بثورات پوشک چیست و راه‌های درمان بثورات جوش پوشک

بهمن ۱۴۰۲ | زمان مطالعه : ۹ دقیقه
بثورات پوشک

بثورات پوشک به گونه ای است که می‌تواند برای هرکودکی اتفاق بیافتد و اگر کودک شما به حساسیت ناشی از پوشک شدن دچار شده است، به این معنا نیست که شما والدین بدی بوده ‌اید. خوشبختانه این نوع اگزما و یا حساسیت پوستی ناشی از پوشک در بدن کودک، به راحتی و در چند روز از بین رفته و بهبود می‌یابند. همۀ کودکان هر از گاهی دچار التهابات قرمز و دردناکی در ناحیۀ پوشک شده می شوند، حتی در حالتی که پوشک مکرراً تعویض شود. گاها نتایج بثورات که پوشک برای مدت طولانی  پابرجاست، تقابل با ادرار و مدفوع کودک دارد. موارد خفیف با محصولات بدون نسخۀ پزشک قابل درمان اند؛ در موارد با شدت بیش تر التهابات پوستی، امکان آن وجود دارد که نیاز به استفاده از پمادهای مورد تایید و نسخه پزشکی باشد. در تعویض پوشک کودک، مراقب باشید که به خوبی پاکیزه شوند.

*همچنین در این مقاله بخوانید چگونه کودک را از پوشک بگیریم

علائم پیدایش بثورات پوستی ناشی از پوشک

آیا می‌خواهید بدانید بثورات یعنی چه؟ علائم وجود بثورات پوشک و اگزمای پوستی معمولا با قرمز شدن، باد کردن و حساس شدن پوست قسمت پوشک شده باسن و قسمت های تناسلی کودک به همراه است. پوست ممکن است فقط قارچ زده و یا فقط باعث قرمزی ناحیه تناسلی نوزاد دختر و قرمزی ناحیه تناسلی نوزاد پسر و ملتهب شود. و کودک شما می تواند مخصوصا در هنگام تعویض پوشکش و برخورد پوشک با التهابات از همیشه ناآرام‌تر باشد.

*علت پیدایش دانه های قرمز روی پوست کودک همراه با خارش چیست + روشهای درمان 

علائم پیدایش بثورات پوستی ناشی از پوشک

علت بوجود آمدن بثورات پوشک 

دلایل وجود اگزمای پوستی به شرح زیر است:

تحریکات ناشی از ادرار، قرار گرفتن در معرض مدفوع و ادرار برای طولانی مدت می‌تواند پوست حساس کودک را تحریک کند.

اگر کودکتان تکرر مدفوع  داشته باشد، بیش تر در معرض حساسیت ناشی از پوشک قرار می‌گیرد، چرا که مدفوع بیشتر از ادرار باعث ایجاد حساسیت می شود.

تحریک ناشی از یک محصول (پوشک) جدید

استفاده از دستمال مرطوب با یک مارک جدید برای پاک کردن بدن قبل از پوشک کردن نوزاد و یا پاک‌کننده های بسیار قوی، سفیدکننده و یا نرم‌کننده‌ای که برای شستشوی لباس زیر و کهنه کودک استفاده می‌شود همه می‌توانند پوست لطیف باسن کودک  شما را تحریک کنند.

موارد دیگری که باعث افزایش مشکلات شوند شامل موارد پیدا شده در مواد تشکیل دهنده لوسیون بدن، پودرها و روغن مخصوص بدن بعضی نوزادان است. 

معرفی برخی غذاهای جدید

هنگامی که کودک شروع به خوردن غذای جامد (غذایی جز شیر مادر) می‌کند حجم و محتوای ادرار و مدفوع آن ها تغییر کرده و احتمال بروز بثورات پوشک افزایش می‌یابد.

تغییر رژیم غذایی کوک شما نیز می‌تواند باعث تغییر در دفعات مدفوع کودک شود که این می‌تواند باعث ایجاد بثورات پوشک شود.

عفونت قارچی در ناحیه پوشک

ناحیه پوشیده شده با پوشک، باسن و ناحیۀ تناسلی نوزاد، بسیار آسیب‌پذیر است، چرا که گرم و مرطوب است و باعث ایجاد فضای مناسبی برای رشد باکتری و ایجاد عفونت قارچی پوشک نوزاد می‌شود.

این بثورات به طور کلی با چین و چروک پوست شروع شده و ممکن است جوش‌های قرمز رنگی در لبه‌ها پراکنده باشند.

استفاده از آنتی بیوتیک

آنتی بیوتیک‌ها باعث از بین رفتن همزمان باکتری‌های مضر و مفید می‌شوند که نبود میزان مشخصی از باکتری‌های مفید می‌تواند باعث ایجاد عفونت قارچی شود. این اتفاق زمانی رخ می‌دهد که نوزاد و یا مادری که نوزاد شیرخواره را تغذیه می‌کند از آنتی بیوتیک مصرف کنند.

درمان بثورات پوشک

سوال برخی از والدین این است که قنداق کردن نوزاد بهتر است یا پوشک. یکی از دلایل مطرح شدن این سوال، بثورات پوشک است که در ادامه با درمان این مسئله آشنا می‌شوید.

