قرص کابرلین برای چیست؟ نحوه مصرف و عوارض جانبی

تیر ۱۴۰۲ | زمان مطالعه : ۹ دقیقه
قرص کابرلین برای چیست؟

قرص کابرگولین که به آن کابرلین هم گفته می‌شود با نام تجاری Dostinex  و Cabaser برای درمان انواع مختلف مشکلات پزشکی ناشی از تولید بیش از حد هورمون پرولاکتین تجویز می‌شود. این دارو که بصورت قرص و تنها با نسخه به فروش می‌رسد، با کاهش میزان هورمون پرولاکتین ترشح شده از غده هیپوفیز در مغز، می‌تواند بسیاری از اختلالات هورمونی مانند مشکلات قاعدگی، مشکلات باروری در مردان و زنان، پرولاکتینومای هیپوفیز (تومورهای غده هیپوفیز) و غیره را درمان کند. در این مطلب از گهواره بیشتر به توضیح درباره این دارو می‌پردازیم. همچنین به مقالات مشابه مانند عوارض قرص متادون برای مردان نیز مراجعه کنید. 

قرص کابرلین برای چیست؟

غده‌های موجود در بدن انسان تا زمانی که کار خود را به درستی انجام بدهند، کسی متوجه آنها نخواهد شد. این غده‌ها که تعداد آنها در بدن انسان کم نیست، هر کدام وظیفه تولید و ترشح هورمونی را به عهده دارند و درعملکرد درست بدن نقش مهمی دارند. غده هیپوفیز یکی از غدد مهم در بدن انسان است که در مغز قرار گرفته است. این غده ترشح هورمونی به نام پرولاکتین را به عهده دارد. هورمون پرولاکتین وظیفه رشد و نمو پستان‌ها و تولید شیر پس از تولد نوزاد را به عهده دارد. این هورمون هم در زنان و هم در مردان تولید می‌شود. میزان تولید این هورمون بسیار مهم است، زیرا در صورتی که کمتر یا بیشر از میزان نیاز در بدن ترشح شود، برخی از فعالیت‌های اندام‌های مختلف در بدن دچار اختلال می‌شود. بنابراین در صورتی که این هورمون در بدن به میزان درست ترشح نشود، پزشک ممکن است قرص کابرلین یا کابرگولین را تجویز کند.

قرص کابرلین که تنها با تجویز پزشک قابل خرید از داروخانه‌ها است، میزان ترشح هورمون پرولاکتین توسط غده هیپوفیز در مغز را کاهش داده و از این طریق می‌تواند بسیاری از اختلالات هورمونی را درمان کند. این دارو از مشتقات ارگوت و همچنین یک آگونسیت بوده که برای بیماری‌هایی همچون هیپرپرولاکتینمیا و بیماری پارکینسون  نیز استفاده می‌شود. این دارو با کاهش میزان پرولاکتین در بدن به درمان هیپرپرولاکتینمیا و با آزادسازی دوپامین به کاهش علائم پارکینسون کمک می‌کند.

قرص کابرلین 1 و 0.5 برای چیست؟

کابرلین بصورت قرص خوراکی و در دو دوز 1 و 0.5 میلی‌گرم با نسخه در داروخانه‌ها قابل خریداری است. این دارو برای بیماری‌هایی مانند هیپرپرولاکتینمیا، پارکینسون، اختلالات قاعدگی، درمان سندروم تخمدان پلی کیستیک، درمان مشکلات ناشی از ترشح زیاد هورمون پرولاکتین، سندروم کوشینگ، سندروم پای بی‌قرار، آکرومگالی و طبیعی سازی سطح آندروژن‌ها تجویز می‌شود. دوز مورد استفاده این دارو در هر فرد متفاوت است. بسته به نوع بیماری و نتایج آزمایش، دوز دارو و طریقه مصرف آن توسط پزشک تجویز می‌شود. برای بیماری پارکینسون پزشک ممکن است دوز دارو را 2 تا 6 میلی‌متر در روز افزایش دهد.

در تصمیم‌گیری در مصرف قرص کابرلین باید عوارض مصرف این دارو در مقابل فواید آن سنجیده شود. این تصمیمی است که شما و پزشکتان خواهید گرفت. برای این دارو عوارض زیر در نظر گرفته شده است که بهتر است از آنها مطلع باشید:

  • حساسیت دارویی
  • سر درد و سرگیجه
  • تهوع و استفراغ
  • ضعف و خستگی
  • خواب آلودگی یا بی خوابی
  • یبوست و اسهال
  • درد شکم و کمر درد
  • اضطراب
  • تنگی نفس
  • ضربان قلب نامنظم
  • تعریق
  • افزایش یا کاهش وزن
  • بی‌اشتهایی و سوء هاضمه
  • تاری دید
  • نفخ

قرص کابرلین 1 و 0.5 برای چیست؟

قرص کابرلین و تخمک گذاری

می‌توان گفت که تقریبا 25 درصد از زنانی که با ناباروری دست و پنجه نرم می‌کنند، مشکل تخمک گذاری دارند. این مشکل می‌تواند ناشی از تولید تخمک‌های کامل و یا بطور کلی عدم تخمک گذاری و آزاد سازی تخمک باشد. باتوجه به مشکل شما پزشک از داروهای مختلفی برای بهبود روند تخمک گذاری شما استفاده می‌کند. به این دسته از داروها، داروهای باروری می‌گویند که بطور موقت مشکلات تخمک گذاری شما را اصلاح می‌کند و به تحریک تخمک گذاری کمک می‌کند.

