آیا قنداق نکردن نوزاد باعث پرانتزی شدن پا می‌شود

بهمن ۱۴۰۲ | زمان مطالعه : ۹ دقیقه
آیا قنداق نکردن نوزاد باعث پرانتزی شدن پا می‌شود

در حالی که بسیاری از زنان فکر می‌کنند، قنداق کردن یک عادت قدیمی و غیرعلمی است و می‌تواند باعث آسیب رساندن به نوزاد شود؛ اما امروزه علم پزشکی به این نتیجه رسیده است که قنداق کردن می‌تواند بسیار هم مفید باشد. از خواب آرام و احساس امنیت گرفته تا گرم نگه داشتن و رفع برخی مشکلات و القای محیطی مانند رحم که می‌تواند برای کودک بسیار مفید باشد. اما این مزایا مخصوص قنداق کردن صحیح است نه صرفاً پیچاندن یک پارچه به دور نوزاد.

در این مقاله قصد داریم توضیح دهیم که آیا قنداق کردن مانع از مشکلات فیزیکی نوزاد می‌شود یا خیر. برای مثال آیا قنداق نکردن نوزاد باعث پرانتزی شدن پا می‌شود.

 

قنداق کردن و مشکلات مفصلی نوزاد

قنداق بیش از حد محکم نه تنها مانع از حرکت مناسب قفسه‌ی سینه‌ی نوزاد و مشکل در نفس کشیدن می‌شود بلکه می‌تواند مشکلات مفصلی زیادی نیز به همراه داشته باشد. دررفتگی لگنی شایع‌ترین مشکل در قنداق کردن نوزاد به شکل نامناسب است. برای در رفتن لگن نوزاد نیاز به فشار زیادی نیست. مفاصل نوزاد نرم هستند و با فشار نسبتاً ملایمی هم می‌توانند آسیب ببینند. در نظر داشته باشید که قنداق به این منظور است که یک گرما و آرامش نسبی به نوزاد داده شود و این کار نیازی به فشار ندارد. در واقع نباید  قنداق نوزاد را تنگ کنید و به اندازه‌ی یک انگشت باید بین سینه‌ی نوزاد و قنداق فاصله وجود داشته باشد. تنها در این حد که از حرکات اضافی دست و پای نوزاد جلوگیری شود که به خوابیدنش کمک شود کفایت می‌کند.

به یاد داشته باشید بستن قنداق برای نوزادان اجباری ندارد اما اگر آن را به روش نادرستی انجام دهید نه تنها فایده‌ای برای نوزاد ندارد بلکه به او آسیب هم می‌زند که برخی از آنها از جمله در رفتگی لگن نوزاد می‌توانند بسیار دردناک و مشکل‌آفرین باشند.

قنداق کردن و مشکلات مفصلی

قنداق کردن و پرانتزی شدن پای نوزاد

همانطور که دیده‌اید و می‌دانید به دلیل وضعیتی که جنین در رحم دارد و دست و پایش را در سینه‌ی خودش جمع کرده است، تا مدتی بعد از تولد هنوز پای او جمع شده باقی می‌ماند. شما مطمئناً متوجه‌ی این شرایط در زمانی که نوزاد دراز کشیده است شده‌اید. حالا بعضی بر این باورند که قنداق کردن نوزاد می‌تواند باعث جمع شدن پا شود و در صورتی که این کار انجام نشود، باعث ایجاد پای پرانتزی در کودکان می‌شود.

پس در جواب این سوال که آیا قنداق نکردن نوزاد باعث پرانتزی شدن پا می‌شود یا خیر، اجازه دهید سر راست بگوییم. خیر! قنداق کردن مانع از پرانتزی شدن پا نمی‌شود! در واقع این پرانتزی قرار گرفتن پای نوزاد به هیچ وجه مشکل بزرگی نیست این یک شرایط طبیعی ست که مانند نرمی ملاج با بزرگتر شدن نوزاد از بین می‌رود.

بعلاوه مشخص شده است مادرانی که به طور ویژه نگران این موضوعات هستند و بیش از حد سختگیری می‌کنند ممکن است با قنداق کردن‌های محکم به مفاصل پای نوزاد آسیب بزنند و حتی بدتر باعث در رفتن ران از داخل لگن شوند. به یاد داشته باشید که استخوان‌های نوزاد تا مدتی بعد از تولد هنوز نرم است و این موضوع با گذشت زمان برطرف می‌شود.