پاکسازی رحم با داروهای گیاهی، روش‌های خانگی و سنتی از عفونت

اسفند ۱۴۰۲ | زمان مطالعه : ۹ دقیقه
پاکسازی رحم با داروهای گیاهی

بسیاری از گیاهان را می‌توان برای تخلیه و پاکسازی رحم، بهبود وضعیتش و کاهش علائم قاعدگی یا یائسگی استفاده کرد. در حالی که برخی از گیاهان سلامت رحم را تقویت می‌کنند، به دلیل خطر تحریک انقباضات، نباید در دوران بارداری مصرف شوند. در حالی که بسیاری از گزینه‌ها در پاکسازی رحم با داروهای گیاهی بسیار معروف هستند، همچنان باید قبل از استفاده از هر کدام از آنها، با پزشک متخصص مشورت کنید، به خصوص اگر در تلاش برای باردار شدن هستید، وضعیت پزشکی خاصی دارید یا دارو مصرف می‌کنید.

زنجبیل برای پاکسازی رحم

زنجبیل یکی از بهترین گزینه‌ها برای پاکسازی رحم با داروهای گیاهی و درمان عفونت زنان است. این ماده التهاب را کاهش داده و در عین حال اکسیژن و خونرسانی به رحم را افزایش می‌دهد. زنجبیل در واقع یک سم زدای خوب برای کل بدن است، زیرا از عملکرد کبد پشتیبانی می‌کند، گردش خون را تقویت می‌کند و تعریق سالم را تقویت می‌کند. مصرف این دارو در دوران بارداری در حد کم و مجاز، بی‌خطر است و طبق گفته مرکز ملی طب مکمل و جایگزین، در واقع یک درمان اثبات شده برای رفع تهوع در زنان باردار است.

زنجبیل برای پاکسازی رحم

*معرفی انواع مجاز دمنوش شیردهی به همراه فواید و روش تهیه

پاکسازی رحم با گل همیشه بهار

گل همیشه بهار یکی از بهترین گزینه‌ها در پاکسازی رحم با داروهای گیاهی است که می‌توان از آن برای حمایت از سلامت رحم استفاده کرد. این واقعیت که خاصیت پاک کنندگی دارد اما غشاهای مخاطی را تحریک نمی کند، آن را به ویژه برای درمان سفتی رحم مفید می‌کند. نوشیدن چای گل همیشه بهار، یا ترکیب گل همیشه بهار و بابونه در چای، می‌تواند به تنظیم خونریزی قاعدگی و کاهش گرفتگی عضلات کمک کند. برای این منظور این هدف باید یک هفته قبل از قاعدگی استفاده شود. اگر باردار هستید از گل همیشه بهار اجتناب کنید زیرا می‌تواند خطر خون ریزی را افزایش دهد. 

گیاه دم شیر برای پاکسازی رحم

دیگر گزینه برای پاکسازی رحم با داروهای گیاهی، گیاه دم شیر است که به جز این کار می‌تواند در برابر سرطان پستان نیز مقاومت ایجاد کند. اگر باردار هستید از مصرف این گیاه خودداری کنید زیرا می‌تواند انقباضات رحمی را تحریک کند.

دمنوش تمشک برای پاکسازی رحم

وقتی به دنبال پاکسازی رحم با گیاهان دارویی هستید شاید دمنوش تمشک گزینه‌ی خیلی گیاهی به نظر نرسد اما به عنوان یکی از بهترین گزینه‌ها برای تنظیم و تقویت عضلات رحم استفاده می‌شود. عصاره این میوه می‌تواند به بازگشت رحم به حالت طبیعی خود و کاهش تورم و خونریزی پس از زایمان کمک کند. محتوای اسید فرولیک موجود در آن می‌تواند جریان قاعدگی را با تحریک ماهیچه‌هایی که از رحم حمایت می‌کنند، کاهش دهد و در عین حال خونریزیِ بیش از حدِ قاعدگی را کاهش دهد.

در گذشته از تمشک در دوران بارداری استفاده می‌شد، اما امروزه به دلیل احتمال تحریک انقباضات دیگر توصیه نمی‌شود. تمشک سرشار از مواد مغذی است که از سیستم تولید مثل و سایر سیستم‌های بدن پشتیبانی می‌کند. این میوه شامل فلاونوئیدها، تانن‌ها، بتاکاروتن‌ها، آلفاکاروتن‌ها، آلکالوئیدها، کلسیم، لوتین، آهن، منگنز، فسفر، منیزیم، سلنیوم، پتاسیم، روی، ویتامین‌های B و ویتامین‌های E و C هستند.

برگ ریحان

اگر به دنبال پاکسازی رحم از عفونت قارچی هستید، برگ ریحان گزینه‌ مناسب برای شماست. این گیاه خواص میکروب کشی قوی دارد که در پاکسازی رحم در طب اسلامی توصیه می‌شود. همچنین از این گیاه به همراه آلوئه‌ورا در انواع ژل‌ها و پمادهای درمان عفونت استفاده می‌شود. 

