نزدیکی بعد از زایمان | زندگی جنسی سالم پس از زایمان

آبان ۱۴۰۱ | زمان مطالعه : ۹ دقیقه
نزدیکی بعد از زایمان

رابطه جنسی و صمیمیت اغلب برای افرادی که تازه مادر و پدر شده‌اند دشوار است. زمان کمتر، خستگی، تغییرات هورمونی و نگرانی در مورد پیشگیری از بارداری می‌تواند این مشکل را ایجاد کند. اگر شما و همسرتان، هر دو تمایل کمتری به رابطه جنسی داشته باشید مشکلی به وجود نمی‌آید اما اگر میزان تمایل شما با یکدیگر متفاوت باشد این مسئله می‌تواند موجب استرس در رابطه شما و همسرتان شود. در ادامه به موضوع نزدیکی بعد از زایمان با جزئیات بیشتری پرداخته شده است.

پس از زایمان تا چند روز نباید رابطه جنسی داشته باشید؟

در مورد بهترین زمان نزدیکی پس از زایمان طبیعی و زمان مناسب برای نزدیکی بعد از زایمان لازم است بدانید بارداری و زایمان موجب تغییرات زیادی در بدن و زندگی جنسی شما می‌شود. تغییرات هورمونی بعد از زایمان ممکن است بافت واژن را نازک‌تر و حساس‌تر کند. واژن، رحم و دهانه رحم شما نیز باید به اندازه طبیعی برگردند و اگر شیر می‌دهید، این امر می‌تواند میل جنسی را کاهش دهد. به طور خلاصه، بدن شما بعد از زایمان نیاز به مدتی استراحت دارد.

سوال بسیاری از مادران این است که بعد از زایمان طبیعی چقدر باید استراحت کرد؟ هیچ جدول زمانی مشخصی وجود ندارد که بگوید پس از زایمان چقدر باید منتظر بمانید تا رابطه جنسی برقرار کنید. با این حال، اکثر پزشکان توصیه می‌کنند بهتر است زنان چهار تا شش هفته پس از زایمان طبیعی صبر کنند. بعد از اینکه پزشک، همه چیز را برای شما در مورد ازسرگیری نزدیکی بعد از زایمان توضیح داد ممکن است هنوز هم به کمی زمان برای آماده شدن نیاز داشته باشید. به یاد داشته باشید علاوه بر بهبود جسمی، سازگاری با اضافه شدن یک عضو جدید به خانواده، خواب کمتر و تغییر در روال معمول زندگی نیز لازم است.

آیا زایمان بر روی رابطه جنسی اثر می‌گذارد؟

رابطه جنسی بعد از زایمان متفاوت خواهد بود. یک مطالعه کوچک از سال 2005 نشان داد که 83 درصد از خانم‌ها در سه ماه اول پس از اولین زایمان دچار مشکلات جنسی شدند. با این حال ، با گذشت ماه‌های بیشتری بعد از بارداری، این تعداد کاهش پیدا می‌کند. رایج‌ترین مسائل مربوط به نزدیکی بعد از زایمان شامل موارد زیر است:

  • خشکی واژن
  • بافت نازک واژن
  • از بین رفتن خاصیت ارتجاعی در بافت واژن
  • پارگی پرینال یا اپی تیزوتومی
  • خون‌ریزی
  • درد
  • بی‌حسی
  • شل شدن عضلات
  • خستگی
  • میل جنسی کم

هورمون‌ها نقش زیادی در بهبودی بعد از زایمان و بازگشت به فعالیت جنسی عادی دارند. در روزهای اول بعد از زایمان، استروژن به میزان قبل از بارداری کاهش می‌یابد. در صورت تغذیه با شیر مادر، ممکن است سطح استروژن زیر سطح قبل از بارداری برود. استروژن به تأمین روغن طبیعی واژن کمک می‌کند، بنابراین مقادیر کم این هورمون احتمال خشکی واژن بعد از سزارین و زایمان طبیعی را افزایش می‌دهد.

بافت خشک واژن می‌تواند در حین رابطه جنسی باعث تحریک شود و علت خونریزی بعد از نزدیکی بعد از زایمان باشد که این مسئله، خطر عفونت شما را افزایش می‌دهد. زایمان طبیعی می‌تواند به طور موقت عضلات کانال واژن را گشاد کند که این عضلات برای بازیابی قدرت و ثبات خود به زمان نیاز دارند. اگر در بدو زایمان طبیعی دچار پارگی یا اپی تیزوتومی پارینال شدید ممکن است بهبودی طولانی‌تری داشته باشید. رابطه جنسی خیلی زود می‌تواند خطر عفونت را افزایش دهد. زایمان سزارین همچنین می‌تواند بر احساس واژن تأثیر بگذارد. همین مسائل هورمونی می‌تواند بافت واژن را خشک و نازک کند و احتمالاً منجر به رابطه جنسی دردناک شود.

