قنداق كردن نوزاد تا چند ماهگی ادامه داشته باشد؟

بهمن ۱۴۰۲ | زمان مطالعه : ۹ دقیقه
قنداق كردن نوزاد تا چند ماهگی

قنداق کردن برای آسایش نوزادان طراحی شده و به آنها در آرام شدن برای خواب کمک می‌کنند. همچنین قنداق کردن به کاهش رفلاکس هم کمک می‌کند و نیاز به پستانک برای نوزاد را نیز از بین می‌برد. امروز، ما می‌خواهیم به این سوال پاسخ دهیم که قنداق کردن نوزاد تا چند ماهگی باید ادامه داشته باشد. خبر خوب این است که هیچ پاسخی مشخصی برای این سوال وجود ندارد. هر وقت احساس کردید کودک شما دیگر نیازی به آن ندارد می‌توانید دست از قنداق کردن بردارید. هر چه نباشد شما کودک خود را به بهترین وجه می‌شناسید.

تعیین زمان از قندان گرفتن نوزاد

در حالی که بیشتر افراد از قنداق کردن نوزاد به عنوان یک روش تسکین استفاده می‌کنند، و سپس آن را تا 3 یا 4 ماه انجام می‌دهند، قنداق کردن کودک تا سن 6 تا 9 ماهگی غیرمعمول نیست. در اینجا چند دستورالعمل کلی برای کمک به تعیین زمان متوقف کردن قنداق کردن کودک آورده شده است:

  • میانگین سنی برای متوقف کردن قنداق کردن کودک در حدود 3 یا 4 ماهگی است.
  • بعضی نوزادان با رفلاکس شدیدی به نام رفلاکس مورو متولد می‌شوند. بیشتر نوزادان تا 4 یا 5 ماهگی همچنان این رفلاکس را دارند. بنابراین مراقب باشید که خیلی زود قنداق کردن را متوقف نکنید. اگر رفلاکس کودک شما هنوز قوی باشد و شما قنداق کردن را کنار گذاشته باشید، ممکن است شب و هنگام خوابیدن از خواب بیدار شود.
  • اگر کودک شما بتواند بدون قنداق بخوابد، این لزوماً نشانه‌ای نیست که وقت آن رسیده است که دست از قنداق کردن بردارید. با این حال، اگر کودک شما هر شب به طور مداوم از قنداق بیرون می‌آید، زمان آن رسیده است که قنداق کردن را متوقف کنید و یا به سراغ پتو بروید. 
  • نوزادان قنداق شده هرگز نباید رو به صورت بخوابند. بنابراین با شروع غلت زدن کودک زمان آن رسیده که دیگر کودک خود را قنداق نکنید. این یکی از نکات مهم در حفظ ایمنی خواب نوزاد است
  • مطمئن شوید که کودک شما در تمام طول روز قنداق نشده باشد. با اینکه قنداق کردن برای خواب بسیار مناسب است، به خصوص در مرحله نوزادی، با این حال آنها نیز به زمانی نیاز دارند تا بتوانند آزادانه حرکت کنند تا بتوانند قوی‌تر شوند و مهار‌ت‌های حرکتی خود را رشد دهند. 

ما شخصاً پیشنهاد می‌کنیم در حدود 4 ماهگی قنداق کردن را متوقف کنید. 

از قنداق گرفتن نوزاد

از قنداق گرفتن نوزاد – روش‌های انتقال به حالت بدون قنداق

حالا که می‌دانید قنداق کردن نوزاد تا چند ماهگی باید ادامه پیدا کند حالا باید به دنبال روشی برای از قنداق گرفتن او باشید.

  • با پاها شروع کنید

البته بیشتر بچه‌ها تلاش می‌کنند تا دست‌هایشان را آزاد کنند، اما با بیرون آوردن پا از قنداق شروع کنید زیرا لگد زدن به تخت می‌تواند برایشان هیجان‌انگیز باشد. 

  • حالا به سراغ دست‌ها بروید

اول، یک بازوی کودک را بیرون بکشید، اما یک بازو را همچنان در قنداق نگه دارید. می‌توانید این کار را برای چند شب انجام دهید و سپس هر دو بازوی را بیرون بیاورید. 

  • بی‌مقدمه

اگر مسئله ایمنی کودک در میان است لازم نیست از روش مرحله به مرحله استفاده کنید. اگر کودک شما بر روی شکم خود می‌چرخد یا از قنداق بیرون می‌زند و در فضای خوابش پتوهای گشاد و نرم دارد که ممکم است راه دهانش را بپوشانند، لازم است که بلافاصله نسبت به ترک قنداق اقدام نمایید. برای ترک قنداق به روش بلافاصله بهتر است یکباره نوزاد را از قنداق به داخل یک پتو انتقال دهید. ممکن است چند شب اول سخت باشد اما کودک شما خودش را با آن وقف دهد.