نکات خانه داری موفق و عالی

تیر ۱۴۰۱ | زمان مطالعه : ۹ دقیقه
خانه داری

خانه داری ممکن است برای خیلی از افراد کاری سخت و سنگین باشد. بسیاری از افراد در تمیز کردن خانه و خانه داری دچار سردرگمی می‌شوند بطوریکه حتی نمی‌دانند از کجا و چگونه شروع کنند. در این مطلب از گهواره نکاتی را برای خانه داری بدون دردسر با شما در میان می‌گذاریم.

خانه داری چیست؟

به انجام دادن کارهای وابسته به خانه، خانه داری می‌گویند. نگهداری از خانه بخشی از خانه داری است که شامل آشپزی، شست و شو، تمیزکاری، اتوکشی، باغبانی، نگهداری از کودکان و همچنین خرید کردن می‌باشد. خانه داری از گذشته اغلب مخصوص زنان بوده است اما امروزه این کارها را آقایان هم انجام می‌دهند. به زنی که کارهای خانه را انجام می‌دهد، زن خانه دار و به مردی که این کارها را انجام می‌دهد مرد خانه دار می‌گویند. البته باید بدانید که خانه داری از جمله کارهای تقسیم جنسیتی است که به معنای تقسیم کار بر اساس جنسیت است. در تقسیم کار جنسیتی زنان و مردان تنها دسته خاصی از کارها را که از قبل برای آنها تعیین شده است و به اختیار خود آنها نیست می‌پردازند. در این تقسیم بندی معمولا زنان به کارهای خانه داری می‌پردازند که کاری بدون درآمد بوده و بنابراین از نظر مالی وابسته به مردان هستند. البته در سال‌های اخیر در ایران تلاش شده است تا خانه داری هم یک شغل به حساب آید و زنان خانه دار بیمه شوند.

خانه داری چیست

چند ترفند برای اصول خانه داری

اگر می‌خواهید در خانه داری بهتر شوید و با ترفندهای خانه داری مدرن آشنا شوید لازم نیست از وسایل گران قیمت یا راهکارهای سخت استفاده کنید، تنها کافی است به دنبال راه‌هایی باشید که به شما در انجام کارها بهتر کمک می‌کند و به کار شما سرعت می‌بخشد. خانه داری نیاز به خلاقیت دارد. یک خلاقیت کوچک می‌تواند شما را چند پله به جلو منتقل کند. با استفاده از نکات زیر می‌توانید در خانه داری بهتر شوید.

  1. تمام لوازم مورد نیاز را آماده کنید: با جمع کردن وسایل مورد نیاز برای تمیز کردن خانه دیگر نیاز ندارید تا به آشپزخانه برگردید. این رفت و آمدها شما را خیلی زود خسته می‌کند. قبل از شروع تمیز کردن تمام وسایل مورد نیاز از جمله دستمال‌ها، شوینده‌ها و غیره در سبد یا جعبه‌ای جمع کرده و دم دست خود بگذارید این کار باعث می‌شود سریع‌تر کار منزل را تمام کنید.
  2. بخش‌های مختلف خانه را به ترتیب مرتب کنید: برای جلوگیری از سردرگمی، نظافت و تمیزکاری را از یک بخش از خانه شروع کرده و سپس پس از تمام شدن به بخش دیگر بروید. اگر در هنگام تمیز کردن خانه از یک بخش به بخش دیگر بپرید زود خسته می‌شوید و کارها را نیمه کار رها می‌کنید.
  3. وسواس ممنوع: وسواس تنها باعث می‌شود  تا زود خسته و نا امید شوید. بسیاری از زنان شاغل وقت کافی برای تمیز کردن خانه ندارند. اگر شما هم زمان کافی ندارید سعی کنید وقت خود  را مدیریت کرده و طبق آن به تمیز کاری بپردازید. پس سخت نگیرید و ایده‌آل رفتار نکنید.
  4. قبل از شروع به تمیز کاری ابتدا مرتب کنید: تمیز کردن خانه شلوغ و بی نظم فایده‌ای ندارد و تنها شما را گیج و خسته می‌کند. بنابراین اول خانه را مرتب کنید. اسباب بازی‌های کودکتان را از کف زمین بر دارید، لباس‌ها را تا و اتوکشی کنید، ظرف‌ها را در کابینت قرار داده و در نهایت شروع به تمیزکاری کنید.
  5. فقط در صورت نیاز از ضد عفونی کننده استفاده کنید: همه ما عادت داریم از ضدعفونی کننده در تمیزکاری استفاده کنید و به عواقب آن بی توجه هستیم. بنابراین بهتر است برای گردگیری کردن تنها از یک دستمال نم استفاده کنید. می‌توانید در صورت لزوم سرویس بهداشتی و سینک را با مواد ضد عفونی تمیز کنید.

