تسکین درد زایمان با استفاده از اسپری بینی

شهریور ۱۴۰۱ | زمان مطالعه : ۹ دقیقه
تسکین درد زایمان با استفاده از اسپری بینی

برای بسیاری از زنان باردار، بزرگ‌ترین نگرانی در مورد زایمان این است که چگونه با درد آن کنار بیایند. بسیاری از زنان با استفاده از روش‌هایی مانند تنفس عمیق، آب و ریلکسیشن، امیدوارند که بتوانند زایمانی بدون استفاده از دارو داشته باشند. حتی در این صورت، بسیاری از زنان باردار می‌خواهند بدانند که در هنگام فوریت‌های پزشکی، آیا روش‌های پزشکی تسکین درد زایمان وجود دارد یا خیر.

تسکین درد به روش پزشکی برای زایمان در 50 سال گذشته تغییر زیادی نکرده است. اکثر داروهای تسکین‌دهنده درد که در زایمان استفاده می‌شوند از مواد افیونی حاصل می‌شوند که به صورت تزریق در عضله، از طریق IV یا اپیدورال تجویز می‌شوند که لازم است بر استفاده از آن‌ها نظارت وجود داشته باشد تا مادر و کودک دچار عوارض جانبی داروها نشوند. یکی از این روش‌ها تسکین درد زایمان با استفاده از اسپری بینی است که در ادامه مقاله به آن پرداخته شده است.

تسکین درد زایمان با استفاده از اسپری بینی چگونه است؟

سوال بسیاری از مادران باردار این است که آیا اسپری بینی درد زایمان را کاهش می دهد؟ تحقیقات جدید از دانشگاه استرالیای جنوبی نشان می‌دهد که تسکین درد زایمان با استفاده از اسپری بینی امکان‌پذیر است. محققان دریافتند داروی بیهوشی فنتانیل که از طریق اسپری بینی به بدن رسانده می‌شود، می‌تواند تسکین‌دهنده موثری برای درد زایمان باشد.

این تیم تحقیقاتی، اسپری بینی فنتانیل را به اندازه تزریق پتیدین موثر دانستند. پتیدین، دارویی که معمولاً مورد استفاده قرار می‌گیرد و از سد جفت عبور می‌کند، با تقلید از اثرات اندورفین (مسکن طبیعی بدن که مانند مورفین کار می‌کند) می‌تواند در کاهش درد موثر باشد. عوارض جانبی پتیدین اغلب حالت تهوع، استفراغ و خواب‌آلودگی در مادران است.

اسپری بینی فنتانیل چه تفاوتی با تزریق پتیدین دارد؟

نوزادان می‌توانند تا چند روز پس از تولد تحت تأثیر پتیدین قرار بگیرند و این مسئله موجب عوارض زایمان طبیعی برای نوزاد شود. مشکلات شایع در نوزادان، ناراحتی تنفسی است که نیاز به دارو و اقامت در بخش مراقبت‌های ویژه نوزادان دارد. این دارو همچنین بر بازتاب شیر خوردن نوزادان تأثیر می‌گذارد که می‌تواند تأثیرات جدی بر شیردهی در هفته‌های ابتدایی داشته باشد.

در گذشته از فنتانیل معمولاً برای تسکین درد کودکان و بخش‌های اورژانس استفاده می‌شده است. مطالعه بر روی 156 زن که در حین زایمان به آن‌ها فنتانیل داده شد، نشان داد که این دارو به اندازه پتیدین برای تسکین درد موثر است. بیش از 80٪ از زنان در مطالعه که فنتانیل دریافت کرده بودن گفتند که دوباره از آن استفاده می‌کنند اما در مورد پتیدین، 44 درصد استفاده دوباره گزارش شد.

بنابراین، تسکین درد زایمان با استفاده از اسپری بینی در مقایسه با روش‌های دیگر تسکین درد چه مزایا و معایبی دارد؟

آیا استفاده از اسپری بینی برای تسکین درد زایمان، روش موثری است؟

در حال حاضر، در مورد تسکین درد زایمان با استفاده از اسپری بینی، تحقیقات در حال گسترش است و اگرچه روش‌های غیر تهاجمی برای کاهش درد زایمان روش‌های بسیار خوبی هستند اما واقعیت این است که هر دارویی برای عوامل اصلی کاهش درد موثر نیست.

اسپری بینی، درد زایمان را به طور کامل از بین نمی‌برد بنابراین، برای زنانی که دوست دارند زایمان را احساس کنند گزینه خوبی است. همچنین استفاده از این روش برای زنانی که به دلیل شرایطی مثل پره‌اکلامپسی نمی‌توانند بی‌حسی اپیدورال برای تسکین درد زایمان داشته باشند، مناسب است. با این حال، اگر امکان استفاده از این روش را ندارید یا هنوز از آن مطمئن نیستید روش‌های جایگزین دیگری نیز وجود دارند که در ادامه به آن‌ها اشاره شده است.

