بیمه خانه داری چند سال است و چه شرایطی دارد؟

تیر ۱۴۰۱ | زمان مطالعه : ۹ دقیقه
بیمه خانه داری

بیمه خانه داری زنان یک طرح بیمه است که برای خانم‌هایی در نظر گرفته شده است که در هیچ جایی مشغول به کار نیستند یا در صورت اشتغال به کار هیچ نوع بیمه‌ای برای آنها رد نمی‌شود. با توجه به اینکه هر شکلی از بیمه نوعی سرمایه‌گذاری بر گذر عمر و روزگار است، لذا انتخاب یک بیمه خوب و متناسب با شرایط می‌تواند تضمین‌کننده آینده مالی روشنی در آینده برای هر کسی باشد.

بیمه خانه داری چیست؟

بیمه خانه داری چیست؟

با نظر به اینکه زنان خانه‌دار پا به پای دیگر افراد در خارج از خانه کار می‌کنند و فعالیت دارند و همین کار و فعالیت منجر به فرسوده شدن آنها می‌شود و نهایتا آنها نیز به بازنشستگی و استراحت نیاز دارند، لذا استفاده از بیمه خانه‌داری دوراندیشی واضح است که می‌تواند برای آینده آنها بسیار مفید باشد. شرکت‌های بیمه، انواع مختلفی از بیمه خانه‌داری را ارائه می‌دهند که هر کدام مزایا و امتیازات جداگانه‌ای برای این نوع بیمه در نظر گرفته‌اند. از جمله می‌توان به بیمه ی خانه داری تامین اجتماعی، بیمه خانه داری بیمه ایران/ ایران، بیمه خانه داری پاسارگاد، بیمه خانه داری پارسیان، بیمه خانه داری بیمه ملت و بیمه خانه داری بیمه سامان اشاره کرد.

اینکه کدام شرکت بیمه را برای دریافت این خدمات انتخاب کنید، به فاکتورهای مختلفی بستگی دارد. مثلا اینکه با چه مبلغی تا چه مدتی باید حق بیمه پرداخت کنید و بعد بازنشسته شوید. یا اینکه از چه سنی و با چه شرایطی می‌توانید بیمه خانه‌داری را برای خود آغاز کنید. در هر صورت انتخاب شرکت ارائه دهنده بیمه بعد از بررسی دقیق خدمات متنوع و اختصاصی بیمه برای هر کس امکانپذیر است.  

بیمه خانه داری چند سال است؟

زنان خانه‌داری که کمتر از ۵۰ و بیشتر از ۱۸ سال سن دارند می‌توانند این بیمه را تهیه کنند. اگر سن فرد هنگام بستن قرارداد بیش از ٥٠ سال باشد، در صورتی درخواست آن پذیرفته می‌شود که به معادل هرسال سن مازاد بر ٥٠ سال دارای سابقه پرداخت حق بیمه قبلی باشد.

در این نوع از بیمه افراد واجد شرایط می‌توانند با داشتن ٥٥ سال سن تمام و ٢٠ سال سابقه پرداخت حق بیمه از بازنشستگی و دریافت مستمری سازمان تامین اجتماعی بهره‌مند شوند.

حقوق بازنشستگی بیمه زنان خانه دار چگونه محاسبه می شود؟

حقوق بازنشستگی زنانی که از بیمه خانه داری تامین اجتماعی استفاده می‌کنند بر اساس مدت پرداخت حق بیمه و میزان پرداخت حق بیمه و با توجه به سن آنها تعیین می‌شود.

