10 درمان خانگی گرفتگی صدا که معجزه می‌کند!

دی ۱۴۰۲ | زمان مطالعه : ۹ دقیقه
درمان خانگی گرفتگی صدا

گرفتگی تارهای صوتی یکی از اتفاقات رایجی است که می‌تواند به دلایل مختلفی مانند سرماخوردگی، گلودرد یا دادن زدن برای مدتی طولانی رخ دهد. در شرایطی که این گرفتگی می‌تواند بعد از گذشت مدتی به مرور بهبود پیدا کند، اما گاهی پروسه‌ی درمان می‌تواند خیلی طولانی شده یا شما در شرایطی قرار بگیرید که به صدای شفافی و واضح نیاز داشته باشید. اینجاست که به دنبال روش‌های درمانی برای رفع این مشکل نیاز خواهید داشت. برای رفع گرفتگی صدا چی بخورم؟ در حالی که انواع قرص و داروی شیمیایی می‌تواند به شما کمک کند اما بسیاری از ما راهای درمان خانگی گرفتگی صدا را ترجیح می‌دهیم. در ادامه این مطلب از گهواره قصد داریم در مورد این روش‌های خانگی بیشتر توضیح دهیم.

روش‌های موثر برای درمان سریع گرفتگی صدا

برای رفع گرفتگی صدا چی بخوریم؟ درمان‌های خانگی زیادی برای کاهش التهاب و ناراحتی حنجره و بازگشت صدای شما وجود دارد که می‌توانید از آنها بهره ببرید. در ادامه بعضی از مفیدترین و راحت‌ترین این گزینه‌ها آمده است.

روش‌های موثر برای درمان سریع گرفتگی صدا

استراحت دادن و کم‌تر صحبت کردن

یکی از اصلی‌ترین روشهای درمان خانگی فوری گرفتگی صدا، استراحت دادن است. هیچ کاری نکنید! برای چند روز کمتر صحبت کنید و اجازه دهید تارهای صوتی شما استراحت کنند. این یکی از بهترین گزینه‌های درمان خانگی گرفتگی صدا در اثر دادن زدن است. استراحت کردن تارهای صوتی کمک می‌کند تا التهاب کاهش پیدا کرده و آنها کمتر تحریک شوند. این در حالی ست که در بیشتر موارد، افراد سعی می‌کنند مدام صدای خود را امتحان کنند تا ببینند آیا خوب شده است یا نه. این کار را نکنید و جز در مواقع ضروری صحبت نکنید. این کار به طور ویژه در درمان خانگی گرفتگی صدا در بارداری که شما نمی‌توانید هر ماده‌ی غذایی یا دارویی خاصی را استفاده کنید توصیه می‌شود.

مرطوب نگه داشتن تارهای صوتی

یکی دیگر از روش‌های درمانی به ویژه در مورد درمان خانگی گرفتگی صدای کودکان، مرطوب نگه داشتن تارهای صوتی است. خشکی تارهای صوتی می‌تواند التهاب و گرفتگی را افزایش دهد. همچنین می‌توانید از این روش به عنوان یک گزینه برای درمان خانگی گرفتگی صدا در سرماخوردگی نیز استفاده کنید. چطور می‌توان تارهای صوتی را مرطوب نگه داشت؟ اولین و راحت‌ترین گزینه این است که از دستگاه‌های بخور خانگی استفاده کنید. این موضوع به طور ویژه زمانی که در آب و هوای خشک زندگی می‌کنید اهمیت زیادی دارد. وقتی سرما خورده‌اید، این گزینه‌ی درمانی واجب به نظر می‌رسد. رطوبت می‌تواند خلط گلو را شل کرده و به جز درمان خانگی گرفتگی صدا و گلودرد، می‌تواند سرفه را نیز تسکین ببخشد.

* با قویترین شربت گیاهی ضد سرفه کودکان در این مقاله بیشتر آشنا شوید

نوشیدن مایعات کافی

یکی دیگر از روش‌های درمان خانگی خشکی گلو و گرفتگی صدا که به طور ویژه در طب سنتی نیز به آن اشاره شده است؛ نوشیدن مایعات کافی بر مبنای آب است. این موضوع به طور ویژه در زمان ابتلا به التهاب می‌تواند مفید باشد. نوشیدن مایعات کافی ولرم و گرم به شل شدن و درمان خلط پشت حلق و رفع گرفتگی گلو و بهبود صدا کمک می‌کند. 

