چگونه خانه داری را یاد بگیریم؟

شهریور ۱۴۰۱ | زمان مطالعه : ۹ دقیقه
چگونه خانه داری را یاد بگیریم؟

شاید با خودتان بگویید این سوال که " چگونه خانه داری را یاد بگیریم؟" یک سوال بی اهمیت و حتی واضح است؛ اما اگر دقیق به موضوع خانه‌داری و نظافت خانه و ضبط و رفت خانه نگاه کنید، متوجه می‌شوید که خانه‌داری آنقدرها هم ساده و پیشِ پا افتاده نیست. داشتن خانه تمیز و مرتب هرگز به معنای داشتن خانه با وسایل لوکس و خاص یا متراژ بالا نیست. تمیزی و نظافت هیچ ارتباطی به وسایل خانه یا متراژ خانه ندارد. همین که در نهایت سادگی همه وسایل خانه در جای مناسب خود قرار بگیرند و کاملا تمیز باشند، برای شروع یک خانه‌داری ایده‌آل کافی است.

خانه داری موفق چیست؟

رمز خانه داری موفق در این است که هرگاه از هر چیزی استفاده می‌کنید، بلافاصله آن را در جای مناسب خود قرار دهید. اگر برای هر چیزی جای مشخصی در نظر بگیرید و نظم و انضباط خانه‌داری را رعایت کنید، می‌توانید امیدوار باشید که خانه‌داری موفق را پیاده کنید. شاید تصور کنید آموزش خانه داری برای نوعروسان مناسب است، اما باید بدانید اگر هنوز بعد از مدت‌ها خانه‌داری نمی‌توانید خانه خود را برای یک ساعت مرتب و تمیز نگه دارید، به این معنی است که اصول خانه داری را نمی‌دانید و رعایت نمی‌کنید.

اگر یاد بگیرید و عادت کنید که همه چیز را در جای مناسب خود قرار دهید و هر چیزی را در هر لحظه تمیز نگه دارید، خانه داری برای شما به راحت‌ترین کار دنیا تبدیل می‌شود. البته همه نکات خانه داری تمیزکاری نیست؛ رعایت نظم و چیدمان نیز بخشی از خانه‌داری موفق است.

نکات خانه داری جدید

یادگیری ترفندهای خانه داری مدرن به شما کمک می‌کند که باسلیقه باشید، به موقع برای تمیز کردن خانه اقدام کنید، هنگام آشپزی خیلی بریز و بپاش نداشته باشید و به طور کلی خانه بهم ریخته نداشته باشید. ترفندهای خانه‌داری مربوط به مرتب و تمیز نگه داشتن اتاق‌ها، سالن پذیرایی، حمام و دستشویی، آشپزخانه، راه‌پله‌ها و حتی فضاهای عمومی آپارتمان‌ها است. شاید در نگاه اول این همه تمیز کاری‌ها برای شما جالب به نظر نیاید، اما بعد از مدتی کوتاه متوجه می‌شوید که روح و روان شما به تمیزی و داشتن یک خانه مرتب و پاکیزه نیاز وافر دارد. باید بدانید که کارهای خانه کارهای پیش و پا افتاده و سطح پایین نیستند. این را زمانی بهتر متوجه می‌شوید که برای مدتی کوتاه دست از تمیزکاری بردارید و جایی را تمیز نکنید و همه چیز را در هر جایی که می‌خواهید، رها کنید. در این صورت هرج و مرجی اتفاق می‌افتد که خودِ شما قبل از هر کسی از آن خسته می‌شوید و برای مرتب کردن خانه کمر همت را می‌بندید.

