خربزه طبع گرم دارد یا سرد?+مصلح و خواص آن در طب سنتی

مهر ۱۴۰۲ | زمان مطالعه : ۹ دقیقه
خربزه طبع گرم دارد یا سرد

یکی از میوه‌های خوشمزه و آبدار تابستانی که مورد علاقه‌ی بسیاری از افراد است، خربزه است. در مورد خوردن خربزه خواص زیادی وجود دارد. ویتامین‌ها و مواد معدنی موجود در آن، می‌توانند با تقویت بدن از بروز بسیاری از مشکلات جلوگیری کنند. اما آنچه امروز در این مقاله از سایت گهواره به آن می‌پردازیم، طبع خربزه است. در ادامه توضیح خواهیم داد خربزه طبع گرم دارد یا سرد، چه تفاوتی با ملون و طالبی دارد و مهمترین خواص مصرف آن چیست.

 

خربزه گرمی است یا سردی؟

به سوال اصلی مقاله برمی‌گردیم: خربزه طبیعت گرم دارد یا سرد؟ طبع همان سرشت و ماهیت هر چیزی است که با آن به وجود می‌آید و قابل تغییر نیست. طبع خربزه از نظر طب سنتی گرم و تر است. هرچقدر خربزه رسیده‌تر، گرمی طبع آن هم بیشتر است. 

اما طبع گرمک، یا طبع طالبی چطور؟ طالبی طبع گرم دارد یا سرد؟ طبع گرمک و طالبی مانند طبع خربزه مشهدی گرم و تر است. اما طبع خربزه و هندوانه با هم فرق دارد. طبع هندوانه سرد و تر است. همین باعث می‌شود که مصلحاتشان نیز با هم تفاوت داشته باشد. طبع تخمه خربزه هم مانند خربزه گرم و تر است.

*همچنین در مورد طبع موز و مصلح آن در این مقاله بیشتر بخوانید

مصلح خربزه چیست؟

حالا که متوجه شدیم طبع خربزه گرمه یا سرد باید مصلحات آن را نیز بشناسیم. منظور از مصلح ماده‌ی غذایی دیگری است که باید همراه یا پس از ماده‌ی اول مصرف شود تا تعادل طبع در بدن ایجاد کند. تجمع هر طبعی در بدن که در اثر زیاده‌روی در مصرف بعضی مواد غذایی یکسان پیش می‌آید می‌تواند زمینه‌ساز بیماری‌ها و مشکلات مختلف باشد. بخصوص سردی و تری. و چون خربزه طبع گرم دارد و تر پس باید مصلحاتی که استفاده می‌کنید خشک و سرد باشند. 

در مورد خربزه می‌توانید از سرکه یا آب انار ترش استفاده کنید. به یاد داشته باشید انار ترش و شیرین طبع متفاوتی دارند. همچنین توصیه شده است که افراد با مزاج سرد در کنار خربزه، گلاب استفاده کنند. اما افرادی که مزاج گرم مزاج بعد از خوردن خربزه کمی سرکه رقیق شده به صورت خوراکی، دهانشویه و یا غرغره کردن استفاده کنند. چون طبع خربزه و طالبی و گرمک یکسان است و طعمی مشابه هم دارند می‌توانید از این مصلحات برای آنها نیز استفاده کنید.

مصلحات خربزه

خواص خربزه در طب سنتی و پزشکی

اکنون که طبع خربزه را می‌دانیم بد نیست کمی هم در مورد خواص آن صحبت کنیم تا بدانید چرا باید آن را در رژیم غذایی خود بگنجانید:

  • تقویت سیستم ایمنی

یکی از خواص خربزه، تقویت سیستم ایمنی است که آن را مدیون محتوای بالای ویتامین سی در این میوه است. ویتامین سی با تقویت سیستم ایمنی بدن را در برابر انواع از بیماری‌ها مصون می‌کند.

