مشکلات بینایی در بارداری | علت اختلال بینایی در دوران حامگی

شهریور ۱۴۰۱ | زمان مطالعه : ۹ دقیقه
مشکلات بینایی در بارداری

اختلال و مشکلات بینایی در بارداری یکی از عوارض بارداری است که کمتر به آن پرداخته می‌شود. با این وجود به عنوان یک مادر باردار باید بدانید که تغییرات هورمونی و جسمی ناشی از بارداری می‌تواند در بینایی شما نیز تاثیر بگذارد. خوشبختانه اکثر مشکلات چشمی‌ در بارداری جزئی و موقتی هستند. انتظار می رود که پس از تولد کودکتان، بینایی شما به تدریج به حالت عادی برگردد. اما برخی از مشکلات بینایی در بارداری ممکن است نشانه یک مشکل جدی‌تر باشند و نیاز به مراقبت پزشکی داشته باشند. در این مقاله به طور کامل به این موضوع پرداخته ایم.

شایع‌ترین مشکلات چشمی ‌در بارداری کدامند؟

تغییرات زیادی که در بارداری در بدنتان رخ می‌دهد، می‌تواند روی چشم‌های شما نیز تاثیر بگذارد. در صورتی که شما از قبل مشکلات چشمی نظیر گلوکوما داشته باشید، انتظار این را داشته باشید که این مشکلات چشمی‌ در بارداری تشدید شوند. همچنین ممکن است با یکسری مشکلات دیگر مانند سر دردهای بارداری نیز مواجه شوید. شایعترین مشکلات بینایی در بارداری شامل موارد زیر است:

  • خشکی چشم 
  • کاهش بینایی و تاری دید  
  • دیدن یکسری نقاط نورانی جلو چشم و یا دیدن جرقه های نور
  • افزایش فشار چشم 
  • دوبینی 
  • تغییر رنگ پلک‌ها و پف کردگی دور چشم

علت و عوامل ایجاد کننده اختلال بینایی در بارداری 

عوارض بارداری بخش اجتناب ناپذیر دوران حاملگی است و مشکلات چشمی ‌در بارداری نیز یکی از آنهاست. تغییراتی که به واسطه بارداری در بدن ایجاد می‌شود، می‌تواند بر روی چشم‌های شما نیز تاثیر بگذارد. شایع‌ترین دلایل ایجاد اختلال بینایی در بارداری عبارتند از:

1. خشکی چشم 

هورمون‌های بارداری تولید اشک را در غدد اشکی چشم کاهش می‌دهند. این می‌تواند منجر به خشکی، سوزش و ناراحتی چشم شود. این شرایط همچنین باعث می‌شود که قرار دادن لنزهای تماسی در چشم های شما با مشکل مواجه شود. معمولا قطره های چشمی در کنترل این شرایط موثر هستند. با این وجود قبل از استفاده از قطره های اشک مصنوعی یا سایر داروهای بدون نیاز به نسخه نیز با پزشک خود مشورت کنید تا مطمئن شوید که به بارداری شما آسیبی نمی رسانند.

اختلال بینایی در بارداری

2. فشار چشم در بارداری

هورمون‌های بارداری همچنین باعث تجمع مایعات در چشمهای شما می‌شوند، درست به همان شکلی که باعث آب آوردن و تورم زانوها و پاهایتان می‌شوند. این اتفاق علاوه بر افزایش فشار چشم در بارداری ، می‌تواند منجر به تغییراتی در انحنای قرنیه چشم شما شود و روی بینایی شما تاثیر منفی بگذارد. علت تاری دید در بارداری و ضعیف شدن بینایی محیطی نیز همین است.

تجمع مایعات در چشم همچنین ممکن است باعث تغییر در ضخامت قرنیه شما شود و باعث شود که چشم‌های شما حساس‌تر شوند و لنزهای چشم سخت‌تر روی آن قرار بگیرند. به همین دلیل است که معمولا عمل‌های جراحی چشم در بارداری توصیه نمی‌شوند، زیرا جراح نمی‌تواند به طور دقیق اندازه قرنیه را را تعیین کند. معمولاً کسانی که دچار تاری دید در بارداری می‌شوند، پس از تولد کودکشان به تدریج بینایی‌شان به حالت عادی برمی‌گردد.

3. کاهش ایمنی بدن 

در طول بارداری ایمنی بدن شما برای محافظت از جنین کاهش پیدا می‌کند. این تغییرات موقتی برای کودک شما خوب است اما ممکن است باعث شود که شما نسبت به عفونت‌های چشمی حساس‌تر شوید.

4. حساسیت به نور

بارداری همچنین می‌تواند حساسیت چشم‌های شما را نسبت به نور افزایش دهد و این موضوع باعث می‌شود که در مواجهه با نور زیاد دچار سردرد شوید و یا حتی سردردهای میگرنی به سراغ شما بیاید. دلیل جرقه زدن چشم در بارداری نیز معمولا همین موضوع است. یکی از راههای کنترل این شرایط، استفاده از عینکهایی است که نور خورشید را منعکس می‌کنند. همچنین می‌بایست روشنایی خانه را در حدی که اذیتتان نمی‌کند تنظیم کنید. 

