علت پف کردن زیر چشم چیست و چطور درمان می‌شود؟

مرداد ۱۴۰۲ | زمان مطالعه : ۹ دقیقه
علت پف کردن زیر چشم

پف زیر چشم می‌تواند ظاهر شما را خسته، پیر و مریض نشان دهد. بنابراین باید راهی برای رها شدن از آن پیدا کنید. در دوران جوانی در صورتی که از پف زیر چشم رنج می‌برید، هرچقدر که سنتان بیشتر می‌شود، این پف کردگی‌ها نیز بیشتر و حتی دائمی می‌شوند. در این مقاله از گهواره قصد داریم در مورد علت پف کردن زیر چشم بیشتر توضیح داده و بگوییم چطور می‌توانید ظاهر بهتری داشته باشید.

پف زیر چشم چیست؟

با افزایش سن، ماهیچه‌های دور چشم ضعیف شده و قدرت کافی برای پشتیبانی از پلک‌ها را ندارند. از این رو چربی‌های دور چشم به کمک می‌آیند. آنها به سمت پلک پایینی حرکت کرده و در اطراف آن جمع می‌شوند که منجر به ایجاد پف زیر چشم می‌شود. این تنها بخشی از علت پف شدن زیر چشم است. بخش دیگر این پف شدن به دلیل تجمع مایعات است. پف کردن زیر چشم با افزایش سن یک روند اجتناب ناپذیر است. تنها در بعضی افراد که صورت لاغرتری دارند، واضح‌تر می‌شود. اما گاهی در افراد جوان و حتی کودکان نیز رخ می‌دهد. دلایل دیگری نیز برای این موضوع وجود دارد که به شرح زیر است:

آلرژی و پف زیر چشم چه ارتباطی باهم دارند؟

پف یا تورم چشم یکی از علائم شایع ورم ملتحمه آلرژیک همراه با خارش، قرمزی چشم، احساس سوزش و ترشحات شفاف و آبکی است. در طی یک واکنش آلرژیک، گلبول‌های سفید خون به ماست سل‌های محافظ در غشای مخاطی چشم و مجرای بینی متصل شده و باعث تجمع مایعات می‌شوند که پف زیر چشم را ایجاد می‌کند. به طور کلی آلرژی علاوه بر پر کردن بینی، باعث تورم در بافت سینوس می‌شود که می‌تواند به صورت پف زیر چشم ظاهر شود.

کدام آلرژی باعث ایجاد پف زیر چشم می‌شود؟ هر نوع حساسیت و گرفتگی بینی می‌تواند منجر به ایجاد پف ناشی از آلرژی شود، از جمله: حساسیت به برخی غذاها. آلرژن های داخلی، مانند کنه‌های گرد و غبار، شوره و کنه‌ی حیوانات خانگی، سوسک‌ها یا کپک.

درمان پف ناشی از آلرژی چگونه است؟

اگر علت پف کردن زیر چشم، آلرژی باشد باید به شیوه‌ی دارویی درمان شود. آنتی هیستامین‌های خوراکی یا قطره‌های ضد احتقان چشم بدون نسخه معمولاً با رفع کردن آلرژی پف زیر چشم را نیز از بین می‌برند. اگرچه استفاده از این داروها می‌تواند برای تسکین پف زیر چشم مفید باشد، اما گاهی اوقات می‌تواند منجر به خشکی چشم نیز شود. استفاده‌ی طولانی مدت از این قطره‌ها ( بیش از 5 روز) می‌تواند منجر به احتقان برگشتی یعنی بازگشت پف زیر چشم شود.

ارتباط کم خوابی و پف زیر چشم 

یک علت پف کردن زیر چشم در کودکان و بزرگسالان، کم خوابی ست. هنگام خواب، مایعات در بافت زیر چشم رسوب می‌کنند. خواب کم می‌تواند باعث نشت رگ‌های خونی و مخلوط شدن خون با آن مایعات شود که منجر به سیاهی دور چشم و در نتیجه پف کردن آن می‌شود. همچنین کم خوابی می‌تواند باعث شود که پوست اطراف چشم شما افتاده‌تر از همیشه به نظر برسد که برجسته کردن پف زیر پشم کمک می‌کند. یکی از اصلی‌ترین علت پف زیر چشم مردان همین موضوع کم خوابی ست که در نتیجه‌ی کار بیش از حد رخ می‌دهد. همچنین به دلیل بروز انواع اختلالات خواب در بارداری در زنان باردار نیز شایع است.