آیا زایمان بر روی رابطه جنسی اثر می‌گذارد؟

آیا خونریزی در طول نزدیکی بعد از زایمان، طبیعی است؟

در هفته‌های اول بعد از زایمان، با بهبودی رحم، احتمالا خونریزی منظم را تجربه خواهید کرد که رابطه جنسی ممکن است باعث افزایش این خونریزی شود. به همین ترتیب اگر سوال شما این است که آیا بعد از زایمان طبیعی واژن تغییر می‌کند لازم است بدانید واژن شما ممکن است در هفته‌های اول پس از زایمان خشک و حساس‌تر باشد. این باعث می‌شود ماهیچه‌ها نازک‌تر شوند و همچنین می‌تواند منجر به پارگی یا آسیب‌دیدگی شود. حتی ممکن است مهبل (واژن) ملتهب و متورم شود. در این موارد ، خونریزی غیرمعمول نیست. اگر خونریزی در طول رابطه جنسی در طی چهار تا شش هفته متوقف نشود یا بدتر شود به پزشک مراجعه کنید. همچنین، ممکن است قبل از شروع دوباره نزدیکی بعد از زایمان، دچار پارگی یا سوزش شوید که این مسئله به درمان نیاز دارد.

تاثیر بارداری و زایمان بر میل جنسی چیست؟

هورمون‌های استروژن و پروژسترون برای رشد سالم کودک در دوران بارداری بسیار مهم هستند. آن‌ها همچنین بر میل جنسی نیز اثرگذارند. سطح این هورمون‌ها در دوران بارداری فوق‌العاده زیاد است. پس از به دنیا آمدن کودک، آن‌ها به طرز چشمگیری به سطح قبل از بارداری برمی‌گردند. این بدان معنی است که شما ممکن است چند هفته هیچ تمایل جنسی را احساس نکنید. اما به هر حال باید چهار تا شش هفته منتظر ماند، زیرا بدن شما با گذشت زمان بهبود می‌یابد.

ممکن است بعد از اجازه دکتر برای نزدیکی بعد از زایمان، باز هم به زمان برای ازسرگیری فعالیت‌های جنسی نیاز داشته باشید و برای شروع مجدد آن، بخواهید صبر کنید. مطالعات نشان می‌دهند 89 درصد از زنان ظرف 6 ماه گذشت از زایمان، فعالیت جنسی را از سر می‌گیرند. اگر از شیر خود به فرزندتان می‌دهید ممکن است به زمان بیشتری جهت آمادگی برای رابطه جنسی نیاز داشته باشید، زیرا شیردهی، سطح استروژن را پایین نگه می‌دارد. استفاده از مکمل‌های استروژن برای افزایش میل جنسی توصیه نمی‌شود زیرا این کار می‌تواند بر تولید شیر مادر اثر بگذارد.

تاثیر بارداری و زایمان بر میل جنسی چیست؟

نکاتی برای یک زندگی جنسی سالم با همسر بعد از زایمان

شما می‌توانید پس از بارداری، زندگی جنسی سالم و رضایت بخشی داشته باشید. این نکات ممکن است به شما برای داشتن نزدیکی بعد از زایمان کمک کند. مهمترین نکات در مورد رابطه جنسی چیست؟

  • رابطه جنسی را آرام‌تر پیش ببرید. در هفته‌های اول آماده شدن برای رابطه جنسی مجدد،  ممکن است بدن شما آماده بازگشت به فعالیت‌های قبل از بارداری نباشد. بنابراین، برای انجام رابطه جنسی، اول فعالیت‌های صمیمانه مثل ماساژ را امتحان کنید.
  • مقدمه فعالیت جنسی را طولانی‌تر کنید. به واژن خود زمان بدهید تا ترشح تولید کند و روان شود. برای این کار لازم است قبل از شروع رابطه جنسی از فعالیت‌هایی استفاده کنید که موجب تحریک بدن شما می‌شود و در نتیجه موجب روان شدن واژنتان می‌گردد.
  • از روان‌کننده استفاده کنید. ممکن است برای روان شدن واژن خود به کمک نیاز داشته باشید. روان‌کننده‌های مبتنی بر آب، گزینه‌های مناسبی هستند زیرا روان‌کننده‌های مبتنی بر روغن می‌توانند به کاندوم آسیب برسانند یا بافت حساس واژن را تحریک کنند.
  • تمرین کگل را امتحان کنید. تمرینات کگل به بازسازی عضلات کف لگن کمک می‌کنند. این ورزش می‌تواند به مسائل مربوط به بعد از زایمان مانند بی‌اختیاری کمک کند. ورزش عضلات همچنین می‌تواند به شما کمک کند قدرت و حساسیت را در مهبل خود به دست آورید.
  • برای رابطه جنسی وقت بگذارید. با داشتن یک نوزاد جدید در خانه ، شما و شریک زندگی‌تان ممکن است وقت زیادی را برای خودانگیختگی نداشته باشید. زمان‌هایی را در تقویم برای وقت گذراندن با یکدیگر مشخص کنید. به این ترتیب دچار اضطراب یا عجله در رابطه جنسی نخواهید شد.
  • با همسر خود صحبت کنید. نزدیکی بعد از زایمان بد نیست بلکه متفاوت است. این متفاوت بودن می‌توانند سرگرم‌کننده و هیجان‌انگیز باشد اما باید در مورد آنچه به شما احساس خوبی می‌دهد یا احساس خوبی نمی‌دهد با همسرتان صحبت کنید. این کار به شما کمک می‌کند که دوباره از رابطه جنسی لذت ببرید و مطمئن شوید هیچ درد غیر ضروری را تجربه نمی‌کنید.

