مصرف قرص ویتامین e در بارداری چه مزایا و معایبی دارد؟

تیر ۱۴۰۲ | زمان مطالعه : ۹ دقیقه
ویتامین E در بارداری

ویتامین‌ها نقش موثری در اقدام به بارداری و در زمان بارداری خواهند داشت. زنان باید بصورت روزانه و مرتب از مولتی ویتامین‌ها استفاده کنند. اگر تا به حال بصورت مرتب ویتامین مصرف نکرده‌اید و اگر قصد بارداری دارید زمان مناسبی برای شروع آن است. یکی از مهمترین ویتامین‌های لازم برای بدن vitamin E (ویتامین ئی) است که نقش های مهمی را در بدن ایفا می‌کند. این ویتامین در سال 1920 به عنوان فاکتور محلول در چربی و سقط جنین شناخته شده است.

ویتامین E چیست؟

ویتامین E یک ویتامین محلول در چربی و آنتی اکسیدان بسیار قوی با اشکال مختلف است که آلفاتوکوفرول تنها شکل مورد استفاده آن در بدن انسان است. روند جذب این ویتامین محلول در چربی در بدن مانند جذب چربی هاست. بنابراین عوامل موثر در جذب چربی در جذب این نوع ویتامین نیز تاثیر گذار است.

منابع غذایی ویتامین E

این ویتامین در مواد غذایی مانند ماهی سالمون، بروکلی، آواکادو، گوجه فرنگی، انبه، کدو حلوایی ( به مقاله کدو حلوایی در بارداری مراجعه کنید) کیوی، تخم و روغن آفتاب گردان، روغن جوانه گندم، بادام، فندوق، بادام هندی، اسفناج و فلفل دلمه ای قرمز یافت می‎شود. علاوه بر مواد غذایی می‌توان این ویتامین را بصورت قرص و کپسول های ژلاتینی از داروخانه ها تهیه کرد که رایج ترین نوع آن قرص ویتامین E 400 است.

خواص ویتامین E

باید بدانید که ویتامین E فواید زیادی برای سلامتی بدن دارد. برخی از این فواید را می‌توان به راحتی با مصرف منابع غذایی حاوی این ویتامین به دست آورد اما برای دستیابی به تمامی این فواید باید از قرص یا کپسول این ویتامین استفاده کرد. فواید ویتامین E عبارتند از:

  • پیشگیری از بیماری‌هایی از جمله اختلالات عصبی، قلبی و عروقی، آسیب های پوستی و چشمی و درمان ناباروری
  • محافظت از سلول در برابر آسیب‌های ناشی از مواد شیمیایی مضر به دلیل آنتی اکسیدان بودن آن
  • تقویت سیستم ایمنی بدن در برابر ویروس‌ها و باکتری‌ها
  • جلوگیری از فشار خون و ایجاد لخته با گشاد کردن عروق خونی
  • مبارزه با اکسید شدن کلسترول به عنوان یک آنتی اکسیدان
  • کاهش ریزش مو و ترمیم پوست آسیب دیده ناشی از آفتاب سوختگی، پیری، التهاب پوستی، اگزما، زخم ها و سرطان پوست ( در مورد بهترین قرص ویتامین برای ریزش مو در این مقاله بیشتر بخوانید)
  • ایجاد تعادل در هورمون ها و سیستم عصبی بدن
  • بهبود نشانه های PMS یا سندروم پیش از قاعدگی
  • و مصرف ویتامین E همراه با ویتامین C و روی می‌تواند تاثیر مثبتی در بینایی داشته باشد.

عوارض ویتامین E

باید بدانید که ویتامین ها نقش موثری در برنامه غذایی قبل از بارداری دارد. ویتامین‌هایی مانند فولیک اسید و فولات، ویتامین D، آهن، ویتامین E،B6 و غیره. مصرف ویتامین E در تغذیه مرد و زن قبل از بارداری بسیار مهم است. مصرف این ویتامین به افزایش احتمال بارداری در زوجین کمک می کند. همچنین از DNA اسپرم محافظت کرده و باعث می‌شود اسپرم مدت بیشتری زنده بماند. جدا از آن باعث خون رسانی بیشتر به اندومتر رحم شده و احتمال لانه گزینی تخمک بارور شده را بیشتر می‌کند و باعث تنظیم شدن دوران تخمک گذاری می‌شود.