درمان پف زیر چشم ناشی از کم خوابی

چگونه پف چشم‌های ناشی از کم خوابی را از بین ببریم؟ کارهایی که می‌توانید برای چشم‌های پف کرده انجام دهید عبارتند از:

  • داشتن خواب کافی. داشتن یک خواب خوب شبانه به طور منظم به کاهش پف چشم کمک می‌کند.
  • داشتن فعالیت‌های به اندازه
  • نوشیدن آب کافی در طول روز
  • اجتناب از نوشیدن الکل و مصرف نمک و شکر
  • مصرف پتاسیم بیشتر
  • استفاده از کمپرس سرد 

تغذیه و پف زیر چشم با هم ارتباط دارند؟

یک علت پف کردن ناگهانی زیر چشم، خوردن بعضی غذاهاست. از جمله: رژیم غذایی پر نمک: مصرف زیاد غذاهای نمکی باعث تجمع آب در بدن شما و در نتیجه تورم می‌شود. همچنین دیگر مواد غذایی که می‌توانند منجر به بروز این اتفاق شود عبارتند از:

فست فودها. حتی اگر نمک اضافی به غذا نزنید، یک وعده‌ی غذایی‌تان می‌تواند حاوی نزدیک به 2000 میلی گرم سدیم باشد که بیشتر از کل مقداری است که باید در یک روز کامل بخورید. به همان نسبت اگر فردی باشید که بیش از حد نمک مصرف می‌کند پف چشمتان بیشتر خواهد بود.

  • گوجه فرنگی
  • بادمجان
  • مواد غذایی کنسرو شده
  • نان گندم
  • لبنیات
  • فلفل تند
  • قند

ارتباط پف زیر چشم و کلیه

اختلال کلیه می‌تواند دیگر علت پف کردن زیر چشم باشد. به طور کلی پروتئین موجود در ادرار از اولین نشانه‌های آسیب به فیلتراسیون کلیه است. تخلیه‌ی بیش از حد پروتئین از بدن به دلیل مشکل کلیه می‌تواند منجر به پف زیر چشم شود. همچنین زمانی که کلیه‌های شما نتوانند سدیم را به خوبی دفع کنند، مایعات در بدن انباشته می‌شوند. که ممکن است علاوه بر پف کردن زیر چشم، منجر به پف کردن دست‌ها، پاها، مچ پا، پاها یا صورت پف کرده شود. 

اگر چشمان شما به طور مداوم متورم است، به خصوص در صبح، توجه داشته باشید. این موضوع می‌تواند به بیماری کلیوی و قلبی مرتبط باشد. از آنجایی که پف چشم با بسیاری از بیماری‌های دیگر مرتبط است، بیماری کلیوی و بیماری قلبی اغلب نادیده گرفته می‌شوند.

درمان پف چشم ناشی از اختلال کلیه

چگونه پف چشم ناشی از بیماری کلیوی را از بین ببریم؟ رژیم غذایی کم نمک می‌تواند به کاهش احتباس مایعات در بدن، و در نتیجه کاهش پف زیر چشم کمک کند. همچنین نوشیدن آب بیشتر و هیدراته ماندن می‌تواند به کاهش احتباس مایعات کمک کند، که آن نیز می‌تواند به کاهش تجمع مایع در اطراف چشم کمک کند.

ارتباط پف زیر چشم و کبد

اختلال کبدی نیز دیگر علت پف کردن زیر چشم است. ادم و تجمع مایعات در بدن از اولین نشانه‌های اختلالات کبدی ست. مایع ادم که پس از دراز کشیدن در اطراف هر دو چشم ایجاد می‌شود. ناشی از نارسایی کلیه، قلب یا کبد است.

آیا مشکلات کبدی باعث پف صورت می‌شود؟ کبد همیشه سموم را از جریان خون خارج می‌کند که در غیر این صورت می‌تواند باعث التهاب در پوست و چشم شود. همچنین هورمون‌هایی مانند آلدوسترون است که در صورت تجمع در جریان خون می‌تواند منجر به احتباس مایعات شود نیز توسط کبد تجزیه می‌شود. بنابراین اختلال در عملکرد کبدی می‌تواند مشکل ساز باشد. 

سیگار و پف زیر چشم چه ارتباطی دارند؟

سیگار کشیدن نیز میتواند علت پف کردن زیر چشم باشد. نیکوتین موجود در تنباکو الگوهای طبیعی خواب شما را مختل می‌کند، که می‌تواند باعث جمع شدن مایعات زیر چشم و در نتیجه تورم آنها شود. سیگار همچنین موادی تولید می‌کند که خاصیت ارتجاعی پوست و کلاژنی را که به سفت نگه داشتن پوست کمک می‌کند را از بین می‌برد در نتیجه برای بالا نگه داشتن پلک‌ها نیاز است که مایعات و چربی زیرش تجمع پیدا کنند.