کاربردی‌ترین نکات خانه‌داری

برای اینکه مدیرِ خانه خوب و با کفایت و با درایتی باشید، باید هم اقتدار داشته باشید و هم اهل برنامه‌ریزی و نظم باشید. برای تمیز و مرتب نگه داشتن خانه برنامه‌ریزی کنید. قرار نیست تمام وقت روزانه و هفتگی خود را صرف تمیز کردن خانه صرف کنید؛ شما باید طوری برنامه‌ریزی کنید که کمترین وقت را برای خانه‌داری صرف کنید، اما در عین حال بیشترین و بهترین نتیجه را دریافت کنید. برای این منظور بهتر است خانه داری را در چند بخش مختلف تقسیم کنید؛

  • نکات خانه داری برای اتاق‌های خواب

مهم نیست که یک اتاق خواب دارید یا دو و یا بیشتر. مهم این است که فنگ شویی خانه داری را در چیدمان اتاق‌هایتان رعایت کنید. تمرکز روی کمد مرتب و تمیز، کشوهای لباس تمیز، کالای خواب تمیز می‌تواند در خانه داری آسان به شما کمک کند.  مثلا برای جوراب‌ها جای خاصی را در نظر بگیرید. چه جوراب‌هایی که به طور روزانه از آنها استفاده می‌کنید و چه جوراب‌های کناری. می‌توانید از نظم‌دهنده‌های کمد استفاده کنید. کشوهای لباس را به صورت جداگانه مرتب کنید. ترجیحا لباس‌های زیر، شلوارهای خانه، بلوز و پیراهن و حوله را در یک کشو قرار ندهید. اگر کمبود جا دارید و مجبور به انجام چنین کاری هستید، حتما از نظم‌دهنده‌های کشو استفاده کنید و همان فضای کوچک را از هم تفکیک کنید. می‌توانید یک صابون عروس خوش بو در کشوی لباس‌های خود قرار دهید تا همیشه عطر مطلوبی از کشوی لباس و لباس‌های شما ساطع شود.

روتختی را همیشه مرتب کنید. اگر تخت ندارید، تشک و پتو و ملافه‌ها را ترجیحا در کمد دیواری قرار دهید یا اینکه نهایتا از کمد‌های برزنتی آماده و مخصوص رختخواب استفاده کنید. به تمیزی ملافه‌ها، روبالشتی، پتو، روتختی و ... همیشه اهمیت دهید و ماهی یک بار همه آنها را بشویید.  

تمیز کردن اتاق خواب

به تمیزی پرده اتاق خواب اهمیت بدهید. سالی سه بار پرده‌ها را بشویید و برای شست و شو حتما از نرم کننده استفاده کنید تا بوی تمیزی در اتاق شما موج بزند.

تمام ملزومات اتاق را از خاک پا کنید. خاک انرژی منفی بالایی دارد و می‌تواند روی خواب آرام شما تاثیر بگذارد. کف اتاق را تمیز نگه دارید. مهم نیست که کفپوش شما پارکت است، سنگ است، سرامیک است، موکت یا فرش است، در هر صورت مهم این است که همیشه تمیز و عاری از خاک و مو باشد.

چوب لباسی اتاق خواب را فقط جای لباس‌های دم دستی خود قرار دهید. آن را پر و شلوغ نکنید.

  • نکات خانه داری برای پذیرایی

معمولا پذیرایی جای بزرگتر و بیشتری از خانه را به خود اختصاص می‌دهد؛ جایی که فرش پهن است، معمولا پرده دارد، مبلمان در آن قرار می‌گیرد، تلویزیون در این قسمت از خانه است و خلاصه اینکه بخشی مهمی از خانه است که مدام در تیررس است و مدام هم استفاده می‌شود. بنابراین تمیز و مرتب نگه داشتن آن کمی سخت‌تر و البته مهم‌تر هم هست.