عکس خانه‌داری منظم و سریع

عکس خانه داری منظم و سریع

خانه داری تمیزکاری و شیک

با رعایت چند نکته ساده خانه داری آسان زیر می‌توانید در تمیزکاری حرفه‌ای تر عمل کنید.

تمیز کردن لوستر: لوسترها و لامپ‌ها بخش مهمی از دکوراسیون منزل هستند و به علت گرد و غبار موجود در هوا خیلی زود کثیف می‌شوند. با مواد ساده مانند سرکه، الکل، لیموترش و یک دستمال نمدار می‌توانید به راحتی و بدون هزینه آنها را تمیز کنید.

تمیز کردن کف خانه: برای تمیز کردن کف خانه ابتدا باید نوع متریال آن را خوب بشناسید تا با استفاده آن بتوانید ماده شوینده را به درستی انتخاب کنید. 

تمیز کردن دیوارها: تمیز کردن دیوارها بر خلاف آنچه تصور می‌کنید کار سختی نیست، اما چند نکته وجود دارد که باید آنها را خوب بخاطر داشته باشید. برای تمیز کردن دیوارها اول از همه به چند دستمال تمیز نیاز دارید این باعث می‌شود تا اثر دستمال روی دیوار باقی نماند. دومین نکته این است که نوع لکه‌های روی دیوار را بشناسید تا بدانید از چه لکه بری استفاده کنید.

تمیز کردن شیشه: بهتر است از یک پاک کننده برای پنجره‌ها استفاده کنید. بازار مملو از انواع پاک کننده‌ها است. اما می‌توانید با چند ماده ساده در منزل یک محلول تمیز کننده درست کنید. محلول آب و صابون، سرکه سفید، الکل، لیمو ترش و نشاسته می‌تواند به شما در تمیز کردن شیشه‌ها بدون هزینه کمک کند.

خانه داری موفق و عالی

برای خانه داری موفق و عالی می‌توانید با رعایت چند نکته و بدون هزینه خانه خود را برق بیندازید.

پس از تمیز کردن سطوح با یک پارچه نمناک، روی آنها یک دستمال خشک بکشید تا جای پارچه مرطوب روی آن نماند.

با گذاشتن یک فنجان آب و عصاره لیمو ترش در ماکروویو در عرض 2 دقیقه آن را تمیز کنید.

با قرار دادن سری دوش حمام در محلول آب و سرکه کثیفی‌ها را به راحتی تمیز کنید.

با یک پنبه آغشته شده با روغن بچه می‌توانید اثر انگشت را از روی وسایل استیل ضد زنگ خود پاک کنید.

مسواک‌های کهنه را دور نریزید. آنها را برای از بین بردن میکروب‌ها در آب جوش قرار داده و پس از  آن استفاده کنید.

با ریختن کمی جوش شیرین در کفش‌هایتان از شر بوی بد آنها خلاص شوید.

خانه داری عالی و موفق

تجربیات در مورد خانه داری ایرانی

اسفنج‌ها و اسکاچ‌ها را یک تا دو دقیقه در ماکروویو قرار دهید تا دوباره مثل روز اول تمیز شود.

با درست کردن محلول جوش شیرین و آب گرم یک محلول رایگان و طبیعی برای تمیزکاری منزل درست کنید.

با استفاده از خمیر دندان می‌توانید وسایل که گلی شده است را تمیز کنید.

با مخلوط مایع شوینده و آب کابینت‌ها را از شر مواد چربی و جرم خلاص کنید.

تخته‌های مخصوص خرد کردن را با لیمو ترش تمیز کنید.

برای از بین بردن لکه‌های روی فرش از مخلوط مایع صابون و محلول هیدروژن پراکسید استفاده کنید.

با لیمو ترش و نمک می‌توانید بوی بد گوشت را از بین ببرید.

خانه داری عاشقانه

بسیاری از مردم تصور می‌کنند که خانه داری کاری بسیار راحت است و زن به تنهایی می‌تواند آن را انجام دهد. امروزه بسیاری از زنان شاغل هستند و زمان و انرژی کافی برای تمیزکاری و خانه داری را ندارند. همچنین برخی مجبور به انجام خانه داری کارمندی هستند. بنابراین با تقسیم وظایف در کارهای خانه میان خود و همسرتان می‌توانید علاوه بر اینکه به او کمک کرده‌اید میزان علاقه خود را به او ثابت کنید.