سم زدایی از کف پا با آب نمک چگونه انجام می‌شود؟

بهمن ۱۴۰۲ | زمان مطالعه : ۹ دقیقه
سم زدایی از کف پا با آب نمک

متاسفانه به دلیل رژیم‌های غذایی خاص و سبک زندگی نادرست، بدن ما در برابر سموم بسیاری قرار می‌گیرد. انباشته شدن این سموم در بدن، منجر به تضعیف عملکرد اندام‌های مختلف و در نتیجه ناکارآمدی بدن می‌شود. از این رو ما به صورت دوره‌ای به سم زدایی نیاز داریم. سم زدایی از بدن از طرق مختلف انجام می‌شود از تغییر در رژیم غذایی گرفته تا رسیدگی‌های خارجی. یکی از روش‌هایی که به تازگی بسیار رواج پیدا کرده است، سم زدایی از کف پا با آب نمک است که در این مقاله از گهواره قصد داریم به طور کامل در مورد شیوه‌ی انجام، مزایا و معایب آن توضیح دهیم.

* همچنین مقاله درمان گر گرفتگی صورت را نیز مطالعه بفرمایید

سم زدایی پا چه فایده‌ای دارد؟

این روزها سم زدایی از کف پا با آب نمک به عنوان روشی نوین برای خلاص شدن از شر سموم مضر، روز به روز محبوب‌تر می‌شود. آیا سم زدایی از پا ممکن است؟ سم زدایی پا نه تنها به پاکسازی و ضد عفونی پاها کمک می‌کند، بلکه گردش خون را برای کاهش تورم و تسکین دردهای جزئی تحریک می‌کند. افزایش گردش خون از سلامت و تندرستی کل بدن شما حمایت می‌کند و می‌تواند از مشکلات مختلف سلامتی که با گردش خون ضعیف بدتر می‌شوند، جلوگیری کند.

فرایند سم زدایی پا

در حین سم زدایی پا چه اتفاقی می‌افتد؟

این روش پاک سازی به کمک یک دستگاه سم زدایی از کف پا با آب نمک انجام می‌شود. یک ماشین یونیزه کننده جریان الکتریکی ولتاژ پایینی را برای شارژ اتم‌های مولکول‌های آب ارسال می‌کند. گفته می‌شود که این اتم‌های باردار سموم منفی را در بدنتان جذب و خنثی می‌کنند. اساساً، ناخالصی‌هایی که سیستم شما را تضعیف می‌کنند، طوری از پاهای شما کشیده می‌شوند که گویی توسط یک آهنربا به بیرون کشیده می‌شوند.

سم زدایی یونی پا چطور انجام می‌شود؟

سم زدایی از کف پا با آب نمک که به روش سم زدایی یونی نیز معروف است، با سرعت زیاد می‌تواند سموم جمع شده را از پای شما خارج کند. دستگاه یونیزه کننده که در این روش استفاده می‌شود به عنوان راهی ایمن و آرامش بخش برای پاکسازی بدن در نظر گرفته می‌شود. سم زدایی از کف پا در خانه به کمک این دستگاه به راحتی ممکن است.

در این روش شما پاهایتان را درون ظرف آب نمکی می‌گذارید که به دستگاه یونی متصل است. وقتی دستگاه را روشن می‌کنید، به هیدروژن موجود در آب بار مثبت می‌دهد. سموم بدن دارای بار منفی هستند بنابراین در آب موجود در لگن جذب می‌شوند. همچنین بیشتر فلزات سنگینی که از طریق تغذیه نادرست دریافت کرده‌اید نیز به همین روش جذب آب می‌شوند مانند یک آهنربا. به طور کلی الکترودهای موجود در دستگاه سم زدا یک بخش مصرفی هستند و بعد از هر 16 ساعت استفاده خواص خود را از دست می‌دهند و باید تعویض شوند.

