مشکلات گیاه بابا آدم و بیماری‌های آن+نشانه‌ها و درمان

مرداد ۱۴۰۲ | زمان مطالعه : ۹ دقیقه
مشکلات گیاه بابا آدم

شناخت مشکلات گیاه بابا آدم کمک می‌کند گیاه سالم و سر حالی داشته باشید. بابا آدم یکی از گیاهان تیره گل ستاره ای و بومی جنگل‌های مرطوب آسیا، شمال آمریکا و اروپاست. جالب است بدانید که در شهرهای مختلف ایران که هوا برای رشد آن مساعد است، بابا آدم به صورت خود رو رشد می‌کند. به همین دلیل نیز در شهرهای شمالی و مرطوب ایران که میزان بارندگی و رطوبت زیاد است، می‌توان از آن به عنوان گل‌های مناسب کاشت در باغچه، استفاده کرد. برگ‌های زیبا، پهن و نوک تیز این گیاه مانند چتری در برابر بارندگی‌ها از ساقه گیاه محافظت می‌کنند و باعث جلوگیری از شکستگی آنها می‌شوند.

بیماری‌ها و مشکلات گیاه بابا آدم

زرد شدن برگ‌ها

معمولا علت زدن شدن بابا آدم آبیاری فراوان و عدم زهکشی مناسب خاک گیاه است. آبیاری زیاد و نامنظم گلدان برای این گلدان اصلا خوب نیست و باعث می‌شود محیط خاک برای دریافت اکسیژن مناسب نباشد. گرچه این گیاه به آبیاری زیاد نیاز دارد، اما وقتی دفعات آبیاری یا میزان آب در هر بار آبیاری زیاد باشد، گیاه بیمار می‌شود. 

برای درمان زردی در گل بابا آدم فقط کافی است که خاک موجود در گلدان را زهکشی کنید تا بعد از آبیاری، آب موجود در خاک به طور کامل تخلیه شود.

حتما در صورت نیاز ریشه‌های گیاه را بررسی کنید. قسمت‌های پوسیده ریشه را به دقت با یک قیچی جدا کنید و مجددا گیاه را در خاک با زهکشی مناسب بکارید.

برای جلوگیری از این مشکل سعی کنید در روزهای گرم تابستان دو بار در هفته و در روزهای سرد سال یکبار در هفته گلدان بابا آدم را آبیاری کنید. همچنین در هر بار آبیاری از غرقاب کردن گلدان اجتناب کنید؛ زیرا جمع شدن آب اطراف ریشه، باعث پوسیدگی ریشه و بیماری‌های قارچی گیاه می‌شود.

چگونه برگ زرد بابا آدم را جدا کنیم؟

وقتی برگ بابا آدم زرد شده باشد، حتما باید برگ‌های زرد آن را جدا کنید. برای این کار از قیچی مناسب استفاده کنید. البته به یاد داشته باشید که بریدن برگ بابا آدم روش تکثیر این گل نیست و فقط و فقط باید برگ‌های زرد بریده و جدا شوند. 

سیاه و قهوه‌ای شدن نوک برگ‌ها

آبیاری کم و نامنظم بابا آدم باعث خشک و سیاه شدن رشد برگ‌ها می‌شود. در صورت مواجه شدن با این مشکل، به طور منظم به آبیاری گیاه بپردازید. در فصل تابستان هفته ای 2 تا 3 بار و در فصل زمستان هفته ای یکبار بابا آدم را آبیاری کنید. همیشه سعی کنید خاک گیاه کمی مرطوب باشد.

همچنین اگر رنگ قهوه‌ای و سیاه برگ‌ها شبیه سوختگی است؛ دلیل آن قرار گرفتن گیاه در معرض نور مستقیم آفتاب است.

بابا آدم جز دسته گیاهان آپارتمانی است که به آبیاری زیاد نیاز دارد و باید همیشه مرطوب باشد، اما در عین حال باید توجه داشت که خاک گیاه به صورت لجن در نیاید؛ زیرا باعث می‌شود ریشه‌های گیاه دچار گندیدگی و پوسیدگی شود و در نتیجه برگ‌های گیاه شروع به شل شدن و زرد شدن و سپس جدا شدن از بدنه اصلی گیاه کند و به مرور زمان نیز ساقه اصلی شروع به خم شدن کند.

