چاقی در بارداری و علت اضافه وزن در بارداری

دی ۱۴۰۲ | زمان مطالعه : ۹ دقیقه
چاقی در بارداری

همانطور که بیشتر شما می‌دانید میزان چربی و شاخص توده بدنی زن در قدرت باروری و نحوه‌ی گذراندن دوره‌ی بارداری تاثیر زیادی دارد. داشتن شاخص توده بدنی بالا (BMI) در دوران بارداری می‌تواند تأثیر زیادی بر سلامت شما و سلامت کودک شما داشته باشد. چاقی زیاد در بارداری شایع‌ترین وضعیت پزشکی در زنان در سنین باروری است. چاقی در دوران بارداری عواقب نامطلوب کوتاه مدت و بلندمدتی برای مادر و کودک دارد. تاثیر وزن در قدرت باروری زنان مشخص است و چاقی در اوایل بارداری باعث سقط خود به خود و ناهنجاری‌های مادرزادی جنین می‌شود. اما آیا راهی وجود دارد که تاثیر چاقی در بارداری را کاهش داد و از عوارض آن جلوگیری کرد؟ برای پاسخ به این سوال در ادامه‌ی مقاله همراه ما باشید. 

چه مقدار اضافه وزن، چاقی محسوب می‌شود ؟

چاقی زمانی است که BMI شما 30 یا بالاتر باشد. این میزان چاقی در بارداری است که خطرناک است و سلامت شما و جنین را در خطر می‌اندازد. BMI زیر 18.5 را کم وزنی، بین 18.5 تا 24.5 را وزن طبیعی، بین 25 تا 29.9 را اضافه وزن و بالاتر از این مقدار را چاقی می‌نامند که درجات مختلفی دارد. جلوگیری از چاقی در بارداری اهمیت زیادی دارد و اگر قصد بارداری دارید باید BMI بدن خود را محاسبه کرده و در صورت چاقی برای کاهش وزن خود اقدام کنید.

علت چاقی در بارداری و اضافه وزن

چه چیزی باعث چاقی در بارداری می‌شود؟ دلیل چاقی در بارداری مشخص است. به طور کلی چاقی ناشی از خوردن زیاد و کم تحرکی است. اگر مقادیر زیادی انرژی به خصوص چربی و قند مصرف کنید، اما انرژی را از طریق ورزش و فعالیت بدنی بسوزانید، مقدار زیادی از انرژی مازاد به عنوان چربی در بدن ذخیره می‌شود.

بعضی قبل از بارداری چاق هستند اما برای بعضی دیگر، شروع چاقی در بارداری و به ویژه چاقی در ماه اول بارداری رخ می‌دهد. بیشتر چاقی در این ماه به این خاطر است که مادران فکر می‌کنند حالا که باردار هستند باید بیشتر غذا مصرف کنند. چاق شدن در اوایل بارداری با افزایش خطرات سه ماهه‌ی اول بارداری و سقط جنین همراه است. از این رو باید به دنبال روشی موثر برای کنترل چاقی در بارداری باشید. با این حال چاقی در بارداری تنها به چاقی صورت در بارداری ختم نمی‌شود و چیزی که شرایط را خطرناک می‌کند چاقی شکم در بارداری یا چاقی پهلو در بارداری است. آیا چاقی در بارداری دوم بیشتر است؟ افزایش وزن با افزایش سن کاملا طبیعی است، بنابراین بسیاری از افراد بارداری دوم یا بعدی خود را کمی سنگین تر از بارداری اول خود شروع می کنند. اگرچه افزایش وزن در بارداری یک روند طبیعی است اما باید با سرعتی منطقی پیش برود. با این حال همیشه زنان دچار افزایش وزن نمی‌شوند و بعضی دچار لاغری در این دوران می‌شوند که باعث می‌شود به رژیم چاقی در بارداری نیاز داشته باشند.

