دعای از شیر گرفتن کودک در مفاتیج الجنان و آیات قرآنی

شهریور ۱۴۰۲ | زمان مطالعه : ۹ دقیقه
دعای از شیر گرفتن کودک

توکل در هر امری به نیروهای الهی جدا از آرامشی که به انسان می‌دهد، اراده‌ی بیشتری برای انجام کارها ایجاد می‌کند. خوشبختانه در دین مبین اسلام برای کارهای مختلف سوره، آیه، ادعیه و روایات زیادی وجود دارد که می‌توانید از آنها برای توسل استفاده کنید. از شیر گرفتن کودک یک مرحله‌ی مهم در زندگی فرزند و مادر است و ممکن است با چالش‌هایی همراه باشد. خوشبختانه دعاهای معتبری در این زمینه وجود دارد که می‌توانید از آنها استفاده کنید و نیازی نیست سراغ طلسم و دعاهای مجهول بروید. در این مقاله گهواره بیشتر در مورد انواع دعای از شیر گرفتن کودک از مادر یا انواع دعای از شیر گرفتن کودک در مفاتیح الجنان توضیح خواهیم داد.

آداب از شیر گرفتن کودک در قران

قبل از اینکه در مورد دعای از شیر گرفتن کودک توضیح دهیم لازم است کمی درباره‌ی آداب از شیر مادر گرفتن نوزاد بدانید. در گام اول قران سن مناسب برای از شیر گرفتن کودک را دو سالگی عنوان می‌کند. در مورد حمل و از شیر گرفتن بچه در سوره لقمان صریحاً به این موضوع اشاره شده است:

وَوَصَّيْنَا الْإِنْسَانَ بِوَالِدَيْهِ حَمَلَتْهُ أُمُّهُ وَهْنًا عَلَى وَهْنٍ وَفِصَالُهُ فِي عَامَيْنِ أَنِ اشْكُرْ لِي وَلِوَالِدَيْكَ إِلَيَّ الْمَصِيرُ ﴿۱۴﴾

و ما به هر انسانی سفارش کردیم که در حقّ پدر و ما در خود نیکی کن خصوص مادر که چون بار حمل فرزند برداشته و تا مدّت دو سال که طفل را از شیر باز گرفته (هر روز) بر رنج و ناتوانیش افزوده است، (و فرمودیم که) شکر من و شکر پدر و مادرت بجای آور، که بازگشت (خلق) به سوی من خواهد بود. (۱۴)

اداب از شیر گرفتن کودک در قران

این چه در مورد شیر مادر و چه در مورد شیر خشک صدق می‌کند. شما می‌توانید از دعا برای خشک شدن شیر مادر کمک بگیرید. شیر خوردن نوزاد تا این سن اهمیت تغذیه‌ای و روانی برای کودک دارد. بر این اساس کودکی که آماده‌ی از شیر گرفتن باشد، خود نشانه‌هایی به شما نشان خواهد داد. بنابراین باید زمان درستی را برای این کار انتخاب کنید. به جز این به مادران توصیه می‌شوند برای از شیر گرفتن کودک خود به دنبال جایگزین‌های غذایی و جایگزین‌های روحی و معنوی برای کودک خود باشند تا از هیچ نظری ضربه نخورد. برای کسب اطلاعات در مورد از شیر گرفتن کودک می‌توانید به مقاله‌ی آن در سایت مراجعه کنید. کودک پسر بیش از دختر شیر می‌خورد پس اگر به دنبال بهترین دعای از شیر گرفتن کودک پسر یا به طور کلی دعا برای از شیر گرفتن بچه هستید ادامه‌ی مطالب را بخوانید.

