غذاهایی که باعث اگزما در نوزان می‌شوند کدام‌اند؟

اسفند ۱۴۰۲ | زمان مطالعه : ۹ دقیقه
غذاهایی که باعث اگزما در نوزادان می‌شود

اگزما یکی از بیماری‌های پوستی است که نوزادان و کودکان با پوست حساس را درگیر خود می‌کند. این بیماری می‌تواند باعش خشکی پوست در بزرگ‌سالی و بی‌قراری نوزاد شود. در برخی از حالت‌ها می‌توان از به‌وجود آمدن اگزما در کودکان جلوگیری کرد. به همین خاطر در این نوشته از گهواره به شما خواهیم گفت اگزما چیست و غذاهایی که باعث اگزما در نوزادان می‌شود، چه مورادی هستند. در ادامه نیز نیم‌نگاهی به درمان اگزمای نوزادان به صورت خانگی خواهیم پرداخت. با ما همراه باشید.

عوامل تشدید کننده اگزما در نوزادان چه غذاهایی هستند؟

اگزما کلمه‌ای برای شرح‌دادن بعضی از اختلالات پوستی مزمن است قربانی اگزما کودکان و خردسالان هستند اگزما باعث می‌شود پوست بدن کودک دچار التهاب، خارش، خشکی، کم‌آبی و برآمدگی بشود. اگزما بیشتر در صورت و نواحی نزدیک گردن به وجود می آید. دلیل حضور اگزما در صورت نوزاد ضعیف‌بودن لایه خارجی پوست صورت نوزاد است.

 اگزما در بعضی از کودکان هنگامی که به بزرگسالی می‌رسند کمتر می‌شود یا از بین می‌رود؛ اما برای بعضی از کودکان حتی در سنین بزرگسالی هم از بین نمی‌رود و همچنان خشکی پوست را تجربه می‌کنند. علائم اگزما می‌تواند ظاهر شود و سپس به طور کامل از بین برود نوزادانی که به اگزما مبتلا می‌شوند اغلب علائم آن روی گونه‌ها، پیشانی و پوست سر ظاهر می‌شود در کودکان بزرگ‌تر اغلب علائم روی دست‌ها، مچ‌ها، مچ‌های پا و چین‌خوردگی‌های آرنج و زانو ظاهر می‌شود.

عوامل تشدید کننده اگزما در نوزادان

اگزما با محرک‌هایی از جمله مواد شوینده شیمیایی، گرما، تعریق زیاد، استرس و اضطراب، خشکی پوست، عفونت پوستی، صابون‌ها، کپک‌ها، گرد غبار و گرده گل باعث تشدید اگزما می‌شود از جمله مواردی که این بیماری تشدید می‌کند مواد غذایی است؛ اما غذاهایی که باعث اگزما در نوزادان می‌شود چیست؟ 

لبنیات:

آلرژی به شیر گاو از جمله شایع‌ترین آلرژی غذایی در کودکان خردسال است. شیر، ماست، پنیر یکی از رایج‌ترین محرک‌های اگزما است. چند جایگزین برای موادی که با شیر گاو تهیه می‌شوند می‌توان به شیر گیاهی ساده اشاره کرد از جمله این مواد به شیر سویا، شیر بادام و شیر بادام‌هندی می‌توان اشاره کرد.

ماهی و صدف:

هر جانور آبزی که شامل صدف، خرچنگ و میگو می‌شود و هر جانور آبزی که حالت صدف گونه دارد. اکثر انواع ماهی‌ها که دارای فلس و باله هستند؛ مانند قزل‌آلا، تن، سالمون و تیلاپیا بااین‌حال که دارای پروتئین و اسیدهای چرب امگا 3 هستند؛ اما می‌توانند علائم اگزما را برای نوزادان و کودکان بسیار افزایش دهند. توجه کنید که ممکن است کودک به یک‌سری از آبزیان و ماهی‌ها حساسیت داشته باشند.

تخم‌مرغ:

برخی از نوزادان و کودکان به پروتئین موجود در سفیده تخم‌مرغ یا زرده تخم‌مرغ آلرژی داشته باشد حساسیت به تخم‌مرغ یکی از شایع‌ترین آلرژی‌ها است.

آجیل:

خوردن آجیل می‌تواند اگزما را در کودکان خردسال افزایش دهد. احتمال پیدا کردن حساسیت با خوردن آجیل درختی مانند بادام، بادام‌هندی، گردو و موارد این‌چنین بیشتر می‌شود.

