خوردن گرمک در دوران بارداری | فواید و مضرات آن

شهریور ۱۴۰۲ | زمان مطالعه : ۹ دقیقه
گرمک در بارداری

گرمک از آن دسته‌ میو‌های شیرین و خوشمزه‌ای است که می‌تواند برای زنان باردار بسیار دلچسب باشد و این تنها مزیت خوردن آن نیست. با مصرف گرمک در بارداری شما می‌توانید از مزایای زیادی بهره‌مند شوید که در ادامه بیشتر در مورد آنها توضیح می‌دهیم. 

فواید گرمک در دوران بارداری

قبل از هر چیز اجازه دهید در مورد فواید و نیمه‌ پر لیوان صحبت کنیم. خواص گرمک به میزان زیادی مشابه خواص خربزه است. مصرف گرمک در بارداری در درجه‌ی اول به رشد شناختی کودک کمک می‌کند و این خاصیت را مدیون ویتامین A موجود در این میوه است که مانع از بروز نواقص مادرزادی در جنین می‌شود و به رشد قلب و ریه و کلیه‌ی آنها کمک می‌کند.

یکی دیگر از خواص میوه گرمک در بارداری؛ وجود کلسیم و کمک به شکل گیری استخوان‌ها و دندانهاست. شما باید بتوانید از هر چند نیرویی که می‌توانید برای این کار کمک بگیرید تا کمترین آسیب به استخوان‌ها و دندانهای خود شما برسد. بعلاوه گرمک سرشار از آهن است و مصرف آهن در بارداری به جلوگیری از کم خونی در این دوران کمک می‌کند. همچنین منابع فسفر گرمک باعث می‌شود که انقباضات آسانتری در زمان زایمان داشته باشید. 

فواید گرمک در بارداری

* حتما بخوانید: خوردن هندوانه در بارداری چه فواید و عوارضی دارد؟ 

گرمک دارای خاصیت ضد انعقادی نیز هست که از لخته شدن خون و مشکلات قلبی در مادر جلوگیری می‌کند. با خوردن گرمک در دوران بارداری، مقادیر زیادی ویتامین C دریافت می‌کنید که سیستم ایمنی بدن شما را تقویت می‌کند و باعث می‌شود دربارداری، قوی‌تر بمانید. یکی از مشکلات در این دوران؛ یبوست بارداری است که با خوردن گرمک این شانس را پیدا می‌کنید که فیبر و آب کافی را دریافت کرده و از این مشکل جلوگیری نمایید.

با خوردن گرمک و تخمه گرمک در اوایل بارداری می‌توانید از ویتامین B1 موجود در آن برای تشکیل سیستم عصبی مرکزی کودکتان کمک بگیرید. بنابراین خوردن گرمک در سه ماهه اول بارداری به شدت توصیه می‌شود. خوردن میوه گرمک در بارداری میزان زیادی ویتامین K در اختیار شما قرار می‌دهد که به تنظیم فشار خون شما کمک زیادی می‌کند. مصرف گرمک در سه ماه اول بارداری به درمان تهوع بارداری نیز کمک زیادی کرده و باعث هضم غذا می‌شود از سوزش سر دل، اسیدیته، تشکیل گاز یا مشکلات گوارشی جلوگیری می‌کند.

تخمه گرمک

مصرف تخمه گرمک در بارداری می‌تواند به همان اندازه‌ی گرمک خواص زیادی برای مادر و جنین داشته باشد. این دانه حاوی مقادیر زیادی پروتئین است، دقیقاً چیزی که شما در طول بارداری به آن نیاز دارید. تخمه گرمک نیز به اندازه‌ی گوشت آن حاوی میزان زیادی ویتامین A و E ،منیزیم، پتاسیم و فسفر است بنابراین با مصرف آن نه تنها بدن خودتان را تقویت می‌کنید، بلکه برای نی نی هم مفید است.

گرمک در بارداری ضرر دارد

آیا خوردن زیاد گرمک در بارداری ضرر دارد؟

با این حال شما باید از مضرات گرمک در بارداری نیز مطلع باشید. ازجمله‌ی این عوارض می‌توان در درجه‌ی اول به تکرر ادرار اشاره کرد که ناشی از میزان آب زیاد در این میوه است. شما نباید اجازه دهید این اتفاق رخ دهد زیرا دهیدراته شدن در طول بارداری می‌تواند مشکلات زیادی برای شما و جنینتان ایجاد کند. این مشکل در اثر زیاده روی در مصرف خربزه مشهدی، میوه ملون، هندوانه، سمسوری و دستنبو نیز پیش می‌آید. 

بعلاوه وجود قند بالا در این میوه نیز می‌تواند مشکلاتی مانند دیابت بارداری ایجاد کند. یکی دیگر از مشکلاتی که در زمان مصرف گرمک در بارداری پیش می‌آید این است که بسیاری از افراد نمی‌دانند که باید آنها را نیز بشویند. شستن پوست گرمک اهمیت زیادی دارد زیرا در صورت وجود آلودگی، به هنگام برش زدن ؛ آلودگی‌ها به داخل میوه منتقل می‌شوند و می‌توانند مشکلات زیادی برای شما ایجاد کنند. پس حتماً قبل از مصرف آن را مانند میوه‌های دیگر بشویید.