علائم اعتیاد به گل چیست و چه عوارضی دارد؟

تیر ۱۴۰۱ | زمان مطالعه : ۹ دقیقه
اعتیاد به گل

اعتیاد یکی از انواع نشانه های داشتن یک سبک زندگی ناسالم است. اعتیاد به گل، اعتیاد به نوعی ماده مخدر گیاهی به نام ماری جوانا است. این ماده مشتقات کانابیس‌ها و گیاه شاهدانه است که روی سیستم اعصاب مرکزی تاثیر مستقیم می‌گذارد و منجر به ایجاد اثرات بسیار مخرب ذهنی و روانی می‌شود. البته برخی از روانشناسان معتقدند  ماده مخدر گل، ماری جوانا تغییر یافته است که از قسمت‌های مختلف گیاه شاهدانه (cannabis) بدست می‌آید؛ گل به عنوان نوع طبی ماری جوانا، دارای حداقل ۲۴ درصد ماده مخدر تتراهیدروکانابینول و مواد شیمیایی است، در حالی که ماری‌جوانا، کمتر از۸ درصد ماده مخدر تتراهیدروکانابینول دارد. اعتیاد به گل یعنی مصرف بی هدف و بی علت این ماده گیاه و نداشتن اراده در مصرف نکردن آن.

بوی ماده مخدر گل شبیه چیست؟

مخدر گل معمولا در کاغذ پیچیده می‌شود و به صورت سیگار کشیده می‌شود. گل به آرامی می‌سوزد و دود زیادی تولید می‌کند. بوی آن تند و شبیه به بوی گیاه است. به طور کلی تِم بوی گل بسیار شبیه برگ و علف و گیاهان جنگلی است، اما بوی عمیق، غلیظ و شدیدی دارد.

عوارض مصرف گل در طولانی مدت

عوارض مصرف گل در طولانی مدت

از جمله اثرات روانی مصرف گل عبارتند از پرخاشگری، خشم، افسردگی و اثر روی حافظه کوتاه‌مدت. مثلاً بیمار دائم موبایل و سوئیچش را جا می‌گذارد. شماره تلفن‌ها و اسامی را فراموش می‌کند. احساس سرخوشی فراوان و فاصله گرفتن از خانواده؛ ایجاد تغییرات قابل توجه در میزان تشنگی، اشتها و خواب، بسته به شرایط جسمی؛ تمایل زیاد به خوابیدن یا احساس خوابیدن بعد از مصرف گل و احساس بی خوابی در زمان خماری.

ایجاد اختلالات شناختی مانند اختلال در حافظه کوتاه مدت، نقص توجه، ضعف در توانایی حل مسئله، اختلال در کارکردهای اجرایی، کندی سرعت روانی-حرکتی ، ضعف در بیان کلامی و استدلال ریاضی؛ عدم یادآوری خاطرات گذشته از دیگر نشانه‌های اعتیاد به گل هستند.

ایجاد تفاوت‌هایی در ساختار مغز و آسیب به ناحیه‌هایی از مغز که تعداد زیادی از گیرنده‌های کانابینوئید در آنجا وجود دارد.

وجود مقادیر بیشتری از ماده خاکستری در مناطقی از مغز که غنی از گیرنده‌های کانابینوئید هستند.

ایجاد اشکال در کنترل هماهنگی و انجام حرکات غیر ارادی عضلات، ایجاد توهم، تغییر در ترشح میزان دوپامین مغز و احساس نشئگی و سرخوشی از دیگر علائم اعتیاد به گل است.

آیا اعتیاد به گل درمان دارد؟

درمان اعتیاد به گل، ترک مصرف مخدر گل است. ترک هر ماده مخدر، مراحل متنوع و مخصوص به خود را دارد. با توجه به نوع ماده مخدر و مدت زمان مصرف ماده مخدر، مدت زمان ترک و درمان کم و زیاد می‌شود. در واقع روند درمان و ترک اعتیاد به هر ماده مخدر، مخصوص و منحصر به هر فرد است. با توجه به اینکه مخدر گل مستقیما روی عملکرد مغز تاثیر می‌گذارد، حتما به مرحله سم زدایی نیاز دارد.

سم زدایی در چند ماه و در چندین مرحله انجام می‌شود. عواملی از جمله کمک گرفتن از متخصص روانپزشک، قرار نگرفتن در شرایط وسوسه انگیز، شرکت در دوره‌های درمانی گروهی برای بالا رفتن انگیزه، حمایت و همراهی خانواده در کوتاه کردن طول دوره ترک اعتیاد گل تاثیر دارد.

در نتیجه بهترین راه های ترک اعتیاد به گل روشی اختصاصی است که بر اساس میزان مصرف و مدت زمان مصرف هر فرد انتخاب و اجرا می‌شود.

 توصیه می‌ کنیم اجازه دهید در مورد روش‌های ترک اعتیاد به گل یا حتی امکان ترک اعتیاد به گل در خانه مشاور متخصص اظهار نظر کند.

