ویتامین E را کی بخوریم؟ | بهترین زمان مصرف قرص ویتامین ای

تاریخ انتشار: تیر ۱۴۰۱ | زمان مطالعه : ۹ دقیقه
ویتامین E را کی بخوریم؟

ویتامین E یکی از مهم‌ترین ویتامین‌های مورد نیاز برای عملکرد صحیح و درست بسیاری از اعضای بدن است. این ویتامین در بسیاری از غذاها، برخی از روغن‌ها، آجیل‌ها، گوشت، تخم پرندگان، برخی از میوه‌ها و روغن جوانه گندم وجود دارد. بنابراین شما با داشتن یک رژیم غذایی صحیح و معتدل می‌توانید تمام نیاز بدن خود به ویتامین E را تامین کنید. اما در صورتی که نتوانستید بصورت طبیعی این ویتامین را برای بدن خود تامین کنید و یا دچار ضعف ماهیچه‌ها و سیستم ایمنی بدن شدید، مصرف مکمل ویتامین E برای شما ضروری است. بنابراین بهتر است نحوه مصرف این ویتامین را بدانید تا بتوانید تاثیر و جذب آن را در بدن خود بیشتر کنید.

ویتامین E برای چه چیز خوب است؟

ویتامین E یک ماده مغذی و ضروری برای سلامتی است و از خانواده ویتامین‌های محلول در چربی محسوب می‌شود. این ویتامین دارای خاصیت آنتی اکسیدان بوده و مقاومت سلول‌های بدن را در مقابل عفونت و آسیب‌های ناشی از رادیکال‌های آزاد افزایش می‌دهد. در نتیجه این ویتامین برای تقویت سیستم ایمنی بدن بسیار مفید است. از خواص این ویتامین عبارتند از: 

ویتامین e برای چه چیزی خوب است

  • مبارزه با رادیکال‌های آزاد

رادیکال‌های آزاد با سلول‌های بدن مبارزه کرده و آنها را از بین می‌برد و در نتیجه بیماری‌هایی مانند سرطان و بیماری‌های قلبی بروز پیدا می‌کند. ویتامین E به عنوان یک آنتی اکسیدان می‌تواند آسیب‌های ناشی از رادیکال‌های آزاد را کاهش دهد.

  • متعادل کردن هورمون‌ها

این ویتامین نقش مهمی در تعادل دستگاه غدد درون ریز و سیستم عصبی داشته و بطور طبیعی به تعادل هورمون‌های بدن شما کمک می‌کند.

  • متعادل کردن کلسترول

هنگامی که سطح کلسترول در حالت نرمال باشد؛ تعادل وجود دارد. اما زمانی خطرناک است که کلسترول اکسید شود. ویتامین E به عنوان یک آنتی اکسیدان محافظت کننده از اکسید شدن کلسترول جلوگیری می‌کند.

  • بهبود سندرم پیش از قاعدگی

مصرف مکمل‌های ویتامین E از 2 تا 3 روز قل از قاعدگی و 2 تا 3 روز بعد از آن می‌تواند به شما در کاهش دردها، گرفتگی‌ها، اضطراب و غیره کمک کند.

  • ترمیم پوست و مو آسیب دیده 

طبق پژوهش‌های انجام شده ویتامین E باعث استحکام دیواره‌های مویرگ‌های پوستی شده، قابلیت ارتجاعی پوست را افزایش داده رطوبت رسانی می‌کند. همچنین به عنوان یک ماده مغذی طبیعی ضد پیری در بدن شما عمل می‌کند. همچنین به دلیل داشتن خاصیت آنتی اکسیدان از آسیب‌های محیطی به مو جلوگیری می‌کند. از این ویتامین به عنوان بهترین قرص ویتامین برای ریزش مو در درمان خانگی ریزش مو در زنان و مردان استفاده می‌شود.

  • کمک به افراد مبتلا به آلزایمر

ویتامین E می‌تواند به کند شدن روند بیماری آلزایمر و کاهش عملکرد آن در افراد مبتلا به این بیماری که در مراحل شدید و جدی هستند، کمک کند.

زمان مثرف ویتامین ای 400

زمان مصرف ویتامین ای 400

بسیار مهم است که بدانید، مصرف خودسرانه ویتامین E ممکن است خطرناک باشد. بنابراین بهتر است قبل از مصرف آن حتما با پزشک مشورت کنید. همچنین یکی از راه‌های تامین کردن ویتامین E، داشتن یک رژیم غذایی درست است. مواد غذایی همچون بادام، فندق، تخمه آفتابگردان، اسفناج، کلم بروکلی، کدو حلوایی، آووکادو، گوجه فرنگی، کیوی و انبه سرشار از ویتامین E هستند و می‌توانند به شما در تامین این ویتامین ضروری کمک کنند. اما اگر مجبور به استفاده از مکمل‌های ویتامین E هستید، بهترین زمان برای مصرف این ویتامین به همراه وعده غذایی است. از آنجایی که این ویتامین محلول در چربی است، بنابراین در صورتی که با غذاهایی که دارای چربی مفید هستند مصرف شود، جذب بهتر و تاثیر بیشتری خواهند داشت. لازم به ذکر است که ویتامین E از بدن دفع نمی‌شود بلکه در بافت‌های بدن ذخیره می‌شود، پس توصیه می‌شود تا در میزان مصرف و زمان مصرف آن دقت بیشتری داشته باشید تا دچار مسمومیت نشوید.

