پاک کردن لکه شکلات از روی فرش

اسفند ۱۴۰۱ | زمان مطالعه : ۹ دقیقه
پاک کردن لکه شکلات از روی فرش

اگر روی قالی شما لکه شکلات افتاده است؛ باید روش پاک کردن لکه شکلات از روی فرش را بدانید. در این صورت می‌توانید لکه را خیلی سریع پاک کنید و عمر فرش خود را بالا ببرید.

اگر برای اتاق فرزندتان یک فرش روشن و زیبا خریده‌اید که که طرح خاصی هم دارد؛ باید خیلی مراقب باشید که کثیف نشود. شستن مداوم فرش، از عمر آن کم می‌کند؛ به عبارتی فرش کودک یا فرش اتاق پذیرایی مانند ملحفه نیستند که بتوانید هر هفته، آنها را بشویید. از طرفی شاید کودک کم سن‌و‌سال شما، دست شکلاتی خود را به فرش بمالد؛ خصوصا اگر فرشی دستباف و ابریشمی داشته باشید؛ شستن لکه شکلات از آن خیلی سخت می‌شود. شکلات یک ماده نیمه طبیعی است؛ هم مواد نگهدارنده دارد؛ هم مواد طبیعی؛ بنابراین پاک کردن لکه ان از روی انواع فرش،  چندان کار راحتی نیست.

برای این‌که بتوانید چنین مشکلی را به درستی حل کنید؛ بهتر است در ادامه این مطلب با ما همراه باشید؛ به شما توضیح داده‌ایم که انواع لکه شکلات را از فرش‌های منزل خود، چطور پاک کنید. 

انواع لکه شکلات بر روی فرش

شاید تصورتان این باشد که امکان ندارد که فرش اتاق کودک یا فرش اتاق پذیرایی لک شود؛ خصوصا لکه شکلات بسیاری از والدین بدون توجه به این مساله مهم، انواع فرش زیبای روشن را تهیه می‌کنند؛ غافل از این‌که ایمنی غذا خوردن را به فرزند خود، نیاموخته‌اند.

 همچنین فرزندشان به هر حال خطا می‌کند؛ ممکن است فرش لکه شکلات بگیرد؛ شما هم نمی‌توانید با تنبیه کلامی یا فیزیکی، خطاهایی که فرزندتان هنگام غذاخوردن ممکن است؛ انجام دهد را نادیده بگیرید. از طرفی لکه شکلات به همین راحتی پاک نمی‌شود؛ فقط هم کودکان، آن را ایجاد نمی‌کنند؛ انواع لکه شکلات عبارت‌اند از:

  • لکه شکلات مایع
  • لکه نوشیدنی شکلاتی
  • لکه روکش بستنی شکلاتی
  • لکه انواع اسنک شکلاتی
  • لکه دست آلوده به مایع شکلات 
  • افتاده تکه‌ای از شکلات مایع و ذوب شدن آن

برای پاک کردن تمام این نوع لکه‌های شکلاتی، باید نکات مهمی را بدانید؛ برای از بین بردن این لکه‌ها لازم است نکاتی که در ادامه می‌گوییم را قدم‌به‌قدم، رعایت کنید.

پاک کردن انواع لکه شکلات از روی فرش روشن

پاک کردن انواع لکه شکلات از روی فرش روشن

افتاده تکه‌ای از شکلات مایع و ذوب شدن آن

برای این‌که بتوانید یک فرش روشن را همیشه زیبا و یکدست نگاه دارید؛ باید بتوانید لکه انواع موادی که روی آن می‌ریزند را پاک کنید. یکی از مهم‌ترین انواع لکه‌های روی فرش روشن، لکه شکلات‌های تخته‌ای و جامد هستند. این شکلات‌ها اگرچه به صورت جامد هستند و می‌توان آنها را از روی فرش بلند کرد.

 با این‌حال دقت داشته باشید که شکلات نسبت به دمای بدن بسیار ذوب‌پذیر است؛ پس خیلی راحت اگر دست خود را روی خرده‌های تکه شکلات افتاده روی فرش بگذارید؛ خیلی راحت ذوب می‌شود؛ بنابراین لکه شکلات روی فرش‌تان می‌مان. کارتان هم سخت‌تر می‌شود. برای این منظور می‌توانید روش زیر را پیاده کنید:

  • اگر شکلات تخته‌ای جامد روی فرش افتاد؛ حتما ابتدا فرش را با جاروبرقی تمیز کنید. نگذارید خرده‌های شکلات روی تاروپود، فرش بمانند. 
  • اگر شکلات بزرگ است و جاروبرقی هم ندارید؛ می‌توانید یا با جاروی دستی و خاک‌انداز آن را بردارید؛ هم می‌توانید از یک دستکش کلفت استفاده کنید که حرارت دست‌تان به فرش اتاق منتقل نشود و شکلات را ذوب نکنید.

لکه شکلات روی فرش

لکه شکلات روی فرش را خیلی زود پاک کنید تا ثابت نشود. 

