مضرات موبایل برای چشم کودکان چیست؟

تیر ۱۴۰۳ | زمان مطالعه : ۹ دقیقه
مضرات موبایل برای چشم کودکان

استفاده از اسکرین‌ها یا صفحات نمایشگر برای مدت طولانی برای چشم ضرر دارد. حتی بزرگسالان نیز در اثر کار طولانی مدت با این صفحات نمایشگر دچار چشم درد و یا تضعیف قدرت بینایی می‌شوند. در مورد کودکان این مسائل حتی می‌تواند شدیدتر باشد. زیرا آنها نسبت به بزرگسالان چشمان حساس‌تری دارند. در این مقاله از گهواره قصد داریم در مورد مضرات موبایل برای چشم کودکان بیشتر توضیح داده و راهکارهایی برای کاهش زمان استفاده از موبایل پیشنهاد دهیم پس در ادامه همراه ما باشید.

لازم به ذکر است شما می‌توانید با نصب اپلیکیشن گهواره از انواع بازی‌های سرگرم کننده مناسب سن کودک مطلع شده و زمان استفاده موبایل توسط کودک خود را کاهش دهید. همچنین پیام مشاوره و نکاتی برای بهبود سلامت کودک به شما ارائه خواهد شد.

 اثرات منفی موبایل برای چشم کودک

بعضی از مهمترین مضرات موبایل برای چشم کودکان به شرح زیر است:

* دلایل و روش‌های درمان اعتیاد کودکان به گوشی 

عوارض موبایل برای چشم کودکان

خشکی چشم کودکان

یکی از اصلی‌ترین مضرات گوشی موبایل برای چشم کودکان خشکی چشم است. خشکی چشم حالتی است که در آن اشک تولید شده توسط چشم برای روانکاری آن کافی نیست.

این عارضه به دلایل مختلفی رخ می‌دهد اما یکی از شایع‌ترین دلایل آن پلک زدن ناکافی است. وقتی زمان استفاده از موبایل توسط کودک افزایش پیدا می‌کند کودک کمتر پلک می‌زند و در نتیجه اشک کمتری برای مرطوب نگه داشتن سطح چشم تولید می‌شود. همین موضوع می‌تواند منجر به خشکی چشم شود.

خشکی چشم می‌تواند بعد از چند روز برطرف شود اما اگر کودک به طور مداوم از گوشی موبایل و یا صفحات نمایشگر دیگر مثل تبلت استفاده کند، خشکی چشم می‌تواند به یک عارضه مزمن تبدیل شود که قدرت بینایی او در آینده را نیز تحت‌تاثیر قرار دهد. خشکی چشم عوارض زیادی دارد که از جمله آنها می‌توان به درد چشم، حساسیت به نور و تاری دید اشاره کرد.

مشکلات خواب

یکی دیگه از مضرات تلفن همراه برای چشم کودکان مشکلات خواب است. این موضوع به دلیل وجود نور آبی در صفحه نمایشگر رخ میدهد. قرار گرفتن در معرض نور آبی در ساعات منتهی به خواب میتواند خواب را مختل کند. نور آبی ترشح ملاتونین یا هورمون خواب را در بدن سرکوب می‌کند.

این نور آبی پرانرژی از قرنیه و عدسی به شبکیه عبور کرده و بجز مشکل خواب باعث بیماری‌هایی مانند خشکی چشم، آب مروارید، دژنراسیون ماکولای مرتبط با سن، حتی تحریک مغز، مهار ترشح ملاتونین و افزایش تولید هورمون قشر آدرنال می‌شود که تعادل هورمونی را از بین می‌برد. 

کاهش زمان خواب کودکان می‌تواند بر کیفیت زندگی آنها در طول روز بعد نیز تاثیر منفی بگذارد. خستگی و عدم تمرکز از مشکلات شایع ناشی از کم خوابی در کودکان هستند.

خستگی چشم

خستگی چشم می‌تواند از دیگر مضرات موبایل برای چشم کودکان باشد. آستنوپی یا خستگی می‌تواند در اثر استفاده بیش از حد از چشم، به عنوان مثال در یک دوره تمرکز طولانی مدت بر روی صفحه نمایش موبایل، ایجاد شود. هر گونه خیرگی روی صفحه نمایش می‌تواند چشم را بیشتر تحت فشار قرار دهد. کودکان مبتلا به خستگی چشم ممکن است از سردرد، چشم درد یا احساس خستگی و سردرد شکایت داشته باشند. آنها ممکن است علاقه خود را به کارهایی مانند خواندن از دست بدهند.