علت چاقی در بارداری

عوارض چاقی در بارداری

چاقی در بارداری چه عوارضی دارد؟ نباید از اهمیت چاقی و تغذیه در بارداری غافل بود. مشکلات چاقی در بارداری بسیار زیاد و گاهاً خطرناک است. داشتن BMI بالا در دوران بارداری خطر عوارض مختلف بارداری را افزایش می‌دهد، از جمله:

  • خطر سقط جنین، مرده‌ زایی و سقط مکرر
  • دیابت بارداری
  • پره اکلامپسی عارضه‌ای که با فشار خون بالا و علائم آسیب به سیستم اندام دیگری، اغلب کبد و کلیه‌ها مشخص می‌شود.
  • اختلال عملکرد قلب
  • آپنه خواب
  • نیاز به سزارین و خطر عوارض سزارین مانند عفونت زخم

*جدول وزن گیری مادر در دوران بارداری + روشهای محاسبه

تاثیر چاقی مادر بر جنین

چاقی قبل بارداری یا چاق شدن در بارداری با افزایش خطر مشکلات سلامتی مختلف برای نوزاد مرتبط است، از جمله:

  • نقائص هنگام تولد
  • ماکروزومی جنین یا چاقی جنین در بارداری
  • اختلال در رشد
  • آسم دوران کودکی
  • چاقی دوران کودکی

با این حال، عوامل دیگری نیز ممکن است در این پیامدها نقش داشته باشند.

عوارض چاقی زیاد در بارداری

اکثر زنان با BMI بالا و چاقی بیش از حد در بارداری زایمان ساده‌ای دارند و بچه‌های سالمی به دنیا می‌آورند. با این حال، اضافه وزن یا چاقی خطر عوارض را برای شما و کودکتان افزایش می دهد. هر چه BMI شما بالاتر باشد، خطرات بیشتر است. اگر BMI شما قبل از زایمان 30 یا بالاتر باشد، ممکن است به مراقبت‌های دوران بارداری تحت رهبری مشاور نیاز داشته باشید. متخصص مراقبت‌های بهداشتی در مورد خطرات چاقی برای شما و کودکتان و همچنین چگونگی کاهش این خطرات صحبت خواهد کرد. با این حال این موضوع نباید منجر به ترس از چاقی در بارداری شود. با یک متخصص خوب همه چیز تحت کنترل است. 

عوارض چاقی زیاد در بارداری

چاقی در بارداری و تعیین جنسیت

طبق تحقیقات انجام شده اضافه وزن درعلائم بارداری پسر بیشتر است. اما این بدین معنا نیست که هر زنی چاقی مفرط در بارداری را تجربه کرد، فرزند پسر دارد. طی تحقیقات در 53 تا 55 درصد از زنانی که در سه ماهه‌ی اول چاقی زیادی تجربه می‌کنند جنین پسر است. اما اختلاف دختر و پسر بودن تنها چند درصد است و بنابراین ممکن است زنان زیادی باشند که چاقی زیادی در بارداری تجربه می‌کنند اما جنین دختر دارند.

راه درمان چاقی در بارداری

درمان چاقی در زمان بارداری با درمان آن در غیر از این دوران تقاوت دارد. رژیم گرفتن در دوران بارداری ممنوع است. حرکات ورزشی نیز محدود هستند. بنابراین منظور از درمان و رفع چاقی در بارداری، بیشتر کنترل آن است. چطور می‌توان چاقی بدن در بارداری را کنترل کرد؟

  • بهترین راه، پیشگیری از چاقی در بارداری است. چاقی برای بارداری خطرناک است و بهتر از قبل از اقدام به بارداری رفع شود. اگر BMI شما 30 یا بالاتر است و قصد بارداری دارید، با پزشکتان صحبت کنید. او می‌تواند رژیم درمانی موثری برایتان تجویز کند.
  • در دوران بارداری رژیم غذایی سالم داشته باشید. برای حفظ یک رژیم غذایی سالم و جلوگیری از افزایش وزن بیش از حد، با پزشک خود صحبت کنید. به خاطر داشته باشید که در دوران بارداری، به اسید فولیک، پروتئین، کلسیم، آهن و سایر مواد مغذی ضروری بیشتری نیاز خواهید داشت.
  • فعالیت بدنی داشته باشید. با پزشکتان در مورد راه‌های ایمن برای فعال ماندن از نظر بدنی در دوران بارداری، مانند پیاده‌روی، شنا یا انجام ایروبیک مشورت کنید.
  • از مصرف الکل یا کشیدن سیگار در این دوران خودداری کنید.

درمان چاقی در بارداری

در صورت داشتن چاقی شدید در بارداری حتماً به طور مرتب تحت نظارت پزشک قرار بگیرید تا از سلامت جنین خود مطمئن شوید و بدانید بسته به شرایط خاص خودتان چگونه از چاقی در بارداری جلوگیری کنید. چاقی بعد از بارداری نیز می‌تواند برایتان خطرناک باشد و باید بعد از زایمان تلاش کنید وزن خود را به محدوده‌ی نرمال برگردانید.