13 سرگرمی موثر در کاهش استرس و اضطراب

آبان ۱۴۰۲ | زمان مطالعه : ۹ دقیقه
سرگرمی موثر در کاهش استرس

بسیاری از افراد مسئولیت‌های استرس زایی در زندگی دارند که باید انجامشان دهند، به طوری که تفریح برایشان به نظر یک تجمل غیرضروری می‌رسد. کار تا حدی پیش می‌رود که استرس و اضطراب به عضوی دائمی در زندگی روزانه‌ی افراد تبدیل شده و جدا از این که لذت از زندگی را کاهش می‌دهد، می‌تواند بر کیفیت زندگی تاثیر منفی بگذارد. بنابراین گنجاندن فعالیت‌های سرگرم کننده در زندگی می‌تواند یکی از بهترین روش‌های کاهش استرس در زندگی باشد. اگر شما به هم به دنبال روش‌هایی برای کاهش استرس هستید یا می‌خواهید بدانید چگونه افکار منفی را از بین ببریم در ادامه انواع سرگرمی موثر در کاهش استرس را به شما معرفی می‌کنیم که نه تنها حالتان را بهتر کرده و استرستان را کاهش می‌دهد بلکه کیفیت زندگی شما را نیز افزایش می‌دهد.

تاثیر سرگرمی بر رفع استرس

تحقیقات نشان داده است که سرگرمی‌ و درگیر کردن ذهن در انجام کارهای لذت بخش می‌تواند تاثیر زیادی بر کاهش افسردگی و افزایش حس آرامش در افراد دارد. فعالیت‌های سرگرم کننده نوعی از هیجان و سرزندگی در افراد ایجاد می‌کنند که تاثیر مثبتی بر روحیه‌شان دارد. داشتن سرگرمی منظم در زندگی می‌تواند بهتان کمک کند کمتر تحت تأثیر عوامل استرس زا قرار بگیرید. خنده و شادی فواید بسیاری برای سلامتی به همراه دارد، بنابراین هرچه بیشتر خنده در زندگی خود داشته باشید، برای سلامتی‌تان بهتر است. سرگرمی‌ها اگر به صورت گروهی هم انجام شوند در تحکیم روابط تاثیر بسزایی داشته که خود بر کیفیت زندگی‌تان موثراند. انجام فعالیت‌های مفرح منظم برای چاشنی بخشیدن به زندگی شما نیز می‌تواند به شما در جلوگیری از فرسودگی کمک کند. 

انجام ورزش برای رفع استرس

یک سرگرمی موثر در کاهش استرس انجام ورزش روتین است. اگر استرس منجر به عصبانیت و افزایش ضربان قلبتان می‌شود؛ انجام حرکت‌های سریع ورزشی برای رفع آن فوق العاده ست. فرقی نمی‌کند چه ورزشی انجام دهید، یک فعالیت ناگهانی ضربان قلب‌تان را بالا می‌برد، و حتی اگر کوتاه باشد، چندین انتقال دهنده‌ی عصبی را فعال می‌کند. متخصصین می‌گویند ورزش منجر به افزایش دوپامین، سروتونین و نوراپی نفرین می‌شود که خلق و خوی شما را بهتر کرده و به کاهش بخشی از این اضطراب و استرس کمک می‌کند.

انجام دادن کارهای دستی

انجام دادن کارهای دستی برای کهش استرس

متخصصین معتقدند انجام کارهای یدی حواستان را به اینجا و اکنون بازمی‌گرداند. خواه این کار ترکاندن حباب‌های روی پلاستیک باشد یا مرتب کردن خانه، یا حتی انجام بازی‌های کودکان مانند خمیر بازی یا استفاده از اسبا‌ب‌بازی‌های ساختنی و انواع سرگرمی در خانه با وسایل ساده. مشغول کردن دستان به انجام کارهای لذت بخش و حتی کوتاه شما یک سرگرمی موثر در کاهش استرس و آرامش اعصاب است. توجه داشته باشید سعی نکنید برای این کار از بازی‌های دیجیتالی استفاده کنید زیرا به هر نسبت که حس لامسه‌تان درگیر کار باشد در درمان استرس موثرتر است.

