صبحانه چی بخوریم تا چاق شویم؟10 صبحانه برای افزایش وزن

تیر ۱۴۰۲ | زمان مطالعه : ۹ دقیقه
صبحانه چی بخوریم تا چاق شویم؟

برای برخی از افراد، افزایش وزن می‌تواند به اندازه کاهش وزن برای دیگران کار سخت و دشواری باشد. معمولا در همه جا تاکید بسیاری بر کاهش وزن شده است و بیشتر مردم به دنبال لاغری هستند و همین موضوع باعث شده است تا جستجوی اطلاعات در مورد افزایش وزن کار دشواری باشد. به هر حال، چه به دنبال کاهش وزن و چه افزایش وزن باشید، نمی‌توانید اهمیت یک صبحانه سالم را نادیده بگیرید. صبحانه یکی از مهم‌ترین وعده‌های غذایی در روز است، زیرا تمام انرژی شما را در روزی که پیش رو دارید تامین می‌کند. اگر به دنبال افزایش وزن و رسیدن به وزن ایده‌آل خود هستید، باید به دنبال یک صبحانه اصولی برای آن باشید. در این مطلب از گهواره به این موضوع می‌پردازیم. همچنین می توانید به مقالات مشابه مانند مقاله تزیین صبحانه سالم برای مدرسه نیز مراجعه کنید.

صبحانه چی بخوریم تا چاق شویم؟

همه ما در دوره‌ای از زندگی، وزنمان تغییراتی کرده و چاقی یا لاغری را تجربه کرده‌ایم. اگر چاق شده‌ایم به دنبار کاهش وزن بودیم و اگر لاغر شده بودیم، راه و روش‌های افزایش وزن را امتحان کرده‌ایم، اما جدا از اندام و هیکل، سلامتی مهم‌ترین چیز است که باید به آن توجه داشته باشیم. در مقابل تعداد زیادی از افراد که به دنبال کاهش وزن و لاغری هستند، افرادی هم هستند که برای افزایش وزن تلاش می‌کنند. حتما از تاثیر رژیم غذایی و وعده‌های غذایی بر تغییر وزن اطلاع دارید. اولین و مهم‌ترین وعده غذایی در روز، صبحانه است. این وعده غذایی انرژی شما را در طور روز تامین کرده و می‌تواند تاثیر مستقیمی بر افزایش وزن یا کاهش وزن شما داشته باشد.

همانطور که می‌دانید ماهیچه از پروتئین تشکیل شده است. بنابراین افزودن مقداری کالری به شکل پروتئین در وعده صبحانه می‌تواند به افزایش وزن سالم کمک کند. بنابراین اولین وعده غذایی در روز باید پرکالری بوده و سرشار از چربی‌های سالم، ویتامین‌ها، مواد معدنی و پروتئین باشد. پس اگر می‌خواهید یک رژیم غذایی پرکالری داشته باشید، باید حتما به سالم بودن آن توجه کنید. سعی کنید به آرامی و نه خیلی سریع، وزن اضافه کنید. مواد غذایی زیر می‌تواند به شما برای داشتن یک صبحانه چاق کننده کمک کند:

  • پروتئین: تخم مرغ، شیر، ماست یونانی، پودر پروتئین، جو دوسر، سالمون، بوقلمون و پنیر توفو
  • کربوهیدرات: نان، غلات، سیب زمینی و ماکارونی
  • چربی‌های سالم: روغن‌های گیاهی، مغزیجات، گوشت قرمز، بادام زمینی، کره بادام زمینی، آووکادو
  • ویتامین‌ها: این دسته از مواد فاقد کالری هستند، اما توصیه می‌شود تا حتما در وعده صبحانه باشند.

برای تهیه یک لیست از مواد غذایی چاق کننده، باید به قدرت چاق کنندگی آن توجه کرد. برای مثال کربوهیدرات‌ها قدرت چاق کنندگی بیشتری نسبت به پروتئین‌ها دارند، با وجود اینکه میزان کالری آنها یکسان است.

صبحانه چی بخوریم تا چاق شویم

کدام وعده غذایی چاق کننده است؟

عوامل زیادی در افزایش وزن نقش دارند، از رژیم غذایی گرفته تا اضطراب و استرس که ممکن است برای برخی به افزایش وزن آنها کمک کند. شاید تصور کنید که ممکن است برخی از وعده‌های غذایی بیشتر از سایر وعده‌ها به چاق شدن شما کمک کند. اما باید بدانید که بطور قطعی نمی‌تون گفت که کدام وعده اثر بیشتری در چاث شدن شما دارد. در هر یک از وعده‌های غذایی که شما کالری بیشتری مصرف کنید، آن وعده برای شما چاق کننده‌تر است، حال این وعده می‌تواند صبحانه باشد یا نهار و شام.

چی بخوریم سریع چاق شویم و چاق بمانیم؟

اگر به دنبال افزایش وزن هستید، بسیار همه است که آن را درست و اصولی انجام دهید. مصرف مواد غذایی ناسالم مانند نوشابه، فست فود، شیرینی و یا استفاده از برخی داروها و پودرهای چاق کننده، شاید در ابتدا شما را به وزن ایده‌آل خود برساند، اما می‌تواند سلامتی شما را تهدید کند. بنابراین بسیار مهم است که یک رژیم غذایی سالم برای افزایش وزن داشته باشید.