استفاده از اسپری بینی برای تسکین درد زایمان

فواید تسکین درد زایمان با استفاده از اسپری بینی چیست؟

مزایای استفاده از اسپری بینی برای تسکین درد زایمان عبارت‌اند از:

  • نحوه اثربخشی اسپری بینی فنتانیل در بدن مانند پتیدین نیست و بنابراین، احتمال ایجاد مشکلات برای کودک کمتر است.
  • این دارو بسیار سریع‌تر از سایر داروها از بدن مادر و کودک دفع می‌شود و شدت عوارض جانبی را محدود می‌کند.
  • بر خلاف روش‌های اپیدورال، برای توانایی حرکت زنان مشکل ایجاد نمی‌کند یا موجب بی‌حسی او و عوارض کوتاه مدت زایمان طبیعی نمی‌شود.
  • مادر قادر به حرکت است و از کودک و عملکرد بدن خود آگاه است.
  • دارو خیلی سریع شروع به اثربخشی می‌کند.
  • به روش‌های تهاجمی مثل سوند یا تزریق نیازی نیست.

فواید تسکین درد زایمان با استفاده از اسپری بینی

معایب تسکین درد زایمان با استفاده از اسپری بینی چیست؟

معایب تسکین درد زایمان با استفاده از اسپری بینی عبارت‌اند از:

  • اثر تسکین درد زایمان با استفاده از اسپری بینی، کوتاه‌مدت است و فقط 45 دقیقه طول می‌کشد.
  • اگرچه این دارو به سرعت دفع می‌شود اما در صورت استفاده مداوم از آن و به مدت طولانی، احتمال عوارض جانبی مرتبط با مواد افیونی مثل حالت تهوع، استفراغ و خواب‌آلودگی را افزایش می‌دهد که البته این عوارض از عوارض بلندمدت زایمان طبیعی نیست.
  • اگر در طی 45 دقیقه پس از زایمان استفاده شود احتمال اینکه نوزاد افسردگی تنفسی را تجربه کند، به دارو یا ماندن در NICU نیاز پیدا کند و به مشکلات در شیر خوردن دچار شود نیز افزایش می‌یابد.
  • می‌تواند موجب سرگیجه و گیجی در مادر شود.
  • برخی از زنان ممکن است تسکین درد ناشی از استفاده از اسپری بینی را تجربه نکنند زیرا اثر آن در هر شخص متفاوت است.
  • در صورت حساسیت زن به داروهای افیونی نمی‌توان از آن استفاده کرد.
  • هنوز مشخص نشده است که آیا اسپری بینی فنتانیل موجب آسیب به نوزاد می‌شود یا خیر.

گزینه‌های جایگزین اسپری بینی برای تسکین درد زایمان چیست؟

زنانی که توسط یک ماما به صورت مداوم مورد حمایت قرار می‌گیرند در طول زایمان کمتر تقاضای دارو ضد درد و اپیدورال می‌کنند. با این حال، بسیاری از زنان به این حمایت دسترسی ندارند. بسیاری از خانم‌ها از طریق بیمارستانی که در آن بستری هستند آموزش‌های بسیار پایه‌ای را در مورد زایمان دریافت می‌کنند و بنابراین، ممکن است از روند طبیعی زایمان مطلع نباشند.

زنانی که آموزش مناسبی در مورد زایمان طبیعی دریافت نکرده‌اند ممکن است از روش‌های مقابله‌ای طبیعی برای کاهش درد زایمان و منافع آن آگاه نباشند. اسپری بینی، اگرچه روشی غیر تهاجمی است اما چون اثربخشی آن کوتاه‌مدت است ممکن است استفاده از آن، باعث ناامیدی و سرخوردگی در مادران شود. به همین دلیل آگاه کردن مادران از این اطلاعات می‌تواند موجب ایجاد انتظاراتی منطقی در آن‌ها شود.

انتخاب داروی تسکین‌دهنده برای درد زایمان مثل تسکین درد زایمان با استفاده از اسپری بینی، معمولا بر این اساس انجام می‌شود که درد زایمان غیر قابل تحمل است. در حالی که آگاهی کافی از روند تولد کودک همراه با مراقبت توسط یک مامای قابل اعتماد و فراهم کردن زایمانی بدون مشکل، می‌تواند منجر به تجربه‌ای مثبت از زایمان طبیعی و بدون نیاز به دارو در زنان شود.