5. برخی از بیماریها

پره اکلامپسی به فشار خون بالا بارداری و مزمن گفته می‌شود که در تعداد کمی از زنان باردار رخ می‌دهد. این شرایط می‌تواند به برخی از ارگانهای بدن از جمله چشم‌ها، آسیب برساند. علائم چشمی این بیماری شامل موارد زیر است:

  • از بین رفتن موقت بینایی
  • حساسیت به نور
  • تاری دید در بارداری
  • دیدن جرقه های نور در بارداری

پره اکلامپسی می‌تواند به سرعت پیشرفت کند و علاوه بر چشم، باعث آسیب رساندن به کلیه‌ها، کبد، ریه یا قلب شود. به همین دلیل می‌بایست به سرعت تحت درمان قرار گیرد. 

افزایش قند خون در بیماری دیابت نیز می‌تواند به رگ‌های خونی کوچکی که شبکیه را خون رسانی می‌کنند، آسیب برساند. هرچه بارداری شما جلوتر برود شانس ابتلا به این بیماری نیز افزایش پیدا می‌کند. یک نوع موقت دیابت که گاهی اوقات مادران باردار را تحت تاثیر قرار می‌دهد به نام دیابت ‌بارداری شناخته می‌شود که می‌تواند باعث تاری دید نیز بشود. به همین دلیل لازم است که در تمام طول بارداری قند خون خود را تحت کنترل داشته باشید و آن را در محدوده نرمال نگه دارید.

6. افزایش تولید رنگدانه‌ها در بارداری

شما همچنین ممکن است در دوران بارداری متوجه تغییراتی در رنگ پوست اطراف چشم خود شوید، درست مثل اینکه از یک سایه چشم قهوه‌ای استفاده کرده باشید! این تغییر رنگ به دلیل افزایش تولید رنگدانه‌هایی موسوم به ملانین است که پس از تولد کودکتان، به آرامی محو می‌شود. در دوران بارداری می‌توانید با کمک کانسیلرها، به بهبود ظاهر پلک‌هایتان کمک کنید.

برای مقابله و درمان مشکلات چشمی‌ در بارداری چه کنیم؟

به طور کلی شما نمی‌توانید از مشکلات بینایی در بارداری پیشگیری کنید؛ اما شما می‌توانید با انجام یک سری اقدامات، برای این شرایط آماده شوید. همچنین بهتر است از همسر، اقوام یا دوستان خود بخواهید که در مواقعی که بینایی شما مختل است و نیاز به انجام کارهای دقیقی چون رانندگی دارید، این کار را به جای شما انجام دهند.

از قطره های چشمی استفاده کنید

اگر در چشم هایتان احساس خشکی دارید، استفاده از قطره‌هایی که تحت عنوان قطره‌های اشک مصنوعی شناخته می‌شوند، می‌تواند یک گزینه درمانی ایمن و مقرون به صرفه باشد. به علاوه اینکه در تمام داروخانه ها نیز یافت می‌شوند. با این وجود، بهتر است حتی قبل از مصرف این نوع قطره ها نیز با پزشک خود مشورت کنید. در صورتی که این قطره‌ها پاسخگو نباشند، ممکن است پزشکتان قطره‌های نیازمند به نسخه را برای شما تجویز کند.

به چشمانتان استراحت بدهید 

سعی  کنید چشمان خود را تحت فشار قرار ندهید. هنگام مطالعه از نور کافی استفاده کنید. چشمانتان را دائماً استراحت بدهید و زمانی که احساس می‌کنید بینایی شما وضعیت مناسبی ندارد، از رانندگی پرهیز کنید. اگر لنزهای چشم شما را اذیت می‌کنند بهتر است به جای آن ها از عینک استفاده کنید.

نمره عینک خود را عوض نکنید 

به جز در مواقعی که تغییرات ایجاد شده در چشم شما بسیار شدید باشد، نباید شماره عینک یا لنز خود را در دوران حاملگی تغییر دهید. شما می‌بایست تا زمانی که کودک دلبندتان به دنیا بیاید، صبر کنید تا بینایی شما به وضعیت قبلی خود باز گردد. به همین دلیل است که چشم پزشکان از ۶ ماه قبل از شروع بارداری، در دوران بارداری و تا شش ماه بعد از زایمان، انجام هرگونه عمل جراحی چشم را توصیه نمی‌کنند. اگر چه این نوع جراحی‌ها به کودک شما آسیب نمی‌رسانند ولی ممکن است به اصلاح بیش از حد قرنیه منجر شوند. در نتیجه ممکن است بعداً نیاز به جراحی دیگری داشته باشید.

مراقب آنچه می‌خورید باشید

به میزان کافی آب بنوشید و از یک رژیم غذایی معتدل با سطح پایینی از سدیم و کافئین پیروی کنید. این عادات سالم می تواند به محدود کردن احتباس آب در بدن کمک کند و فشار چشم در بارداری را کاهش دهد.

چه زمانی برای اختلال بینایی در بارداری به پزشک مراجعه کنیم؟

اگرچه اکثر مشکلات چشمی در بارداری خفیف و موقتی هستند، انواع جدی‌تر اختلال بینایی در بارداری می‌تواند نشانه دیابت حاملگی یا فشار خون بالا (پره اکلامپسی) باشد‌. بنابراین حتما با پزشک در مورد تمام علائم خود صحبت کنید و نسبت به هرگونه تغییری حساس باشید. اگر متوجه نقاط نورانی جلو چشم و یا تاری دید در بارداری شدید و برای بیش از دو ساعت ادامه داشت، می‌بایست سریعا به پزشک مراجعه کنید.

منبع:

https://www.whattoexpect.com/pregnancy/symptoms-and-solutions/vision.aspx

https://www.webmd.com/eye-health/pregnancy-and-vision