کدو حلوایی در بارداری (کدو تنبل) چه خواصی دارد؟

تیر ۱۴۰۲ | زمان مطالعه : ۹ دقیقه
کدو حلوایی در بارداری

بارداری دوره‌ی حساسی از نظر تغذیه‌ای ست و از آنجایی که جنین نیز از همان غذای شما مصرف می‌کند، مهم است که کنترل دقیق‌تری روی آنچه می‌خورید داشته باشید. و در حالی که همیشه خوردن میوه و سبزیجات توصیه شده است، این بدین معنا نیست که خوردن همه‌ی آنها در دوران بارداری مجاز باشد. یکی از سبزیجات بسیار محبوب و البته خوشمزه که به طور ویژه مخصوص فصل پاییز است، کدو حلوایی ست. سوالی که پیش می‌آید این است که آیا خوردن کدو حوایی در بارداری مجاز است؟ فواید و مضرات مصرف آن چیست و بهترین شیوه‌ی مصرفش به چه صورتی ست.

ارزش غذایی کدو حلوایی 

کدو تنبل یا کدو حلوایی یکی از سبزیجات بسیار مغذی و منبع غنی از انواع ویتامین‌های مانند ویتامین A، B6، C و بسیاری از مواد معدنی ضروری مانند آهن و روی است. به جز این بسیاری افراد کدو حلوایی را به عنوان منبع غنی از آنتی اکسیدان می‌شناسند. اما شاید معروفترین بخش کدو حلوایی به ویژه در زمانی که قصد اقدام برای بارداری را دارید، تخمه کدو ست. حتماً در مورد خواص تخمه کدو در افزایش شانس باروری به ویژه در مردان شنیده‌اید. همچنین حاوی اسید چرب‌های امگا سه ست که برای این دوران بسیار می‌تواند مفید باشد. بعلاوه چون فاقد هرگونه کلسترول و چربی اشباع است می‌تواند یکی از بهترین سبزیجات برای تمام فصول و شرایط باشد.خواص کدو حلوایی در بارداری

 

خواص کدو حلوایی در بارداری 

مسلماً سبزی حاوی این مقدار ویتامین‌ها و مواد معدنی خواص شگفت‌انگیزی برای بدن به ویژه در دوران بارداری دارد. بنابراین بسیاری از متخصصین به مصرف کدو حلوایی در بارداری تاکید دارند. در ادامه در مورد مهمترین فواید مصرف کدو در بارداری بیشترین توضیح خواهیم داد:

کنترل سطح قند خون

یکی از اصلی‌ترین فواید کدو تاثیر آن در کنترل قند خون است. از این رو استفاده از کدو حلوایی در دیابت بارداری بسیار سودمند است. اما برای آنکه بتوانید از این خاصیت کدوتنبل استفاده کنید، نباید به آن شکر اضافه کنید. تنها آن را به صورت بخارپز و ساده مصرف کنید.

کاهش یبوست

یبوست بارداری یکی از شایع‌ترین مشکلات زنان در این دوران است که تغییرات هورمونی مسببش هستند. بهترین راه‌حل برای درمان این مشکل، مصرف بیشتر فیبر در رژیم غذایی ست. تاثیر کدو حلوایی در بارداری می‌تواند برای این مشکل بسیار مفید باشد زیرا کدو حلوایی سرشار از پروتئین و فیبر است و به عملکرد بهتر دستگاه گوارش کمک می‌کند.

درمان گرفتگی شکم 

گرفتگی یا کرامپ شکم یکی از علائم بارداری بسیار شایع است. به عنوان یک خاصیت کدو حلوایی در بارداری مشخص شده است که این سبزی می‌تواند به درمان و کاهش این گرفتگی‌ و دردها کمک کند.

جلوگیری از اسهال 

یکی دیگر از خواص مصرف کدو تنبل در بارداری جلوگیری از اسهال است. این تعادل فوق العاده بین کنترل یبوست و اسهال آن را به یکی از بهترین سبزیجات تنظیم کننده و بهبود دهنده‌ی عملکرد رودها تبدیل کرده است.

خاصیت کدو حلوایی در بارداری

کاهش بیماری‌های دوران بارداری

خوردن کدو حلوایی برای بارداری سالم و کم بیماری بسیار موثر است. خوردن کدو حلوایی در دوران بارداری با بسیاری از عوارض و مشکلات این دوره مانند اگزما و مشکلات پوستی، تمیز کردن روده و خروج گازها، کاهش احتمال ابتلا به عفونت معده و ... مبازره کرده و از این نظر می‌تواند بسیار مفید باشد.

کنترل فشار خون

فشار خون بالا در بارداری که زمینه ساز پره اکلامپسی ست می‌تواند بسیار خطرناک باشد. خوردن کدو حلوایی در دوران بارداری تاثیر به سزایی در کنترل فشار خون و کاهش آن دارد. کدو این خاصیت را مدیون پتاسیم بالاست که کلسترول را کاهش داده و سطح فشار خون را به حالت عادی برمی‌گرداند. همچنین کدو تنبل همچنین حاوی منیزیم است که می‌تواند با شل کردن رگ‌های خونی فشار خون را کاهش دهد.

