دمنوش بابونه برای پریودی، کاهش درد و خونریزی +طرز تهیه

بهمن ۱۴۰۲ | زمان مطالعه : ۹ دقیقه
دمنوش بابونه برای پریودی

درد قاعدگی یکی از دردهای شایع در بین خانمها است. بسیاری از افراد برای کاهش دردهای دوران پریودی خود رو به سوی داروهای شیمیایی می‌آورند. اما عوارض ناشی از مصرف این داروها می‌تواند برای بدن مضر و آسیب‌رسان باشد. از این رو روش‌های دیگری برای کنترل درد دوران قاعدگی پیشنهاد می‌شود. یکی از این روش‌های موثر استفاده از انواع دمنوش گیاهی است. در حالی که دمنوشهای گیاهی زیادی برای کاهش درد پریودی وجود دارد، اما یکی از موثرترین آنها استفاده از دمنوش بابونه برای پریودی است. در این مطلب از گهواره بیشتر در مورد خواص بابونه صحبت خواهیم کرد.

خواص گیاه بابونه برای عادت ماهانه

ایا دمنوش بابونه برای پریودی خوب است؟ گل بابونه که به صورت چای بابونه و عرق بابونه استفاده می‌شود، خواص زیادی برای کاهش دردهای پریودی دارد. همانطور که می‌دانید دوران پریودی از دو جنبه مشکل‌ساز است. یکی دردها و گرفتگی‌های رحمی و دیگری فشار روحی و احساسات منفی که ناشی از تغییرات هورمونی است. دمنوش گل بابونه برای پریودی می‌تواند از هر دو جهت مفید باشد.

خواص گیاه بابونه برای عادت ماهانه

چای بابونه دارای خواص ضداسپاسم است که می‌تواند گرفتگی‌های دردناک مرتبط با دوره‌های قاعدگی را تسکین دهد. همچنین، چای آن به تعدیل عملکرد دوپامین و سروتونین کمک می‌کند و به جبران یا حداقل کاهش تأثیر علائم افسردگی ناشی از پریود شدن کمک می‌کند. همچنین در مطالعات انجام شده مشخص شده است که خوردن این دمنوش می‌تواند شدت خونریزی قاعدگی را کاهش دهد. همچنین خواص دمنوش بابونه برای تنظیم قاعدگی نیز تایید شده است. علاوه بر این، بابونه علائم خلقی مرتبط با سندرم پیش از قاعدگی (PMS) را نیز کاهش می‌دهد. به دلیل خواص زیاد این دمنوش برای درد پریودی بهترین دمنوش محسوب می‌شود.

با وجود همه‌ی خواص بابونه برای رحم، تاکنون در مورد عوارض بابونه در پریودی در تحقیقات علمی چیزی مشخص نشده است. یا در هر حال به نظر می‌رسد که خواص دمنوش بابونه برای پریود شدن بیشتر از مشکلات آن باشد.

*آیا خوراکیهای مفید برای خواب راحت را میشناسید؟

تاثیر ماندگار دمنوش بابونه برای قاعدگی

نه تنها دمنوش بابونه برای درد پریودی مفید است بلکه مشخص شده افرادی که این دمنوش را به صورت روتین مصرف می‌کنند، تاثیر ماندگار آن را در بدن خود دارند. در یک آزمایش از 14 داوطلب خواسته شد روزانه به مدت دو هفته دمنوش بابونه بخورند. با توجه به نمونه‌های ادراری که در زمان نوشیدن و حتی دو هفته بعد از قطع مصرف دمنوش از این داوطلبان گرفته شد مشخص شده که دو ماده در ادرار آنها وجود دارد که عبارتند از:

هیپورات: که حاصلِ تجزیه‌ی فلاونوئیدهای موجود در دمنوش بابونه است. این ماده فعالیت‌ آنتی باکتریالی دارد و وجود آن در ادرار نشان‌دهنده‌ی خاصیت ضد میکروبی دمنوش بابونه است.

گلایسین: ماده‌ی شیمیایی دیگری که در بابونه وجود دارد و به تسکین اسپاسم‌های عضلانی کمک می‌کند و همچنین خواص آرام‌بخشی دارد. با افزایش میزان گلایسین در بدن، ماهیچه‌های رحمی شل می‌شوند که نه تنها دردهای پیش از قاعدگی را کاهش می‌دهد بلکه منجر به روان‌تر شدنِ خونریزی می‌شود. 

حتی دو هفته بعد از قطع مصرف این دمنوش این دو ماده هنوز در ادرار افراد وجود داشتند که نشان می‌دهد خواص دمنوش بابونه برای پریودی تا مدتها در بدن باقی می‌ماند. این در حالی است که قرص‌های شیمیایی موجود در بازار نه تنها این خاصیت را ندارند، بلکه عوارض ناشی از مصرف آنها به شدت در افراد بیشتر است.

طرز تهیه دمنوش بابونه برای پریودی

*روشهای پاکسازی رحم با داروهای گیاهی

طرز تهیه دمنوش بابونه برای پریودی

با توجه به خواص دمنوش بابونه برای پریودی، اکنون باید ببینیم چطور می‌توانیم آن را به ساده‌ترین روش تهیه کنیم. آب را روی اجاق گاز یا در کتری گرم کنید تا بجوشد. پس از جوش آمدن، گل‌های بابونه را در یک لیوان/قوری بریزید و روی آن ها را با آب بپوشانید. اجازه دهید 4-5 دقیقه دم بکشد. سپس چای را صاف کرده و آن را با عسل شیرین کنید.

میزان مصرف مناسب دمنوش بابونه برای کاهش درد پریود

همانطور که در بالا توضیح دادیم دمنوش بابونه بهترین دمنوش برای پریود شدن ساده و کم درد است. اما اگر می‌خواهید از خواص این دمنوش بهره‌مند شوید باید از کمی قبل از شروع پریودی خود، مصرف آن را آغاز کنید. با این کار می‌توانید دردها و گرفتگی‌های قبل از پریود را نیز کاهش دهید. روزانه نوشیدن یک فنجان دمنوش بابونه برای پریودی کم درد کفایت می‌کند.