سم زدایی از پا برای چه کسانی مفید است؟

اکثر افراد، به جز کسانی که زخم‌های باز یا عفونت‌هایی‌ در پاهای خود دارند، می‌توانند از آرامشی که سم زدایی از کف پا با آب نمک می‌تواند فراهم کند، بهره‌مند شوند. همچنین توصیه می‌شود افراد مبتلا به دیابت نیز از این روش و دستگاه استفاده نکنند زیرا این فرآیند می‌تواند بر سطح قند خون تأثیر بگذارد. اگر احساس پاهای شما کاهش یافته است، ممکن است به دلیل غوطه ور شدن طولانی مدت در آب داغ، دچار سوختگی شده باشید که از عوارض سم زدایی از کف پا با دستگاه است. بعلاوه مانند هر روش درمانی دیگری، برخی عوارض جانبی نیز ممکن است در اثر استفاده از این دستگاه به وجود آید. عوارضی مانند:

  • حالت تهوع
  • استفراغ
  • سرگیجه

اگر تصمیم به خرید تجهیزات سم زدایی پا برای استفاده در منزل دارید، قبل از اولین استفاده و گذاشتن پا در آب نمک از سالم بودن دستگاه مطمئن شوید.

سم زدایی از پا برای چه کسانی مفید است

ادعا در مورد دستگاه سم زدایی

دستگاه سم زدایی از کف پا با آب نمک، روش جدیدی است که اثبات اثربخشی آن به انجام تحقیقات بیشتری نیاز دارد. با این حال طرفداران این روش ادعا می‌کنند که این سیستم ابداعی می‌توانند از طرق مختلف به پاکسازی بدن کمک کند. اثراتی همچون ایجاد دوباره‌ی تعادل در انرژی سلولی بدن، کمک به رفع سردرد و بی‌خوابی، بهبود عملکرد کلیه، کبد، سیستم ایمنی و ... تنها بعضی از فواید گذاشتن پا در آب نمک هستند. همچنین گاهاً ادعاهای جدی‌تری مانند کمک به درمان اختلال اوتیسم نیز توسط طرفداران این روش مطرح شده است.

در برخی از موسساتی که از روش سم زدایی از کف پا با آب نمک استفاده می‌کنند، ادعا می‌کنند که تغییر رنگی که در آب دستگاه رخ می‌دهد، نشان می‌دهد که سموم از کدام بخش بدن جذب شده‌‌اند. برای مثال:

  • رنگ سفید از سیستم لنفاوی
  • رنگ زرد از کلیه‌ها، مثانه، مجاری ادراری یا پروستات
  • رنگ نارنجی از مفاصل
  • رنگ سبز تیره از کیسه صفرا
  • رنگ قرمز  از خون
  • رنگ سیاه از کبد
  • رنگ قهوه‌ای از کبد، مواد زائد سلولی و سموم ناشی از مصرف تنباکو
  • رنگ مشکی جذب فلزات سنگین

اما آیا این موضوع صحت دارد؟

علت تغییر رنگ آب درون سطل

برخی از افرادی که از روش سم زدایی از کف پا با آب نمک استفاده می‌کنند، فکر می‌کنند تغییر رنگ آب درون سطل نشان دهنده‌ی نتیجه بخشی این فرایند است. اما اینطور نیست. کار کردن دستگاه ربطی به تغییر رنگ آب ندارد و در واقع این تغییر رنگ بخشی عادی از فرایند یونی کردن است که بدلیل وجود ناخالصی‌های آب رخ می‌دهد مخصوصاً زمانی که از آب لوله کشی و نه آب مقطر در دستگاه استفاده کنید، این تغییر رنگ بیشتر خواهد بود.

دلیل دیگر تغییر رنگ، فرایند زنگ زدن است. برقی که در دستگاه برقرار است به مرور فلز الکترودها را دچار خوردگی می‌کند که منجر به تغییر رنگ آب می‌شوند. همچنین نمک‌های موجود در آب روی هم اثر می‌گذارند که باعث تغییر رنگ نمک می‌شود. 

علت تغییر رنگ در سم زدایی پا

سخن پایانی

هیچ تحقیقی هنوز از اثرگذاری روش سم زدایی از کف پا با آب نمک پشتیبانی نمی‌کند با این حال هنوز هم هیچ تحقیقی ناامن یا مضر بودن آن را نشان نداده است. اگر به دنبال روشی فوری و سریع برای خروج سموم از بدن نیاز دارید، روش‌های اثبات ‌شده‌تری برای آن وجود دارد که از جمله‌ی آنها می‌تواند به انواع رژیم غذایی سم زدایی از بدن اشاره کرد ( مانند رژیم سم زدایی 21 روزه) بهتر است در این زمینه با یک متخصص مشورت داشته باشید. به عنوان مثال برای سم زدایی کف پا طب سنتی انواع روغن درمانی مانند استفاده از روغن زیتون و دیگر روغن‌ها را پیشنهاد می‌کند.