سکسکه جنین در رحم خطرناک است یا طبیعی؟علت و علائم آن

اردیبهشت ۱۴۰۳ | زمان مطالعه : ۹ دقیقه
سکسکه جنین

سکسکه‌ در نوزادان و کودکان بسیار طبیعی است. حتی ما بزرگسالان نیز هر ازگاهی دچارش می‌شویم. اما شاید ندانید که جنین در رحم نیز می‌تواند دچار سکسکه شود. دوران بارداری پر از شگفتی‌ها است. اتفاقات زیادی می‌تواند در این دوران رخ دهد و در حالی که بسیاری از آنها طبیعی است، با این حال ممکن است عدم آگاهی منجر به نگرانی مادر شود. در این مقاله از گهواره قصد داریم در مورد علت سکسکه جنین و روش‌های مقابله با آن بیشتر توضیح دهیم.

سکسکه جنین چگونه است؟

کودک شما در رحم در حال تکامل است و در این در دنیای خود در چرخش و حرکت است. با اینکه جنین مدام در حال تغییر وضعیت است اما شما حدوداً از هفته‌ی 18 تا 20 هفتگی متوجه‌ی حرکات او خواهید شد. این زمانی است که حرکات تند شده و شدت می‌گیرند. اگر بارداری اول شما باشد ممکن است کمی طول بکشد متوجه شوید که این احساس شبیه ترکیدن حباب در دلتان همان ضربات جنین کوچک شماست. در بارداری‌های بعدی هوشیارتر هستید. البته شدت حرکات و ضربات به وزن و موقعیت جفت بستگی دارد. 

سکسکه جنین چگونه است

حرکات اولیه جنین حرکاتی شبیه بال پروانه یا ترکیدن یک حباب یا حتی پرش یک پاپ کورن در قابلمه هستند! با گذشت زمان قدرت گرفته و محکم‌تر می‌شوند. زمانی که این حرکات ریتمیک و منظم در یک نقطه احساس شوند، این همان سکسکه جنین است. 

اصلی‌ترین تفاوت سکسکه و ضربات جنینی همین ریتیمک بودن حرکات است. ضربات ریتمیک نیستند و می‌توانند به صورت نامنظم در هر بخشی رخ دهند. اما سکسکه ریتم دارد و با فاصله‌ی منظمی در نقطه‌ی خاصی احساس نبض می‌کنید تا زمانی که سکسکه تمام شود.

چه زمانی باید منتظر سکسکه جنین باشیم؟

حالا که علت حرکات نبض مانند جنین را متوجه شدیم سوال بعدی این است که چه زمانی باید منتظر این حرکات باشیم؟ به طور کلی ممکن است در سه ماهه دوم یا سوم بارداری متوجه سکسکه جنین‌تان شوید اما این بدین معنا نیست که قبل از آن جنین سکسکه نمی‌کرده است، شما فقط آنها را حس نمی‌کردید. بعضی نوزادان چند بار در روز سکسکه می‌کنند. 

علت سکسکه جنین چیست؟

مانند سکسکه‌ی بزرگسالان، دلیل سکسکه جنین در شکم مادر نیز هنوز مشخص نشده است. با این حال سه دلیل از بقیه محتمل‌تر به نظر می‌رسد:

رشد و نمو سیستم تنفسی نوزاد

توانایی کودک در دم و بازدم مایع آمنیوتیک منجر به بروز سکسکه جنین می‌شود که نشانه خوبی است و نشان می‌دهد که دیافراگم آنها به خوبی در حال رشد است. این اتفاق در حدود هفته‌ی دهم آغاز می‌شود، اگرچه احتمالاً تا چند ماه بعد نمی‌توانید سکسکه جنین را احساس کنید.

* مراحل رشد جنین هفته به هفته با عکس در رحم مادر 

رشد و نمو سیستم عصبی کودک

بعضی متخصصین معتقدند سکسکه جنین نشان دهنده فعال شدن عصب کنترل کننده دیافراگم است. اینها نشانه‌هایی است که نشان می‌دهد مغز و نخاع سالم بوده و کار خود را درست انجام می‌دهند. به عبارت دیگر، سکسکه جنین به این معنی است که کودک از نظر عصبی به اندازه کافی رشد کرده تا در خارج از رحم زنده بماند. 

رفلکس‌های کودک

جنین در رحم علاوه بر نفس کشیدن، مکیدن شست و خمیازه کشیدن را نیز انجام می‌دهد. همه این فعالیت‌ها می‌تواند منجر به سکسکه جنین نیز شود.

 در هر حال، علت ضربه‌های متوالی جنین هر چه باشد یک رفلکس طبیعی بوده و جای نگرانی ندارد و حتی بسیاری سکسکه جنین را یک نشانه خوب و علامتی از در جریان بودن مراحل رشد جنین در نظر می‌گیرند. 

چطور میتوان جلوی سکسکه جنین را گرفت

آیا سکسکه زیاد جنین خطرناک است؟

با گذشت زمان و بزرگ شدن جنین انتظار می‌رود میزان سکسکه‌های او کم شود زیرا کم شدن حرکات جنین طبیعی است. پس اگر پس از هفته 32 کودک شما هر روز به سکسکه ادامه می‌دهد، و این دوره‌ها بیش از 15 دقیقه طول می‌کشد، یا اگر کودک شما سه بار یا بیشتر در روز دچار سکسکه می‌شود، بهتر است پزشک را در جریان بگذارید. آنها می‌توانند تشخیص دهند چه حرکات از جنین خطرناک است.

چطور می‌توان جلوی سکسکه جنین را گرفت؟

در حالی که سکسکه در رحم طبیعی است، تمام این سکسکه‌ها می‌تواند کاملاً حواس‌تان را پرت کند، به‌خصوص اگر می‌خواهید مثلاً یک جلسه کاری را پشت سر بگذارید یا بخوابید. بسیاری از مادران در اثر سکسکه جنین بیش از قبل دچار احساس حالت تهوع می‌شوند. اما متاسفانه همانطور که در مورد سکسکه خود ما وجود دارد، راه مطمئنی برای جلوگیری از سکسکه جنین در رحم نیز وجود ندارد. با این حال به نظر می‌رسد که تغییر وضعیت مانند راه رفتن و نوشیدن آب شاید بتواند موثر باشد، زیرا هر محرک جدیدی کودک را تشویق می‌کند تا وضعیت خود را عوض کند. اما بهترین راه برای مقابله با سکسکه جنین این است که آن را پذیرفته و کنار بیایید. سکسکه جنین یکی از بخش‌های بارداری است. در نهایت به جایی می‌رسد که شما دیگر متوجه این حرکات ریتمیک جنین نخواهید شد.