مصرف ویتامین E قبل از بارداری

باید بدانید که ویتامین ها نقش موثری در برنامه غذایی قبل از بارداری دارد. مصرف ویتامین E در تغذیه مرد و زن قبل از بارداری بسیار مهم است. مصرف این ویتامین به افزایش احتمال بارداری در زوجین کمک می کند. همچنین از DNA اسپرم محافظت کرده و باعث می‌شود اسپرم مدت بیشتری زنده بماند. جدا از آن باعث خون رسانی بیشتر به اندومتر رحم شده و احتمال لانه گزینی تخمک بارور شده را بیشتر می‌کند و باعث تنظیم شدن دوران تخمک گذاری می‌شود.

تاثیر ویتامین  E در بارداری

مطالعات علمی نشان داده است که مصرف به اندازه ویتامین E در دوران بارداری تاثیر خاصی روی مادر و جنین نخواهد داشت. همچنین باید بدانید که در مصرف این ویتامین ضرورت خاصی وجود ندارد زیرا در پیشگیری از مشکلاتی که در دوران بارداری وجود دارد مانند زایمان زودرس، مرگ نوزاد، نوزادان کم وزن و پره اکلامپسی تاثیر چشمگیری نخواهد داشت. همچنین در برخی موارد استفاده از این ویتامین یا مکمل‌های آن باعث درد شکمی در زنان باردار و پارگی زودرس غشا در دوران بارداری شده است. اما در کل باید بدانید که ویتامین E در دوران بارداری برای رشد نوزاد بسیار مهم است، زیرا از اسید های چرب محافظت کرده و باعث کنترل التهاب می‌شود.

آیا ویتامین E در سه ماه اول بارداری تاثیر مثبتی دارد؟

همانطور که در بالا توضیح دادیم، مصرف ویتامین E بصورت قرص و کپسول در دوران بارداری ضرورت چندانی ندارد. مادر می‌تواند این ویتامین را از طریق مواد غذایی دریافت کند. اما باید بدانید وجود این ویتامین برای رشد جنین بسیار مهم است، زیرا از اسید‌های چرب ضروری محافظت کرده و به کنترل التهاب کمک می‌کند.

مصرف بیش از اندازه ویتامین E در بارداری

اگر در زمان بارداری میزان ویتامین E مصرفی بیش از حد مجاز باشد، باعث خونریزی شدید در مغز، ایجاد اختلال در سیستم ایمنی بدن، افزایش نقص بر روی جنین و نقص قلبی در جنین خواهد شد.

میزان مصرف ویتامین E

مواد غذایی دارای ویتامین E بسیار موثر تر و مفیدتر از فرم ساختگی آن بوده و بهتر است که نیاز روزانه هر فرد تا جای ممکن از مواد طبیعی تامین شود. میزان نیاز هر فرد بالغ به ویتامین E روزانه حدود 15 میلی گرم (22.7IU ) و ماهانه تقریبا به اندازه یک و نیم عدد قرص ویتامین E 400 خواهد بود. مصرف این ویتامین خارج از حد مجاز می‌تواند نقص‌های زایمان را افزایش دهد.

هنگام اقدام به بارداری می توان حدود 300تا 480 میلی گرم (500-800IU)  ویتامین E برای تقویت بارداری و کمک به چسبیدن تخمک بارور شده به دیواره ی رحم استفاده کرد.

علائم کمبود ویتامین E

اگر در دوران بارداری هستید یا در کل می‌خواهید بدانید که با کمبود ویتامین E روبه رو هستید یا نه، می‌توانید نشانه‌های کمبود این ویتامین را در بدن خود جستجو کنید. این نشانه‌ها عبارتند از: ضعف ماهیچه ها، اختلالات بینایی و ضعف در سیستم ایمنی بدن. با مشاهده این علائم حتما به پزشک مراجعه کنید تا با یک آزمایش خون ساده سطح ویتامین E بدن شما را اندازه بگیرد و در صورت نیاز برای رفع کمبود آن اقدامات لازم را انجام دهد.

آیا ویتامین E در زیبایی جنین تاثیر دارد؟

طبق مطالعات انجام شده بر روی زنان باردار، می‌توان گفت که مصرف برخی مواد غذایی می‌تواند تاثیر مثبتی بر روی شکل دهی و زیبایی جنین داشته باشد. یکی از این مواد غذایی بادام است. بادام سرشار از ویتامین E است که علاوه براینکه عضلات را قوی می‌کند، با مصرف منظم آن می‌توان تاثیر زیادی در روشن‌تر شدن رنگ پوست نوزاد گذاشت.