برای اینکه یک افزایش وزن سالم و ماندگار داشته باشید، باید مواد غذایی را انتخاب کنید که غنی از مواد مغذی و معدنی هستند و علاوه بر آن باید روی سبک زندگی سالم شامل ورزش کردن، خواب کافی، کاهش استرس و غیره است، تمرکز کنید. دلایل شما برای افزایش وزن هرچه که باشد، روش‌های مختلفی برای افزایش وزن وجود دارد که به آن می‌پردازیم:

  • افزایش کالری

اولین قدم برای افزایش وزن، افزایش کالری دریافتی است. اگر می‌خواهید به آرامی وزن زیاد کنید و یک افزایش وزن ماندگار داشته باشید، 300 تا 500 کالری بیشتر از آنچه که در روز می‌سوزانید، مصرف کنید.

  • افزایش پروتئین

مصرف پروتئین کافی علاوه بر اینکه برای رشد و سلامت انسان ضروری است، باعث افزایش توده عضلانی بدون چربی می‌شود. میزان توصیه شده پروتئین برای تقویت و رشد عضلانی و اسکلتی در بزرگسالان، بین 1 تا 1.6 گرم به ازای هر کیلوگرم وزن است. اما توجه داشته باشید که پروتئین گرسنگی و اشتها را به میزان قابل توجهی کاهش می‌دهد و دریافت کالری کافی برای شما دشوارتر می‌شود.

  • افزایش کربوهیدرات و چربی

افزایش کربوهیدرات و چربی‌های سالم به شما برای افزایش وزن سریع کمک می‌کند. بهتر است در هر وعده غذایی مقدار زیادی پروتئین، چربی و کربوهیدرات مصرف کنید.

  • غذاهای پر انرژی

داشتن یک وعده میوه، سبزیجات، غلات کامل و حبوبات در رژیم غذایی برای افزایش وزن بسیار مهم است. همچنین استفاده از چاشنی‌ها، سس‌ها، ادویه‌ها و غیره که طعم غذا را خوشمزه‌تر می‌کنند، به شما برای خوردن مقدار بیشتری غذا کمک می‌کند.

چی بخوریم تا چاق شویم و چاق بمانیم

قبل از خواب چه بخوریم تا چاق شویم؟

در زمان خواب بدن شما شروع به عضله سازی، ترمیم آسیب‌ها و تبدیل غذا به انرژی یا بافت عضله می‌کند، بنابراین تغذیه شما قبل از خواب بسیار مهم است، زیرا در نحوه عملکرد این فرآیندها نقش مهمی دارد. داشتن یک وعده غذایی پروتئین دار به همراه کربوهیدرات قبل از خواب، بهترین راه برای افزایش رشد و بهبود عضله و افزایش وزن است.

لیست غذاهای چاق کننده صورت

صورت گرد و گونه‌های برجسته می‌تواند به زیبایی صورت بیافزاید و چهره را جوان‌تر و شاداب‌تر نشان دهد. به همین دلیل است به بسیاری از افراد تنها به دنبال چاق کردن صورت خود هستند. اگر به دنبال چاق کردن صورت خود هستید و نمی‌خواهید از طریق عمل‌های زیبایی و تزریق ژل و چربی به آن برسید، مواد غذایی زیر را به لیست غذاهای خود اضافه کنید:

* کامل‌ترین و بهترین لیست غذاهای چاق کننده صورت را در این مقاله بخوانید. 

  • برنج سفید
  • تخم مرغ
  • کره بادام زمینی
  • گرانولا
  • آووکادو
  • آلوئه ورا
  • سیب
  • شیر
  • عسل
  • آجیل

لیست غذاهای چاق کننده

چگونه در یک ماه ۱۰کیلو چاق شویم؟

اگر می‌خواهید در مدت زمان یک ماهه مقدار زیادی وزن اضافه کنید، پس بسیار مهم است که موارد زیر را در ذهن داشته باشید:

  • اول از همه دلیل اینکه کاهش وزن دارید و یا چاق نمی‌شوید را پیدا کنید. پزشک تغذیه می‌تواند در این مسیر به شما کمک کند.
  • یک رژیم غذایی سالم با غذاهای متنوع حاوی مواد مغذی تهیه کنید.
  • از انواع اسموتی‌ها و شیک‌های پروتئینی غافل نشوید.
  • بزرگترین اشتباه افراد لاغر این است که ورزش نمی‌کنند. بنابراین ورزش کردن را به لیست کارهای خود اضافه کنید.
  • استرس و اضطراب خود را کاهش دهید.

چه پودر و قرصی بخوریم تا چاق شویم؟

روش‌های مختلفی برای افزایش وزن وجود دارد. بسیاری از افراد با مراجعه به پزشک و تجویز او، با استفاده از قرص یا پودرهای چاق کننده شروع به افزایش وزن می‌کنند. توصیه می‌شود اگر شما هم قصد افزایش وزن دارید و به دنبال قرص و پودرهای چاق کننده هستید، حتما به پزشک تغذیه مراجعه کنید تا با توجه به شرایط فیزیکی شما، بهترین دارو را برایتان تجویز کند.