در نهایت، بارداری منجر به تغییرات جسمی زیادی در بدن شما می‌شود. به همین دلیل مهم است که قبل از برقراری مجدد رابطه جنسی، چهار تا شش هفته پس از زایمان منتظر بمانید. در طول دوره نقاهت، رحم منقبض می‌شود، هورمون‌ها به سطح قبل از بارداری بازمی‌گردند و ماهیچه‌ها قدرت و ثبات گذشته را دوباره به دست می‌آورند.

پس از اینکه پزشک به شما اجازه نزدیکی بعد از زایمان را داد، برای بازگشت به رابطه جنسی، زمان بگذارید. اگر هرگونه درد یا علائمی تجربه کردید حتما در این مورد با پزشک مشورت کنید. رابطه جنسی دردناک ممکن است نشانه مشکلات دیگری باشد که با بهبودی پس از بارداری ارتباطی ندارد.

چه زمانی می‌توانید بعد از زایمان، باردار شوید؟

شما می‌توانید پس از زایمان به سرعت شگفت‌آوری باردار شوید. یک مطالعه نشان داد که اولین تخمک‌گذاری برای زنانی که از شیر خود به فرزندشان نمی‌دادند حدود شش هفته است. بعضی از خانم‌ها حتی زودتر تخمک‌گذاری می‌کنند. اگر در حال شیردهی هستید، مزایای هورمونی آن می‌تواند به عنوان یک روش طبیعی پیشگیری از بارداری برای چهار تا شش ماه اول پس از زایمان عمل کند. شیردهی می‌تواند در 98 درصد موارد روشی موثر برای پیشگیری از بارداری در زنانی باشد که:

  • کمتر از شش ماه از زایمان آن‌ها گذشته است
  • هنوز هم فقط به فرزندشان شیر مادر می‌دهند
  • قاعدگی آن‌ها شروع نشده است

با این حال، فقط یک نفر از 4 زن، از روش آمنوره شیردهی (LAM) یا شیردهی به عنوان روش پیشگیری از بارداری به درستی استفاده کنند که این مسئله احتمال بارداری بعد از زایمان را در این زنان افزایش می‌دهد. بنابراین، اگر می‌خواهید اطمینان حاصل کنید که دوباره باردار نمی‌شوید حتما از یک روش قابل اعتماد برای پیشگیری از زایمان استفاده کنید.

چگونه می‌توان از بارداری بعد از زایمان پیشگیری کرد؟

برای پیشگیری از بارداری مجدد، بهتر است برای بارداری بعد از زایمان، از کاندوم استفاده کنید. از ایمپلنت یا IUD نیز می‌توان استفاده کرد. با این وجود گزینه‌های هورمونی ممکن است بر شیردهی تأثیر بگذارد و همچنین می‌تواند با خطرات خاصی از جمله افزایش خطر لخته شدن خون همراه باشد. بنابراین، در این مورد لازم است با پزشک خود مشورت کنید.

آیا بارداری مجدد در سال اول پس از زایمان، امن است؟

بارداری خیلی سریع بعد از یک بارداری می‌تواند شما را در معرض خطر زایمان زودرس قرار دهد. متخصصان بهداشت و درمان، زنان را تشویق می‌کنند تا میان بارداری‌ها، فاصله بیندازند. بنابراین، حداقل بین هر بارداری، 12 ماه منتظر بمانید و برخی منابع نیز، 18 ماه را توصیه می‌کنند. اگر به داشتن کودک دیگری فکر می‌کنید با پزشک خود صحبت کنید. او بیشتر با تاریخچه سلامتی شما آشنا است و توصیه‌های شخصی‌تری ارائه می‌دهد.