقیم به علت ایجاد کننده‌ آن دارد. معمولا مواردی که تاری دید به علت ضعف چشم، پیری یا اختلال در چشم است به کمک اشک مصنوعی، عینک، لنز و یا حتی جراحی درمان می‌شود.

چنانچه بیماری‌هایی مانند قندخون یا گلوکوم یا آب مروارید و... باعث ایجاد تاری دید شده باشد، باید بیماری را درمان کرد تا به این ترتیب تاری دید کنترل و رفع شود.

به یاد داشته باشید که امکان درمان خانگی تاری دید وجود ندارد؛ زیرا اساسا روش‌های درمان روش‌هایی هستند که نیاز به مداخلات پزشکی دارند. البته گاهی با کنترل یک بیماری خاص با روش‌های خانگی و رعایت رژیم غذایی سالم، ممکن است تاری دید به خودی خود رفع شود. در هر صورت مهم است که ابتدا علت تاری دید شناخته شود و بعد بهترین و موثرترین روش برای درمان آن انتخاب و اجرا شود.

سه راه فهمیدن علائم و علت تاری چشم

بیمار با بستن یک چشم و دیدن با چشم دیگر می‌تواند متوجه تاری دید خود شود. اگر با دو چشم تار می‌بیند و با یک چشم درست می‌بیند، مشخص می‌شود که هر دو چشم هماهنگی دید ندارند.

وقتی بیمار چشمش تار می‌بیند اگر چشمانش را تنگ کند و نقطه‌ای که تار می‌بیند، شفاف شود، به این معنی است که مشکل عیوب انکساری دارد.

وقتی فرد دچار مشکل در عصب بینایی می‌شود. این مشکل می‌تواند ناشی از ضربه، التهاب، مسائل تغذیه‌ای یا فشار باشد.

کلام آخر

شناخت علت تاری در یک چشم یا هر دو چشم مهمترین کار برای انتخاب مسیر درمان است. با توجه به اینکه تاری چشم ممکن است در اثر موارد بسیار متعدد و گسترده‌ای رخ دهد، لذا حتما و قطعا باید علت اصلی تاری چشم شناخته شود تا بهترین درمان انتخاب و اجرا شود.