مقدار مصرف ویتامین ای 400

برای جلوگیری از عوارض ویتامین E بهتر است تا آن را به دقت مصرف کنید. همچنین دقت داشته باشید که مقدار مجاز توصیه شده ویتامین E شامل ویتامین E دریافتی از مواد غذایی و ویتامین E دریافتی از مکمل‌هایی است که مصرف می‌کنید.

  • کودکان

۱ تا ۳ سال: ۶ میلی‌گرم روزانه

۴ تا ۸ سال: ۷ میلی‌گرم روزانه

۹ تا ۱۳ سال: ۱۱ میلی‌گرم روزانه

در مورد مضرات مصرف بیش از حد ویتامین e در کودکان در این مقاله بیشتر بخوانید.

  • زنان

۱۴ سال و بالاتر: ۱۵ میلی‌گرم روزانه

مصرف ویتامین e در بارداری: ۱۵ میلی‌گرم روزانه

شیردهی: ۱۹ میلی‌گرم روزانه

  • مردان

۱۴ سال و بالاتر: ۱۵ میلی‌گرم روزانه

مقدار مصرف ویتامین ای برای مردان

مقدار مصرف ویتامین e برای مردان

همانطور که گفتیم، ویتامین E برای بدن بسیار مهم و ضروری است. این ویتامین زن و مرد نمی‌شناسد، اما بهتر است تا فواید این ویتامین را برای مردان بدانید. از فواید مهم این ویتامین برای مردان عبارتند از: افزایش قدرت باروری، افزایش میل جنسی و کاهش بیماری‌های قلبی است. مقدار مصرف این ویتامین در سنین مختلف در مردان متفاوت است.

9 تا 13 سالگی: 11 میلی گرم

14 تا 18 سالگی: 15 میلی گرم

19 سالگی به بعد: 15 میلی گرم

بنابراین می‌توان گفت که سن 14 سالگی به بعد روزانه مصرف 15 میلی‌گرم ویتامین E برای مردان توصیه شده است. حداکثر مقدار مصرفی این ویتامین برای آقایان 19 سال به بالا در روز، 1000 میلی‌گرم است و مقادیر بالاتر از آن عوارض ناخوشایندی را به همراه دارد.

قرص ویتامن E را چند روز یکبار بخوریم؟

قرص ویتامین E بطور طبیعی 15 میلی‌گرم است که برای افراد بزرگسال از 14 سال به بالا توصیه می‌شود. بنابراین باتوجه به مقدار مصرف توصیه شده که در بالا آمده است، میزان صحیح مورد نیاز ویتامین E برای خودتان را محاسبه و سپس مصرف کنید. از عوارض جانبی مصرف بیش از اندازه این ویتامین عبارتند از:

  • اسهال
  • سر درد و سر گیجه
  • حالت تهوع 
  • معده درد
  • تاری دید
  • خستگی و احساس ضعف

بهترین زمان مصرف قرص ویتامین ای برای چاقی

ویتامین E یکی از بهترین ویتامین‌ها برای چاقی صورت و شاداب کردن آن است. همانطور که گفته شد توصیه می‌شود تا این ویتامین را بصورت خودسرانه مصرف نکنید و قبل از مصرف آن حتما با پزشک خود مشورت کنید، زیرا این ویتامین ممکن است با برخیا داروها تداخل داشته و باعث مسمومیت شود. ویتامین E را با وعده غذایی میل کنید تا جذب بیشتر و تاثیر بهتری داشته باشد. مصرف این ویتامین با معده خالی باعث سوزش سر معده، تهوع و مشکلات دیگر برای سیستم گوارشی بدن می‌شود.

بهترین زمان مصرف قرص ویتامین ای برای چاقی

عوارض مالیدن کپسول ویتامین ای به صورت

برخی از افراد معتقدند که مالیدن محتویات کپسول ویتامین E به چاقی صورت و رفع چین و چروک آن کمک می‌کند. محتویات داخل کپسول ویتامین E را روی پوست صورت خود خالی کرده و ماساژ دهید. از این کپسول گاهی در مراحل پاکسازی پوست صورت نیز استفاده میشود. البته بهتر است قبل از انجام این کار با پزشک مشورت کنید. این ویتامین از جمله ضروری‌ترین و مهم‌ترین ویتامین‌های لازم برای سلامت مو و پوست است. روغن توکوفرول حاوی مقدار زیادی از این ویتامین است که با مصرف آن می‌توانید کمبود ویتامین E را جبران کنید.  لازم به ذکر است که مالیدن محتویات کپسول ویتامین E برای همه افراد مناسب نیست. توصیه می‌شود افرادی که دارای پوست چرب هستند این ویتامین را روی پوست خود نمالند. زیرا عوارضی مانند آکنه را به دنبال خواهد داشت. همچنین ممکن است برخی از افراد نسبت به این ویتامین حساسیت پوستی داشته باشند.

دوز مصرف قرص ویتامین e برای کبد چرب

طبق تحقیقات انجام شده، مصرف روزانه ویتامین E و ویتامین C به مدت 4 سال در درمان برخی از بیماری‌های کبدی مانند استئاتوز کبدی موثر و مفید است.