درجه حرارت مناسب اتاق برای خوابیدن نوزاد را چگونه تنظیم کنیم؟

مرداد ۱۳۹۹ | زمان مطالعه : ۹ دقیقه
درجه حرارت مناسب اتاق برای خوابیدن نوزاد

درجه حرارت مناسب اتاق برای خوابیدن نوزاد موضوعی است که بسیاری از مادران را به چالش می‌کشد. عموم افراد و به خصوص مادران فکر می‌کنند که اتاقی که نوزاد در آن می‌خوابد باید بسیار گرم باشد، درست است که اگر اتاق سرد باشد خطر سرماخوردن نوزاد ایجاد می‌شود، اما به یاد داشته باشید که یک اتاق بیش از حد گرم نیز در کنار این که به شدت خواب نوزاد را مختل می‌کند، می‌تواند منجر به مشکلات دیگر شود. از آنجا که نوزادان نمی‌توانند احساس‌شان در مورد گرمی یا سردی محیط را به ما نشان دهند، این وظیفه ماست که به عنوان والدین دستورالعمل‌های مناسب دمای محیط خواب نوزاد را برای حفظ راحتی و امنیت او رعایت کنیم. در این مطلب به نکاتی که در مورد درجه حرارت مناسب اتاق برای خوابیدن نوزاد نیاز است بدانید می‌پردازیم، با ما همراه باشید.

چرا تنظیم درجه حرارت مناسب اتاق برای خوابیدن نوزاد الزامی است؟

حتما دیده اید که برای خودتان به عنوان بزرگسال، خوابیدن در یک اتاق خیلی گرم چقدر آزاردهنده است، گاهی بالا رفتن دمای بدن ناشی از دمای اتاق باعث تعریق شما در طول شب شده و باعث می‌شود ازخواب بیدار شوید و خواب باکیفیتی را هم تجربه نکنید. همین شرایط برای نوزاد هم آزاردهنده است، چه بسا که زمانی که دمای محیط خواب او را بسیار بالا می‌برید یا لباس‌های زیاد به او می‌پوشانید، بیش از پیش خوابش را مختل کرده‌اید.

برخی می‌پرسند چرا دمای بالای محیط خواب نوزاد می‌تواند خطرناک باشد؟ در پاسخ باید بگویم که گرمای بیش از حد اتاق می تواند در نهایت به مشکلاتی نظیر سندروم ناگهانی مرگ نوزاد (SIDS) منجر شود.

اگر می‌خواهید بدانید که درجه حرارت مناسب اتاق برای خوابیدن نوزاد شما چه دمایی است، باید بگویم که دمای استاندارد محیط خواب نوزاد چیزی بین 68 تا 72 درجه فارنهایت یا 20 تا 22 درجه سانتیگراد است. لباس‌هایی که در هنگام خواب به نوزاد دلبندتان می‌پوشانید به اندازه گرمی اتاق می‌تواند او را آزار بدهد. اگر درجه حرارت مناسب اتاق برای خوابیدن نوزاد را حفظ کنید، با پوشانیدن لباسی سبک و راحت می‌توانید خوابی راحت را به او هدیه بدهید.

چگونه درجه حرارت مناسب اتاق برای خوابیدن نوزاد را تنظیم کنیم؟

یکی از راه‌های تنظیم خواب نوزاد این است که با نصب یک دماسنج بر روی دیوار اتاق نوزاد می‌توانید به راحتی بر دمای محیط نظارت داشته باشید و کاهش یا افزایش محسوس دما را ببینید. با نصب دماسنج در محیط خواب نوزاد، دمای مناسب حفظ شده و او در محیطی که کاملا برای تجربه یک خواب خوب آماده است، می‌خوابد. از آنجایی که دمای اتاق نوزاد با سایر نقاط خانه متفاوت است، مهم است که این دماسنج حتما در همان اتاق نصب شود.

دمای استاندارد محیط خواب نوزاد

نکات مهم در حفظ راحتی نوزاد در هنگام خواب

مراقب گرمای بیش از حد محیط باشید

برخی از مادران وقتی که می‌خواهند میزان دمای بدن نوزاد را بسنجند، دست و پای او را لمس می‌کنند در صورتی که این‌ها مناطقی مناسب برای سنجیدن میزان دمای نوزاد نیستند. بهتر است برای سنجیدن دمای بدن او، سر یا شکمش را لمس کنید. علاوه بر این نشانه‌هایی وجود دارد که نشان از گرمای بیش از حد محیط دارد. عرق کردن، گونه‌های سرخ شده، موهای مرطوب، جوش‌های پوستی و تنفس سریع همه و همه نشانه‌هایی هستند که به شما می‌گویند دمای محیط نوزاد شما بیش از حد گرم است و برای راحتی نوزادتان در هنگام خواب و پیشگیری از مشکلات احتمالی لازم است که درجه حرارت مناسب اتاق برای خوابیدن نوزاد را حفظ کنید.

