درآمدزایی با باریستایی و رست قهوه

آبان ۱۴۰۲ | زمان مطالعه : ۹ دقیقه
درآمدزایی با باریستایی و رست قهوه

با به روز شدن صنعت غذا و نوشیدنی در دنیا، کسب و کارهای جدیدی هم در این حوزه ایجاد شده و رشد می‌کنند. صنعت قهوه یکی از این حوزه‌هاست که با رشد چمشگیری که دارد فرصت‌های کارآفرینی مختلفی را فراهم کرده است. کارآفرینی با مهارت باریستایی و رست قهوه.

مهارت باریستایی و رست قهوه چیست؟

توضیح ساده و مختصر این‌که باریستا فردی است که قهوه دم می‌کند. او به صورت حرفه‌ای و تخصصی قهوه را می‌شناسد و به روش‌های مختلف دم‌آوری قهوه مسلط است. 

رست قهوه فرآیند برشته کردن قهوه است. دانه‌های سبز و خام قهوه را برای اینکه بتوان دم کرد باید برشته کرد. برای برشته کردن قهوه به دانه‌های سبز با درجه حرارت خاص، به مدت معین حرارت می‌دهند تا فرآیند رست انجام شود. این فرآیند را با دستگاه خاصی به نام ماشین رست انجام می‌دهند و به کسی که این کار را انجام می‌دهد رستر می‌گویند. 

در واقع باریستا محصول کار یک رستر (همان قهوه برشته شده) را تحویل گرفته و آن را دم می‌کند.

همه چیز درباره شغل و درآمد باریستایی

یکی از کارآفرینی‌های حوزه قهوه، شغل باریستایی است. باریستا شدن اصلا کار سختی نیست. علاقه نیاز دارد و کمی پیگیری. اول این را بگوییم که باریستایی یعنی ارتباط روزانه با کلی آدم در محیطی به نام کافه که سرشار از عطر و بوی قهوه است. 

محل کار یک باریستا کافه است. او با ابزارهای مختلفی از جمله: دستگاه اسپرسو، دستگاه آسیاب قهوه، تمپر، پیچر، کمکس، سایفون، فرنچ‌پرس و ... کار می‌کند. 

پس از این‌که ویتر یا سالن‌کار کافه، سفارش مشتری را می‌گیرد، باریستا دست به کار می‌شود. فرض کنید مشتری اسپرسو سفارش داده است. باریستا ابتدا دانه‌های قهوه را داخل آسیاب قهوه ریخته و آن را به مقدار مشخصی آسیاب می‌کند. سپس قهوه آسیاب شده را به کمک دستگاه اسپرسو، عصاره گیری می‌کند. به عصاره قهوه اسپرسو می‌گویند. مهارت یک باریستا را با توجه به کیفیت اسپرسو که می‌گیرد می‌سنجند. 

پس از عصاره گیری قهوه، باریستا اسپرسو  را در فنجان‌های کوچکی که مخصوص سرو قهوه اسپرسو هستند می‌ریزد و آن را تحویل سالن‌کار می‌دهد تا برای مشتری سرو کند.

باریستا و قهوه‌های دمی یا نسل سه

باریستا و قهوه‌های دمی یا نسل سه

قهوه‌های دمی یا نسل سوم در اثر توجه ویژه به قهوه و تلاش برای سرو قهوه با کیفیت بالای عطر و طعم به وجود آمدند. قهوه‌های دمی را با تجهیزات مختلفی مانند: کمکس، سایفون، وی 60، کالیتا، آئروپرس و ... دم می‌کنند. 

بارستا بلد است چطور به کمک قهوه‌سازهای دمی قهوه‌های خوش عطر و طعم دم کند. در میان قهوه‌سازهای دمی کمکس و وی 60 بسیار محبوب و پرطرفدار هستند. 

بازار قهوه و کافه‌ها روز‌به‌روز در حال گسترش است و رونق خوبی را تجربه می‌کند. فرصت‌های شعلی زیادی برای یک باریستا وجود دارد. کافه‌ها، رستوران‌ها، قهوه فروشی‌ها، شرکت‌های بازرگانی قهوه، رستری‌ها و ... 

اگر به این حوزه علاقه دارید سرمایه‌گذاری روی آموزش مهارت‌های باریستا فرصت‌های درآمدزایی مختلفی را پیش رویتان قرار خواهد داد. به عنوان یک باریستا در کنار دانش قهوه باید چند مهارت اصلی را به خوبی یاد بگیرید: 

• مهارت‌ عصاره گیری استاندارد قهوه (اسپرسو) 

• مهارت فوم گیری اصولی شیر (برای لته، کاپوچینو، موکا و ...)