بازنشستگی خانم خانه‌دار با ۴۵ سال سن و ۳۰ سال سابقه

بازنشستگی خانم خانه‌دار با ۵۵ سال سن و حداقل ۲۰ سال سابقه

بازنشستگی خانم خانه‌دار با ۲۰ سال سابقه و ۴۲ سال سن برای مشمولین قانون کار

بازنشستگی خانم خانه‌دار با ۲۰ سال سابقه متوالی یا ۲۵ سال سابقه متناوب در مشاغل سخت و زیان‌آور

بازنشستگی خانم خانه‌دار با ۲۰ سال سابقه بدون شرط سنی برای جانبازان

داشتن حداقل ۲۰ سال سابقه و ۴۵ سال سن برای معلولان عادی

داشتن ۳۵ سال سابقه بدون شرط سنی برای خانم خانه دار

زنانی که ۵۵ سال سن با حداقل۱۰ سال سابقه متناسب با سنوات پرداخت حق‌بیمه دارند؛ در این حالت بیمه‌شده می‌تواند با ۱۰ سال سابقه و بیشتر تا ۲۰ سال، درخواست بازنشستگی کند که مستمری وی به میزان سنوات پرداخت حق‌بیمه خواهد بود (بین ۱۰ تا ۲۰ روز حقوق). در این صورت ماده ۱۱۱ قابل اجرا نیست و چنانچه حقوق وی از حداقل پایین‌تر باشد، مستمری تا حداقل حقوق افزایش نمی‌یابد.

بانوانی که سن آنها به ۵۵ سال رسیده، ولی زیر ۱۰ سال سابقه دارند، می‌توانند با پرداخت حق‌بیمه سنوات کسری تا ده سال سابقه، با ده روز حقوق بازنشسته شوند که در این صورت نیز چنانچه حقوق آنها از حداقل حقوق مصوب شورای عالی کار کمتر باشد، ترمیم نخواهد شد.

تاثیر درصد حق بیمه در بازنشستگی

  • حق بیمه ۱۲ درصدی:

در این حق بیمه اگر فرد بیمه شده قبل از بازنشستگی فوت کند، مستمری به خانواده او داده نمی‌شود، اما اگر بعد از بازنشستگی فوت کند، مستمری او به خانواده‌اش داده می‌شود.

  • حق بیمه ۱۴ درصدی:

در این حق بیمه چه فرد بیمه شده قبل از بازنشستگی فوت کند وچه بعد از آن، در هر صورت مستمری به خانواده‌اش داده می‌شود.

  • حق بیمه ۱۸ درصدی:

در این حق بیمه چه فرد قبل از بازنشستگی فوت کند و چه بعد از آن در هر صورت مستمری به خانواده‌اش داده می‌شود و تحت پوشش از کارافتادگی و خدمات درمانی نیز قرار می‌گیرد.

بیمه خانه داری چقدر است؟

به طور کلی مبلغی که به صورت حق بیمه خانه‌داری برای شرکت بیمه منتخب خود پرداخت می‌کنید، بر اساس شرایط و فاکتورهای مختلف می‌تواند متغیر باشد و کم و زیاد شود. در مورد اینکه بیمه خانه داری چند ساله است، باید بگوییم که معمولا کمترین مدتی که باید حق بیمه پرداخت کنید تا بعد از آن بازنشسته شوید، 20 سال است. البته تبصره و بندهایی زیادی برای محاسبه این 20 سال وجود دارد که هر کس بر اساس شرایط اختصاصی خود باید از شرکت بیمه منتخب درخواست کند. اینکه در این 20 سال به صورت ماهانه و سالانه چه میزان حق بیمه پرداخت کرده‌اید و نهایتا چه میزان اندوخته در حساب بیمه خود دارید، در سرنوشت بازنشستگی شما و حقوقی که دریافت خواهید کرد تاثیر مستقیم دارد.

شرکت‌های بیمه، بیمه خانه‌داری مختلفی ارائه می‌دهند که برای مثال بیمه خانه داری روستایی یکی از آنهاست.

به طور کلی در مورد شروع بیمه خانه داری باید در مورد شرایط اختصاصی بیمه در همان سالی که می‌خواهید بیمه را شروع کنید، تحقیق کنید. مثلا از شرکت‌های مختلف بیمه در مورد بیمه خانه داری 1401 یا مبلغ بیمه خانه داری 1401 سوال کنید و بر اساس اطلاعاتی که بدست می‌آورید، تصمیم بگیرید.

