معرفی قرص قطع شیردهی عالی و موثر

فروردین ۱۴۰۳ | زمان مطالعه : ۹ دقیقه
قرص قطع شیر

یکی از تجربه‌های لذت بخش هر مادر دوران شیردهی است. اینکه کودک خود را در آغوش گرفته و با شیره جان خود او را تغذیه می‌کند. در اینکه شیر مادر کامل‌ترین غذا برای کودک است شکی نیست، اما بالاخره در یک سنی کودک باید از غذاهای مختلف تغذیه کند و دیگر مستقل باشد. در این زمان است که باید شیر مادر کم‌کم قطع شود و غذاهای دیگر جایگزین شود. خیلی از مادرها با این فرآیند مشکل دارند، زیرا با تورم و درد سینه‌ها روبه‌رو می‌شوند. بنابراین برای سرعت بخشیدن به این فرآیند از قرص‌های قطع شیردهی استفاده می‌کنند که در ادامه این مطلب بیشتر با آن آشنا می‌شوید.

قرص قطع شیردهی 

سازمان جهانی بهداشت توصیه می‌کند که تمام کودکان در 6 ماه اول زندگی حتما از شیر مادر تغذیه کنند، زیرا همه ما می‌دانیم که شیر مادر یکی از کامل‌ترین مواد غذایی برای کودکان است و یکی از راهای تقویت سیستم ایمنی نوزادان است و آنها را در برابر بسیاری از بیماری‌های حاد ایمن می‌کند. اما از یک سنی به بعد کودکان باید قاشق به دست بگیرند و همراه با پدر و مادر از غذاهای مختلف تغذیه کنند. هیچ راه درست یا غلطی برای قطع شیردهی وجود ندارد. برای بسیاری از مادران و کودکان، با بزرگ شدن کودک و به تدریج با مصرف غذاهای دیگر، شیردهی خود به خود قطع می‌شود، اما ممکن است این فرآیند برای مادر سخت باشد زیرا با درد و تورم سینه‌ها همراه است. بنابراین مادرانی که قصد قطع شیردهی را دارند، برای سرعت بخشیدن به این فرآیند می‌توان از قرص‌ها قطع شیردهی استفاده کرد. در ادامه در مورد انواع و عوارض قرص قطع شیردهی بیشتر توضیح می‌دهیم.

انواع روش و قرص قطع شیردهی

در صورتی تصمیم دارید برای قطع شیردهی از قرص‌های قطع شیردهی استفاده کنید بهتر است با 3 نوع قرص قطع شیردهی آشنا شوید که جز داروهای مجاز در شیردهی هستند. اسم قرص قطع شیردهی عبارتند از:

  • قرص کابرگولین
  • قرص داستینکس
  • قرص بروموکریپتین

قرص کابرگولین برای خشک شدن شیر

قرص کابرگولین برای قطع شیردهی (Cabergoline)  یکی از داروهایی است که شما می‌توانید از آن برای قطع شیردهی و اختلالات قاعدگی استفاده کنید. قرص کابرگولین برای قطع شیردهی میزان هورمون پرولاکتین ترشح شده از غذه هیپوفیز در مغز را کاهش داده و می‌تواند بسیاری از اختلالات هورمونی را درمان کند. بهتر است طریقه مصرف قرص کابرگولین برای قطع شیردهی باید با مشورت پزشک انجام شود زیرا مصرف خودسرانه این دارو عوارضی را به همراه خواهد داشت. از عوارضی که این کپسول قطع شیردهی ممکن است به همراه داشته باشد عبارتند از: سردرد، سرگیجه، خواب آلودگی، حالت تهوع، یبوست، تعریق، ضربان قلب نامنظم، ضعف، افزایش یا کاهش وزن، گرفتگی پا و خشکی دهان. نحوه مصرف این دارو برای افراد مختلف متفاوت است و حتما باید طبق دستور پزشک مصرف شود. اما معمولا دو بار در هفته و به مدت 6 ماه باید استفاده شود.

