ضروری‌ترین مراقبت‌های بعد از سقط جنین کدامند؟

دی ۱۴۰۲ | زمان مطالعه : ۹ دقیقه
مراقبت‌های بعد از سقط جنین

توجه به مراقبت‌های بعد از سقط جنین برای هر خانمی که چنین تجربه‌ای داشته است، لازم و ضروری است. با توجه به اینکه سقط جنین فشار سنگین و مضاعفی را به بدن وارد می‌کند، حتما لازم است که تمهیداتی برای ریکاوری و بازسازی بدن انجام شود. اگرچه سقط عمدی جنین تنها در صورتی تایید می‌شود که ناهنجاری جنین ثابت شده باشد، اما در هر صورت اگر به هر دلیل موجه یا غیرموجهی سقط اتفاق افتاده باشد، حتما باید مراقبت‌های بعد از سقط جنین جدی گرفته شود تا بدن توانایی کافی برای تجربه حاملگی مجدد در آینده را به دست آورد. 

مهمترین مراقبت‌های بعد از سقط جنین

مهمترین مراقبت‌های بعد از سقط جنین

  • استراحت کردن

استراحت کردن و انجام ندادن کارهای سنگین یکی از مهمترین کارهایی است که بعد از سقط جنین باید به آن توجه شود. استراحت کردن به طرز شگفت‌انگیزی می‌تواند بدن را برای بازگشت به حالت عادی یاری کند و به بدن این فرصت را بدهد که ریکاوری شود. هر چه بیشتر استراحت کنید، زودتر بهبود پیدا می‌کنید و سریع‌تر به وضعیت عادی بر‌می‌گردید. توجه داشته باشید که استراحت کردن در روزهای اول بعد از سقط جنین و تا یک هفته پس از این اتفاق، ضروری است و اصلا نباید نسبت به آن بی‌تفاوت بود.

  • مصرف دارو

هر دارویی را که پزشک برای شما تجویز کرده است تا انتها مصرف کنید. زمان‌بندی داروها را در نظر بگیرید و به موقع مسکن یا قرص بخورید و یا شیاف بزنید. با توجه به اینکه درد داشتن بعد از سقط جنین به هر حال طبیعی است، لذا مصرف به موقع داروها کمک می‌کند تا درد تا حد زیادی کاهش پیدا کند و تسکین بیابد. ممکن است پزشک از قرصهایی مانند قرص مترژن برای دفع بقایای جنینی در رحم استفاده کند.

  • کنترل دمای بدن

دمای مناسب بدن و نداشتن تب بعد از سقط جنین بسیار مهم است. از همین جهت حتما حداقل تا 5 روز بعد از سقط جنین به صورت مرتب و روزانه و چندین بار در روز دمای بدن خود را اندازه‌گیری کنید. درجه بیش از 37.5 را به پزشک اطلاع دهید و مراقبت بیشتری داشته باشید. 

  •  رعایت بهداشت

پد بهداشتی خود را زود به زود تعویض کنید. بدیهی است که در روزهای اول بعد از سقط جنین خونریزی زیادی داشته باشید، لذا مهم است که زود به زود پد بهداشتی خود را تعویض کنید. دوش گرفتن نیز برای رعایت بهداشت فردی پس از سقط جنین خوب است. حتی می‌توانید دو بار در روز دوش بگیرید؛ البته به شرطی که ناحیه واژن خود را با مواد ضدعفونی کننده نشویید. 

  • خوردن آب

هیدراته نگه داشتن بدن و خوردن مقادیر مناسبی از آب در هر شرایطی مهم و مفید است. پس از سقط نیز یکی از موارد مهمی که باید به آن توجه داشته باشید، نوشیدن آب به میزان زیاد است. آب یا هر شکلی از مایعات تازه و سالم می‌تواند بدن شما را هیدراته نگه دارد و آب کافی بدن را تامین کند. 

*در این مقاله بیشتر بخوانید سقط جنین در هفته هفتم بارداری چگونه است

  • رژیم غذایی مناسب

پس از سقط رعایت کنید که سبک زندگی سالمی داشته باشید. منظور از سبک زندگی سالم داشتن رژیم غذایی سالم و فعالیت بدنی کافی در شبانه‌روز است. فعالیت بدنی کافی و رژیم غذایی سالم برای بازسازی و سوخت‌گیری بدن لازم است. حتما در رژیم غذایی خود بخش‌هایی از پروتئین، کربوهیدرات، فیبر، چربی و مواد معدنی و ویتامین‌های ضروری را قرار دهید. به منظور تامین چربی سالم برای بدن خود به سراغ روغن نارگیل، کره و روغن زیتون بروید و پروتئین‌هایی نظیر تخم مرغ، پنیر، مرغ، گوشت قرمز و غذاهای دریایی (ساردین و ماهی قزل آلا) نیز مصرف کنید. 

