گل‌مژه در کودکان و روش‌های درمان آن

اسفند ۱۴۰۲ | زمان مطالعه : ۹ دقیقه
گل‌مژه در کودکان

گل‌مژه در کودکان، از مشکلات چشمی شایع است. خیلی از والدین با دیدن این عارضه چشمی، نگران سلامت فرزند خود می‌شوند؛ اما به‌ طور کلی، گل‌مژه در کودکان مشکل نگران‌کننده‌ای نیست. در ادامۀ این مطلب شرح می‌دهیم که علل گل‌مژه در کودکان چیست و چرا گل‌مژه می‌زنیم، روش درمان گل‌مژه در کودکان کدام است و اینکه آیا گل‌مژه مسری است یا خیر.

گل‌مژه در کودکان چیست؟ 

گل‌مژه، یک برجستگی قرمزرنگ در لبه پلک فرد است. برای پاسخ به اینکه چرا گل‌مژه می‌زنیم، باید گفت که تجمع باکتری‌هایی مثل باکتری استافیلوکوک اورئوس، در غدد چربی و یا غدد عرق موجود در اطراف مژه، باعث ایجاد گل‌مژه در کودکان می‌شود.

* آبریزش چشم نوزاد | علت و درمان آبریزش چشم در نوزادان

علت ایجاد گل‌مژه در کودکان چیست؟

گاهی علت گل‌مژه‌زدن در کودکان، یک عفونت در اطراف ریشۀ مژه است. حال ممکن است بپرسید که آیا گل‌مژه‌ی چشم کودکان مسری است؟ گل‌مژه می‌تواند مسری باشد به شرط اینکه پلک شما آمادۀ میزبانی از باکتری باشد. سابقه گل‌مژه قبلی و موارد دیگر افزاینده خطر ابتلا که در ادامه ذکر شده‌اند، پلک شما را آماده‌ی ایجاد گل‌مژه می‌کنند. معمولاً امّا مواد موجود در اشک چشم، احتمال رشد باکتری در اطراف چشم را به حداقل میزان ممکن می‌رسانند. همچنین به‌طور کلی، گل‌مژه عوارض دائمی ندارد و معمولاً پس از گذشت چند روز (معمولاً دو الی پنج روز) کم‌کم کوچک می‌شود و بهبود می‌یابد.

احتمال خطر ایجاد گل‌مژه در کدام کودکان بیشتر است؟

  • کودک با سابقه گل‌مژه
  • عارضه‌های پوستی مانند درماتیت سبوره‌ای و شوره
  • کودک مبتلا به دیابت
  • خشکی بیش از حد پوست

علائم گل‌مژه در کودکان چیست؟

علائم گل‌مژه می‌تواند در بین کودکان بروز متفاوتی داشته‌باشد؛ که برخی از آن ها عبارت‌اند از:

  • تورم در پلک
  • ایجاد قرمزی در لبه‌ی پلک
  • احساس درد در اطراف ناحیۀ تحریک‌شده
  • اشک‌ریزش کودک
  • پوسته‌پوسته‌شدن، ایجاد شوره در مژه ها
  • ترشح چرک (در این موارد نیاز به مراجعه به پزشک و بررسی بیشتر برای افتراق شالازیون از گل‌مژه است.)

علائم گل‌مژه در کودکان چیست؟

راه های درمان گل‌مژه در کودک

طول درمان گل‌مژه در کودکان کم‌تر از یک هفته است. این درمان معمولا خودبه‌خود صورت می‌گیرد. درباره‌ی روش درمان گل‌مژه در کودکان، روش‌های متعددی ذکر شده‌است، از جمله درمان گل‌مژه کودکان در طب سنتی، درمان گیاهی گل‌مژه در کودکان، درمان به روش مدرن و...؛ اما اغلب با اکتفا به رعایت بهداشتِ چشم کودک و مراقبت و درمان خانگی گل‌مژه در کودکان می‌توان بر این مشکل غلبه کرد. 