پیش از هر چیزی برای قرار دادن مبلمان در پذیرایی خانه خود حتما به میزان فضایی که دارید، توجه کنید. مبلمان بزرگ و پهن برای پذیرایی‌های کوچک یا مستطیل‌شکل اصلا مناسب نیستند. قرار نیست پذیرایی شما پر باشد از مبلمان. باید جایی برای راه رفتن و حرکت کردن هم وجود داشته باشد.، خصوصا اگر بچه کوچک در خانه دارید، باید خانه داری و بچه داری را با هم تنظیم کنید. شست و شوی پرده‌ها سالی دو یا سه بار کفایت می‌کند، اما حتما پنجره‌ها را دو ماهی یک بار تمیز کنید و دستمال بکشید. شامپو فرش کشیدن دو ماهی یک بار حس تمیزی بیشتری به خانه شما می‌دهد و فرش شما را از هر لکی در امان نگه می‌دارد. مبلمان خود را ماهی دو بار تمیز کنید تا پر از خاک نشوند، خصوصا در فصل تابستان که بیشتر پنجره‌ها باز هستند و علی‌الخصوص اگر از کولرهای آبی استفاده می‌کنید، حتما به خاکی که در خانه به صورت ناخودآگاه می‌نشیند، توجه کنید.

بسته به شرایطی که در خانه دارید، باید به صورت روزانه یا هفتگی جاروبرقی بکشید. مثلا اگر فرزند کوچک دارید، شاید نیاز داشته باشید حتی روزی دو بار هم از جارو برقی استفاده کنید؛ در غیر این صورت می‌توانید جاروبرقی کشیدن را به دو بار در هفته محدود کنید.

میز تلویزیون، عسلی‌ها، ساعت، دکوری‌ها، لوسترها، کلید‌های برق، آیفون خانه، جاکلیدی، اوپن آشپزخانه، کنسول و آینه، ویترین و هر چیزی که در پذیرایی دارید از گرد و خاک پاک کنید و اجازه ندهید که روی آنها خاک بنشیند.

از باز نگه داشتن دائم درب حمام و دستشویی جدا خودداری کنید. به یاد داشته باشید که این بخش از خانه دارای انرژی منفی است و باز ماندن درب آن باعث می‌شود انرژی منفی در کل فضای خانه جریان پیدا کند.

با توجه به فضایی که دارید جایی را برای گلدان‌های طبیعی در منزل خود در نظر بگیرید. گلدان‌های گل طبیعی نه تنها زیبایی خاص و منحصر به فردی به منزل شما می‌دهند، انرژی مثبت فراوانی را نیز راهی خانه می‌کنند.

تراس خانه را به انباری تبدیل نکنید. حتی اگر استفاده چندانی از تراس ندارید، آنجا را برای انبار کردن وسایل بی استفاده انتخاب نکنید. می‌توانید تراس خود را با گل و گلدان‌های مناسب زیبا کنید و از فضایی که ایجاد می‌شود، لذت ببرید.

وسایل برقی را در حالت آماده به کار قرار ندهید. آماده به کار بودن وسایل برقی نه تنها باعث مصرف برق می‌شود، بلکه انرژی منفی در خانه پخش می‌کند. برای سهولت استفاده از ابزارهای برقی خود از کلیدهای برق مخصوص که به راحتی با یک دکمه خاموش و روشن می‌شوند، استفاده کنید.

شارژهای موبایل را دائما در پریز برق قرار ندهید.

  • نکات خانه داری برای حمام و دستشویی

تمیز نگه داشتن حمام و دستشویی خانه بسیار مهم است. این بخش از خانه جایی است که به شدت و به سرعت تحت تاثیر میکروب‌ها و باکتری‌ها و ویروس‌ها قرار می‌گیرد. بنابراین به تمیز بودن آن اهمیت ویژه‌ای بدهید. دستشویی را هفته‌ای دوبار و حمام را ماهی یک بار به صورت کلی تمیز کنید؛ اما سطل زباله دستشویی و حمام را مدام عوض کنید. قسمتی که شامپو‌ها و مواد شوینده را در حمام قرار می‌دهید، مدام تمیز کنید. لیف‌های حمام را در معرض آفتاب قرار دهید تا خشک شوند، صندلی و لگن حمام را مدام بشویید و اجازه ندهید که جرم بگیرند. دورتادور حمام را از جرم عاری کنید.

