درمان قارچ پوستی در ناحیه تناسلی مردان و علائم آن چیست؟

شهریور ۱۴۰۱ | زمان مطالعه : ۹ دقیقه
درمان قارچ پوستی در ناحیه تناسلی مردان

درمان قارچ پوستی در ناحیه تناسلی مردان موضوع بی اهمیتی نیست؛ زیرا به هر حال امکان سرایت این بیماری در هر رابطه جنسی وجود دارد و می‌توانند مشکلاتی را برای شریک جنسی مرد ایجاد کند. بدیهی است که اجرای هر شکلی از درمان باید تحت نظر و نظارت پزشک باشد. اگرچه بسیاری از درمان‌های خانگی برای قارچ تناسلی وجود دارند، اما استفاده از این راه‌های درمان نیز بدون نظر و نظارت پزشک متخصص توصیه و تایید نمی‌شود. 

قارچ تناسلی چیست؟

برفک یا Thrush همان عفونت مخمری یا عفونت قارچی است که توسط میکروارگانیسمی به نام کاندیدا ایجاد می‌شود. میکروارگانیسمِ کاندیدا غالبا بدون ضرر بر روی پوست وجود دارد، اما گاهی هنگام تکثیر مشکل ایجاد می‌کند. عفونت‌های کاندیدایی می‌توانند بسیاری از سیستم‌های بدن را تحت تاثیر قرار دهند، اما معمولا باعث ایجاد مشکل در ناحیه تناسلی، دهان (برفک دهانی) یا پوست می‌شوند. قارچ پوستی در ناحیه تناسلی مردان، اگرچه یک مشکل کمتر شایع در مقایسه با زنان است، اما به هر حال ممکن است برخی از مردان را درگیر کنند. معمولا قارچ پوستی ناحیه تناسلی مردان یک عفونت خفیف مخمری است که خیلی خوب و سریع به درمان پاسخ مثبت می‌دهد. 

قارچ تناسلی چرا و چگونه در مردان ایجاد می‌شود؟

قارچ تناسلی در مردان چرا و چگونه ایجاد می‌شود؟

همانطور که قبلا هم اشاره کردیم، میکروارگانیسم‌هایی که به طور طبیعی و رایج در پوست و بدن وجود دارند، می‌توانند سبب ایجاد قارچ شوند. اگر شرایط ایجاد قارچ به هر دلیل و به هر شکلی مهیا و فراهم باشد، این قارچ‌ها ایجاد می‌شوند. مثلا در شرایط گرم و مرطوب. در واقع میکروب برفک به صورت بی ضرر روی پوست اطراف آلت تناسلی زندگی می‌کند، چنانچه شرایط فراهم باشد، میزان آن چند برابر شده و سبب بروز علائم می‌شود. مثلا وقتی هوا گرم است، یا وقتی از لباس‌های نایلونی تنگ استفاده می‌کنید و یا اینکه وقتی بعد از دوش گرفتن یا ورزش خود را با دقت خشک نمی‌کنید، شرایط را برای ایجاد قارچ و برفک فراهم می‌کنید. اگرچه قارچ تناسلی یا برفک به طور رسمی به عنوان "عفونت مقاربتی" طبقه بندی نمی‌شود، اما ممکن است در حین رابطه جنسی منتقل شود یا در اثر رابطه جنسی تحریک شود. (در این مقاله در مورد بیماری های آمیزشی در بارداری بیشتر بخوانید)

عوامل ایجاد کننده قارچ

  • دیابت
  • مصرف یک دوره آنتی بیوتیک
  • چنانچه سیستم ایمنی بدن به خوبی عمل نکند؛ به دلیل شرایطی مانند ایدز یا داروهایی مانند استروئیدها یا شیمی درمانی.
  • پوست ختنه گاه تنگ. این مورد می‌تواند تمیز و خشک کردن سطح زیر پوست ختنه گاه را دشوار کند که باعث افزایش تجمع میکروب قارچ می‌شود. مردانی که ختنه شده‌اند کمتر در معرض برفک هستند.
  • شرایط پوستی که باعث ترک خوردگی یا شکسته شدن پوست آن ناحیه می‌شود.

علائم قارچ تناسلی در مردان

اگرچه ممکن است قارچ تناسلی در مردان بدون هیچ نوع علامت باشد، اما معمولا با علائم زیر همراه است:

  • راش‌های قرمز در نوک آلت تناسلی
  • زخم یا خارش آلت تناسلی
  • نوک آلت تناسلی ممکن است متورم باشد
  • ترشحاتی از انتهای آلت تناسلی - معمولا به رنگ سفید یا خامه ای، گاهی اوقات از نوع "پنیری" غلیظ، که ممکن است بدبو باشد.
  • درد یا ناراحتی هنگام دفع ادرار یا رابطه جنسی
  • عقب کشیدن پوست ختنه گاه ممکن است دشوار باشد (جمع کردن پوست ختنه گاه).