باید بدانید که آبیاری این گیاه رابطه مستقیمی با گرما، نور و رطوبت محیط و همچنین سایز گلدان دارد. یکی از حساسیت‌های بابا آدم نسبت به آبیاری، آبیاری کم گیاه است؛ لذا حتما باید دائما چک کنید که رویه خاک به عمق یک بند انگشت مرطوب باشد و در صورتی که خاک خشک شده باشد سریعا اقدام به آبیاری مجدد کنید.

حتما در روزهای گرم تابستان تعداد دفعات آبیاری را افزایش دهید.

آبیاری حتما باید با آب راکد و بدون کلری انجام شود که 3 الی 4 روز در فضای باز بوده است، برای این کار می‌توانید آب را در پارچ و یا شیشه نوشابه ریخته و درب ظرف را باز گذاشته و در کنار گیاهان بگذراید تا علاوه بر تامین رطوبت گیاهان، بتوانید با آن، آبیاری کنید. حتما دقت کنید که آب به مرور زمان از گلدان خارج شود. 

ریزش برگ‌های بابا آدم

نگهداری بابا آدم در محیط‌های کم نور سبب ایجاد این مشکل می شود. برای حل آن لازم به انجام کار خاصی ندارید، فقط کافی‌ست گیاه را به محیط با نور بیشتر منتقل کنید. دقت کنید گیاه را در نور بسیار زیاد و آفتاب سوزان برای حل شدن سریع این مشکل قرار ندهید، زیرا با این کار قطعا با مشکلات دیگری روبرو خواهید شد.

گیاه بابا آدم نیاز به نور متوسط دارد و در صورت نگهداری در مکانی با نور مستقیم، برگ‌های آن می‌سوزد و قهوه ای می‌شود؛ نور غیرمستقیم کنار پنجره‌های شرقی برای نگهداری این گیاه مناسب است.

کم رنگ شدن برگ‌ها

مشکلات گیاه بابا آدم

این مشکل می‌تواند در پی نگهداری گیاه در نور شدید ایجاد شده باشد. گیاه را به محیطی با نور ملایم منتقل کنید، در صورت حل نشدن مشکل، نشانه این است که مواد معدنی و مغذی خاک گیاه کم است و گیاه به کوددهی احتیاج دارد.

باید بدانید که گیاه بابا آدم نیاز به نور متوسط دارد و در صورت نگهداری در مکانی با نور مستقیم برگ‌های آن می‌سوزد و قهوه‌ای می‌شود؛ نور غیر مستقیم کنار پنجره‌های شرقی برای نگهداری این گیاه مناسب‌ترین نور است.

لکه‌های سوختگی روی برگ‌ها

غبار پاشی در زیر نور مستقیم گیاه باعث ایجاد این مشکل می‌شود. لذا حتما گیاه را در نور ملایم نگهداری کنید. غبار پاشی گیاه را وقتی انجام دهید که گیاه در سایه قرار دارد. این گیاه به رطوبت برای رشد احتیاج دارد، اما غبارپاشی اشتباه باعث مشکلات دیگری در گیاه می‌شود.

خم شدن ساقه و برگ های بابا آدم

علت شل شدن ساقه بابا آدم یا خم شدن ساقه و برگ‌های بابا آدم، آبیاری بیش از اندازه این گیاه است. برای برطرف کردن آن این مشکل تنها کافی‌ست آبیاری گیاه را کاهش دهید و تا قبل از خشک شدن خاک آن را آبیاری نکنید.

خیس بودن برگ‌های بابا آدم

خیس بودن برگ‌ها و خارج شدن آب از برگ‌های بابا آدم یکی دیگر از مشکلات گیاه بابا آدم است. حتی گاهی از نوک برگ‌های بابا آدم آب میچکد؛ باید بدانید این اتفاق کاملا طبیعی است و جای نگرانی ندارد.

اما چنانچه بیرون زدگی آب از برگ‌ها بیش از اندازه باشد، نشانه آبیاری زیاد بابا آدم است؛ برای حل این مشکل باید آبیاری گیاه را کاهش دهید و تا قبل از خشک شدن خاک به آن آب ندهید.

 کوچک شدن برگ‌ها

معمولا کاهش مواد مغذی موجود در خاک گیاه باعث کوچک شدن و کاهش رشد بابا آدم می‌شود. برای حل این مشکل باید از کودهای محلول یا غیر محلول در آب استفاده کنید و گیاه را هر دو هفته یکبار کوددهی کنید.