برای دستشویی نیز همین‌کارها را انجام دهید. می‌توانید از گل‌های خشک معطر و خوش بو کننده حمام و دستشویی استفاده کنید تا هم فضا را زیبا کنید و هم عطر خوبی در فضای حمام و دستشویی پخش کنید. حتی استفاده از گلدان‌های گل طبیعی که به نور کمتری نیاز دارند و با یک هالوژن ساده هم می‌توانند به زندگی خود ادامه دهند، برای زیباسازی فضای حمام و دستشویی مناسب است.

هرگز در دستشویی حوله قرار ندهید؛ در عوض از دستمال‌های کاوردار مخصوص دستشویی استفاده کنید. مسواک و خمیر دندان خود را در دستشویی قرار ندهید. برای آنها جایی را در بیرون دستشویی در نظر بگیرید. (مثلا در یکی از کشوهای میز آرایش) قرار دادن مسواک در دستشویی نه تنها جلوه زیبایی ندارد، بلکه برای سلامتی نیز به شدت آسیب رسان است.

حتما جای مناسبی را برای نگهداری طی و سایر ابزارهای شست و شوی کف خانه در نظر بگیرید. جایی که هم به خوبی خشک شوند و هم در تیرس نباشند.

  • نکات خانه داری برای آشپزخانه

نکات خانه داری آشپزخانه

آنقدرها هم که فکر می‌کردید، نکات خانه داری کوتاه نیست. حتی نکات خانه داری آشپزخانه بسیار بیشتر و طولانی‌تر از سایر بخش‌های خانه است، زیرا تجهیزات بسیار زیادی در این قسمت از خانه قرار دارد که حتما باید مدام تمیز شوند تا فضای آشپزخانه تمیز باقی بماند. برای داشتن یک آشپزخانه همیشه تمیز به نکات زیر توجه کنید:

ماکروفر، گاز و فر آشپزخانه را مدام و همیشه تمیز کنید. در واقع به تناسب میزان استفاده از هر یک از این وسایل، مجبور خواهید بود به صورت روزانه یا هفتگی همه این بخش‌ها را تمیز کنید. بدیهی است که تمیز کردن گاز آشپزخانه کاری است که باید روزانه انجام دهید. برای این کار می‌توانید از محلو‌ل‌های گاز پاک کن استفاده کنید. تمیز بودن گاز آشپزخانه در فنگ شویی آشپزخانه تاثیر زیادی دارد.

سینک ظرفشویی نیز باید مدام و همیشه تمیز شود. این قسمت از آشپزخانه جایی است که به شدت با سلامتی افراد خانه ارتباط دارد. اسکاچ‌های شست و شوی ظروف را به طور مرتب تعویض کنید. فضای سینک را از جرم عاری کنید و مدام از محلول‌های مخصوص شست و شوی سینک استفاده کنید.

هرگز ظرف‌های نشسته را در سینک ظرفشویی رها نکنید. هر ظرف کثیف را همان لحظه بشویید.

آبچکان ظرف‌ها را مدام خالی کنید و ظروف را بعد از خشک شدن در جای خود قرار دهید.  

سطل زباله آشپزخانه نیز باید مدام خالی شود. اجازه ندهید کیسه زباله پر شود و آب از آن شرابه کند یا بو بگیرد. خصوصا در فصل گرم سال به این نکته توجه بیشتری داشته باشید. حتما زباله‌های تر و خشک را از هم جدا کنید و برای هر کدام فضای جداگانه‌ای در نظر بگیرید.

داخل کابینت‌ها را تیز مرتب بچینید. بسته به میزان استفاده از هر کابینت، وسایل را طوری در آن قرار دهید که برای برداشتن آنها کمترین زحمت را متحمل شوید.

به تمیز بودن کشوی ادویه‌ها و دستمال‌های آشپزخانه همیشه توجه کنید. سفره غذا یا میز آشپزخانه را مدام تمیز کنید.