در مورد انتخاب مایعات مناسب باید در نظر داشته باشید که آنها نباید حاوی کافئین باشند ( مانند چای یا قهوه) و نباید جزو نوشیدنی‌های گازدار باشند. زیرا این نوشیدن‌ها تاثیر عکس داشته و منجر به خشکی گلو می‌شوند. در بیشتر موارد نوشیدن آب گرم و ولرم کفایت می‌کند اما شما می‌توانید با تهیه انواع دمنوش برای گرفتگی صدا، به مایعات مصرفی خود تنوع بدهید.

همچنین بعضی مواد موجود در این دمنوش‌ها مانند عسل خود اثر درمان‌کنندگی دارد. در ادامه طرز تهیه دو نوشیدنی فوق‌العاده موثر به عنوان معجزه برای گرفتگی صدا آمده است:

نوشیدنی عسل

یکی از بهترین نوشیدنی‌هایی که برای درمان خانگی گرفتگی صدا ناشی از سرماخوردگی پیشنهاد می‌شود، نوشیدنی عسلی ست. عسل با از بین بردن عفونت‌های باکتریایی، التهاب گلو را درمان کرده صدا را بهبود می‌بخشد. همچنین قدرت سرکوب حملات سرفه را نیز دارد. برای تهیه این نوشیدنی در ساده‌ترین روش می‌توانید آن را با آب گرم یا سرکه سیب ترکیب کنید. در دیگر مواقع می‌توانید از ترکیب عسل و آویشن یا عسل و زنجبیل نیز بهره ببرید.

نوشیدن مایعات کافی برای گرفتگی صدا

نوشیدنی زنجبیل

ترکیب زنجبیل و لیمو نیز به عنوان یک داروی گیاهی برای گرفتگی صدا پیشنهاد می‌شود. کافی ست در یک فنجان آب گرم چند تکه لیمو زنجبیل ریخته و اجازه دهید دم بکشد. درمان خانگی گرفتگی صدا با زنجبیل می‌تواند موثر باشد و التهاب گلو را بلافاصله کاهش می‌دهد. همچنین زنجبیل در سرکوب سرفه، خلط و درمان سریع گرفتگی و عفونت گلو عالی نیز فوق‌العاده عمل می‌کند.

غرغره آب نمک

یکی از گزینه‌هایی که برای درمان خانگی گرفتگی صدا و سرفه پیشنهاد می‌شود، غرغره آب نمک است. نمک خاصیت میکروب کشی قوی دارد و می‌تواند با از بین بردن باکتری و عفونت، کیفیت صدا را بهبود ببخشد. همچنین تورم را نیز کاهش می‌دهد. غرغره کردن با آب نمک گرم می تواند به طور موقت گلو درد یا خراشیدگی را نیز تسکین دهد. این درمان خانگی گرفتگی صدا در اثر سرماخوردگی به طور ویژه در طب سنتی پیشنهاد می‌شود. این کار یک روش درمان فوری سرفه شبانه نیز محسوب می‌شود.

محصولات حاوی روغن‌های ضروری

بعضی از روغن‌های ضروری مانند روغن اکالیپتوس می‌تواند به عنوان یک درمان خانگی برای رفع گرفتگی صدا استفاده شود. کافی ست روزانه مقداری از آنها را بو کنید تا وارد مسیر تنفسی‌تان شود. خواص ضد میکروبی این روغن‌های ضروری با از بین بردن سرماخوردگی به عنوان اصلی‌ترین علت گرفتگی صدا می‌تواند بسیار کمک کننده باشد.

مصرف میوه برای گرفتگی صدا

توت فرنگی، زغال اخته و تمشک همگی ضد التهاب و سرشار از آنتی اکسیدان هستند. آنتی اکسیدان‌ها سلول‌های شما را ترمیم کرده و از عفونت جلوگیری می‌کنند. خوردن غذاهای ضد التهابی برای درمان خانگی آبریزش بینی و گرفتگی صدا عالی است زیرا تأثیر منفی بر تارهای صوتی شما نمی‌گذارد.

خوردن سیر

سیر به عنوان بهترین قرص برای گرفتگی صدا معرفی می‌شود و این ویژگی خود را مدیون خاصیت میکروب کشی و ضد عفونی کننده‌اش است. حتی لازم نیس سیر را بجوید و می‌توانید آن را مانند یک قرص قورت دهید. سیر با کاهش علائم سرماخوردگی می‌تواند به عنوان یک درمان گیاهی گرفتگی صدا عمل کند.

