علائم سقط جنین در ماه اول بارداری

دی ۱۴۰۲ | زمان مطالعه : ۹ دقیقه
علائم سقط جنین در ماه اول

یکی از حوادث بسیار ناگوار در دوران بارداری، سقط جنین است. به عنوان زنی که قصد بارداری را دارد باید با علائم این اتفاق آشنا باشید تا بتوانید در اولین فرصت به پزشک مراجعه کرده و اقدامات لازم را انجام دهید. طبق تحقیقات انجام شده، بیشتر سقط جنین‌ها در سه ماهه‌ی اول رخ می‌دهد و بعد از این سه ماه، احتمال آن بسیار کاهش پیدا می‌کند. هرچه که سن جنین افزایش پیدا کند، احتمال سقط جنین کاهش می‌یابد. با در نظر گرفتن این موضوع، خطر سقط جنین در ماه اول بسیار بیشتر است. از این رو، دلایل، علائم سقط جنین در ماه اول و اینکه از کجا بفهمیم جنین سقط شده در ادامه توضیح داده شده‌‌ است تا بتوانید در مورد آنها آگاهانه عمل کنید و اقدامات درمانی سریعاً آغاز شود.

علل سقط جنین در ماه‌های اول بارداری

دلایل زیادی برای سقط غیرعمدی جنین وجود دارد؛ اما بیشترین دلایل سقط جنین در هفته‌های اول مربوط به مشکلات کروموزومی است. با این حال دلایل دیگری نیز وجود دارد که در ادامه بیشتر در مورد آنها توضیح می‌دهیم. 

ناهنجاری‌های کروموزومی

وجود اشکالات کروموزومی در تخمک و اسپرم در زمان لقاح، اصلی‌ترین علت سقط جنین در هفته های اول بارداری حتی قبل از بروز علائم بارداری است. با این حال لزوماً همه‌ی این ناهنجاری‌ها به سقط ختم نمی‌شوند. متاسفانه این مشکل یکی از معایب به تاخیر انداختن بارداری است و بیشتر در مادرانی رخ می‌دهد که بیش از 35 سال سن دارند و در اصل به دلیل پیر شدن تخمک‌ها است. اما این تنها در مورد مادر صدق نمی‌کند و در پدرانی که سن بالایی دارند نیز با افزایش سن، کیفیت اسپر‌م‌ها کاهش پیدا کرده و وقوع مشکلات کروموزومی افزایش پیدا می‌کند.

اختلالات تیروئیدی

کم کاری و پرکاری تیروئیدی، هر دو باعث ناباروری می‌شوند که دیگر علت سقط جنین در سه ماه اول بارداری است. اختلال در این هورمون، سبب اختلال در تخمک گذاری می‌شود یا لانه گزینی رحم را دچار اختلال می‌کند و باعث می‌شود تخم به آن نچسبد و خونریزی رحمی رخ دهد که یکی از علائم سقط جنین در ماه اول بارداری است. 

اختلالات تیروئیدی

دیابت

دیابت یکی از مسائل مشکل ساز در دوران حاملگی است و مادرانی که این مشکل را دارند باید در طول این دوران تحت نظر دکتر باشند. دیابت بارداری می‌تواند باعث سقط جنین در ماه‌های اول شود. با این حال جای نگرانی نیست و لزوماً همیشه این اتفاق رخ نمیدهد. دیابت بارداری به طور کامل با کمک پزشک حت کنترل قرار میگیرد.

سبک زندگی

انجام کارهای پرخطر مانند مصرف مواد مخدر، استعمال دخانیت، الکل و ... باعث سقط جنین می‌شود. این موضوع علت بیشتر موارد سقط جنین در بارداری‌های ناخواسته است. متاسفانه بیشتر این مادران حتی از بارداری خود مطلع نیستند. 

*در این مقاله بخوانید آیا خوردن عسل در بارداری باعث سقط جنین می‌شود

اختلالات مربوط به انعقاد خون

در مادرانی که مشکلات انعقادی وجود دارد و تشکیل لخته خون انجام نمی‌شود؛ احتمال سقط جنین در ماه‌های اول بسیار زیاد است. 

*در این مقاله بخوانید سقط جنین در هفته هفتم بارداری چگونه است

سقط جنین در اثر مصرف قرص

سقط جنین در اثر مصرف قرص، مانند قرص سقط جنین سایتوتک، جزو سقط‌های عمدی محسوب می‌شود که به آن کورتاژ نیز می‌گویند. علائم سقط جنین در ماه اول با قرص درست مانند علائم سقط غیرعمدی است. قرص سایتوتک یکی از قرص‌هایی است که منجر به بروز این حادثه میشود. این قرص برای جلوگیری از مشکل زخم معده تجویز میشود و سقط جنین یکی از عوارض ناشی از مصرف آن محسوب می‌شود. مصرف بعضی از شیاف‌ها مانند مصرف شیاف پروژسترون در بارداری هم هستند که عوارض سقط جنینی دارند.  بعضی از مادران به صورت آگاهانه این قرص‌ها را مصرف می‌کنند اما بعضی از آنها از عوارض مصرف قرص‌ها مطلع نیستند. بنابراین حتماً باید قبل از اینکه بخواهید در دوران بارداری قرصی را مصرف کنید حتماً با پزشک خود مشورت کنید. قرص دیگری به نام قرص مترژن هم هست که بعد از انجام سقط به مادران داده میشود تا بقایای باقی مانده از جنین در رحم دفع شود. خوردن این قرص در طول بارداری خطرناک است. 