• مهارت قهوه‌های دمی

• مهارت کار تیمی 

• مهارت ارتباط با مشتریان

همه چیز درباره رست قهوه و مهارت‌های برشته کاری

همه چیز درباره رست قهوه و مهارت‌های برشته‌کاری

رست قهوه مهارتی تخصصی است که نیاز به دانش تخصصی و مهارت عملی کار با ماشین یا دستگاه رست دارد. معادل فارسی رست، برشته‌کاری ست. رستر، دانه‌های سبز قهوه را به کمک دستگاه رست برشته می‌کند و آن را برای دم آوری در اختیار باریستا قرار می‌دهد. 

دانه قهوه در واقع هسته میوه قرمز رنگی است به نام گیلاس قهوه یا coffee cherry . پس از چیدن میوه‌های قهوه، طی فرآیندهای خاصی به نام فرآوری، هسته میوه قهوه را جدا می‌کنند.

درختچه قهوه فقط در مناطق خاص استوایی رشد می‌کند. کشورهایی مثل: برزیل، کلمبیا، اوگاندا، پرو، ویتنام، گواتمالا و ... از جمله کشورهایی تولید کننده قهوه هستند.

پس از کاشت، برداشت و فرآوری قهوه، دانه‌های سبز قهوه را در اختیار یک رستری می‌گذارند تا آن را به قهوه‌های خوش عطر و طعمی که می‌شناسیم تبدیل کند.

رست قهوه چیست؟

رست قهوه چیست؟

رست قهوه فرآیند حرارت دادن به دانه‌های سبز قهوه در شرایط تحت کنترل است تا کم کم رنگ دانه‎ها به قهوه‌ای تغییر کند. عطر و طعم‌های قابل دریافت برای ما بعد از روست در قهوه به وجود می‌آیند.

تاثیر فرآیند رست روی عطر و طعم قهوه به گونه‌ای است که اگر یک مدل دانه سبز قهوه را تحت شرایط یکسان دو نفر رستر مختلف کنند، قطعا کیفیت دانه‌های قهوه خروجی متفاوت خواهد بود.

تعداد آدم‌هایی که مهارت رست را بلد هستند زیاد نیست. این حوزه هنوز فرصت زیادی برای کار کردن و درآمدزایی دارد. پیگیری آموزش رست قهوه و یادگیری مهارت آن قطعا فرصت‌های شغلی و کارآفرینی مختلفی را پیش روی‌تان قرار می‌دهد. 

مدارک آموزشی مختلفی هم برای مهارت رست قهوه وجود دارد که معتبرترین آن‌ها مدرک سازمان فنی و حرفه‌ای است. موسسات آموزشی مختلفی این دوره‌های آموزشی رست را برگزار می‌کنند. یکی از موسسات خوب و کاربلد در این حوزه آکادمی کافه نیرو است که مدرک تمامی دوره‌هایش مدرک رسمی سازمان فنی و حرفه‌ای است.

فرصت‌های کارآفرینی رست قهوه 

رست یا برشته‌کاری قهوه دو ویژگی دارد که آن را به فرصتی جذاب برای سرمایه‌گذاری و کارآفرینی تبدیل می‌کند: تخصصی بودن،نیاز به دانش و مهارت، جدید بودن و بازار رو به رشد.

فرصت‌های کارآفرینی و اشتغال در رست قهوه

• کارخانه‌های رست قهوه 

• کارگاه‌های متوسط برشته‌کاری قهوه 

• کارگاه‌های کوچک رست 

• کافه رستری‌ها 

کارخانه‌های رست قهوه به صورت صنعتی و در مقیاس بالا به رست و بسته بندی قهوه اقدام می‌کنند. مثل: رستری بن مانو، رستری فنجونت، رستری ست و ...

کارگاه‌های متوسط در فضای کوچک‌تر و تخصی‌تر به رست و عرضه قهوه می‌پردازند. مثل رستری امکان، رستری آنت و ...

کافه رستری‌ها کافه‌هایی هستند که قهوه‌های مصرفی‌شان را خودشان رست می‌کنند. این کافه‌ها معمولا فروش قهوه را به صورت محلی و محدود هم انجام می‌دهند.

رست قهوه، آموزش باریستا، باریستا، آموزش رست قهوه