چنانچه این مشکل با کوددهی حل نشد، به احتمال خیلی زیاد گلدان گیاه خیلی بزرگ است. به یاد داشته باشید که نباید گلدان گیاه را زیاد بزرگ انتخاب کنید، اکثر گیاهان در گلدان‌های کوچک رشد بهتری از خود نشان می دهند. تنها در صورتی اقدام به تعویض گلدان گیاه کنید که ریشه‌ها از گلدان بیرون زده باشند یا گلدان خیلی کوچک باشد.

نازک شدن برگ‌های بابا آدم

دلیل این مشکل هم کم بودن مواد مغذی موجود در خاک است؛ حتما هر دو هفته یک بار گیاه را کوددهی کنید تا این مشکل برطرف شود.

تار عنکبوت در اطراف گیاه

وجود کنه و حمله کنه‌ای باعث ایجاد تار عنکبوت در اطراف گیاه می‌شود. برای درمان کنه عنکبوتی بابا ادم، حتما به محض مشاهده تارهای عنکبوت روی گیاه از سم‌های کنه کش استفاده کنید.

هرگز از فشار آب برای شستن و از بین بردن کنه بابا ادم استفاده نکنید، زیرا ممکن است به ساقه و برگ‌ها آسیب‌های جدی وارد کند. همچنین با نفوذ آب به خاک گلدان این مشکل جدی‌تر می‌شود. 

شپشک آرد آلود

وجود لکه‌های سفید ساقه و برگ‌های گیاه، نشانه شپشک آرد آلود است، این شپشک به اکثر گیاهان حمله می کند. برای رفع این مشکل با پنبه آغشته به الکل برگ‌ها را تمیز کنید یا از سم شپشک آرد آلود کمک بگیرید.

عوامل موثر در سرعت رشد گیاه بابا آدم

عوامل موثر در سرعت رشد گیاه بابا آدم

نور

نور برای هر گیاهی حیاتی است. گیاه بابا آدم هم نیاز به نور نسبتا بالایی دارد؛ البته غیر مستقیم. فاصله یک متری از پنجره عالی است.

اندازه گلدان

احتمالا بعد از حداکثر دو سال باید گلدان را بزرگتر کنید؛ زیرا ریشه فضایی برای رشد نخواهد داشت. دقت کنید اندازه گلدان را یک سایز افزایش دهید. افزایش بیش از حد گلدان، گیاه را دچار شوک می کند.

تغذیه

تغذیه گل بابا آدم را بعد از حدود ۲ الی ۳ ماه بعد از تعویض خاک گلدان، در فصل رشد شروع کنید. کود نیتروژن بالا توصیه می‌شود.

رطوبت

اندازه برگ‌ها بستگی مستقیم به رطوبت محیط دارد. رطوبت را می‌توانید از طریق غبار پاشی، تشکیل جزیره و دستگاه بخار سرد فراهم کنید.

انواع گل بابا آدم

انواع گل بابا آدم

باید بدانید که 15 گونه مختلف از بابا آدم وجود دارد که هر یک مشخصات ظاهری مخصوص به خود را دارند. البته گل بابا آدم بلک، گل بابا آدم تنه قرمز و تنه سبز از جمله محبوب‌ترین انواع بابا آدم‌ها هستند. در بابا آدم تنه قرمز بر روی تنه رگه‌هایی از رنگ قرمز دیده می‌شود؛ در بابا آدم بلک این رگه‌ها به رنگ بنفش تا سیاه متمایل می‌شود. در ادامه تعدادی از انواع گل بابا آدم را به شما معرفی می‌کنیم؛

Alocasia Amazonica یا Amazonia Polly 

Amazonica یا Amazonia Polly بر خلاف نامش در مناطق گرمسیری جنوب شرقی آسیا رشد می‌کند و نه در جنگل‌های آمازون. این مدل از انواع گل بابا آدم، برگ‌های بزرگ با نقش و نگار منحصر به فرد دارد.

Alocasia Rugosa

خاستگاه جغرافیایی این نوع از بابا آدم آسیای جنوب شرقی است و حدود نیم متر تا یک متر ارتفاع دارد این گیاه برگ‌های بیضی شکل تیره، ساقه‌های ضخیم و پرپشت و ظاهری ضخیم و محکم دارد. 