لکه شکلات مایع

بسیاری از مواقع لکه شکلات، از دست یا دهان، آلوده به شکلات مایع، روی فرش می‌افتد. همچنین ممکن است که هنگام آشپزی، لکه شکلات در عمل همزدن به اطراف بپرد و روی تاروپود فرش بیفتد. این مشکل معمولا روی فرش آشپزخانه رخ می‌دهد. برای پاک کردن لکه شکلات مایع باید خیلی سریع و دقیق عمل کنید: 

  • ابتدا با دو عدد کارد، بدون این‌که لکه را پخش کنید؛ حجم اضافه شکلات مایع را از روی فرش بردارید. یک کارد را در انتهای مساحت لکه بگذارید؛ کارد دیگر برای برداشتن لکه استفاده کنید. در این صورت لکه شکلات، پخش نمی‌شود.
  • یک دستمال حوله‌ای روی لکه بگذارید.
  • روغن شکلات و اضافه مواد لکه، به این دستمال، منتقل می‌شوند. 
  • حال باید چربی و رنگ لکه را با استفاده از مواد شوینده یا انواع محلول‌های خانگی از بین ببرید. 
  • به این منظور محلول مخصوص لکه شکلات یا چربی را روی منطقه لکه شکلات فرش اسپری کنید؛ خیس که شد؛ دستمال جاذب رطوبت را را به آهستگی روی فرش بگذارید که ترکیب محلول و شکلات، از روی فرش بلند شوند. 

پاک کردن لکه شکلات مایع از روی فرش

پاک کردن لکه شکلات مایع و نوشیدنی شکلاتی از روی فرش

لکه نوشیدنی شکلاتی

اگر در حال نوشیدن یک هات چاکلت یا انواع نوشیدنی‌های گرم و سرد شکلاتی هستید؛ احتمال این‌که محلول روی فرش بریزد؛ بسیار بالاست؛ بنابراین باید تمام سعی خود را بکنید که نوشیدنی شکلاتی روی فرش نریزد. یادتان باشد که شکلات‌هایی که در نوشیدنی‌های شکلاتی به کار می‌روند؛ مقدار زیادی ترکیبات نگهدارنده هم دارند که آنها را تبدیل به لکه‌های مقاومی می‌کند؛ برای پاک کردن لکه نوشیدنی شکلاتی به این ترتیب عمل کنید.

  • انتهای محل حرکت مایع شکلاتی را زود با دستمال جاذب رطوبت یا دستمال حوله‌ای ببندید که مایع شکلاتی به جای پخش شدن روی مساحت بیشتری از فرش، جذب دستمال شود. 
  • خیلی زود سطح لکه  شکلات را با دستمال مرطوب ببندید. 
  • می‌توایند همین حالا که لکه شکلات خیس است؛ با محلول پاک‌کننده چربی چند منظوره، آن را پاک کنید. 
  • اگر لکه نوشیدنی شکلاتی، مدتی قبل روی فرش افتاده و شما تازه متوجه وجود آن شده‌اید؛ باید ابتدا کمی محل لکه را خیس کنید که محلول خانگی یا پاک‌کننده چربی، به خوبی در آن نفوذ کند؛ مواد شکلات در این محلول حل شوند؛ سپس لکه را بتوانید با دستمال از روی فرش بلند کنید. 

پاک کردن لکه شکلات از روی فرش چطور ممکن است؟

لکه روکش بستنی شکلاتی

برخی بستنی‌هایی که می‌خورید، روکش‌های شکلاتی دارند که برای از بین بردن لکه آنه، معمولا باید خیلی دقیق باشید. این شکلات‌ها خیلی راحت خرد می‌شوند و ممکن است؛ بدون این‌که متوجه شده باشید؛ روی فرش بیافتند؛ برای از بین بردن این‌ لکه‌ها اصلا نباید از دست خود استفاده کنید؛ چراکه این تکه‌های شکلات بستنی خیلی زود با حرارت دست ذوب می‌شوند.

می‌توانید ابتدا محل افتادن شکلات را جارو برقی بکشید. اگر هم لکه ریزی ماند؛ چربی لکه شکلات و رنگ تیره آن را با استفاده از جوش شیرین و سرکه سفید خانگی، پاک کنید.

پیش‌گیری از ایجاد لکه شکلات روی فرش

یادتان باشد که همیشه پیش‌گیری بهترین راه حل مشکل است. اگر می‎خواهید فرش گران‌قیمت اتاق کودک یا پذیرایی منزل‌تان، لکه شکلات نگیرد؛ بهتر است این کارها را انجام دهید:

  • هنگام غذا دادن به کودک، یک رو فرشی پهن کنید. 
  • فرش آشپزخانه را از زیر صندلی غذای کودک بردارید. 
  • به فرزندتان یاد بدهید که غذایش را در اتاقش نباید بخورد. 
  • اگر تکه‌ای شکلات روی فرش مالید از شکلاتش از دستش افتاد؛ نترسد و زود شما را خبر کند.

جمع‌بندی

برای این‌که بتوانید فرش خود را مدت‌ها تمیز و زیبا نگاه دارید؛ همچنین از قیمت فرش به مرور زمان نیفتد؛ حتما باید نکات تمیز کردن فرش را یاد بگیرید؛ مثلا پاک کردن لکه شکلات از فرش را در بالا توضیح دادیم.

در صورتی‌که می‌خواهید در نگهداری از فرش پذیرایی، فرش اتاق خواب، فرش اتاق کودک یا فرش راهرو، کاملا استاد شوید؛ عمر فرش خود را بالا ببرید؛ لازم است که نکات نگهداری آن را از کارشناسان خبره بیاموزید. 

فرش