قرص داستینکس برای قطع شیردهی

از قرص قطع شیردهی داستینکس (Dostinex  هم می‌توان به منظور کاهش سطح هورمون پرولاکتین برای قطع شیردهی استفاده کرد. این هورمون علاده بر غده هیپوفیز در داخل رحم، مغز، پستان، پروستات، پوست، بافت چربی و سلول‌های ایمنی تولید می‌شود. هورمون پرولاکتین عملکردهای دیگری مانند تولید مثل، تنظیم مایعات بدن، تنظیم سیستم ایمنی، سوخت و ساز و عملکرد رفتاری را به عهده دارد. از این قرص مخصوص قطع شیردهی می‌توان برای قطع یا پیشگیری شیردهی، درمان ناباروری، درمان بی نظمی قاعدگی، سندرم تخمدان پلی کیستیک و پارکینسون استفاده است. اما توجه داشته باشید که خودسرانه این دارو را استفاده نکنید زیرا قرص داستینکس برای قطع شیردهی عوارضی همچون: افزایش ضربان قلب، کاهش فشار خون، حالت تهوع و استفراغ، یبوست، درد شکمی، درد سینه، اختلالات معده، ضعف عضلانی، گرگرفتگی، احساس سوزن سوزن شدن، خونریزی بینی، از دست دادن بنایی، خستگی و خواب آلودگی، سوء هاضمه و افسرگی را به همراه دارد. نحوه مصرف این دارو به منظور قطع شیردهی هر 12 ساعت یکبار نصف قرص 5/0 میلی گرمی تا دوز است. از طروع درمان بطور مرتب فشار خون باید چک شود و در صورت نیاز دوز دارو کم شود. قیمت قرص داستینکس برای قطع شیردهی بسته به تعرفه‌های سال می‌تواند متفاوت باشد.

انواع روش و قرص قطع شیردهی

قرص بروموکریپتین برای قطع شیردهی

از دیگر قرص‌هایی که می‌توانید برای قطع شیردهی از آن استفاده کنید، قرص بروموکریپتین برای قطع شیردهی  (Bromocriptine) است. این دارو موارد مصرف گسترده‌ای همچون درمان پارکینسون، ناباروری، دیابت نوع دو، آکرومگالی و پرولاکتینوما هیپوفیز دارد. پس از مصرف این دارو به مدت 6 هفته، دوره قاعدگی شما منظم شده و باعث مهار شیر می‌شود. بهتر است که این دارو 4 هفته پس از زایمان تجویز شود و مقدار مصرف دقیق آن توسط پزشک تعیین گردد. از عوارض قرص شیر خشک کن نیز نباید غافل شوید. از عوارض قرص بروموکریپتین برای قطع شیردهی این دارو می‌توان حالت تهوع و استفراغ، یبوست، سر درد و سر گیجه، خستگی، افت فشار خون و کرامپ شکمی را نام برد.

قرص‌های غیر مجاز برای قطع شیردهی 

در حالی که انواع قرص برای قطع شیردهی وجود دارد. بعضی از مادران به توصیه افراد غیرمتخصص از دیگر قرص‌ها برای این کار استفاده می‌کنند. که ممکن است عوارضشان به مراتب بیشتر باشد. بعضی از معروفترین این قرص‌ها عبارتند از:

قرص کابرلین برای قطع شیردهی

یکی از داروهای دیگری افراد برای قطع شیردهی استفاده می‌کنند، قرص کابرلین است. این قرص کاهنده‌ی پرولاکتین است که برای درمان  بیماری هایپرپرولاکتینمی، مشکلات قاعدگی، بارداری و باروری در مردان و زنان استفاده می‌شوند. کاربرد این قرص برای قطع شیردهی نیست و حتی مصرف آن در این دوران ممنوع است و نباید استفاده شود. به جز در زمانی که پزشک تشخیص می‌دهد. با این حال هنوز ارتباطی بین قرص کابرلین و قطع شیردهی از نظر علمی مشاهده نشده است.

* روشهای صد در صدی درمان خانگی عفونت سینه در شیردهی کدامها هستند

قرص کلوگزاسیلین برای خشک شدن شیر

یکی دیگر از قرص‌‌هایی که گاهاً برای قطع شیردهی استفاده می‌شود، قرص کلوگزاسیلین است که به عوان یک آنتی بیوتیک در درمان عفونت‌های ناشی از گونه‌های استافیلوکوک که پنی سیلیناز تولید می کنند، مصرف می‌شود. مصرف این قرص به هدف قطع شیردهی نیز از نظر علمی درست نیست و از کاربردهای اصلی این قرص نیست و می‌تواند عوارض جانبی زیادی برای مادر به همراه داشته باشد. 