Alocasia infernalis یا جادوی سیاه

خاستگاه این مدل از بابا آدم مالزی است و برای نگهداری آن به نور جزئی خورشید نیاز است. اگر می‌خواهید یک نوع منحصر به فرد از انواع بابا آدم را به گیاهان آپارتمانی خود اضافه کنید، این گیاه می‌تواند بهترین انتخاب باشد. برگ‌های این گیاه که جادوی سیاه نیز نام دارد، تقریبا سیاه هستند که به بنفشی می زنند و درخشندگی شدیدی دارند. برگ‌ها، رگبرگ‌های سبز و ضخیم دارند و بیضی شکل و نوک تیز هستند.

Alocasia zebrina یا برینا

این مدل از بابا آدم برگ‌های نوک تیز پیکانی دارد و در جنوب شرقی آسیا رواج بیشتر دارد. این مدل از بابا آدم با نام‌های گیاه گورخر، پلنگ آلوکازیا یا ببر آلوکازیا نیز شناخته می‌شود. این نام‌ها به دلیل الگوی راه راه و خالدار این گیاه است. برینا گیاهی نسبتا بلند است و در بالای هر شاخه برگ‌های نوک تیز قلب شکل قرار دارد. ساقه این گیاه سایه ملایمی از بژ خالدار و راه راه با قهوه‌ای تیره دارد که شکل آن را عجیب و زیبا می کند.

Alocasia bagindas یا ترازوی اژدها

اندازه این مدل از بابا آدم یک تا دو متر است و معمولا یک برگ بزرگ در هر ساقه دارد و به همین دلیل به ترازوی اژدها معروف است. خاستگاه این گیاه آسیای جنوب شرقی است. این گیاه معمولا یک برگ بزرگ روی ساقه دارد که ضخیم و پف کرده است. 

Alocasia cucullate یا کوتوله کلاهدار

گیاه کوتوله کلاهدار نیم متر تا یک متر ارتفاع دارد و برگ‌های آن ظاهر آبشاری منحصر به فردی دارند. این نوع از انواع بابا آدم با نام دست‌های بودا نیز شناخته می‌شود؛ این گیاه به سرعت رشد می‌کند و در کمترین زمان جوانه می زند. این گونه بابا آدم برگ‌های سبز قلبی و ساقه‌های بلند دارد؛ برگ‌های آن در اندازه‌های مختلف و آبشاری رشد می کنند. 

Alocasia reversa یا جواهر

این مدل از بابا آدم برگ‌های سبز رنگ رو به نقره ای دارد. جواهر آلوکازیا یکی از محبوب‌ترین انواع بابا آدم است؛ زیرا مراقبت از آن بسیار آسان است و پیدا کردن آن چندان دشوار نیست. گاهی اوقات رگه‌های نقره‌ای گیاه می‌تواند رنگ آبی یا ارغوانی باشد و ظاهری درخشان به این گیاه ببخشد. 

Alocasia odora یا لیلی شب بو

زنبق یا لیلی شب بو یکی از انواع بابا آدم  است  که می توانید آن را در باغچه یا گلدان خود در مناطق گرمسیری و معتدل نگهداری کنید. اندازه این گیاه 1 تا 3 متر است و می‌توان به آن بزرگترین گل بابا ادم گفت. بهترین ویژگی آن برگ‌های رنگارنگ آن است. این رنگ‌ها سایه‌های مختلف سبز و کرم ایجاد می‌کنند. برگ‌ها به شکل گوش فیل هستند و به سمت بالا رشد می‌کنند و ظاهری پرانرژی دارند. نگهداری از این نوع بابا آدم سخت نیست و در خانه هم می‌توان از آن نگهدای کرد؛ زیرا با هر شرایطی وفق پیدا می‌کند. این نوع بابا آدم بویی دوست داشتنی دارد و رایحه‌های لذت بخش به خانه می‌دهد.

آیا گیاه بابا آدم گل می‌دهد؟

گیاه بابا آدم به ندرت گل می‌دهد. حتی در فضای باز، میلچه گل‌های سفید تا زرد آن بسیار کمیاب‌اند و به راحتی توسط شاخه و برگ گیاه پنهان می‌شوند. با این حال، ممکن است در فضای بیرون از خانه مخروط‌های گل سفید و زرد با غلاف سبز تولید کند

کلام آخر

وقتی شرایط درست نگهداری بابا آدم را بدانید و رعایت کنید؛ قطعا با درصد بسیار کمتری با مشکلات گیاه بابا آدم مواجه خواهید شد؛ به یاد داشته باشید که حضور گیاهان در خانه و منزل نیاز به توجه و رعایت نکات خاصی دارد. بی توجهی به این نکات منجر به از بین رفتن و مرگ گیاه خواهد شد.