از پوشاندن لباس زیاد به هنگام خواب پیشگیری کنید

برخی مادران فکر می‌کنند که قنداق کردن نوزاد به خواب بهتر او کمک می‌کند اما همیشه اینطور نیست! شاید در ابتدا راحت به نظر برسد اما قنداق بودن نوزاد به مدت چندین ساعت در مواردی خواب او را مختل کرده و به دنبال احساس نیاز به راحتی بیشتر شروع به بی‌قراری می‌کند. اگر دمای اتاق نوزاد را روی دمای استاندارد حفظ کنید، دیگر نیازی به پوشاندن او با انواع و اقسام لباس‌ها یا پتوهای سنگین نیست. برخی دیگر از مادران فکر می‌کنند در شرایطی خاص مانند سرماخوردگی باید بیشتر از قبل نوزاد را بپوشانند، اما این تفکر اشتباه است، به خودی خود دمای بدن او تحت تاثیر این بیماری بالا هست، شما باید دمای بدنش را کاهش دهید نه اینکه با پوشانیدن لباس‌ بیشتر یا پوشاندن سر نوزاد هنگام خواب، به او، به افزایش دمای بدنش کمک کنید.

دماسنج در محیط خواب نوزاد

تا شش ماهگی نوزاد را در اتاق خودتان بخوابانید

می‌دانم که شما هم مانند بسیاری از مادران دیگر، از زمان بارداری در نظر دارید که جای خواب فرزندتان را از همان ابتدا جدا کنید، اما این قوانین برای ماه‌های ابتدایی تولد او مناسب نیستند. نوزادی که به تازگی متولد شده در شب چندین بار به دلایل مختلف بیدار می‌شود و با اولین گریه نیاز دارد که مادرش را در کنارش ببیند. یکی دیگر از دلایل حساسیت این موضوع این است که وقتی نوزاد را در اتاق خودتان می‌خوابانید، تا صبح چندین بار دمای بدن، تنفس و ... را بررسی می‌کنید و این از بروز خطرهایی مانند آپنه یا وقفه تنفسی نوزاد در خواب یا سندروم ناگهانی مرگ نوزاد (SIDS) جلوگیری می‌کند.

چگونه متوجه شویم نوزاد بیش از حد سرد یا گرم است؟

در مورد گرم بودن بیش از حد نوزاد در قسمت بالا توضیح دادم، اما از کجا بفهمیم نوزاد سرش شده است؟ نوزادی که احساس سرما کند، رنگ دست‌ها یا پاهایش متمایل به آبی می‌شود. با لمس دست و پایش هم به راحتی می‌توانید متوجه این موضوع شوید. نگران نباشید، اگر نشانه‌های هشدار را مشاهده کردید کافیست سعی کنید که دمایبدنش را به دمای عادی برگردانید. نیازی نیست که به یک باره لباس زیاد به او بپوشانید، یک لایه به لباس‌هایش اضافه کنید و جوراب هم به پایش بپوشانید. باز هم تاکید می‌کنم از پوشاندن لباس زیاد به او پرهیز کنید چرا که با این کار به یکباره دمای بدنش را بالا می‌برید و او با عرق کردن به این دما واکنش نشان می‌دهد، که همین عرق کردن موضوعی آزاردهنده برای او خواهد بود.

و اما سخن پایانی...

حفظ تعادل همیشه در هر شرایطی به ما کمک می‌کند تا ایمن بمانیم و از شرایط لذت ببریم و نوزادان نیز از این قاعده مستثنی نیستند. درجه حرارت مناسب اتاق برای خوابیدن نوزاد یکی از موارد بسیار مهم و تعیین کننده در کیفیت خواب دلبند شماست، از آن جا که قبلا هم در مورد اهمیت یک خواب خوب و باکیفیت برای نوزاد صحبت کرده‌ایم، پس سعی کنید با راهکارهایی مانند نصب دماسنج در اتاق نوزاد، به حفظ دمای استاندارد محیط خواب نوزاد کمک کنید و تجربه‌ای لذت بخش برای او به ارمغان بیاورید.