  • مهم‌ترین اصل در درمان بثورات پوستی آن است که تا حد امکان پوست فرزند خود را پاکیزه و خشک نگه دارید که عموما به آن معناست که زمانی فرزندمان را بدون پوشک گذاشته و برای شستشوی محل آسیب دیده از آب استفاده کنیم. از استفاده از صابون و دستمال مرطوب در شستشو پرهیز کنید؛ الکل موجود در ساختار این نوع شوینده‌ها می‌تواند باعث عفونت بیشتر و آسیب پوست نوزاد شود.
  • اگر پوسته آسیب‌دیده خشک است ممکن است بتوانید بدن کودک خود را با آب گرم بجای استفاده از دستمال مرطوب پاکیزه نکه دارید پس نیازی به مالش و دست زدن به قسمت آسیب دیده نیست. 
  • همچنین در صورت امکان هنگام تعویض پوشک به پوست بدن نوزاد خود اجازۀ هواخوری قبل از پوشیدن پوشک جدید را دهید.
  • برای پیشگیری از سوختگی شدید پای نوزاد، به کودک خود اجازه دهید زمانی را بدون پوشک باشد.
  •  از استفاده از شلوارهای پلاستیکی و یا پوشک محکم دوری کنید.
  • تا بهبودی کامل زخم‌ها از پوشکی با سایز بزرگتر و راحت‌تر استفاده کنید.
  • علاوه بر این‌ها در زمان وخامت خفیف اوضاع پوست از پماد ضد قارچ پوستی کودکان در ناحیه پوشک استفاده کنید. این می تواند اصطکاک و ساییدگی را کاهش داده و تحریک‌کننده های قارچی را از مدفوع یا مواد پوشک از تماس با پوست نوزادان یپور مسدود کند. کرم را در یک لایۀ نازک چندین بار در طول روز برای تحریک و محافظت از پوست نوزادان بمالید.
  • در صورت تمیز بودن ناحیه، مجبور نیستید در هر تغییر پوشک، کرم را به طور کامل بردارید، مالش فقط باعث تحریک بیشتر پوست می‌شود.
  • بسیاری از کرم‌های موثر، حاوی اکسید روی هستند که به نرم شدن پوست کمک می‌کند. به دنبال پمادی باشید که رایحه‌ای از عطر ادکلن، مواد نگهدارنده یا سایر مواد تشکیل‌دهنده آن باعث تحریک یا حساسیت نشود از جمله نئومایسین. 
  • محصولاتی که بر روی پوست  قرار داده می‌شوند از طریق پوست به بدن آن‌ها جذب می‌شوند. و برخی از کرم‌ها حاوی مواد تشکیل دهنده‌ای هستند که می‌توانند برای کودک، مایع بوریکاسید، کافور، فنل، بنزوکائین و سالیسیلات مضر باشند.
  • همچنین از استفاده از کرم‌های حاوی استروئیدها مثل هیدروکورتیزون پرهیز کنید مگر اینکه متخصص، به طور خاص چنین محصولی را برای فرزندتان توصیه می‌کند.
  • کرم‌های حاوی استروئید مضر هستند و معمولا توصیه نمی‌شوند.
  • همچنین از پودر بدن و صورت برای پوست نوزاد استفاده نکنید. کودک شیرخوار ممکن است پودر تالک را استنشاق کند که باعث سوزش شدید در ناحیه ریه‌ها است. نشاسته ذرت می‌تواند عامل ایجاد عفونت قارچی نیز شود.

درمان بثورات پوشک

چه موقع به پزشک مراجعه کنیم؟

در صورت مشاهده با پزشک اطفال خود تماس بگیرید:

  • اگر علائم عفونت با تب همراه بود.
  • بثورات دارای تاول، جوش، ترشحات یا زخم‌های پر از چرک است.
  • بثورات پس از معالجه دو و یا سه روزه در خانه بهتر و یا از بین نرفتند.
  • کودکتان مصرف آنتی باکتری را شروع کرده و پوست محل دارای عفونت قرمز شده و در کناره‌ها شاهد جوش و تورم های قرمز رنگ در بدن کودکتان هستید، این‌ها می‌توانند نشان‌دهنده عفونت قارچی باشند که نیازمند درمان جدی‌تر و کامل‌تری هستند.
  • بثورات سفت وسخت هستند.
  • علائم عفونت بیرون از محدوده پوشک نمایان شده‌اند.

روش‌های جلوگیری از بثورات پوشک

می‌توان مراحلی را برای پیشگیری یا حداقل کاهش شیوع بثورات پوشک انجام داد:

  • پوشک کودک خود را تعویض کنید حتی درصورتی که مدت زمان زیادی است پوست با ادرار و مدفوع تماسی نداشته باشد.
  •  هر از گاهی به پوست ناحیه پوشک شده نوزاد اجازه هواخوری بدهید به صورتی که برای یک بازه زمانی کودک بدون پوشک باقی بماند.
  • از استفاده از پوشک‌های یکبار مصرف و با جذب بالا پرهیز کنید چرا که نیاز به تعویض مداوم ندارند‌.
  • اگر از پوشک‌های طرح لباس و قابل شستشو استفاده می‌کنید حواستان جمع باشد که به طور کامل شسته و خشک شوند. پوشک‌های بسیار آلوده را با مواد شوینده و آب داغ بشویید.
  • از یک شویندۀ ملایم و بدون رایحه استفاده کنید و نرم‌کننده‌ها، پارچه و ورق‌های خشک کننده که می‌توانند حاوی عطرهایی باشند که پوست کودک شما را تحریک می‌کنند را به هیچ عنوان مصرف نکنید، پوشک‌ها را دو برابر کنید.
  • اگر از شلوارهای پوشکی استفاده می‌کنید بجای پوشک با اتصالات پلاستیکی شلوار پلاستیکی snap-on را انتخاب کنید تا زخم‌های ناشی از بثورات پوشک را ازبین ببرید.
  • پس از تعویض پوشک کودک خود دستانتان را به خوبی بشویید. شستن مداوم دست‌ها می‌اند از بروز مشکلات عفونتی و انتقال باکتری از دست شما به سایر نقاط بدن کودکتان و یا دیگر کودکان جلوگیری کند.