سقط جنین در اثر مصرف قرص

علائم سقط جنین در ماه اول

اصلیترین علائم سقط جنین در ماه اول عبارتند از: وجود خون و درد در ناحیه‌ی شکم. که در ادامه بیشتر در مورد آنها توضیح می‌دهیم. قبل از هر چیز باید بدانید که مشاهده‌ی این نشانه‌ها لزوماً به معنای سقط جنین نیست و با دیدن آنها باید به پزشک مراجعه کنید تا شرایطتان توسط آنها بررسی شود؛ زیرا تنها یک پزشک می‌تواند سقط جنین را تایید کند.

خونریزی: خونریری یکی از نشانه‌های سقط جنین در ماه اول است. با این حال دیدن هر لکه‌ای نشان از سقط نیست. به عنوان مثال لکه بینی می‌تواند ناشی از لانه گزینی بچه باشد. همچنین این اتفاق در بعضی از زنان رایج است که در ما‌ه‌های اول بارداری، خونریزی داشته باشند. بنابراین در صورت مشاهده‌ی خون باید به پزشک مراجعه کنید. رنگ خون سقط جنین در زنان مختلف متفاوت است و می‌تواند از قهوه‌ای تا قرمز و حتی صورتی روشن باشد. درست مانند رنگ خون در دوران قاعدگی. اما بهتر است برای جلوگیری از بروز مشکلات احتمالی، درصورت مشاهده‌ی خون ریزی و دفع خون، به پزشک مراجعه کنید. 

درد شکمی: یکی از علایمی که نشان می‌دهد، خونریزی پیش آمده از علائم سقط جنین در هفته اول و دوم بارداری است این است که با درد شکمی همراه باشد. این درد می‌تواند به اشکال مختلفی بروز کند. از درد و گرفتگی عضلانی گرفته تا دردهای تیز ( یا به اصطلاح احساس تیر کشیدن در رحم) و دردهای لگنی که در زنان مختلف، متفاوت است. در بیشتر مواقع خونریزی بدون درد شکمی از علائم سقط نشدن جنین است.

اگر این دو علائم سقط جنین در ماه اول را به صورت همزمان دارید، حتماً سریعاً به پزشک مراجعه کنید تا روند درمانی آغاز شود. اصولاً در این شرایط پزشک به کمک سونوگرافی یا انجام آزمایشات خون بروز سقط جنین را تایید یا رد می‌کند.

درمان سقط جنین در ماه اول بارداری

هدف از مراجعه به پزشک بعد از مشاهده‌ی علائم اولیه سقط جنین در ماه اول، بند آوردن خونریزی و جلوگیری از عفونت‌های مربوط به آن است. در بیشتر موارد، تمام بافت‌های مربوط به نوزاد از بدن مادر دفع می‌شود. یکی از مزایای سقط جنین در ماه‌های اول این است که بدن بدون کمک نیز می‌تواند ریکاوری کند. با این حال اگر تمام بافت‌های جنینی به خودی خود دفع نشوند؛ ممکن است عفونت رخ دهد.

درمان سقط جنین در ماه اول بارداری

شکل جنین سقط شده در ماه اول

جنین در ماه اول بارداری رشد زیادی نکرده است و در چهارمین هفته، اندازه‌ی آن تازه به اندازه‌ی یک دانه‌ی خشخاش رسیده است. بنابراین در اثر بروز سقط، جنین نیز به همراه سایر بافت‌های رحمی دفع خواهد شد و قابل تمیز دادن نیست. با این حال با افزایش سن، شرایط تغییر می‌کند و ممکن است علائم سقط جنین در هفته ششم بارداری اینطور نباشد. 

سخن پایانی

همانطور که در این مقاله خواندید، علائم سقط جنین در ماه اول زیاد نیستند و به دو مورد خلاصه می‌ شوند. نکته‌ی مهم این است که آنها حتماً باید با هم رخ دهند و در صورت مشاهده هم حتماً باید به پزشک مراجعه کنید تا تحت بررسی قرار بگیرید. همچنین در مورد راه های تقویت و روشهای بروز علائم پاک شدن رحم بعد از سقط از پزشک خود بیشتر بپرسید.