خوردن سیر برای گرفتگی صدا

درمان خانگی گرفتگی صدا با نشاسته

یکی از بهترین روش‌های درمانی که در طب سنتی ما پیشنهاد می‌شود، استفاده از نشاسته است. استفاده از این مخلوط بسیار ساده است. تنها کافی ست ۳ قاشق نشاسته را در یک لیوان آب سرد حل کنید و آن را در شیر بریزید و روی شعله حرارت دهید تا غلیظ و شفاف شود. روزانه چند بار از این ترکیب به ویژه قبل از خواب استفاده کنید تا تاثیر آن را روی گرفتگی صدای خود ببینید.

درمان خانگی گرفتگی صدا در نوزادان 

درمان کودکان در بیشتر موارد دشوارتر است زیرا آنها عموماً همکاری‌های لازم را نمی‌کنند. با این حال به عنوان والدین شما می‌توانید کارهایی برای تسریع روند بهبود انجام دهید. تمام تلاش خود را برای آرام کردن گریه نوزاد انجام دهید. شیردهی را افزایش داده و به کودک خود فرصت استراحت دادن به تارهای صوتی خود را بدهید. برای کسب اطلاعات بیشتر به مقاله درمان گرفتگی بینی در کودکان و علائم سرماخوردگی نوزاد مراجعه کنید.

کارهای ممنوعه در درمان خانگی گرفتگی صدا

درحالی که بسیاری از شما به دنبال بهترین درمان خانگی گرفتگی صدا هستید، لازم است بدانید که باید از انجام برخی امور نیز خودداری کنید:

  • استفاده شدید و بیش از حد از صدا: استراحت صدا باید در مرحله اول خط درمانی باشد. هرگونه استرس غیرضروری برای تارهای صوتی می‌تواند به ضرر پیشروی روند درمانی باشد حتی اگر از بهترین داروهای گیاهی استفاده کنید.
  • با صدای معمولی صحبت کنید: آرام صحبت کردن و زمزمه کردن آسیب و استرس بیشتری به تارهای صوتی وارد می‌کند و اگر مجبور هستید صحبت کنید، با صدای معمولی خود و در تن ملایم صحبت کنید.
  • سیگار کشیدن: هر گونه درمان خانگی برای درمان گرفتگی صدا بی‌نتیجه خواهد بود وقتی در هوای آلوده باشید یا سیگار بکشید. آلودگی می‌تواند گلو را تحریک کرده و با افزایش حملات سرفه مدت بهبودی را طولانی کند.
  • صاف کردن گلو: در درمان خانگی گرفتگی صدا و سوزش گلو، خودداری از صاف کردن صدا، اجتناب ناپذیر به نظر می‌رسد اما ضروری ست از انجامش خودداری کنید. صاف کردن گلو می‌تواند منجر به تحریک و آسیب بیشتر به تارهای صوتی شود. 
  • داروهای ضد احتقان: ممکن است بعضی استفاده از داروهای ضداحتفان را به عنوان یک درمان خانگی گرفتگی شدید صدا پیشنهاد دهند اما این داروها خطرناک بوده و با خشک کردن گلو می‌تواند روند درمان را به تاخیر بیاندازد. 

کارهای ممنوعه برای گرفتگی صدا

چه زمانی برای گرفتگی صدا به پزشک مراجعه کنیم؟

درست است که درمان خانگی گرفتگی صدا باید اولین خط درمانی شما باشد، اما در شرایطی که گلودرد و گرفتگی صدا در حال بدتر شدن هستند باید از پزشک برای درمان خود کمک بخواهید. یک گرفتگی صدای عادی در حالت طبیعی در عرض یک هفته درمان می‌شود. در مواقعی که گرفتگی صدا به دلیل دادن زدن بیش از حد یا حتی عفونت‌های ویروسی ایجاد شود، مصرف آنتی بیوتیک‌ها نمی‌تواند کمکی به درمانتان بکند. 

اگر گرفتگی صدای شما طولانی شد و درد شدیدی احساس می‌کنید باید به پزشک مراجعه کنید. در مواقع ضروری پزشک می‌توانید با تجویز کورتیکواستروئیدها روند درمانی شما را بهبود ببخشد. گرفتگی صدا زمانی که بیش از دو هفته طول بکشد به حالت مزمن تبدیل شده و نیاز به رسیدگی فوری دارد. در این شرایط برخی علل زمینه‌ای مانند رفلاکس اسیدی یا عفونت باکتریایی می‌تواند عامل گرفتگی صدا باشد که باید فوراً درمان شود.