همچنین برگ ریحان یک ابر غذای بارداری است. این گیاه تازه منبع خوبی از ویتامین E، ریبوفلاوین و نیاسین است. به علاوه منبع عالی فیبر غذایی، ویتامین A، ویتامین C، ویتامین K، ویتامین B6، منیزیم، فسفر، پتاسیم، روی، مس و منگنز است. ریحان به عنوان یک گیاه دارویی که حاوی اسانس های بالا و ترکیبات آنتی اکسیدانی است که پتانسیل بهبود رشد تخمدان را دارد، به خوبی شناخته شده است. 

رازیانه برای پاکسازی رحم

رازیانه 

یکی دیگر از گزینه‌های که برای تقویت و پاکسازی رحم با داروهای گیاهی پیشنهاد می‌شود، گیاه رازیانه ست. مطالعات نشان می‌دهد که نیتریت‌های موجود در رازیانه جریان خون را بهبود می‌بخشد، که می‌تواند به بهبود ریزش دیواره رحم و کاهش طول قاعدگی کمک کند در نتیجه به عنوان یک قرص پاکسازی رحم شناخته می‌شود. مطالعات دیگر نشان می‌دهد که رازیانه می‌تواند تولید اکسی توسین و پروستاگلاندین را کاهش دهد، دو هورمونی که در پریودهای دردناک نقش دارند.

چای سبز

یکی دیگر از گزینه‌های درمان فیبروم رحم و پاکسازی رحم از عفونت با داروهای گاهی، دمنوش چای سبز است. چای سبز حاوی مواد شیمیایی به نام فلاوانول است که نوعی آنتی اکسیدان هستند. آنتی اکسیدان ها با کاهش استرس اکسیداتیو به کاهش آسیب سلولی در بدن کمک می‌کنند. استرس اکسیداتیو یکی از علل مهم این بیماری است. 

یک مطالعه در سال 2013 به بررسی اثرات مصرف عصاره چای سبز (اپی گالوکاتچین گالات) بر روی 33 زن مبتلا به یک یا چند فیبروم پرداخت. شرکت کنندگان 800 میلی گرم چای سبز یا دارونما به مدت 4 ماه مصرف کردند. در نهایت محققین گزارش دادند کسانی که عصاره چای سبز مصرف کرده‌اند، علائم فیبروم کمتری داشته و فیبروم‌هایشان کوچک‌تر شده است. توجه داشته باشید پاکسازی رحم از فیبروم به یک دوره‌ی طولانی درمان نیاز دارد.

بهترین ترکیب گیاهی برای پاکسازی رحم از کیست؟

یک چای گیاهی ترکیبی مانند چای بابونه و چای سبز نیز یک داروی خوب برای درمان کیست تخمدان محسوب می‌شود. دو قاشق چایخوری بابونه خشک و یک قاشق چایخوری عسل را در یک فنجان آب داغ مخلوط کنید. روی آن را بپوشانید و بگذارید پنج دقیقه بماند. می‌توانید روزانه دو تا سه فنجان چای بابونه بنوشید تا زمانی که از شر کیست‌ها خلاص شوید.

پاکسازی رحم بعد از سقط با داروی گیاهی

برای پاکسازی رحم با داروهای گیاهی بعد از سقط جنین کارهای بیشتر باید انجام دهید. سقط به روشهای مختلفی بر وضعیت و سلامت رحم تاثیر منفی می‌گذارد بنابراین باید از ترکیبی از گیاهان دارویی استفاده کنید:

  • برگ یا گل بومادران از جریان خون اضافی به رحم جلوگیری می‌کند. این گیاه سم زدایی بدن را در عین تقویت و سفت شدن بافت ها افزایش می‌دهد. بنابراین این خواص آن را به یک گیاه عالی برای بهبود سقط جنین تبدیل می‌کند. از سلامت کلی اندام های تولید مثل حمایت می‌کند. همچنین بومادران التهاب را تسکین می‌دهد و درد را کاهش می‌دهد. بهتر است خونریزی شدید را مهار کنید.
  • چای برگ تمشک قرمز: رحم را تغذیه و تقویت کرده و به مدیریت سطح آهن کمک می‌کند.
  • گیاه آشواگاندا که می‌تواند از نوسانات خلقی حمایت کرده و به تعادل هورمون‌ها کمک کند.
  • گیاهان حمایت کننده سیستم ایمنی مانند زردچوبه، زنجبیل، تولسی، آملا و گیلوی. آنها سیستم ایمنی بدن را تحریک می‌کنند و خطر عفونت را کاهش می‌دهند.

پاکسازی رحم بعد از سقط با داروی گیاهی

به طوری کلی توصیه می‌شود این گیاهان را کمی بعد از سقط جنین و به عنوان یک گزینه تقویتی استفاده کنید و در قبل از این دوران به کمک روش‌های دارویی مشکلات مربوطه را برطرف نمایید. همچنین از آنجایی که سقط یک وضعیت ایمنی خاص است، قبل از مصرف هر گونه از این گیاهان حتماً به پزشک خود اطلاع دهید تا مطمئن شوید تاثیر سوئی بر وضعیت خاص شما ندارند. خوردن کاچی برای پاکسازی رحم و تقویت بافت‌های آن نیز چه بعد از زایمان و چه بعد از سقط جنین می‌تواند مفید باشد. برای کسب اطلاعات بیشتر به مقاله مراقبت‌های بعد از سقط جنین مراجعه کنید.