خطرناکترین مضرات بازی های رایانه ای و کامپیوتری

مرداد ۱۴۰۱ | زمان مطالعه : ۹ دقیقه
مضرات بازی های یارانه ای

امروزه بازی‌های ویدیویی و رایانه‌ای به یکی از محبوب‌ترین سرگرمی‌ها تبدیل شده است و فارغ از سن و سال و جنسیت تمام افراد را به خود مجذوب کرده است. اما همانطور که می‌دانید افراط در هرچیزی ضررهایی را به همراه دارد. آیا تا به حال به مزایا و معایب بازی‌های رایانه‌ای و ویدیویی توجه کرده‌اید؟ بنظر شما این بازی‌ها می‌توانند برای مخاطبان خود مفید باشند یا تنها سلامت جسم و روح را به خطر می‌اندازند؟ اگر شما هم در خانه کودکی دارید که عاشق بازی‌های ویدیویی و رایانه‌ای است، این مطلب از گهواره را از دست ندهید.

تاثیر بازی‌های رایانه‌ای بر ذهن و روان انسان

تقریبا از سال 1970 بازی‌های ویدیویی شکل گرفتند و امروزه به بخش جدانشدنی از زندگی بسیاری از کودکان و بزرگسالان تبدیل شده‌اند. از همان زمان تاکنون بحث‌های زیادی در مورد مزایا و معایب این بازی‌ها و تاثیر آنها بر ذهن و روح افراد وجود دارد. بازی‌های رایانه‌ای و ویدیویی تاثیرات مثبت و منفی زیادی برای مخاطبان خود دارد که هرچه در انجام این بازی‌ها افراط شود، تاثیرات منفی آن بیشتر خواهد شد. به گفته برخی از کارشناسان بازی‌های رایانه‌ای و ویدیویی برای کودکان در سنین پایین اثرات منفی زیادی به همراه دارد. هرچند که این نوع بازی‌ها فوایدی همچون افزایش مهارت‌ها و خلاقیت، تقویت دید محیط، بالا رفتن قدرت ریسک و تصمیم گیری، حل کردن معماها، چرخش ذهن و افزایش هماهنگی میان دست و چشم را دارد، اما در مجموع معایب آنها بیشتر از مزایای آن است و بهتر است تا خانواده‌ها به این نکته توجه بیشتری داشته باشند.

تحقیقات انجام شده نشان می‌دهد که این نوع از بازی‌ها به دلیل داشتن صفحات گرافیکی، تنوع رنگی بالا و سرعت زیاد در تعویض صفحات می‌توانند تاثیرات منفی زیادی بر روی ذهن افراد گذاشته و باعث بوجود آمدن اختلالات روانی و رفتارهای پرخاشگری بسیاری شود. بنابراین این بازی‌های ویدیویی و رایانه‌ای یکی از مهم‌ترین دشمنان اصلی سلول‌های مغزی افراد به ویژه کودکان هستند که به مرور زمان به کوچک شدن و از بین رفتن این سلول‌ها منجر می‌شود.

تاثیر بازی‌های رایانه‌ای بر سبک زندگی نوجوانان و جوانان

امروزه با ماشینی شدن زندگی افراد و همچنین گسترش ویروس کرونا باعث شد تا بسیاری از افراد چه کودکان و چه بزرگسالان برای سرگرمی و گذراندن وقت به بازی‌های ویدیویی و رایانه‌ای روی بیاورند و همین موضوع باعث شد تا بسیاری از آنها طعم اعتیاد کودکان به گوشی یا اعتیاد به این بازی‌ها را بچشند. از طرفی دیگر در شرایط کنونی که اینترنت و فضای مجازی با زندگی افراد جامعه عجین شده است، حذف بازی‌های رایانه‌ای و ویدیویی کمی دشوار خواهد بود. در کل باید بدانید که بازی‌های رایانه‌ای تاثیرات مثبت و منفی در زندگی مخاطبان خود می‌گذارد که در ادامه بیشتر در این باره خواهیم گفت.

تاثیر بازی های رایانه ای بر کودکان و نوجوانان

فواید و ضررهای بازی‌های رایانه‌ای

همانطور که گفتیم تحقیقات نشان می‌دهد که بازی‌های رایانه‌ای تنها اثرات منفی برای مخاطبان خود نداشته و می‌تواند مفید هم باشد. از جمله فواید بازی‌های رایانه‌ای عبارتند از:

  • مهارت حل مسئله

بازی‌های رایانه‌ای ذهن کودک را آموزش می‌دهد تا برای حل مشکلات در زمان کوتاه به دنبال راه حلی جایگزین و بهتر باشد.

  • مدیریت منابع و برنامه ریزی

بازی‌های رایانه‌ای به شما یاد می‌دهند تا چگونه منابع محدود خود را مدیریت کنید و برای استفاده از آنها برنامه ریزی داشته باشید.

  • افزایش هوش و مهارت ذهنی

برخی از بازی‌های رایانه‌ای مانند حل پازل بوده و باعث می‌شود تا ذهن افراد برای حل پازل فعال‌تر شود.