آیا اعتیاد به گل درمان دارد؟

درباره مخدر گل بیشتر بدانید

پیش از هر چیزی نباید خود را فریب ندهید، زیرا در مورد فواید مصرف گل هیچ چیزی وجود ندارد. درست است که وسیله کشیدن گل تقریبا شبیه به سیگار است و زحمت زیادی ندارد، اما اثرات مخرب آن بسیار بسیار بیشتر از یک بار سیگار کشیدن است. متاسفانه اگرچه قیمت مواد مخدر گل در ایران نجومی است، اما این قیمت نجومی هم باعث نکشیدن آن نمی‌شود و نشده است.

در گزارشی در سال 1396 اعلام شد که قیمت ماده مخدر گل در تهران به ازای هر کیلوگرم حداقل هشت میلیون تومان است و قاچاقچیانی که آن را به شکل گرمی می‌فروشند به ازای هر گرم حداقل 30 هزار تومان می‌گیرند؛ حال تصور کنید که در سال 1401 این رقم چه قدر می‌تواند رشد داشته باشد.

علائم اعتیاد به گل

علائم اعتیاد به گل بسیار شبیه به علائم ظاهری اعتیاد به ماری جوانا است و همانطور که گفتیم  پرخاشگری، خشم، افسردگی و عدم توجه به بهداشت فردی از نشانه های اعتیاد به گل است. تست اعتیاد به گل در آزمایشگاه‌ها به کمک روش‌هایی نظیر کروماتوگرافی گازی / اسپکترو فتوم ( GC/MS ) و آزمایش آنتی بادی مونوکلونال انجام می‌شود؛ اما اگر می‌خواهید به صورت خانگی تست اعتیاد به گل را انجام دهید باید از کیت‌ها یا رپیدهای تست حشیش که به صورت نوار تست هستند، استفاده کنید.  با توجه به اینکه حشیش هم خانواده ماریجوانا و از خانواده کانابیس‌هاست، کیت مربوط به آن می‌تواند وجود مخدر گل در بدن را تشخیص دهد. ماده اصلی این خانواده، THC نام دارد و تشخیص به وسیله وجود این ماده در ادرار فرد انجام می‌شود.

برای استفاده از کیت‌ها یا رپیدهای تست حشیش به نکات زیر توجه کنید:

  • ناشتا بودن در این آزمایش اهمیتی ندارد.
  • ادرار باید در یک ظرف خشک و تمیز و به عمق یک سانتی متر جمع آوری شود.
  • برای انجام تست ماریجوانا ابتدا باید نوار تست و نمونه ادرار به دمای اتاق برسد.
  • استفاده از نوار تست نباید طول بکشد.
  • نوار تست را به صورت عمودی، تا خطی که مشخص شده در ادرار وارد کنید و تا 15 ثانیه نگه دارید. سپس نوار تست را در سطح صافی که جذب کننده ادرار نباشد، قرار دهید. تایمر را روشن کنید و منتظر بمانید تا خطوط رنگی آشکار شود.
  • در تست‌های خانگی نتایج تا 5 دقیقه بعد از انجام تست قابل تفسیر است.

کیت تشخیص اعتیاد به گل را به صورت زیر بررسی کنید:

نتیجه منفی

یک خط در ناحیه کنترل (C) و خط رنگی دیگر در ناحیه تست (T) ظاهر می‌شود. این نتیجه منفی نشان می‌دهد که غلظت حشیش یا ماریجوانا کمتر از میزان قابل ردیابی تست است. (50 نانوگرم در هر میلی لیتر)

نکته این است که شدت رنگی که در ناحیه تست ایجاد می‌شود می‌تواند، متغیر باشد؛ ولی آشکار شدن خط رنگی، حتی اگر کمرنگ باشد نشانه منفی بودن جواب آزمایش است.

نتیجه مثبت

یک خط رنگی در ناحیه کنترل (C) ایجاد می‌شود و هیچ خطی در ناحیه تست (T) ایجاد نمی‌شود. به این معنی که غلظت حشیش بالاتر از سطح ارزیابی است و فرد تشخیص مصرف حشیش و گل را می‌گیرد.

تست نامعتبر

تست اعتیاد به گل در صورتی نامعتبر است که خط کنترل تشکیل نشود. حجم ناکافی نمونه یا روش اجرای نادرست آزمایش، شایع‌ترین دلیل عدم تشکیل خط (C) است.

کلام آخر

اعتیاد به گل در ایران یا در هر جایی از جهان به شدت تخریب کننده بدن است و آسیب‌های فراوان و ماندگاری را در فرد ایجاد می‌کند. به طور کلی اعتیاد به گل یا ماری جوانا یا اعتیاد به گل و حشیش در هر صورت با هر میزانی از استفاده، تخریب کننده است. اعتیاد به گل و ترک آن اگرچه قابل کنترل است، اما اثرات مخرب آن ماندگار است و تاثیرات بدی به جا می‌گذارد. بهتر است در هر شرایطی قدر سلامتی خود را بدانیم.