سبزیجات برگ دار، لوبیا، جوانه بروکسل، عدس، سویا و میوه‌هایی مانند پاپایا، توت فرنگی و گریپ فروت برای مراقبت‌های بعد از سقط جنین مفید هستند. با توجه به اینکه سطح کلسیم در دوران بارداری کم می‌شود، بنابراین تامین غذاهای سرشار از کلسیم بعد از سقط جنین ضروری است. لذا مصرف غذاهای سرشار از کلسیم مانند شیر، لبنیات، میوه‌های خشک، سویا و سبزیجات برگ دار را در برنامه غذایی خود قرار دهید. 

  • نداشتن رابطه جنسی

حداقل دو هفته بعد از سقط جنین از رابطه جنسی پرهیز کنید تا به این ترتیب بدن به حداقل بهبودی خود دست پیدا کند. در واقع بعد از قطع خونریزی ناشی از سقط بدن باید زمان کافی برای انقباض دهانه رحم و بسته شدن آن را داشته باشد. در مورد زمان مناسب بارداری بعد از سقط نیز با پزشک خود مشورت کنید. 

توصیه‌هایی برای خانم‌هایی که تجربه سقط داشته اند

مراقبت های بعد از سقط جنین

در مورد علائم پاک شدن رحم بعد از سقط همین‌قدر بدانید که داشتن خونریزی و سیر نزولی خونریزی بعد از سقط مهمترین علامت است که نشان می‌‌دهد سقط به درستی و با موفقیت اتفاق افتاده است. درد بعد از سقط جنین طبیعی است و نیاز به زمان دارد. موضوع تقویت رحم بعد از سقط جنین را جدی بگیرید و خود را رها نکنید. اینکه می‌‌پرسید بعد از سقط چی بخوریم؟ پاسخ‌های زیادی دارد که در یک کلام باید گفت رژیم غذایی سالمی انتخاب کنید. حتی می‌توانید از مراقبت‌های بعد از سقط جنین در طب سنتی کمک بگیرید. استراحت بعد از سقط جنین و نداشتن نزديكی بعد از سقط جنین را جدی بگیرید و تصور نکنید که مراقبت‌های بعد از استفاده از قرص سقط جنین سایتوتک یا با جراحی چیزی جدا از هم هستند. در هر صورت بدن فشار زیادی را متحمل شده است که برای جبران آن باید تکنیک‌های یاد شده را جدی بگیرید. در مورد بارداری بعد از سقط نیز حتماً با پزشک خود در تماس باشید.

کلام آخر

البته ممکن است مراقبت‌های بعد از سقط جنین یک ماهه یا مراقبت‌های بعد از سقط جنین پنج هفته یا جنین با سن بیشتر از لحاظ زمانبندی کمی با هم متفاوت باشند؛ اما در هر صورت مهم است که همه تکنیک‌های مراقبتی یاد شده را جدی بگیرید و اجرا کنید. 

تا جایی که می‌توانید فکر سقط جنین را از ذهن خود خارج کنید. حامله شدن در عین سادگی، دشواری زیادی دارد. معلوم نیست پس از سقط جنین، مجددا بتوانید بارداری را تجربه کنید یا خیر. 

عوارض سقط زیاد است و گریزی از آنها نیست. اگر بعد از سقط جنین هنوز حالت تهوع دارید، پزشک خود را در جریان قرار دهید. مراقب دهانه رحم و دیواره رحم خود باشید و با انجام سقط‌های غیر مجاز، این بخش از بدن خود را در معرض خطر و آسیب جدی قرار ندهید. 

برای پاكسازی رحم بعد از سقط حتما به میزان خونریزی خود توجه کنید. اگر كورتاژ رحم یا کورتاژ جنین و یا کورتاژ ضخامت داشته‌اید از پزشک خود در مورد مراقبت‌‌های اختصاصی این کار سوال کنید و هرگونه تب و لرز را جدی بگیرید.