چای مریم گلی برای قطع شیردهی | مزایا و معایب آن

اسفند ۱۴۰۲ | زمان مطالعه : ۹ دقیقه
چای مریم گلی برای قطع شیردهی

فرایند از شیر گرفتن کودک یک فرایند چند مرحله‌ای و البته تدریجی ست که می‌تواند با داشتن یک روند منطقی و کمک گرفتن از دعای از شیر گرفتن کودک به درستی طی شود. در مورد گرفتن کودک از شیر مادر یک مرحله اضافی وجود دارد. بعد از آنکه کودک خود را از شیر گرفتید حالا باید منتظر خشک شدن شیر در سینه‌ها باشید. به طور کلی با قطع شیردهی، تولید شیر در سینه‌ها کاهش می‌یابد تا به طور کامل قطع شود. اما در بعضی شرایط خاص به درمان‌های کمکی برای افزایش سرعت این مرحله نیاز دارید. در این مقاله قصد داریم به خواص چای مریم گلی برای قطع شیردهی بپردازیم و توضیح دهیم این گیاه چطور می‌تواند در دوران شیردهی موثر باشد.

مریم گلی چیست؟

مریم گلی یکی از گیاهان دارویی و از خانواده نعناع ست که اغلب به دلیلی اثرات آرام بخشی‌ایش مورد استفاده قرار می‌گیرید. ماده‌ی فعالی در این گیاه وجود دارد موسوم به سالوینورین A که یک داروی بسیاری قوی روان‌گردان طبیعی ست. و می‌تواند منجر به بروز توهم، سرگیجه و به طور کلی احساس خلسه شود. به عنوان یک مخدر طبیعی و موثر از این گیاه در تولید بسیاری از داروهای گیاهی استفاده می‌شود. این گیاه انواع زیادی دارد که چند ساله یا یک ساله هستند که از مهمترینشان می‌توان به مریم گلی آتشین (گل سلوی قرمز)، مریم گلی پنبه‌ای، مریم گلی سفید، مریم گلی جنگلی و ... اشاره کرد. توجه داشته باشید گیاه مریم نخودی از این خانواده نیست و در واقع نام دیگر گیاه کلپوره است. شما می‌توانید گیاه مریم گلی خشک را از عطاری‌ها تهیه کنید. در ادامه عکس مریم گلی آمده است.

عکس مریم گلی

خواص گیاه مریم گلی چیست؟

مریم گلی خواص فراوانی دارد مانند افزایش رشد مو، بهبود پوست، کنترل دیابت، درمان تبخال، کمک به لاغری و ... بسیاری از افراد از سوزاندن مریم گلی برای بهبود آلرژی و ضدعفونی کردن محیط استفاده می‌کنند. اما در این مقاله به طور ویژه خواص مریم گلی برای مسائل زنانه مورد بررسی قرار می‌گیرد. بسیاری از شما از خواص مریم گلی برای رحم مطلعید. از خواص مریم گلی برای عفونت رحم به طور گسترده استفاده می‌کنند زیرا تولید گلاول‌های سفید را افزایش داده و از بروز سرطان رحم جلوگیری می‌کند. همچنین از مریم گلی برای پریودی شدید و خونریزی زیاد نیز استفاده می‌شود. دمنوش مریم گلی را نمیتوان گزینه مناسبی به عنوان یک دمنوش شیردهی در نظر گرفت زیرا یکی از توصیه‌ها برای قطع شیردهی در طب سنتی استفاده از این گیاه است. چای مریم گلی برای قطع شیردهی تاثیر بسزایی دارد که در ادامه طرز تهیه‌ی آن آمده است. از دیگر خواص این دمنوش درمان کبد چرب و جلوگیری از افزایش وزن است. ( در مورد طرز تهیه دمنوش برای کبد چرب در این مقاله بیشتر بخوانید)

طرز تهیه گیاه مریم گلی برای خشک شدن شیر

برای تهیه‌ی چای مریم گلی برای قطع شیردهی به کمی مریم گای و نبات نیاز دارید. 

  • برگ خشک شده مریم گلی 2 قاشق غذاخوری
  • نبات به میزان دلخواه
  • آب جوشیده شده دو فنجان

دستور تهیه:

ابتدا برگ‌های مریم گلی را با آب سرد بشویید تا خاک آن گرفته شود و بهتر دم بکشد. بعد در قوری بریزید و آب جوش را اضاه کرده و اجازه دهید به مدت 15 تا 20 دقیقه روی سماور دم بکشد. از آنجایی که مریم گلی تلخ است، می‌توانید از کمی نبات برای شیرین شدنش استفاده کنید. شما می‌توانید چای مریم گلی برای قطع شیردهی را روزانه یک فنجان استفاده کنید اما باید مراقب عوارض آن باشید.

طرز تهیه گیاه مریم گلی برای خشک شدن شیر

عوارض مریم گلی در دوران شیردهی

اگرچه دمنوش مریم گلی برای قطع شیردهی می‌تواند موثر باشد، اما مانند هر داروی گیاهی دیگری عوارضی نیز به همراه دارد که باید مراقبشان باشید. به طور کلی مریم گلی یک مخدر طبیعی ست و زیاده‌روی در مصرفش می‌تواند مشکل ساز باشد به ویژه اگر هنوز شیردهی به طور کامل قطع نشده باشد می‌تواند از طریق شیر به نوزاد منتقل شده و موجب بروز مشکلاتی شوید. همچنین در صورت زیاده‌روی می‌تواند مشکلاتی برای خود شما نیز داشته باشد که از جمله مهمترینشان می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:‌

  • حساسیت
  • تحریکات پوستی
  • حالت تهوع
  • استفراغ 
  • بالا یا پایین آوردن بیش از حد فشار خون

بنابراین نیابد در مصرفش زیاده‌روی کنید. اگر از چای مریم گلی برای قطع شیردهی استفاده می‌کنید بعد از اینکه اولین فنجان را خوردید منتظر عوارض احتمالی باشید و در صورت عدم بروزشان به مصرف این چای ادامه دهید. در صورتی که دچار عوارض شدید، بهتر است از روش‌های دیگری برای خشک شدن شیر استفاده کنید. مثلاً می‌توانید زیر نظر پزشک از قرص قطع شیردهی استفاده کنید.