گندم و گلوتن:

گندم نوعی دانه است که جزو اصلی بسیاری از غذاهای معمول انسان‌ها مانند نون، ماکارونی و محصولات فراوری شده است. گلوتن پروتئینی است که در گندم و جو وجود دارد کسانی که به گندم حساسیت دارند خوردن محصولات حاوی گندم باعث می‌شود اگزما بدتر بشود و علاوه بر این باعث بروز علائمی مانند آسم، کهیر و مشکلات گوارشی می‌شود. 

بادام‌زمینی:

بادام‌زمینی یکی از رایج‌ترین وعده‌هایی است که احتمال آلرژی به آن بسیار زیاد است و واکنش‌های پوستی بسیار مانند کهیر، خارش و اگزما به همراه دارد. آلرژی بادام‌زمینی در بین کودکان و خردسالان بسیار شایع است؛ زیرا آلرژی به بادام‌زمینی در همان دو سال اول زندگی ظاهر می‌شود. 

رژیم غذایی برای اگزمای نوزادان

رژیم غذایی برای اگزمای نوزادان

هنگامی که کودک شما دچار اگزما باشد باید به رژِم تغذیه کودکان بسیار توجه کنید با رعایت کردن چند نکته ساده در رژِیم غذایی کودکان می‌توانید در بهتر شدن حساسیت نقش مهمی داشته باشد.

شیر مادر یا شیر خشک:

مصرف شیر مادر همیشه بهترین گزینه برای تغذیه نوزادان است زیرا شیر مادر تعادل مناسبی از چربی و پروتئین و سایر مواد مغذی را دارد. همچنین مصرف شیر مادر به تقویت سیستم ایمنی نوزادان بسیار کمک میکند. 

استفاده از شیر مادر برای کودک همیشه احتمال حساسیت را در کودک کاهش می‌دهد؛ بنابراین مصرف شیر مادر در پیشگیری از اگزما بسیار کمک می‌کند. زیرا دلیل اصلی به‌وجود آمدن اگزما فعالیت بیش از حد خطوط ایمنی بدن نوزاد است.

غذای جامد:

اولین وعده غذایی که کودک شروع به تغذیه از ‌آن‌ها میکند غذاهای جامد است و بعد از آن میوه و سبزیجات در رژیم غذایی کودک جا می‌گیرند. اگر کودک شما نشانه هایی از اگزما دارد بهتر است یک مدل غذا را طی یک دوره مصرف کند تا دلیل حساسیت پیدا شود. مدت زمان این دوره بهتر است بین 4 الی 5 روز باشد.

شیر گاو:

نوزاد از ابتدا اجازه خوردن شیر گاو را ندارد؛ زیرا پروتئین‌های گاوی یکی از شایع‌ترین موارد آلرژی‌زا هستند. کودک در نزدیک سن 1 سالگی اجازه خوردن شیر گاو را دارد. در اولین مرحله از نوشیدن شیر گاو باید مطمئن شد کودک به شیر گاو حساسیت ندارد. اگر کودک دچار علائم اگزما از جمله کهیر و خارش شد بهتر است با متخصص اطفال مشورت کرد و از شیر‌های گیاهی مانند شیر سویا استفاده کرد.

درمان خانگی اگزما در نوزادان

درمان خانگی اگزما در نوزادان

اولین و مهم‌ترین قدم برای درمان اگزما خانگی دورشدن از هر چیزی است که پوست نوزاد را تحریک می‌کند. برخی از مهم‌ترین مواردی که باعث اگزما در نوزادان می‌شوند، عبارت‌اند از:

  • وجود برجستگی‌ها و مواد تحریک‌کننده در ملحفه یا لباس و صندلی ماشین 
  • صابون، حمام حباب، مواد شوینده، دستمال مرطوب معطر 
  • خمیردندان‌هایی که حاوی سدیم لوریل سولفات باشد
  • آلرژن‌های موجود در محیط مانند حیوانات خانگی، گیاهان و گردوغبار

پس در قدم اول این موارد را از اطراف نوزاد خود دور کنید. سپس می‌توانید از این راهکار‌ها برای کاهش علائم اگزمای نوزاد استفاده کنید:

استفاده از کرم‌های مرطوب‌کننده برای درمان اگزما 

طی یک دوره، مرتب و دو بار در طول روز از یک مرطوب‌کننده قوی و ساده بدون بو برای نوزاد استفاده کنید. بهترین زمان برای استفاده از مرطوب‌کننده بلافاصله بعد از حمام یا یک دوش ساده است؛ زیرا بعد از حمام آب گرم منافذ پوست باز می‌شوند و جذب کرم مرطوب‌کننده خیلی بهتر است.