دعا و اعمال از شیر گرفتن کودک ریحانه بهشتی

دعای از شیر گرفتن کودک در کتاب ریحانه بهشتی به این صورت آمده است:

قبل از هر چیز و شروع فرایند لازم است دعای از شیر گرفتن کودک با انار را اجرا کنید. برای این کار ترجیحاً قبل از آغاز فرایند از شیر گرفتن یک روز جمعه در حالی که طهارت دارید و وضو گرفته‌اید به حرم یکی از ائمه‌ی معصومین بروید. زیر بقعه بنشینید و بعد از دعا و توسل به امام معصوم، در حالی که رو به قبله نشسته‌اید یک کاسه انار شیرین دان شده پیش روی خود بگذارید و همانجا در حالی که سوره یاسین برای از شیر گرفتن کودک را تلاوت می‌کنید از دو سینه به کودک شیر دهید تا سینه‌ها تخلیه شوند و در عین حال که سوره را می‌خوانید به دانه‌ی انار فوت کنید. بعد از پایان سوره، ثواب آن را به حضرت علی اصغر (ع) و پدر بزرگوارش هدیه کنید. سپس از خدا بخواهید این دوران شیردهی را از شما بپذیرد و برای فرزندتان روزی معنوی بخواهید. سپس از آن انار دان کرده یا آب آن به کودک خود بدهید. با این کار فرایند از شیر گرفتن کودکتان را آغاز خواهید کرد. این روش از شیر گرفتن کودک با سوره یس توسط یکی از بزرگان دین سفارش شده و ثواب معنوی زیادی برای کودکتان و خود شما دارد.

لیست انواع دعا برای آسان از شیر گرفتن کودک

در ادامه انواع دیگر دعای از شیر گرفتن کودک دو ساله آمده که می‌توانید برای این کار استفاده کنید:

دعا برای آسان از شیر گرفتن کودک

دعای مجرب از شیر گرفتن کودک

برای از شیر گرفتن بچه چه سوره ای بخوانیم؟ به عنوان جامع‌ترین دعای قبل از شیر گرفتن کودک آیات زیر را با زعفران نوشته به کودک بدهید بخورد یا روی کاغذی نوشته و به گردن کودک ببندید. این دعای مجرب از شیر گرفتن کودک شامل آیات زیر است:

  • فَکُلُوا مِمَّا ذُکِرَ اسْمُ اللَّهِ عَلَیْهِ إِنْ کُنْتُمْ بِآیَاتِهِ مُؤْمِنِینَ (سوره انعام، آیه 118)
  • وَمَا لَکُمْ أَلَّا تَأْکُلُوا مِمَّوَلاَ تَقْرَبَا هذِهِ الشَّجَرَةَ فَتَکُونَا مِنَ الْظَّالِمِینَ (سوره اعراف، آیه19)
  • ا ذُکِرَ اسْمُ اللَّهِ عَلَیْهِ وَقَدْ فَصَّلَ لَکُمْ مَا حَرَّمَ عَلَیْکُمْ إِلَّا مَا اضْطُرِرْتُمْ إِلَیْهِ ۗ وَإِنَّ کَثِیرًا لَیُضِلُّونَ بِأَهْوَائِهِمْ بِغَیْرِ عِلْمٍ ۗ إِنَّ رَبَّکَ هُوَ أَعْلَمُ بِالْمُعْتَدِینَ (سوره انعام، آیه119)
  • قَدْ خَسِرَ الَّذِینَ قَتَلُوا أَوْلَادَهُمْ سَفَهًا بِغَیْرِ عِلْمٍ وَحَرَّمُوا مَا رَزَقَهُمُ اللَّهُ افْتِرَاءً عَلَی اللَّهِ ۚ قَدْ ضَلُّوا وَمَا کَانُوا مُهْتَدِینَ (سوره انعام، آیه 140)
  • وَمِنَ الْأَنْعَامِ حَمُولَةً وَفَرْشًا کُلُوا مِمَّا رَزَقَکُمُ اللَّهُ وَلَا تَتَّبِعُوا خُطُوَاتِ الشَّیْطَانِ ۚ إِنَّهُ لَکُمْ عَدُوٌّ مُبِینٌ (سوره انعام، آیه 142) 
  • کُلُوا وَاشْرَبُوا هَنِیئاً بِمَا کُنتُمْ تَعْمَلُونَ (سوره طور، آیه19)