قرص لاينسترنول برای قطع شیردهی 

لاينسترنول یک قرص ضدبارداری مانند قرص اورژانسی ال دی یا مینی پیل است که بعضی از آنها به عنوان یک قرص جهت قطع شیردهی استفاده می‌کنند اما عوارضی مانند ترومبوز، عود سرطان پستان، کیست تخمدان، خونریزی واژینال شدید، زردی پوست یا درد شدید شکمی را ایجاد می‌کند که بسیار خطرناک است و نباید به صورت خودسرانه استفاده شود. 

قرص گیاهی برای قطع شیردهی

اگر نمی‌خواهید برای مصرف قرص برای قطع شیردهی از داروهای شیمیایی به منظور قطع شیردهی استفاده کنید، می‌توانید از طب سنتی و قطع شیردهی با داروهای گیاهی کمک بگیرید. گیاهان موثری که می‌توان برای قطع شیر و خشک شدن آن استفاده کرد به شرح زیر هستند:

  • برگ کلم سفید

یکی از گزینه‌های خشک شدن شیر یا داروی گیاهی از شیر گرفتن کودک برگ کلم سفید است. برگ کلم سفید آنزیم‌هایی را که به خشک کردن شیر مادر کمک می‌کنند را تولید می‌کند. به همین منظور برگ‌های کلم را جدا کرده و داخل یخچال بگذارید. پس از اینکه کاملاً خنک شد روی سینه خود قرار دهید و هر دو ساعت یکبار پس از پژمرده شدن آنها را عوض کنید.

  • مریم گلی

این گیاه در خشک کردن شیر مادر بسیار موثر است. برای جلوگیری از هرگونه عوارض آن بهتر است قبل از استفاده مقدار کمی از آن را تست کنید. می‌توانید از چای گیاهی حاوی مریم گلی یا دمنوش آن استفاده کنید.

از سایر گیاهانی که می‌توانید به این منظور از آنها استفاده کنید عبارتند از: نعنا، جعفری، گیاه پنج انگشت و گل یاسمن. بهتر است قبل از مصرف با پزشک خود در این باره مشورت کنید.

مواد غذایی خشک کننده شیر مادر

جدا از داروهای گیاهی و شیمیایی شما می‌توانید از مواد غذایی زیر به منظور کاهش و قطع شیر خود استفاده کنید: نان جو، عدس، زیره، سرکه، آبغوره، انار ترش، بلوط، ارزن، تخم کاهو، برگ اسفرزه، شاه دانه، بادرنجبویه و شاه تره. 

برای قطع شیردهی چه باید کرد؟

هیچ راه درست و غلطی برای قطع شیردهی به کودک وجود ندارد. اما می‌توان کم‌کم غذای کمکی را جایگزین شیر مادر کند. اما باید توجه داشته باشید که غذای جامد خیلی سریع و آسان جایگزین نشود و بهتر است که کودک تا یک سالگی از شیر مادر یا شیر خشک استفاده کند. به تدریج و آهسته شیردهی را کم و سپس قطع کنید. به مدت یک هفته سعی کنید کم‌کم وعده‌های شیردهی را با غذا جایگزین کنید. اگر کودک شما کمتر از یک سال دارد شیر خشک را جایگزین کنید. این قطع کردن تدریجی به شما کمک می‌کند تا با مشکلاتی مانند سفت شدن سینه، پر شدن سینه، درد و تورم آن روبه‌رو نشوید. دعای از شیر گرفتن کودک نیز هر دوی شما را برای این روند آماده میکند.

خشک شدن شیر مادر چند روز طول می‌کشد؟

بسته به روش و مدل درمانی که برای قطع کردن شیردهی استفاده کرده‌اید، ممکن است بین چند هفته تا چند ماه زمان ببرد تا شیر شما کامل خشک شود. همچنین بسته به مدت زمانی که به کودک خود شیر داده‌اید، این مدت زمان متغیر خواهد بود. توصیه می‌شود که برای قطع شیردهی حتما با پزشک خود مشورت کنید تا او بهترین روش و آسان‌ترین راه را به شما معرفی کند.

عوارض قطع ناگهانی شیر مادر

از شیر گرفتن کودک باید اصولی و با توجه به احساسات و نیاز مادر و کودک انجام شود. قطع ناگهانی شیر باعث ناراحتی فیزیکی برای مادر، تجمع شیر در سینه‌ها، درد به علت ترشح هورمون‌ها، تاثیر منفی در روحیه مادر، افسردگی، اضطراب و هیجان مادر می‌شود. بنابراین قطع شیردهی باید به موقع، در زمان حداقل استرس مادر، با مشورت پزشک و بصورت تدریجی انجام شود.