قرص کابرلین یکی از داروهایی است که برای زنانی که سیکل قاعدگی نامنظمی دارند و اختلالات تخمک گذاری دارند تجویز می‌شود. قبل از تجویز این دارو برای القای تخمک گذاری، باید یک ارزیابی کلی برای تشخیص علت اختلال تخمک گذاری انجام شود، زیرا زنان به دلایل مختلفی مانند سندروم تخمدان پلی کیستیک، تولید ناکافی LH  و FSH، چاقی، تیروئید، پرولاکتین بیش از حد و غیره ممکن است دچار مشکلات تخمک گذاری شوند.

قرص کابرلین برای بارداری

یکی از رایج‌ترین داروهای تجویزی برای تحریک تخمک گذاری و درمان ناباروری، کابرگولین یا کابرلین است. کابرلین با تنظیم ترشح بیش از حد هورمون پرولاکتین توسط غده هیپوفیز در مغز، باعث بهبود روند تخمک گذاری می‌شود. تولید بیش از اندازه این هورمون می‌تواند در تخمک گذاری اختلال ایجاد کند. دلایلی همچون مصرف برخی از داروهای خاص، بیماری‌های کلیوی، رشد هیپوفز و بیماری تیروئید از جمله دلایل تولید بیش از حد هورمون پرولاکتین هستند.

بیش از 85 درصد از خانم‌ها که اختلال در تخمک گذاری دارند، با مصرف قرص خوراکی کابرلین می‌توانند سطح هورمون پرولاکتین خود را کنترل کرده و بطور منظم تخمک گذاری داشته باشند و در نتیجه باردار شوند. اما توصیه می‌شود تا زنانی که این دارو را به قصد بارداری مصرف می‌کنند، یک ماه قبل از اقدام به بارداری، دارو مورد نظر را قطع کنند. البته این موضوع بسته به شرایط بیمار متفاوت است و به نظر پزشک متخصص بستگی دارد.

*برای اطلاع از ریزترین علائم بارداری کلیک نمایید.

قرص کابرلین برای بارداری

آیا قرص کابرلین باعث چاقی می‌شود؟

با افزایش ترشح هورمون پرولاکتین که یک هورمون زنانه است، فرد کم‌کم چاق شده و افزایش وزن پیدا می‌کند. این هورمون در مردان سبب رشد بیش از حد و غیر عادی بافت نوک سینه، افزایش وزن، احتباس آب و پف دار شدن عضلات می‌شود. با مصرف قرص کابرلین، ترشح هورمون پرولاکتین تنظیم شده و شیوع چاقی از 37 درصد به 21 درصد و در نهایت پس از گذشت 6 ماه درمان با آن، کاهش وزن رخ خواهد داد. بنابراین این قرص نه تنها باعث چاقی نمی‌شود، بلکه از چاقی ناشی از ترشح هورمون پرولاکتین جلوگیری می‌کند.

بهترین زمان مصرف قرص کابرلین 

توصیه می‌شود قبل از شروع این دارو با پزشک خود مشورت کرده و سپس تصمیم به مصرف آن کنید. همچنین بروشور دارویی داخل بسته را با دقت مطالعه کنید. این بروشور به شما کمک می‌ند تا اطلاع کافی درمورد این دارو داشته باشید و از عوارض جانبی احتمالی آن مطلع شوید.

همانطور که گفته شد، دوز مصرفی این دارو بسته به نوع بیماری نیز متفاوت است. در بیماران مبتلا به هایپرپرولاكتینما 0.25 میلی‌گرم، بیماران مبتلا به پارکینسون 2 تا 6 میلی‌گرم، برای تنظیم سیکل قاعدگی در بیماران مبتلا به سندروم تخمدان پلی کیستیک 0.5 میلی گرم و برای بیماران مبتلا به پای بی‌قرار 1.4 میلی‌گرم است. بنابراین بسیار مهم است که این دارو باتوجه به دوز مصرفی، مقدار، زمان مصرف و مدت زمان آن که توسط پزشک تعیین می‌شود، مصرف شود.

این دارو معمولا همراه با بدون غذا و بطور معمول دوبار در هفته و یا طبق دستور پزشک مصرف می‌شود.