بهبود سیستم ایمنی

کدو حلوایی حاوی روی است که از متابولیسم و بهبود سیستم ایمنی بدن حمایت می‌کند. علاوه بر این، روی از آسیب رساندن رادیکال‌های آزاد به سلول‌های بدن و ایجاد بیماری‌ها جلوگیری می‌کند. همچنین کدو حلوایی منبع غنی از ویتامین A است که در مبارزه با عفونت‌ها و ویروس‌ها نقش بسیار مهمی دارد. علاوه بر این، کدو تنبل حاوی مقادیر قابل توجهی ویتامین C است. ( وجود این ویتامین منجر به معروف شدن تاثیر کدو حلوایی بر زیبایی جنین نیز شده است.) بنابراین خوردن سوپ کدو حلوایی در بارداری ممکن است روند بهبود عفونت‌های شایع را تسریع ببخشد بنابراین کدو حلوایی در سرماخوردگی معجزه می‌کند.

 

درمان آسم

کدو به عنوان یک سبزی رنگی و نارنجی رنگ حاوی ترکیبات گیاهی است که منجر به سلامت ریه می‌شود. این ویژگی را به طور ویژه مدیون مولفه‌هایی مانند کاروتنوئیدها از جمله بتا کاروتن، لوتئین و زآگزانتین است. همه اینها آنتی اکسیدان‌های قوی و عوامل ضد التهابی هستند که از سیستم تنفسی در برابر عفونت‌ها و حملات رادیکال‌های آزاد محافظت می‌کند. 

کنترل وزن در بارداری

اگرچه خوردن کدو حلوایی در بارداری کار خاصی برای کاهش وزن انجام نمی‌دهد، اما چون کم کالری و سرشار از فیبر است می‌تواند به کنترل وزن در این دوران کمک کند. کدو تنبل گرسنگی را بدون افزایش وزن برطرف می‌کند و در عین حال تغذیه سالم را به خطر نمی‌اندازد.

خواصی که در بالا گفته شد تنها برای مصرف گوشت کدو حلوایی در بارداری هستند و تخمه کدو خود می‌تواند خواص زیاد و فوق‌العاده‌ای چه برای باردار شد و چه در طول این دوران داشته باشد. از مهمترین این خواص می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • کنترل نوسانات خلقی 
  • تقویت سیستم ایمنی بدن 
  • تقویت و افزایش سلامت قلب
  • کمک به شکل گیری استخوان‌ها و دندان‌های جنین
  • کمک به خواب بهتر
  • کنترل دیابت بارداری 
  • کمک به رشد مغز جنین (از این رو خوردن کدو حلوایی در سه ماهه اول بارداری بسیار توصیه می‌شود که دوران حساسی در رشد مغزی کودک است. فولات مهمترین ماده مغذی مورد نیاز در اوایل بارداری است و کدو تنبل سرشار از فولات است. از این رو مصرف کدو تنبل در مرحله اول بارداری کاملا بی خطر و در واقع ضروری است تا از عوارض لوله عصبی در کودک جلوگیری شود.)

عوارض کدو حلوایی در بارداری

عوارض کدو حلوایی در بارداری

در کنار خواص زیادی که برای کدو در بارداری گفته شد نباید از مضرات خوردن کدو حلوایی در بارداری غافل شوید. هر ماده‌ی غذایی جنبه‌های مثبت و منفی دارد که باید در نظر گرفته شود. بیش از حد خوردن کدو تنبل در بارداری به دلیل میزان بالای فیبر می‌تواند منجر به معده درد شود. همچنین بعضی افراد به این سبزی واکنش آلرژیک دارند و دچار عوارضی مانند تنگی نفس، خس خس سینه، استفراغ یا گرفتگی شکم می‌شوند بنابراین اگر تا قبل از دوران کدو حلوایی مصرف نمی‌کردید بهتر است در این دوران نیز آن را شروع نکنید. 

بنابراین آیا کدو حلوایی در بارداری مضر است؟ حقیقت این است که هر ماده‌ی غذایی اگر به میزان کم و در حد اعتدال مصرف شود به ندرت خطری برای مادر و جنین ایجاد می‌کند. بنابراین اگر به این سبزی آلرژی ندارید بهتر است مصرف آن در حد اعتدال را در رژیم غذایی خود داشته باشید. 

کدو حلوایی را چگونه بخوریم؟

روش‌های مختلفی برای ‌طرز تهیه کدو حلوایی در بارداری وجود دارد که بعضی از ساده‌ترین گزینه‌ها در ادامه آمده است.

  • مصرف کدو حلوایی بخار پز که بسیار ساده است و می‌توانید آن را به عنوان دسر مصرف کنید.
  • سوپ کدو حلوایی 
  • تخمه کدوی تف داده شده 

آیا خوردن کدو تنبل خام در دوران بارداری بی‌خطر است؟ اگر غذاهای خام مصرف می‌کنید، بیشتر در معرض مسمومیت غذایی قرار می‌گیرید. کدو تنبل خام و تخمه کدو تنبل به ویژه در معرض خطر آلودگی با باکتری‌هایی مانند سالمونلا و E. coli هستند. زنان باردار مبتلا به سالمونلا در معرض خطر عواقب نامطلوب قرار دارند بنابراین بهتر است در این دوران حتماً کدو را به صورت پخته مصرف کنید.

سخن پایانی

اکنون که از فواید و مضرات کدو حلوایی در بارداری مطلع شده‌اید وقت آن است که دست به کار شده و این سبزی مغذی و خوشمزه را در رژیم غذایی خود بگنجانید. بسیاری از مشکلات دوران بارداری به راحتی با مصرف غذاهای طبیعی و مغذی مانند کدو قابل درمان است. پس پیشنهاد می‌شود که قبل از مراجعه به روشهای دارویی، از گزینه‌های بهتری که طبیعت به شما ارائه می‌دهد استفاده کنید.