  • هماهنگی دست و چشم

افراد می‌توانند با بازی‌های رایانه‌ای مهارت‌های انتزاعی، بصری و هماهنگی دست و چشم را افزایش دهند. برخی از بازی‌ها برای رسیدن به موفقیت به مهارت‌های بسیاری بالایی نیاز دارد.

  • همکاری در قالب تیم

برخی از بازی‌های رایانه‌ای بصورت تیمی انجام می‌شود. همین موضوع باعث می‌شود تا افراد یاد بگیرند که کار گروهی انجام دهند و مهارت‌های خود را در کارهای تیمی افزایش دهند.

  • افزایش مهارت‌های شغلی

بازی‌های رایانه‌ای باعث می‌شود تا شما روحیه‌ای رقابتی و عملکردی بهتر داشته باشید. بنابراین این موضوع می‌تواند در بازار کار به شما کمک کند.

در مقابل تاثیرات مثبت این نوع بازی‌های کامپیوتری برای کودکان، تاثیرات منفی هم وجود دارد که عبارتند از:

  • اعتیاد به بازی‌های رایانه‌ای

اعتیاد به بازی‌های رایانه‌ای به عنوان یکی از اختلالات گیمینگ و نوعی اختلال روانی تبدلی شده است. اعتیاد به بازی‌های رایانه‌ای سطح افسردگی را افزایش یافته و باعث افزایش اضطراب و استرس می‌شود.

  • افزایش خشونت و پرخاشگری

باتوجه به ماهیت خشنوت آمیز برخی از بازی‌ها، ادعا می‌شود که سطح خشونت و پرخاشگری مخاطبان افزایش پیدا می‌کند و ممکن است افراد حتی در سنین پایین شاهد بروز رفتار کودک پرخاشگر باشیم یا حتی آنها مستعهد ارتکاب جرم باشند. علاوه بر آن این نوع از بازی‌ها باعث می‌شود تا کودکان نسبت به رفتارهای پرخاشگرانه و خشونت آمیز، بی تفاوت باشند و همین آنها را تشویق به انجام رفتارهای پرخاشگرانه می‌کند.

  • از دست دادن تمرکز در بلند مدت

تحقیقات نشان می‌دهد که بازی‌های رایانه‌ای تمرکز را افزایش می‌دهد اما تحقیقات دیگر نشان می‌دهد که بازی‌های رایانه‌ای نامناسب می‌تواند به توانایی تمرکز کودکان و بزرگسالان آسیب بزند.

در کنار تمام این اثرات منفی، بازی‌های رایانه‌ای می‌تواند تاثیر منفی بر سلامت جسمی نیز داشته باشد.

عوارض بازی های رایانه ای

عوارض بازی‌های کامپیوتری برای نوجوانان

علاوه بر عوارض گفته شده در بالا عوارضی همچون مشکلات مرتبط با بینایی، چاقی و کم تحرکی، ولخرجی و اسراف، اشتباه گرفتن واقعیت با فضای مجازی، ضعف در مدیریت زمان، ضعف عملکردی در محیط آموزشی، پنهان کاری و دروغ گفتن در مورد بازی، فراموش کردن ارزش‌های اخلاقی، کاهش پیشرفت در موارد دیگر زندگی، سندرم تونل کارپال، میگرن و گردن درد، اختلالات خواب و غذا خوردن و غیره می‌تواند از عوارض این نوع از بازی‌ها باشد.

عوارض بازی کالاف دیوتی موبایل

بازی کالاف دیوتی یکی از جذاب‌ترین و پرطرفدارترین بازی‌ها در موبایل است. این بازی ابتدا در قابل بازی‌های رایانه‌ای و ویدیویی منتشر شد و سپس نسخه موبایل آن هم به بازار آمد. همین باعث شد تا افراد به راحتی به این بازی دسترسی داشته باشند و در هر جا و در هر شرایطی آن را بازی کنند. این بازی یک بازی گروهی است که افراد در به گروه‌های 5 نفره تبدیل می‌شوند و شرط پیروزی در این بازی این است که تیم شما بتواند افراد بیشتری از دشمن را بکشد.

جدا از افزایش مهارت‌ و خلاقیت، افزایش قدرت تصمیم‌گیری، یادگیری کار گروهی و غیره این بازی آسیب‌ها و عوارضی زیادی را هم به دنبال دارد. از جمله عوارض این بازی عبارتند از: افزایش خشونت و پرخاشگری، مشکلات در ستون فقرات و استخوان بندی، آسیب‌های مغزی و روحی، از بین رفتن انگیزه برای تحصیل و ترک تحصیل و غیره.

عوارض بازی کالاف دیوتی

بازی‌های رایانه‌ای چه تاثیری بر کودکان دارد؟

با توجه به ماشینی شدن زندگی‌ها روابط عاطفی و در کنارهم بودن در خانواده کمتر شده است و افراد خانواده با موبایل، تلویزیون و بازی‌های ویدیویی و دیگر موارد خود را مشغول کرده‌اند. بنابراین یکی از تاثیراتی که بازی‌های رایانه‌ای بر کودکان می‌گذارد این است که آنها بیشتر وقت خود را با بازی کردن در طول روز می‌گذارند و کمتر برای خانواده، درس خواندن، ورزش کردن و غیره زمان دارند. همین موضوع باعث می‌شود تا آنها به مرور زمان گوشه گیر و افسرده شوند.