تغییرات رفتار کودک بعد از شیر گرفتن و عصبی شدن کودک

آذر ۱۴۰۱ | زمان مطالعه : ۹ دقیقه
رفتار کودک بعد از شیر گرفتن

شروع شیردهی برای بسیاری از زنان دشوار است. به همان اندازه نیز به پایان رساندن شیردهی و زمان آنکه از شیر بگیریم می‌تواند برای دیگر مادران می‌تواند سخت باشد. اگرچه سبک زندگی و مقتضیات شغلی شما می‌توانند شیردهی را برای شما سخت کنند اما اگر از شیر گرفتن کودک، چالش‌های زیادی برای شما به همراه دارد تعجب نکنید. اثرات هورمونی دل‌پذیر شیردهی همراه با پیوند عاطفی رضایت‌بخش، می‌تواند از شیر گرفتن کودک را برای برخی از زنان بسیار دشوار کند. حتی اگر کودک با شیشه شیر تغذیه می‌کند نیز ممکن است به قطع شیردهی واکنش خوبی نشان ندهد.

از سوی دیگر، اگر کودک شیرخوار زودتر علاقه خود را به خوردن شیر مادر را از دست بدهد ممکن است برای مادر بسیار ناراحت‌کننده باشد. همچنین مهم است که از شیر گرفتن کودک به خوبی و به درستی انجام شود تا نه شما و نه کودک در اثر این فرایند آسیب نبینید. اگرچه از شیر گرفتن برای برخی کودکان نیز می‌تواند بسیار دشوار باشد اما با انجام روش‌های مناسب می‌توان این فرایند را طوری انجام داد که کودک آسیب نبیند. در ادامه به موضوع تغییر رفتار کودک بعد از شیر گرفتن و نحوه مناسب از شیر گرفتن کودک و تربیت او بهتر پرداخته شده است.

علت رفتارهای عصبی کودک بعد از شیر گرفتن

در ارتباط با عوارض از شیر گرفتن کودک برای کودک لازم به ذکر است که وقتی مادران شروع به از شیر گرفتن کودک می‌کنند ممکن است فرزندشان احساس طرد شدن بکند به ویژه اگر خوابیدن با یکدیگر بخشی از زمان شیردهی باشد. اگر فرزندتان به خاطر آرامش ناشی از خوردن شیر مادر، می‌خوابیده است، قطع شیردهی می‌تواند برای او به این معنی باشد که باید از این به بعد خودش به صورت مستقل بخوابد که این مسئله بر رفتار کودک بعد از شیر گرفتن تاثیر بسیار زیادی دارد.

  • کودک ممکن است احساس طرد شدن و افسردگی کند. این مسئله می‌تواند منجر به دمدمی مزاج شدن و مشکل موقت در خواباندن کودک شود. در ادامه با موارد دیگری در مورد رفتار کودک بعد از شیر گرفتن آشنا می‌شوید.
  • هنگام از شیر گرفتن کودکان بزرگ‌تر یعنی کودکان نوپای دو تا سه‌ساله، انتظار بدرفتاری و عصبانیت و پرخاشگری فرزندتان را داشته باشید. همچنین بی قراری کودک بعد از شیر گرفتن بسیار طبیعی ست.
  • گاهی اوقات کودک هنگام توقف شیردهی بسیار عصبانی می‌شود و احساس محرومیت می‌کند. درنتیجه می‌تواند نسبت به مادرش به‌شدت عصبانی باشد و چالش‌هایی را برای او به وجود بیاورد. از این رو اطلاع از رفتار با کودک بعد از شیر گرفتن باید اطلاعات بیشتری بدست آورید.

فارغ از سن فرزندتان اگر با مشکلاتی در قطع شیر دارید، متخصصان توصیه می‌کنند که اگر پیوند عاطفی خود را از راه‌های دیگری با فرزندتان نزدیک نگه دارید، این کار باعث می‌شود روند قطع شیر کودک برای شما و فرزندتان راحت‌تر طی شود. شیردهی برای مادر و به خصوص برای کودک، بعدی تسکین‌دهنده و آرامش‌بخش دارد. بنابراین، مهم است که بعد از شیر گرفتن کودک، این آرامش و تسکین را از راه‌های دیگری برای فرزندتان فراهم کنید.