قارچ پوستی در ناحیه تناسلی مردان چگونه درمان می‌شود؟

قارچ پوستی در ناحیه تناسلی مردان چگونه درمان می‌شود؟

اگرچه برای درمان خانگی قارچ دستگاه تناسلی مردان راه حل‌هایی خصوصا در طب سنتی وجود دارد، اما بهتر است این مشکل را بعد از مراجعه به پزشک درمان کنید. حتی برای استفاده از پماد درمان قارچ پوستی در ناحیه تناسلی مردان این پزشک است که باید تجویز لازم را انجام دهد. اینکه کدام پماد برای عفونت دستگاه تناسلی مردان مناسب است و می‌تواند سریع‌تر به درمان پاسخ دهد، پزشک باید تشخیص دهد. واقعیت این است که اکثر پمادها و کرم‌های ضد قارچ موضعی برای از بین بردن عفونت کافی هستند؛ از جمله این کرم‌ها عبارتند از:

  • میکونازول (Lotrimin AF، Cruex، Desenex، Ting Antifungal )
  • ایمیدازول (Canesten، Selezen )
  • کلوتریمازول (Lotrimin AF)
  • ضد قارچ (Cruex، Desenex، Lotrimin AF Ringworm)

بد نیست بدانید که بیشتر این پمادها به عنوان داروهای OTC در دسترس هستند، به این معنی که نیازی به نسخه ندارند، با این وجود توصیه می‌کنیم که حداقل یک بار به پزشک مراجعه کنید تا از بهترین و مناسب‌ترین پماد استفاده کنید؛ زیرا عفونت‌های جدی‌تر یا طولانی‌مدت ممکن است نیاز به یک داروی قوی داشته باشند. فلوکونازول خوراکی (دیفلوکان) و کرم هیدروکورتیزون ممکن است در عفونت‌های جدی، مانند عفونت‌هایی که به یک بیماری بالقوه جدی به نام بالانیت تبدیل شده‌اند، توصیه شود. گاهی اوقات عفونت‌های مخمری پس از درمان ظاهر می‌شوند.

یادآوری می‌کنیم که حتما لازم است در کنار استفاده از پمادها و دستورات پزشکی، بهداشت را نیز رعایت کنید تا عفونت از بین برود. عواملی مانند دیابت و سیستم ایمنی سرکوب شده ممکن است در ایجاد عفونت قارچی موثر باشند. 

برای تشخیص قارچ پوستی ناحیه تناسلی مردان می‌توانید عنوان "بیماریهای پوستی دستگاه تناسلی مردان با عکس" یا "عکس قارچ پوستی در ناحیه تناسلی" را در صفحات مجازی جست و جو کنید. اگرچه داروی درمان عفونت دستگاه تناسلی مردان معمولا داروهای ساده‌ای هستند، اما اجازه دهید که پزشک هر داروی لازم و ساده‌ای را تجویز کند. 

طول درمان قارچ تناسلی در مردان چه قدر است؟

به شرط تشخیص و شروع درمان به موقع عفونت قارچی، معمولا بعد از یک هفته مصرف دارو، وضعیت بیماری بهتر می‌شود و قارچ از بینی می‌رود. البته چنانچه از لحاظ جنسی فعال هستید و رابطه جنسی برقرار می‌کنید، حتما لازم است شریک جنسی شما نیز تحت درمان قرار بگیرد. مهم نیست که بدانید آیا عفونت دقیقا از شریک جنسی به شما منتقل شده است؛ مهم این است که فعالیت جنسی دارید و ممکن است خودِ شما عفونت را به شریک جنسی‌تان منتقل کرده باشید و مجددا از طریق او دچار عفونت شوید. لذا حتما باید همزمان با هم درمان شوید. 

گاهی ابتلا به عفونت قارچی اصلا به رعایت بهداشت یا تماس جنسی ارتباطی ندارد و می‌تواند ناشی از یک بیماری زمینه‌ای مانند دیابت باشد. اگرچه مردان معمولا بسیار کمتر از زنان به عفونت قارچی مبتلا می شوند، اما مهم است که تشخیص داده شود چگونه چنین عفونتی ایجاد شده است و چه علائمی دارد.

راه‌های پیشگیری از ابتلا به عفونت قارچی

  • حتما از کاندوم استفاده کنید؛
  • فقط یک شریک جنسی داشته باشید. 
  • بهداشت را رعایت کنید و آلت تناسلی خود را تمیز و خشک نگه دارید.
  • اگر ختنه نشده اید، زیر پوست ختنه گاه را با آب و صابون تمیز کنید و بعد از رابطه جنسی، پوست ختنه گاه خود را به حالت معمول خود برگردانید.

عوارض ابتلا به عفونت قارچی در مردان

یکی از عوارض احتمالی عفونت قارچی آلت تناسلی، بالانیت است. بالانیت التهاب پوست ختنه گاه یا سر آلت تناسلی است. دیابت می‌تواند خطر بالانیت را افزایش دهد. اگر بالانیت به طور موثر درمان نشود، ممکن است زخم پوست ختنه‌گاه ایجاد شود. همچنین می‌تواند باعث ایجاد چسبندگی در آلت تناسلی شود. این وضعیت می تواند دردناک باشد و ادرار را دشوارتر کند. در صورت عدم درمان، بالانیت می‌تواند باعث تورم و درد غدد و همچنین ضعف و خستگی شود. عفونت قارچی همچنین ممکن است وارد جریان خون شود. این وضعیت به عنوان کاندیدمی یا کاندیدیازیس مهاجم شناخته می‌شود. این وضعیت بیشتر در مردانی دیده می‌شود که منتظر درمان هستند تا زمانی که عفونت به خارج از آلت تناسلی گسترش پیدا کند. همچنین در مردانی که سیستم ایمنی ضعیفی دارند، شایع‌تر است. 

کلام آخر

معمولا مراحل درمان قارچ پوستی در ناحیه تناسلی مردان سخت نیست. با این وجود اقدام به موقع و مراجعه به پزشک مهمترین کارهایی است که برای درمان قارچ پوستی در ناحیه تناسلی مردان باید انجام دهید.