ضرورت تست پاپ اسمیر قبل از بارداری برای چیست؟

شهریور ۱۴۰۱ | زمان مطالعه : ۹ دقیقه
ضرورت تست پاپ اسمیر قبل از بارداری

انجام تست پاپ اسمیر قبل از بارداری یکی از آزمایشاتی است که توسط پزشکان زنان و زایمان توصیه می‌شود. انجام تست پاپ اسمیر فقط مخصوص زمانی نیست که می‌خواهید برای بارداری اقدام کنید. پاپ اسمیر تست مهمی است که تمام زنان باید در دوره‌های زمانی مشخصی برای حفظ و کنترل سلامتی خود آن را انجام دهند و از وقوع بیماری‌های زنانه جلوگیری کنند یا با اطلاع به موقع از وجود اینگونه بیماری‌ها، سریعا اقدامات درمانی را آغاز کنند تا موثر واقع شوند و درمان کامل صورت بگیرد.

تست پاپ اسمیر چیست؟

تست پاپ اسمیر چیست؟

تست پاپ اسمیر (‌pap smear) یک آزمایش غربالگری است که برای بررسی سلامت دهانه رحم زنان انجام می‌شود. این تست برای زنانی که مشکل زگیل تناسلی دارند، همراه آزمایش اچ پی وی تجویز می‌شود. این آزمایش، یکی از چکاپ‌های روتین خانم‌ها است که با تشخیص پزشک به طور سالانه یا چند سال یکبار انجام می‌شود.

چرا قبل از اقدام به بارداری پاپ اسمیر بدهیم؟

ضرورت تست پاپ اسمیر قبل از بارداری در این است که مشکلات دهانه رحم، بیماری‌های مقاربتی و تغییرات پیش سرطانی احتمالی، می‌تواند سلامت شما و جنین را تحت تاثیر قرار دهد. به همین علت برای جلوگیری از بروز هر نوع اختلال در باروری یا بارداری باید تست پاپ اسمیر قبل از بارداری را انجام دهید. پزشک از شما می‌پرسد که آخرین بار چه زمانی تست پاپ اسمیر داده‌اید و چه نتیجه‌ای داشته است. اگر از آخرین چکاپ‌تان حدود یکسال گذشته باشد، حتما باید پاپ اسمیر را تکرار کنید. بعد از گرفتن نتیجه تست پاپ اسمیر می‌توانید برای بارداری اقدام کنید.

چه کسانی باید پاپ اسمیر بدهند؟

به طور کلی زنانی که از لحاظ جنسی فعال هستند، لازم است این تست را در فواصل زمانی مشخصی، بسته به سن، انجام دهند. تست پاپ اسمیر برای دختران بالای ۲۱ سال که هیچ نوع رابطه جنسی ندارند، ضرورت ندارد.

  • زنان ۲۱ تا ۲۹ ساله: هر ۳ سال یک بار
  • زنان ۳۰ تا ۶۵ ساله: هر ۳ تا ۵ سال یک بار (اگر آزمایش HPV و پاپ‌ اسمیرشان منفی‌ باشد)
  • زنان ۶۵ سال به بالا: در صورتی که مشکلی نداشته باشند با نظر پزشک نیازی به پاپ تست ندارند.

انجام سالانه این تست برای افراد مبتلا به سرطان و تحت شیمی درمانی، بیماران تحت پیوند عضو و زنانی دچار بیماری‌های ضعف دستگاه ایمنی مثل ایدز و زگیل تناسلی هستند، تجویز می‌شود.

چند روز بعد از پریود باید پاپ اسمیر داد؟

چند روز بعد از پریود باید پاپ اسمیر داد؟

اساسا تست پاپ اسمیر نیاز به زمان خاصی ندارد. همین که پریود نباشید و در دوران پاکی قرار داشته باشید، می‌توانید پاپ اسمیر بدهید. به عبارت دیگر زمانی که عفونت واژینالی ندارید، بهترین زمان برای آزمایش پاپ اسمیر است. تست پاپ اسمیر در زمان پریودی انجام نمی‌شود؛ اما بعد از پایان پریود بهترین زمان انجام تست پاپ اسمیر، در اواسط چرخه قاعدگی است؛ یعنی زمانی که ۱۰ تا ۲۰ روز از آخرین پریودتان گذشته است. یادآوری می‌کنیم که تست پاپ اسمیر روی روند تخمک گذاری و لقاح تاثیر مثبت یا منفی ندارد.