دعای مخصوص از شیر گرفتن کودکی که اذیت می‌ کند

گزینه دیگری به عنوان دعا برای از شیر گرفتن کودک نیز وجود دارد. در کلیات مجمع الدعوات آمده است اگر کودک برای این فرایند با شما همکاری نمی‌کند دعایی را روی یک تخم مرغ آبپز خوانده و آن را به کودک بدهید بخورد: این دعای راحت از شیر گرفتن کودک به شرح زیر است:

  • وَتَأْکُلُونَ التُّرَاثَ أَکْلًا لَمًّا ؛ وَتُحِبُّونَ الْمَالَ حُبًّا جَمًّا (سوره فجر، آیات 19 و 20)
  • أَمْ أَبْرَمُوا أَمْرًا فَإِنَّا مُبْرِمُونَ (سوره زخرف، آیه 79)

نمونه دیگر دعای از شیر گرفتن بچه‌ها

دعای از شیر گرفتن فرزند زیر را بنوسید و به کودک بخورانید:

  • وَوَصَّیْنَا الْإِنسَانَ بِوَالِدَیْهِ حَمَلَتْهُ أُمُّهُ وَهْنًا عَلَیٰ وَهْنٍ وَفِصَالُهُ فِی عَامَیْنِ أَنِ اشْکُرْ لِی وَلِوَالِدَیْکَ إِلَیَّ الْمَصِیرُ (سوره لقمان، آیه 14)
  • وَتَأْکُلُونَ التُّرَاثَ أَکْلًا لَمًّا؛ وَتُحِبُّونَ الْمَالَ حُبًّا جَمًّا(سوره فجر، آیات 19 و 20)

چه سوره ای برای از شیر گرفتن کودک خوب است؟ به خواص سوره بروج برای از شیر گرفتن کودک نیز اشاره شده است. دعاهایی که در بالا آمده است را حتی می‌توانید به دفعات استفاده کنید.

آداب از شیر گرفتن کودک در طب اسلامی

آداب از شیر گرفتن کودک در طب اسلامی

آداب از شیر گرفتن کودک در اسلام چگونه است؟ به جز خواندن انواع دعا به جهت از شیر گرفتن کودک، اصول و آدابی نیز باید رعایت شود. این آداب به شرح زیراند:

  • از شیر گرفتن کودک باید تدریجی باشد.
  • بهترین زمان سال برای این کار اواخر زمستان، اوایل بهار یا اواخر تابستان است که احتمال بروز اسهال به حداقل کاهش می‌یابد. 
  • جایگزین‌های غذایی کودک را فراموش نکنید
  • کودک نباید در زمان از شیر گرفتن بیمار باشد
  • به هیچ عنوان برای این کار خود را مریض یا سینه‌تان را زخمی جلوه ندهید. این کار منجر به ناراحتی کودک می‌شود.
  • در مدت از شیر گرفتن کودک، (تقریباً شب سوم از شیر گرفتن کودک) شب در خواب به کودک شیر دهید تا سینه تخلیه شوید و درد آن کاهش پیدا کند.
  • در زمان از شیر گرفتن کودک از خوردن انواع غذایی که شیر مادر را زیاد می‌کند خودداری کنید. غذاهای مناسب برای افزایش شیر مادر عبارتند از: رازیانه، شوید، آویشن، زیره سبز و ...
  • از وسایل از شیر گرفتن کودک که در طب سنتی پیشنهاد شده مانند صبر زرد استفاده کنید. 

خواندن دعا جهت گرفتن بچه از شیر مادر زمانی افاقه می‌کند که در کنارشان از آداب صحیح این کار استفاده کنید تا هم خودتان و هم کودک کمترین آسیب را ببینید.