مبلغ واریزی بیمه زنان خانه دار چه قدر است؟

نرخ حق بیمه‌ی زنان خانه‌دار در سال ۱۴۰۱ با توجه به فرمول زیر محاسبه می‌شود:

حداقل دستمزد روزانه در سال ۱۴۰۱ به مدت یک ماه (۳۱ یا۳۰ روزه) * نرخ انتخابی سهم بیمه شده = میزان مبلغ پرداختی بیمه زنان خانه (حق بیمه) برای یک ماه

معایب بیمه زنان خانه دار چیست؟

معایت بیمه زنان خانه دار

پرداخت حق بیمه زنان خانه دار ممکن است برای همه امکانپذیر نباشد؛ زیرا غالبا این حق بیمه توسط همسران پرداخت می‌شود و اگر همسر توان اقتصادی مطلوبی نداشته باشد، پرداخت حق بیمه مشکل خواهد بود.

مبلغ حق بیمه پرداختی بدون بازگشت بوده و امکان دریافت وام یا بازخرید آن وجود ندارد.

مبلغ و مستمری پرداختی بعد از فوت به بازماندگان کم است و بر اساس قانون انحصار وراثت، مقدار این مبلغ تعیین خواهد شد.

شرایط سنی تعیین شده ممکن است که برای همه زنان خانه دار در نقاط مختلف کشور مناسب نباشد. در واقع بیمه زنان خانه دار انعطاف‌پذیری زیادی ندارد. بیشتر زنان خانه دار در حال حاضر بالای ۵۵ سال هستند. در حالی که امکان بیمه شدن این افراد وجود ندارد؛ یا شرایط آن بسیار خاص است.

در خصوص مواردی مانند خانه داری در بارداری، بیماری و حوادث، مبلغی به عنوان تعهد پرداخت نخواهد شد.

کدام بیمه برای زنان خانه دار بهتر است؟

اینکه کدام شرکت بیمه را برای دریافت خدمات بیمه خانه داری انتخاب کنیم، به فاکتورهای زیادی بستگی دارد. بیمه خانه داری تامین اجتماعی در کنار مزایایی که دارد، معایبی هم دارد که در مورد آن صحبت کردیم؛ در شرکت‌های خصوصی پوشش‌های متنوع و متغیر بیمه‌ای وجود دارد که هر کس به تناسب شرایط خود می‌تواند از آنها استفاده کند. برای مثال فاکتورهایی مانند کاهش مبلغ پرداختی و مدت زمان بازنشستگی گزینه‌های وسوسه انگیزی هستند که افراد را مجاب به انتخاب بیمه خاصی می‌کنند.

در هر صورت داشتن بیمه نوعی اندوخته و صندوق مالی و پس‌انداز برای آینده است که می‌تواند در آینده بسیار کمک کننده باشد. برای انتخاب یک بیمه خوب با توجه به شرایط اختصاصی خودتان بهتر این است از کارشناسان بیمه کمک بگیرید.

مدارک لازم برای بیمه زنان خانه دار تامین اجتماعی

  • شناسنامه و کپی از تمامی صفحات شناسنامه
  • کارت ملی و کپی کارت ملی
  • یک عکس ۳*۴
  • تکمیل فرم مربوط به بیمه زنان خانه‌دار

بعد از تهیه مدارک یاد شده، نحوه ثبت نام بیمه خانه داری در شرکت منتخب شما توسط کارشناس بیمه شرح داده خواهد شد.

کلام آخر

داشتن بیمه خانه داری خوب است، به شرطی که درست و به موقع انتخاب شود. در مورد ادرس بیمه زنان خانه دار هم می‌توانید از سایت‌های مختلف کمک بگیرید و هم اینکه به سراغ شعب مختلف بیمه بروید.

بیمه خانه داری حتی برای دختران مجرد نیز قابل اجراست. در هر صورت بیمه خانه داری شکلی از بیمه عمر است که ویژگی‌های مخصوص به خود را دارد. انتخاب یک بیمه خوب برای هر کس باید بر اساس شرایط اختصاصی اش باشد تا نتیجه مطلوب داشته باشد.