ماساژ گرفتن برای رفع استرس و اضطراب

گیرنده‌های حسی در سطح پوست وجود دارند که این پیام‌ه را به مغز ما ارسال می‌کنند که می‌تواند بدن را وارد فاز استراحت کند. همچنین ماساژ به عنوان یک سرگرمی موثر در کاهش وزن باعث می‌شود از محل تنش در بدنتان آگاه شده و بنابراین آگاهانه آن نواحی را آرام کنید. 

کمک به بهبود استرس با نگهداری از حیوانات

نگهداری از حیوانات از هر نوعی یک سرگرمی موثر در کاهش استرس محسوب می‌شود. می‌توانید یک آکواریوم داشته باشید یا حیوانات بزرگتری مانند سگ و گربه داشته باشید یا حتی پرندگانی مانند مرغ و اردک را پرورش دهید یا حیواناتی بسیار بزرگتر مانند اسب یا گاو داشته باشید. ایجاد ارتباط با حیوانات منجر به آرامش ذهنی می‌شود. بعلاوه درگیر کردن ذهنتان به رسیدگی از آنها به رفع استرس و دوری از بخش‌های اضطراب آور زندگی‌تان نیز کمک می‌کند.

نقاشی و رنگ‌آمیزی

نقاشی و رنگ آمیزی تنها برای بچه‌ها نیست. کتاب‌های رنگ‌آمیزی بزرگسالان در چند سال اخیر طرفداران بسیار زیادی پیدا‌ کرده‌اند. تمرکز روز رنگ‌‌ها به میزان زیادی ترس و استرس را در افراد کاهش می‌دهد. همچنین می‌توانید در حین انجام آن به موسیقی گوش دهید. این یک سرگرمی موثر در کاهش استرس است که با کمترین هزینه قابل انجام است.

برقراری ارتباط اجتماعی با افراد مثبت

برقراری ارتباط اجتماعی با افراد مثبت

سومین کاری که می‌توانید انجام دهید این است که با یک دوست یا یکی از اعضای خانواده ارتباط نزدیک‌ برقرار کنید و حتی در فعالیت‌های آرامش‌بخش و موثری مانند پیاده‌روی شرکت کنید. پیاده‌روی در طبیعت، به‌ویژه زمانی که هوا در حال گرم‌تر شدن است، راهی عالی برای افزایش اندورفین است که می‌تواند تاثیر زیادی در کاهش سطح استرس داشته باشد. از طرف دیگر صحبت با یک دوست یا یکی از اعضای خانواده در مورد آنچه در زندگی می‌گذرد، و شاید آنها بتوانند دیدگاه، راهنمایی یا نصیحتی را ارائه دهند، یا واقعاً گوش شنوایی باشند.

*در مورد روش تهیه انواع دمنوش نشاط آور و انرژی زا در این مقاله بیشتر بخوانید

گوش دادن به موسیقی

یکی دیگر از کارهایی که می‌توانید انجام دهید این است که به موسیقی گوش دهید، چه از طریق هدفون یا بلندگوها. گوش دادن به موسیقی که واقعاً به شما احساس خوبی می‌دهد و باعث ایجاد روحیه خوبی می‌شود، به کاهش استرسی که با آن دست و پنجه نرم می‌کنید کمک می‌کند. همچنین می‌توانید اگر بخواهید برقصید، این به شما بستگی دارد.