رفتار کودک بعد از شیر گرفتن

تغییرات جسمی کودک در طول از شیر گرفتن کودک

به محض اینکه از شیر گرفتن کودک را شروع کردید، انتظار برخی تغییرات جسمی در او را داشته باشید. معمولا کودکان وقتی شیر خشک مصرف می‌کنند حرکت روده‌شان کمتر از زمانی است که شیر مادر می‌خورند و معمولا مدفوع آن‌ها تا حدی سفت‌تر است. در ادامه با دیگر تغییرات جسمی کودک در طول از شیر گرفتن کودک آشنا می‌شوید.

  • جدا از همه‌ی فواید از شیر گرفتن کودک می‌توانید برخی از ناراحتی‌های گوارشی جزئی را انتظار داشته باشید.
  • بسته به سن کودک ممکن است در هنگام از شیر گرفتن او، دل‌درد و گاز معده را نیز در فرزندتان مشاهده کنید، به خصوص اگر سن کودک بین شش تا 12 ماه باشد.
  • تب کودک بعد از شیر گرفتن نیز رایج است
  • مریض شدن کودک بعد از شیر گرفتن زیاد رخ می‌ددهد زیرا کودک از آنتی بادی‌های شیر مادر محروم می‌شود. 
  • اسهال بعد از شیر گرفتن کودک به ویژه در فصل تابستان ممکن است.

متخصصان می‌گویند اگر قبل از یک‌سالگی کودک، شیردهی را متوقف کنید ممکن است رفتار کودک بعد از شیر گرفتن به صورت نق زدن و گریه کردن بروز پیدا کند زیرا کودک از نظر جسمی و عاطفی از سینه مادر به بطری منتقل شده است. بنابراین، همان‌طور که گفته شد تا جایی که می‌توانید تماس جسمی و عاطفی با فرزندتان را از روش‌های دیگر حفظ کنید.

چه زمانی از شیر گرفتن کودک را آغاز کنید

در ارتباط با این سوال که چه زمانی کودک را از شیر بگیریم، آکادمی اطفال آمریکا توصیه می‌کند تغذیه انحصاری با شیر مادر برای شش ماه اول و شیردهی همراه با معرفی غذاهای جامد تا اولین سالگرد تولد فرزندتان و حتی بیشتر از آن را ادامه بدهید. با این حال، تصمیم در مورد زمان از شیر گرفتن کودک یک تصمیم شخصی است و این مسئله کاملا به خودتان بستگی دارد. گاهی اوقات این مادر است که انتخاب می‌کند چه موقع از شیر گرفتن را شروع کند و گاهی اوقات کودک این روند را هدایت می‌کند.

رفتار کودک بعد از شیر گرفتن در هر کودکی متفاوت است و هر کودکی به روش خود، از شیر گرفتن را تحمل می‌کند. برخی از نوزادان به راحتی شیر گرفتن را قبول می‌کنند. آن‌ها ممکن است از امتحان غذاهای جدید با قاشق و یادگیری استفاده از بطری لذت ببرند. برخی دیگر خیلی مایل نیستند شیردهی را متوقف کنند و از بطری یا هر نوع تغذیه دیگر خودداری می‌کنند. این مسئله می‌تواند یک انتقال آسان یا یک تجربه بسیار استرس‌زا باشد. آنچه در این میان مهم است، آماده بودن نوزاد و همچنین آگاهی از روش درست از شیر گرفتن کودک است.

چه زمانی از شیر گرفتن کودک را آغاز کنید

انواع روش قطع شیردهی

انواع مختلفی از روش قطع شیردهی وجود دارد که شما می‌توانید یکی از بهترین روش‌ها را برای خود و فرزندتان انتخاب کنید:

  • از شیر گرفتن کودک توسط خود کودک: گاهی اوقات کودک خودش به‌تنهایی، شیر خوردن را متوقف می‌کند. با این حال، نوزادان کم سن به‌ندرت این کار را انجام می‌دهند. از شیر گرفتن خود به صورت واقعی معمولا تدریجی است و بعد از یک‌سالگی کودک اتفاق می‌افتد.
  • از شیر گرفتن تدریجی: از شیر گرفتن تدریجی یک روند آهسته از شیر گرفتن است. این امر در طی هفته‌ها، ماه‌ها یا سال‌ها اتفاق می‌افتد.
  • از شیر گرفتن ناتمام: اگر نمی‌توانید فقط به فرزندتان شیر مادر بدهید اما در کنار آن نمی‌خواهید به‌طور کامل، شیردهی را کنار بگذارید می‌توانید از روش از شیر گرفتن ناتمام استفاده کنید.
  • از شیر گرفتن ناگهانی کودک: این روش به معنای از شیر گرفتن فوری کودک است که معمولا توصیه نمی‌شود و منجر به لجبازی کودک بعد از شیر گرفتن می‌شود. در مورد عوارض زود از شیر گرفتن کودک می‌توانید در مقاله از شیر گرفتن فوری کودک بیشتر بخوانید. در این روش عوارض از شیر گرفتن کودک برای مادر نیز بیشتر است.
  • از شیر گرفتن موقتی: از شیر گرفتن موقت زمانی است که شیردهی برای مدت کوتاهی متوقف شده و دوباره شروع شود. مادر ممکن است در صورت ابتلا به یک بیماری یا نیاز به جراحی، فرزند خود را به‌طور موقت از شیر بگیرد.