  • مبارزه با سرطان

چون خربزه سرشار از و آنتی اکسیدان است، می‌تواند بدن را در برابر رادیکال‌های مخرب و سرطانی محافظت کند.

  • بهبود پوست

ویتامین سی و آ موجود در خربزه باعث می‌شوند که این میوه به یکی از میوه‌های مفید برای پوست تبدیل شود. با این حال مراقبت طبع خربزه باشید. خوردن گرمی‌جات زیاد می‌تواند منجر به بروز آکنه و جوش شود.

*در مورد طرز استفاده از آلوورا برای پوست صورت در این مقاله بیشتر بخوانید

  • کنترل فشار خون

خربزه سدیم بسیار کم و پتاسیم بالایی دارند که هر دو برای کنترل فشار خون مفید هستند. پتاسیم به کنترل فشار خون کمک می‌کند و باعث می‌شود کلیه‌ها سدیم اضافی را دفع کنند - ماده‌ی مغذی که می‌تواند باعث افزایش بیش از حد فشار خون شود. همچنین پتاسیم تنش در دیواره رگهای خونی را کاهش می‌دهد که باعث کاهش بیشتر فشار خون می‌شود. همچنین خربزه ماده‌ای به نام اکسید نیتریک (NO) را نیز فعال می‌کند که به عضلات صاف بدن از جمله رگ‌های خونی که منجر به کاهش فشار خون می‌شود، کمک می‌کند.

  • مبارزه با دیابت نوع 2

برخلاف نظر عموم تحقیقات نشان می‌دهد خوردن میوه‌هایی مانند خربزه می‌تواند برای افراد مبتلا به دیابت نوع 2 یا در معرض خطر ابتلا به دیابت مفید باشد. یک بررسی نشان داد مصرف 200 گرم خربزه در روز با پیشگیری از دیابت همراه است. علاوه بر این، مصرف 133 گرم خربزه تازه در روز باعث کاهش عوارض و مرگ و میر در افراد مبتلا به دیابت نوع 2 شده است. اگرچه میوه‌های با بار گلیسمی پایین‌تر (مقدار کربوهیدرات در یک بخش معین) ممکن است برای کنترل قند خون در افراد مبتلا به دیابت نوع 2 مفید باشد، شاخص گلیسمی یا بار گلیسمی هر میوه بر خطر دیابت تأثیری ندارد.

  • کمک به گوارش 

مایع و فیبر موجود در خربزه ترکیبی مهم برای منظم بودن حرکات روده و جلوگیری از یبوست است. 

خواص و طبع خربزه

  • استحکام استخوان 

خربزه حاوی چندین ماده مغذی است که در تشکیل و نگهداری استخوان نقش دارند، از جمله ویتامین C و مقادیر کمتری ویتامین K، منیزیم، پتاسیم و آنتی اکسیدان. ویتامین C موجود در خربزه، با کاهش خطر شکستگی لگن و پوکی استخوان (بیماری استخوان) و تراکم استخوان بالاترِ گردن و ستون فقرات همراه است.

  • بارداری بهتر

یکی از مهمترین خواص خربزه برای زنان به محتوای بالای فولات مربوط است که در بارداری می‌تواند با کاهش خطر نقص لوله‌های عصبی در جنین همراه باشد. با این حال با توجه به کالری بالای خربزه اگر اضافه وزن دارید بهتر است در خوردنش احتیاط کنید. در مورد چاقی در بارداری در این مقاله بیشتر بخوانید.

سخن پایانی

با اطلاع از این خواص شما نه تنها می‌توانید این میوه را به صورت تازه مصرف کنید بلکه می‌توانید از آن در انواعی از ژله و دسر و اسموتی و نوشیدنی نیز استفاده کنید و از خواص آن بهره‌مند شوید. تنها به یاد داشته باشید که باید به طبع خربزه توجه کرده و از مصلحات مناسب نیز در کنارش استفاده کنید تا تعادل طبع در بدن برقرار شود.