مشکلات گوشی برای کودکان

تنبلی چشم

یکی دیگه از مضرات گوشی برای کودکان تنبلی چشم است. همانطور که می‌دانید استفاده از صفحه‌های نمایشگر محدوده سنی دارند. استفاده از صفحه نمایشگرهای بزرگ مثل تلویزیون برای کودکان زیر ۲ سال ممنوع است. در مورد صفحه نمایشگرهای کوچکتر مانند موبایل و تبلت این محدوده سنی کاملاً متفاوت است. توصیه می‌شود کودکان زیر ۱۰ سال از گوشی تلفن استفاده نکنند.

جدا از تمام عوارض موبایل برای کودکان یکی از اصلی‌ترین دلایل این محدوده سنی بالاتر، وقوع مشکلات و عارضه‌های مهم‌تری مانند تنبلی چشم است.

تنبلی چشم (آمبلیوپی) کاهش بینایی در یک چشم است که به دلیل رشد غیرطبیعی بینایی در اوایل زندگی ایجاد می شود. چشم ضعیف‌تر - یا تنبل - اغلب به سمت درون یا بیرون سرگردان است. آمبلیوپی معمولا از بدو تولد تا 7 سالگی ایجاد می‌شود. بنابراین ضروری است که در این دوران از مواردی که منجر به افزایش احتمال تنبلی چشم می‌شوند مانند موبایل و تبلت خودداری کرد.

استفاده بیش از حد از موبایل در کودکان با نزدیک بینی بالا همراه است و اگر در اوایل زندگی رخ دهد می‌تواند منجر به ایجاد آمبلیوپی شود. تأثیرات بصری در سیستم بصری در حال توسعه مانند کودکان بیشتر است.

فشار چشم

بعضی مضرات موبایل برای کودکان می‌تواند تاثیرات مادام‌العمر داشته باشد. یکی از مهمترین مضرات موبایل برای چشم کودکان فشار چشمی است.

افزایش فشار چشم می‌تواند به دلیل مشکلات مادرزادی مانند تشکیل تخلیه غیرطبیعی در دوران بارداری یا ضربه  آسیب باشد. اما برخی شرایط بیرونی نیز می‌توانند منجر به بروز این اتفاق شوند. تحقیقات اخیر نشان می‌دهد که استفاده طولانی مدت از تلفن هوشمند ممکن است در افزایش آن نقش داشته باشد.

افزایش فشار چشم را باید به عنوان یکی از مهمترین خطرات موبایل برای کودکان جدی گرفت. زیرا این عارضه اغلب با وضعیتی به نام گلوکوم همراه است، گروهی از اختلالات چشمی که در صورت عدم درمان می‌تواند منجر به از دست دادن بینایی برگشت‌ناپذیر شود. همچنین افزایش فشار چشم باعث آسیب دائمی به عصب بینایی (عصبی که از چشم به مغز می رسد) نیز می‌شود.

لوچی یا انحراف چشم

جدا از ضعیفی چشم و سایر مشکلات استفاده و بازی موبایل برای تنبلی چشم کودکان؛ استفاده طولانی مدت از این وسیله می‌تواند مشکلات دیگری نیز داشته باشد که از جمله آن می‌توان به انحراف چشم در کودکان یا همان لوچی اشاره کرد. به گفته محققان بیمارستان دانشگاه ملی چونام در کره جنوبی، یک رابطه احتمالی بین لوچی همگرا، علامتی که در آن چشم بیمار به سمت داخل حرکت می‌کند و در نهایت به "چشم متقابل" تبدیل می‌شود، و استفاده بیش از حد از تلفن های هوشمند وجود دارد.

همچنین در آزمایش دیگری که در این زمینه انجام شده شش نفر از 20 کاربر بیش از حد تلفن همراه، دچار استرابیسم و دوبینی شدند.