داروها و پف زیر چشم به هم مرتبط اند؟

دیگر علت پف زیر چشم در زنان و مردان، مصرف بعضی از داروهاست. به طور کلی هر دارویی که خواب شما را مختل کند یا منجر به کاهش گردش خون زیر پوست شود، می‌تواند باعث ایجاد پف زیر چشم شود. 

داروهایی که ممکن است باعث تورم زیر چشم شوند عبارتند از مهارکننده‌های ACE، مانند بنازپریل (لوتنسین)، کاپتوپریل، انالاپریل (Vasotec)، فزینوپریل، لیزینوپریل (Prinivil، Zestril)، موکسیپریل، پریندوپریل (Aceon)، کویناپریل (Accupriltmi)، و تراندولاپریل (Mavik).

درماتیت و پف زیر چشم

درماتیت آتوپیک که اغلب به عنوان اگزما شناخته می‌شود، یک بیماری مزمن (طولانی مدت) است که باعث التهاب، قرمزی و تحریک پوست می‌شود. این یک بیماری شایع است که معمولا در دوران کودکی شروع می‌شود. با این حال، هر کسی در هر سنی می‌تواند به این بیماری مبتلا شود. 

مشکلات چشمی از جملخ پف پشم در افراد مبتلا به این بیماری شایع است. در واقع AD می‌تواند روی پلک‌ها و اطراف چشم شما ایجاد شود و باعث خارش پوست و قرمزی و تورم چشم شود. چگونه درماتیت زیر چشم را درمان ‌کنید؟ انواع قرص برای پف زیر چشم وجود دارد که به شرح زیراند:

  • کورتیکواستروئیدها (مانند هیدروکورتیزون) که روی پوست شما اعمال می‌شود.
  • کورتیکواستروئیدهای خوراکی (خوراکی شده).
  • مهارکننده‌های کلسینورین

مشکل تیروئید و پف زیر چشم

اختلال تیروئید در افراد بسیار شایع است و می‌تواند منجر به ظاهری خسته، فرسوده و چین و چروک روی صورت شود. برای برخی از بیماران تیروئیدی، به ویژه مبتلا به پرکاری تیروئید، پف زیر چشم افزایش می‌یابد. در موارد پیشرفته، چشم‌ها ممکن است بیرون از حدقه به نظر برسند. (در مورد عوارض پرکاری تیروئید در کودکان در این مقاله بیشتر بخوانید)

کمبود ویتامین و پف زیر چشم

کمبود ویتامین‌ها و مواد معدنی اثرات درونی و بیرونی زیادی بر افراد دارد. یکی از آنها پف زیر چشم است. اما کمبود کدام ویتامین باعث پف زیر چشم می شود؟ در درجه‌ی اول کمبود آهن و B12 می‌تواندعلت پف کردن زیر چشم باشد. کمبود این مواد می‌تواند منجر به اکسیژن‌رسانی ضعیف به بافت‌های بدن شود و اثرات آن بیشتر در زیر چشم‌ها نشان داده می‌شود، جایی که سیاهرگ‌های برجسته و مایل به آبی مشخص‌تراند. 

از کجا بفهمیم کمبود آهن منجر به پف زیر چشم شده است؟ کافی ست یک پلک خود را به سمت پایین بکشید، رنگ آستر داخل پلک باید یک رنگ و قرمز پررنگ باشد. اگر رنگ هلویی بسیار کم رنگ یا زرد بود، ممکن است نشان دهنده کمبود آهن یا کم خونی ناشی از فقر آهن باشد. در این موارد، مصرف مکمل آهن می‌تواند برای عادی سازی سطح آهن خون و رفع پف زیر چشم مفید باشد.

ژنتیک و پف زیر چشم چه ارتباطی دارند؟

در بعضی افراد، علت پف کردن زیر چشم، مسائل ژنتیکی ست. در بعضی خانواده‌ها افراد از بچگی پف زیر چشم دارند. و این ویژگی به صورت ژنتیکی به افراد نسل بعد نیز ارث می‌رسد. در این حالت کار زیادی نمی‌توان برای رفع پف انجام داد. درست است که کمپرس سرد یا نوشیدن مایعات فراوان می‌تواند شدت آن را کمتر کند اما یک درمان دائمی نیست. گاهی اگر پف چشم بیش از حد شدید و آزار دهنده است می‌توانید با مشورت پزشک جراحی انجام دهید.