یوگا یا مدیتیشن برای کاهش استرس و تنش

همچنین می‌توانید یوگا یا مدیتیشن انجام دهید. این دو فعالیت ورزشی می‌توانند به داشتن ذهنی آرام و متمرکز کمک کنند و شما را متوجه‌ی خودِ درونتان می‌کنند. با کمک این فعالیت‌ها می‌توانید موقعیت‌ها و اتفاقات حواس پرت کن‌ اطرافتان را کنترل کنید و ذهن بازتری داشته باشید و فشار استرس را کاهش دهید. مهم این است که ورزش را به صورت اصولی انجام دهید. در مدیتیشن تنفس آگاهانه را تمرین کنید. در تحقیقات نشان داده شده است که تنفس آهسته بر روی سیستم عصبی مرکزی و قلبی عروقی اثرات آرام بخش دارد و تنفس شکمی به طور خاص ممکن است توجه، خلق و خو و سطح هورمون استرس، کورتیزول را بهبود بخشد. برای این کار یا می‌توانید در کلاس‌های آنها ثبت‌نام کنید یا از اپلیکیشن‌های موبایلی که برای این کار است استفاده کنید.

مطالعه یا نوشتن برای کاهش سطح استرس

هر وقت دچار استرس شدید، مطالعه یا نوشتن را به عنوان یک سرگرمی موثر در کاهش استرس استفاده کنید. گاهی اوقات فقط نوشتن آنچه در ذهنتان است، چیزی که شما را تحت فشار قرار می‌دهد و بیرون آوردنش روی کاغذ مفید است. و به این ترتیب می‌توانید لیستی از چیزهایی را که برای آنها سپاسگزار هستید را نیز بنویسید. مطالعه‌ی کتاب‌های مفید نیز می‌تواند برای ساعاتی ذهنتان را از موضوعات استرس‌آور دور کند.

حمام کردن برای کاهش استرس

حمام کردن برای کاهش استرس

با تغییر دمای بدن، سرعت حسی به طور کامل کاهش می‌یابد – شبیه راه‌اندازی مجدد رایانه‌ای است که پنجره‌های زیادی در آن باز است و پردازش بیش از حد انجام می‌شود. بعلاوه می‌توانید برخی دیگر از محرک‌های حسی آرام‌بخش، مانند صابون معطر یا مقداری موسیقی خنک را نیز اضافه کنید.

باغبانی

پرورش گل نیز مانند نگهداری از حیوانات شما را در تماس با طبیعت قرار می‌دهد. همین موضوع می‌تواند تاثیر زیادی بر کاهش استرس شما داشته باشد. برای این سرگرمی موثر در کاهش استرس به تجهیزات زیادی هم نیاز ندارید. حتی اگر باغچه ندارید می‌توانید گیاهانتان در گلدان‌ها بکارید و به آنها رسیدگی کنید.

نواختن ساز

موسیقی تاثیر عمیقی بر روح و جسم انسان دارد و یادگیری سازها می‌تواند به عنوان یک سرگرمی موثر در کاهش استرس در نظر گرفته شود. جدا از اینکه وقت و ذهنتان را درگیر یادگیری ساز می‌کنید، صدای موسیقی گوش نواز، آرامش بخش و ضد استرس است.

آشپزی

آشپزی

آشپزی یک سرگرمی موثر در کاهش استرس است. این پروسه می‌تواند شامل یک تجربه‌ی حسی باشد (خرد کردن خمیر، بوی خوشمزه‌های پخته شده و البته طعم). و برنامه‌ای است که نیاز به برنامه‌ریزی، تمرکز و ذهن آگاهی دارد که مغز شما را فعال می‌کند. و اگر از آن لذت می‌برید، سرگرم کننده است. 

سخن پایانی

اینکه برای کاهش استرس چه کنیم یک فرمول کلی ندارد و بسته به سلایق و استعدادهای فرد می‌تواند متفاوت باشد. نکته‌ی مهم این است که باید ذهنتان را از ترس و استرس دور کرده و خودتان را درگیر فعالیت‌های سودمند کنید. به جای تمرکز بر مسائل استرس زا و تعمیم دادنشان به کل زندگی، با انجام انواع سرگرمی موثر در کاهش استرس می‌توانید کیفیت زندگی خود را افزایش داده و آرامتر باشید.