  1. رایج‌ترین راه درمان گل‌مژه در کودکان، استفاده از کمپرس گرم است. برای این کار می‌بایست یک حوله یا دستمال تمیز را در آب گرم خیس کرده و سپس روی پلک کودک‌تان قرار دهید و هربار، دو دقیقه کمپرس را روی چشم نگه ‌دارید. حداقل روزی سه‌‌مرتبه این عمل را انجام‌دهید. 
  2. می‌توانید به جای کیسه یا حوله گرم از چای کیسه‌ای نیز استفاده کنید. درواقع چای به دلیل خاصیت آنتی‌باکتریال خود، می‌تواند به بهبود زودتر گل‌مژه کمک کند. برای این کار، لازم است که یک چای کیسه‌ای را در یک لیوان آب جوش به مدت یک دقیقه بگذارید. سپس کیسه را بیرون آورید و صبر کنید که کمی خنک شود. وقتی کیسه چای خنک شد، آن را روی چشم کودک به مدت 5 الی 15 دقیقه بگذارید. همواره چشم کودک و اطراف آن را پاکیزه نگه‌دارید و با کف حاصل از شامپو بچه پلک‌ها و اطراف چشم را شستشو دهید. همچنین همواره دستان کودک را بشویید.
  3. نکات مهمی که باید در مواجهه با گل‌مژه کودک‌تان مد نظر داشته باشید، پرهیز از دست‌کاری، فشاردادن و خالی‌کردن و یا خاراندن گل‌مژه است. همین‌طور از آرایش‌کردن اطراف چشم کودک‌تان در دوره‌ای که گل-مژه دارد، خودداری کنید تا وقتی گل‌مژه به طور کامل بهبود یافت.

راه‌های درمان گل‌مژه در کودک

آیا باید برای گل مژه به پزشک مراجعه کرد؟

گل‌مژه در کودک، اگر در صورت استفاده از روش ذکرشده، بعد از چند روز (معمولاً دو الی پنج روز) از‌ بین نرفت یا حتی وضعیت گل‌مژه بدتر شد، شما باید حتما به پزشک مراجعه کنید. به‌خصوص اگر علاوه بر گل‌مژه، کودک با علائمی همچون تب، سردرد، کمبود اشتها و به‌طور‌کلی احساس ناخوشی در فرزندان مواجه شدید.

پزشک فرزند شما ممکن است که مژه مربوط به تورم را بیرون بکشد تا چرک گل‌مژه خارج شود و با سرعت بیشتری بهبود یابد؛ یا اینکه پزشک ممکن است آنتی‌بیوتیک‌های خوراکی مثل اریترومایسین، دیکلوکساسیلین و... را برای فرزند شما تجویز کند. از مصرف خودسرانه‌ی آنتی‌بیوتیک و دارو برای درمان گل‌مژه خودداری کنید.  

تفاوت شالازیون و گل‌مژه چیست؟

در این میان عفونتی به نام شالازیون وجود دارد که مشابه گل‌مژه است. شالازیون یک تورم حبابی شکل و بدون درد می‌باشد که با سرعت کم رشد می‌کند و بر اثر انسداد غدد چربی موجود در پشت پلک ایجاد می‌شود. شالازیون در کودکان می‌تواند بعد از یک عفونت ویروسی یا بر اثر بروز برخی از عارضه‌های پوستی رخ دهد. شالازیون در کودکان، کم‌تر دیده‌شده و بیشتر در سنین 30 تا 50 سال رایج است. همچنین دوره درمان آن نسبت به گل‌مژه طولانی‌تر است.

شالازیون یا گل‌مژه

شالازیون خطر عفونت بالایی دارد و ممکن است بعد از عفونت، سرتاسر پلک را فرا بگیرد و باعث درد چشم شود.

برای درک بیشتر تفاوت‌ شالازیون و گل‌مژه به نکات زیر توجه کنید:

  • گل‌مژه معمولا در لبه پلک‌ها رخ می‌دهد. شالازیون معمولا در بالای مژه پلک بالا رخ می-دهد.
  • علت گل‌مژه، عفونت باکتریایی است. علت شالازیون، انسداد غده چربی است.
  • علائم گل‌مژه در کودکان، تورم و حساسیت به لمس است. شالازیون ضخیم و معمولا بدون درد است.