چگونه برای پاپ اسمیر نمونه برداری می‌شود؟

نمونه برداری از رحم هم بی‌خطر است و هم بدون درد. معمولا همزمان با معاینه زنانه، نمونه پاپ اسمیر هم تهیه می‌شود. نحوه نمونه‌برداری برای پاپ اسمیر اینطور است که پزشک به آرامی وسیله‌ای شبیه به برس یا فرچه را در داخل واژن فرو برده و به آرامی سلول‌های دهانه رحم و انتهای واژن را بر می‌دارد. تعدادی از پزشکان نیز از ابزاری به نام سیتوبراش استفاده می‌کنند که ترکیبی از کاردک و قلم ‌مو است؛ بستگی به آزمایشی که انجام می‌شود، پزشک نمونه‌های جمع‌آوری شده را به داخل ظرفی که حاوی مایعی مخصوص برای حفظ نمونه است (تست پاپ اسمیر با پایه مایع) یا داخل یک اسلاید شیشه‌ای (تست پاپ اسمیر مرسوم) انتقال می‌دهد. شما می‌توانید فیلم انجام پاپ اسمیر را در نت جست و جو و تماشا کنید.

پیش نیازهای انجام تست پاپ اسمیر

  • تا 48 ساعت قبل از انجام تست پاپ اسمیر نباید رابطه جنسی داشته باشید.
  • قبل از تست پاپ اسمیر دوش نگیرید.
  • قبل از تست پاپ اسمیر از تامپون استفاده نکنید.
  • قبل از تست پاپ اسمیر از روان کننده‌های واژن یا داروها استفاده نکنید.
  • قبل از تست پاپ اسمیر از اسپری یا پودرهای واژن استفاده نکنید.

در پاپ اسمیر چه چیزهایی مشخص می‌شود؟

تست پاپ اسمیر برای تشخیص سرطان دهانه رحم انجام می‌شود. بنابراین در وهله اول مشخص می‌کند که این به این بیماری مبتلا هستید یا ریسک فاکتورهای ابتلا به آن را دارید یا خیر. به طور کلی تست پاپ اسمیر به دلایل زیر انجام می‌شود:

  • غربالگری سرطان دهانه رحم
  • تشخیص زودهنگام تغییرات پیش سرطانی دهانه رحم
  • تشخیص بدخیمی سرطان دهانه رحم
  • عفونت‌های دهانه رحم و واژن

جایگزین تست پاپ اسمیر چیست؟

جایگزین تست پاپ اسمیر چیست؟

از آزمایش «HPV» (ویروس پاپیلوما) برای تشخیص زود هنگام سرطان دهانه رحم و به عنوان جایگزین تست «پاپ اسمیر» استفاده می‌شود. آزمایش HPV یکی از روش‌های تشخیص زودهنگام سرطان دهانه رحم است که از تست پاپ اسمیر دقیق‌تر است. پاپیلوما یا HPV یکی از خطرناک‌ترین ویروس‌هایی است که سلامت انسان را تهدید می‌کند و مستقیما روی اندام‌های جنسی اثر می‌گذارد و بیرونی‌ترین نشانه‌ آن می‌توان زگیل تناسلی باشد.

آیا تست پاپ اسمیر بارداری را نشان می‌دهد؟

تست پاپ اسمیر ربطی به تشخیص بارداری ندارد، بارداری فقط با آزمایش خون مشخص و ثابت می‌شود؛ اما اگر به هر دلیل نیاز باشد این تست در دوران بارداری انجام شود، معمولا بی‌خطر است و ریسکی را متوجه مادر و جنین نمی‌کند. اگر قرار است در دوران بارداری تست پاپ اسمیر بدهید، بد نیست نکات زیر را مرور کنید:

  • تست پاپ اسمیر در دوران بارداری باعث سقط جنین نمی‌شود.
  • خونریزی خفیف بعد از این تست عادی است.
  • لکه بینی بعد از تست پاپ اسمیر در بارداری ظرف چند ساعت یا حداکثر تا دو روز بعد کاملا برطرف می‌شود.
  • در دوران بارداری تا هفته ۲۴ بارداری می‌توانید آزمایش پاپ اسمیر را انجام دهید. در هفته های بالاتر به دلیل افزایش جریان خون در دهانه رحم و حساس بودن این ناحیه نمی‌توان این تست را انجام داد.
  • در دوران بارداری، در صورت غیر طبیعی بودن جواب آزمایش پاپ اسمیر می‌توانید کولپوسکوپی دهانه رحم را انجام دهید. اگر نتیجه کولپوسکوپی مثبت باشد، درمان‌های لازم تا بعد از زایمان به تعویق می‌افتد.

حتما باید بدانید که در طول بارداری، غیر طبیعی بودن جواب آزمایش پاپ اسمیر مشکلی برای جنین ایجاد نمی‌کند؛ اما اگر پیش از بارداری جواب تست شما مثبت باشد، باید اول درمان‌های لازم را انجام دهید و بعد از بهبودی کامل باردار شوید.

کلام آخر

ضرورت تست پاپ اسمیر قبل از بارداری را جدی بگیرید و حتما این تست را انجام دهید. به یاد داشته باشید که انجام چکاپ‌های کامل پیش از بارداری، تاثیر مثبت فراوانی در سلامت بارداری و سلامت جنین خواهد داشت. پس این موضوع را جدی بگیرید و حتما در دستور کار خود قرار دهید.