سایر مضرات استفاده از موبایل برای کودکان

در مورد فواید و مضرات موبایل برای کودکان زیاد صحبت شده است. ضعیف شدن چشم با گوشی در بسیاری از کودکان رخ می‌دهد. پلک زدن در طول استفاده از تلفن کاهش پیدا می‌کند و همین موضوع منجر به خشکی و قرمزی چشم می‌شود. در مورد سایر عوارض بازی‌های موبایلی یعنی به عوارضی به غیر از عوارض چشمی نیز زیاد شنیده‌اید. همچنین مضرات امواج موبایل برای کودکان نیز در تحقیقات مختلف اثبات شده است.

مشکلات گوشی هوشمند برای چشم کودک

* از مضرات بازی‌های رایانه‌ای ای برای کودکان چه میدانید؟

اگرچه کور شدن چشم بچه بخاطر گوشی اتفاق بسیار نادری است اما بسیاری از مشکلاتی که در بالا اشاره شد‌. این مشکلات جدی هستند و حتی مشکلات جدی‌تر دیگری مانند سرطان چشم مضرات موبایل برای چشم کودکان محتمل است.

هرچند امواج نور آبی به اندازه امواج UV قدرتمند نیستند، اما خطرات بالقوه زیادی دارند. قرار گرفتن طولانی مدت در معرض نور آبی با آسیب به شبکیه به بینایی و سلامت چشم آسیب می‌رساند. شبکیه که در پشت چشم قرار دارد، برای تبدیل نور به سیگنال بسیار مهم است. استفاده بیش از حد از گوشی می‌تواند علائم اولیه رتینوبلاستوما که نوعی سرطان چشم است را سبب شود.

مدت زمان مناسب استفاده از موبایل برای کودکان

شروع استفاده بهینه از موبایل توسط کودکان بالای ۱۰ سال توصیه شده است. با این حال متاسفانه بسیاری از والدین این محدوده سنی را رعایت نمی‌کنند. همچنین گاهی نیاز به انجام تکالیف درسی ممکن است منجر به لزوم استفاده از موبایل شود. برای جلوگیری از مضرات موبایل برای چشم کودکان و آسیب چشم کودکان باید سعی کنید از زمانبندی زیر استفاده کنید:

  • زیر دو سال کاملا ممنوع به جز برای چت ویدیویی با خانواده یا دوستان. 
  • 2 تا 5 سال: بیش از یک ساعت در روز تماشای مشترک با والدین یا خواهر و برادر. 
  • 5 تا 17 سال: تا دو ساعت در روز به جز تکالیف درسی.

روش‌هایی برای کاهش استفاده کودکان از موبایل

ضروری است پدر و مادر مضرات موبایل برای چشم کودکان را در نظر داشته و روش‌هایی برای کاهش زمان استفاده از موبایل توسط آنها اتخاذ کنند. راحت‌ترین کار و موثرترین آنها این است که خودتان برای کودک وقت بگذارید و موجبات سرگرمی او را فراهم کنید.

منظور از ایجاد سرگرمی تنها بازی کردن با کودک نیست بلکه شما می‌توانید از کارهای مفید دیگری مانند کتاب خواندن، معاشرت با فامیل و دوستان، انجام کاردستی، مشارکت دادن کودک در کارهایی مانند آشپزی و خانه‌داری، پارک و تفریحات بیرون از خانه و... برای سرگرم کردن کودک و در نتیجه کاهش زمان کار با موبایل استفاده کنید.

مشکلات استفاده از موبایل برای چشم کودک

نکات ایمنی استفاده از گوشی برای کودک 

از آنجایی که استفاده از موبایل در بسیاری از موارد اجتناب ناپذیر می‌شود ضروریست با رعایت نکات زیر مضرات موبایل برای چشم کودکان را به حداقل کاهش دهید:

  • نور را گوشی تنظیم کنید. نه زیاد باشد نه کم.
  • زمان استفاده از صفحه نمایش را محدود کنید.
  • به کودک تذکر دهید فاصله چشم با گوشی را حفظ کند.
  • استراحت های مکرر بین کار با گوشی به کودک بدهید.
  • معاینات منظم چشمی کودک را انجام دهید.
  • صفحه نمایش گوشی را تمیز نگه داریدو
  • کودکان عینکی بدون عینک از گوشی استفاده نکنند.