نکاتی در مورد نحوه مناسب از شیر گرفتن کودک

برای اینکه به فرزندتان در از شیر گرفتن کمک کنید و احساس امنیت و آرامش بیشتری برای او فراهم کنید می‌توانید از چند راهکار استفاده کنید. این امر باعث می‌شود رفتار کودک بعد از شیر گرفتن کمتر به سمت عصبانیت و به‌هم‌ریختگی سوق پیدا کند. در ادامه با این راهکارها در مورد روش صحیح از شیر گرفتن کودک آشنا می‌شوید.

  • صبور باشید و در صورت امکان از شیر گرفتن کودک را به صورت تدریجی انجام دهید. در مورد اینکه دختر بچه یا پسر بچه را کی باید از شیر گرفت با پزشک مشورت کنید.
  • به همسرتان یا مراقب دیگری اجازه دهید که با بطری به نوزاد شیر بدهد. کودک ممکن است از شخص دیگری غیر از شما بهتر بطری بگیرد.
  • غذاهای جامد را از شش تا نه‌ماهگی به فرزندتان معرفی کنید. با این کار برای از شیر گرفتن بیشتر آماده می‌شوند. انتخاب بهترین جایگزین شیر مادر بعد از شیر گرفتن و استفاده از طیف وسیعی از مواد غذایی می‌تواند فرایند از شیر گرفتن را راحت‌تر کند.
  • در این دوران انتقالی، یک وسیله آرامش‌بخش (مثل یک پتو یا یک عروسک نرم) برای فرزندتان فراهم کنید.
  • فرزندتان را بیشتر نوازش کنید و با او بیشتر بازی کنید.
  • کودک خود را اغلب در آغوش بگیرید.
  • با فرزندتان تماس چشمی برقرار کنید.
  • با فرزندتان با صدایی نرم و عاشقانه صحبت کنید.
  • به‌طورکلی کودک را نزدیک خودتان نگه دارید.
  • از دعای از شیر گرفتن کودک برای حمایت گرفتن استفاده کنید.
  • به خاطر داشته باشید کودک هرچقدر بزرگ‌تر باشد عوارض قطع شیردهی برای کودک بیشتر خواهد بود.

نکاتی در مورد نحوه مناسب از شیر گرفتن کودک

فرزندتان ممکن است در یادگیری مکیدن بطری دچار مشکل شود. در این صورت شما می‌توانید بعد از شیر گرفتن کودک برای تغذیه نوزاد از جام سیپی استفاده کنید. این امر، از شیر گرفتن را برای نوزادان بزرگ‌تر آسان‌تر می‌کند. نوزادان می‌توانند به خوبی با یک جام سیپی سرگرم شوند. اغلب نوزادانی که در مکیدن بطری شیر دچار مشکل می‌شوند از جام سیپی رضایت بیشتری دارند. اگر کودک شما نوپاست و خوردن غذای جامد را شروع کرده است می‌توانید بطری را کاملا کنار بگذارید.

درنهایت به یاد داشته باشید از شیر گرفتن، تغییر بسیار بزرگی است و می‌تواند برای کودک شما و همچنین خودتان، استرس زیادی را به همراه داشته باشد. ممکن است پس از پایان شیردهی احساس آرامش زیادی داشته باشید اما از سوی دیگر، ممکن است تعجب کنید که از شیر گرفتن کودک چقدر می‌تواند عاطفی و حتی غم‌انگیز باشد.

دامنه احساساتی که شما و فرزندتان پس از قطع شیر تجربه می‌کنید بسیار طبیعی است. رفتار کودک بعد از شیر گرفتن می‌تواند همراه با خشم و احساس طرد شدن باشد اما بدانید که تمام این احساسات موقتی هستند و با تماس جسمی و عاطفی نزدیک از راه‌های دیگر می‌توانید این احساسات منفی را در فرزند خود از بین ببرید.