دوره جامع مراقبت از نوزاد | دوره آموزشی مراقبت از نوزاد

تیر ۱۴۰۳ | زمان مطالعه : ۹ دقیقه
دوره جامع مراقبت از نوزاد

برای مراقبت از نوزاد تا یک سالگی چه چیزهایی را باید بدانیم؟ پاسخ این سوال همان چیزی است که قرار است در «دوره جامع مراقبت از نوزاد» بیاموزید.

بارداری و تولد فرزند یکی از منحصربه‌فردترین تجربیات دنیاست. قرار است 9 ماه در بدن‌تان پذیرای یک موجود زنده که پاره تن شماست باشید و بعد نوزادتان را پرورش دهید تا بزرگ‌تر شود و از آب‌وگل دربیاید.

اگر برای اولین بار قرار است مادر شوید و اصطلاحا «مامان‌اولی» هستید، احتمالا سوالات و ابهامات زیادی در مورد نحوه مراقبت از نوزاد در ذهن دارید. زایمان کردن و نگهداری از نوزاد هزاران سال است که در جهان وجود داشته و میلیاردها انسان آن را انجام داده‌اند، اما این دلیل نمی‌شود که این فرایند را کار سخت و پیچیده‌ای ندانیم.

نوزاد موجودی آسیب‌پذیر و حساس است، توان صحبت کردن درباره مشکلاتش را ندارد و تنها با گریه کردن یا واکنش‌های فیزیکی مانند تب یا بیرون‌روی با شما صحبت می‌کند! بنابراین در طول دوره مراقبت از نوزاد ممکن است گیج یا نگران شوید و مدام به پزشک اطفال یا اطرافیان مراجعه کنید.

 

تازه‌والدین و نحوه مراقبت از نوزاد تا یک‌سالگی

اگر تازه و برای اولین بار صاحب نوزاد شده‌اید، یا باردار هستید و قرار است طی چند ماه آینده فرزندتان وارد زندگی شما شود، قطعا باید درباره نحوه نگهداری و مراقبت از نوزاد چیزهای زیادی بدانید و با آگاهی کافی این دوره جادویی زندگی را شروع کنید.

نگهداری از نوزاد جنبه‌های مختلفی دارد: حمام کردن نوزاد، فواصل شیردهی تا قبل از شش ماهگی، نحوه شروع غذای جامد، چگونگی تعویض پوشک، زمان‌بندی خواب نوزاد و ... همه از مواردی هستند که به عنوان والدینی که اولین تجربه بچه‌دار شدن را پشت سر می‌گذارند، باید درباره آن‌ها آگاه باشید و آمادگی کافی داشته باشید.

دوره جامع مراقبت از نوزاد چیست؟

 اگر دوران بارداری خود را سپری می‌کنید یا تازه مادر شده‌اید، دوره جامع مراقبت از نوزاد مخصوص شماست.

به عنوان مادر یا والدی که برای اولین بار صاحب فرزند شده است، دوره جامع مراقبت از نوزاد گهواره به شما کمک می‌کند تا از همان لحظه تولد نوزاد تا یک‌سالگی او، آمادگی‌های لازم را برای نگهداری از فرزندتان را داشته باشید.

دوره مراقبت از نوزاد همچنین به شما کمک می‌کند تا برای مواجهه با شرایط و سناریوهای مختلف کاملا مجهز باشید و اگر موردی مانند یبوست نوزاد، بیرون‌روی، تب یا مشکلات پوستی برای نوزادتان پیش آمد، دستپاچه نشوید و با خونسردی این مراحل را پشت سر بگذارید.

* برای دسترسی کامل به دوره کلیک نمایید:👈 دوره جامع مراقبت از نوزاد 

 

مدرس دوره جامع مراقبت از نوزاد کیست؟

ما در دوره‌های آموزشی گهواره از بهترین و مجرب‌ترین متخصصان حوزه‌های مربوط به بارداری و پرورش فرزند کمک می‌گیریم.

مدرس دوره مراقبت از نوزاد خانم دکتر «شادی قاسمی تهرانی» است که از پزشکان متخصص خوش‌نام حوزه اطفال به شمار می‌رود. دکتر قاسمی تهرانی فارغ‌التحصیل دانشکده علوم پزشکی دانشگاه تهران است.

دوره جامع مراقبت از نوزاد

سرفصل‌های دوره مراقبت از نوزاد تا یک‌سالگی

احتمالا قبل از شروع دوره دوست دارید بدانید دروس و محتوای این دوره چیست و قرار است چه چیزهایی را برای نگهداری از نوزادتان یاد بگیرید. 

به همین دلیل در ادامه به شش درس دوره مراقبت از نوزاد گهواره و سرفصل‌ها و محتوای این دروس اشاره می‌کنیم تا با بینش بهتری به استقبال دوره بروید.

در دوره جامع مراقبت از نوزاد تا یک‌سالگی قرار است درباره موارد زیر صحبت کنیم:

• درس اول: مراقبت‌های اولیه از نوزاد (لباس مناسب نوزاد، مقدار خواب مورد نیاز نوزاد، میزان شیردهی لازم و مراقبت از بند ناف)

• درس دوم: اطلاعات ضروری در مورد گریه و بی‌قراری‌های نوزاد (عوامل بی‌قراری نوزاد، راه‌های کاهش گریه، چه زمانی نگران گریه نوزاد شویم، روش‌های آرام کردن نوزاد)

• درس سوم: مشکلات شایع در ماه‌های اول تولد نوزاد (زردی، کولیک، تب، مشکلات تنفسی، کرادل کپ)

• درس چهارم: تغذیه مادر و نوزاد (تغذیه مادر شیرده، تغذیه نوزاد شیرخوار، راه‌های بهبود تغذیه نوزاد، زمان مناسب برای شروع غذای کمکی)

• درس پنجم: خواب نوزاد (ایمنی خواب نوزاد، الگوی خواب نوزاد، علت پس‌رفت خواب و راه‌های بهبود خواب نوزاد)

• درس ششم: مراقبت‌های بهداشتی (واکسن‌های سال اول تولد نوزاد، چکاپ‌ها و موعد چکاپ، مراقبت‌های روتین از نوزاد، نمودار رشد نوزاد)