حمام کوتاه نوزاد با دمای ملایم

حمام‌های بلندمدت می‌تواند باعث تشدیدشدن اگزمای نوزاد شود. همچنین آب داغ یک محرک پوستی است؛ بنابراین یک حمام کوتاه‌مدت با آب‌خنک کافی است. کودک به حمام بیش از یک‌بار در طول روز نیاز ندارد و اگر خیلی لازم بود تنها صورت و پایین‌تنه او را بشویید.

کودک خود را خنک نگه دارید

گرما باعث تشدید شدن اگزما در ناحیه پا می‌شود. پس باید کودک خود را از منابع مستقیم گرما مانند بخاری و شومینه دورنگه دارید. از پوشاندن لایه‌های زیاد به کودک و همچنین از قرار دادن پتوها سنگین با سطح زبر  خودداری کنید. برای کودکتان به‌جای پشم و پلی‌استر با الیاف درشت لباس نخی استفاده کنید.

خارش اگزما را کاهش دهید

خارش اگزما

اگزما با خارش بسیار همراه است و شما باید خارش‌های اگزما را کاهش دهید.  از جمله کارهایی که می‌توان برای کنترل این خارش‌ها انجام داد:

  • یک حوله مرطوب و خنک را روی نواحی خارش‌دار بکشید.
  • بعد از استفاده از کرم و مرطوب‌کننده از یک پانسمان خنک و مرطوب برای پوشاندن نواحی خارش استفاده کنید.
  • از اسپری نمک معدنی برای نواحی خارش استفاده کنید.
  • به‌هیچ‌عنوان به کودک خود اجازه ندهید خود را بخاراند. سعی کنید حواس او را با بازی‌های مختلف پرت کنید.
  • ناخن‌های کودکتان را کاملاً کوتاه کنید و همیشه تمیز کنید که زخم‌ها یا ناحیه خارش عفونت نکند.
  • از دستکش‌های نخی برای پوشاندن دستان کودک استفاده کنید.
  • آب‌نمک یکی از محلول‌هایی است که می‌تواند اگزما را بهبود ببخشد؛ اما نسبت به افراد متفاوت عمل می‌کند.
  • کودک دارای اگزما می‌تواند در استخر شنا کند. اما به دلیل کلر دار بودن آب استخر قبل از شنا باید به پوست کودک مرطوب کننده بزنید و بعد از شنا هم اول با آب خنک پوست کودکان را بشویید و بعد مرطوب کننده بیشتری استفاده کنید.

جمع‌بندی

اگزما شامل چند بیماری پوستی است که باعث قرمزی، التهاب و خارش پوست می‌شود اگزما علاوه بر خارش و التهاب میتواند باعث ایجاد حساسیت‌های شدید و درگیر و ضعیف شدن سیستم ایمنی نوزادان شود. در این نوشته از سایت گهواره به بررسی علائم و غذاهایی که باعث اگزما در نوزادان می‌شود پرداختیم. بنا بر تجربه شما، دیگر چه غذاهایی باعث اگزما در نوزدان می‌شود؟ چه راهکاری برای آن دارید؟

سؤالات متداول 

علائم اگزما در نوزادان چیست؟

وجود دانه‌‌های جوش‌ یا راش و خارش آن‌ها، کهیر، ورم پوستی، اسهال در موارد نادر همراه با خون  و استفراغ از جمله علائم اگزما هستند.

بهترین روغن برای درمان اگزما نوزادان چیست؟

در اولین مرحله مرطوب کننده های بدون بو بهترین گزینه هستند، کرم های کورتون نیز می‌توانند مفید باشند؛ اما بهتر است برای درمان اگزما و پیدا کردن کرم مرطوب کننده خوب با متخصص اطفال مشورت کنید.

منابع:

https://www.healthline.com/nutrition/eczema-in-babies-foods-to-avoid#7-foods-to-watch-for

https://www.medicalnewstoday.com/articles/foods-to-avoid-for-babies-with-eczema