کف آشپزخانه را مدام تمیز کنید. یا جارو بکشید و یا تی. در هر صورت کف آشپزخانه باید تمیز باشد.

به پَرِش روغن در هنگام طبخ غذا توجه کنید. اگر روغن‌های پریده در اطراف گاز را بلافاصله تمیز کنید، برای از بین بردن آنها دچار زحمت نمی‌شوید، اما اگر روغن‌ها باقی بمانند و خشک و سفت شوند، با زحمت بیشتری باید آنها را از بین ببرید.

هود آشپزخانه را حتما به صورت هفتگی تمیز کنید.

دیوارهای آشپزخانه را سالی دو بار تمیز کنید تا سیاه نشوند. منظور فضای بین کابینت‌ها است. به فضای بالای کابینت‌ها نیز توجه کنید؛ زیرا خیلی زود و خیلی زیاد چرب و زرد می‌شوند و به تمیزی زیادی نیاز دارند. سطح رویی کابینت‌ها را همیشه دستمال بکشید.

حتما از یک دستمال برای خشک کردن سینک ظرفشویی بعد از هر بار استفاده از سینک کمک بگیرید. خشک کردن سینک ظرفشویی برای تمیز نگه داشتن آن بسیار مهم است.گ

تمیز کردن یخچال

به یخچال آشپزخانه نیز توجه وافر داشته باشید. فضای داخل یخچال را مرتب بچینید. اجازه ندهید طبقات یخچال چرب و خیس باشند. میوه یا سبزیجات کهنه و مانده را بیرون بیاورید. از سفره‌های مخصوص یخچال برای طبقات و کشوهای یخچال استفاده کنید. از نظم‌دهنده‌های مخصوص یخچال استفاده کنید و هر چیز را در جای خود قرار دهید. طبقات درب یخچال را بیش از حد سنگین نکنید.

فضای داخل فریزر را مرتب بچینید و مواد گوشتی را از سبزیجات جدا قرار دهید. این کار را به نسبت فضایی که در فریزر در اختیار دارید، درست انجام دهید. می‌توانید در قسمت فریزر نیز از نظم دهنده‌های مخصوص فریزر استفاده کنید. مواد غذایی را بدون درب در یخچال قرار ندهید.

حتما برای نگهداری لباس‌های کثیف سبد مخصوص یا کابینت مخصوصی را در نظر بگیرید. بعد از هر بار استفاده از ماشین لباسشویی حتما با یک دستمال مخصوص آبی را که بین لاستیک درب لباسشویی باقی می‌ماند، خشک و پاک کنید تا هم لاستیک سالم بماند و کپک نزند و هم اینکه قارچ‌ها و باکتری‌ها جای مناسبی برای رشد و تکثیر و نمو نداشته باشند. بعد از هر بار استفاده از ماشین لباسشویی درب آن را باز بگذارید تا کاملا خشک شود. همه این ملاحظات ویژه را برای استفاده از ماشین ظرفشویی نیز در نظر بگیرید.

  • خرید کردن برای خانه

حتما برای خریدهای خانه برنامه ریزی داشته باشید این یکی از مهمترین نکات برای خانه داری آسان است. یکسری از خرید‌ها به صورت ماهانه انجام می‌شود، یکسری از خرید‌ها به صورت هفتگی و مقدار کمی از خرید‌ها به صورت روزانه. اگر بدانید چه چیزی را چه زمانی بخرید و به آن سر و سامان بدهید، خیلی راحت می‌توانید از پس مدیریت خانه برآیید. برای مثال گوشت و مرغ و بسیاری از کالاهای اساسی را به اندازه نیاز ماهانه یا دو ماه خود تهیه کنید و برای سر و سامان دادن آنها یک روز را اختصاص دهید. خرید سیب زمینی و پیاز، میوه، سبزی و سایز سبزیجات به صورت هفتگی می‌تواند نیاز شما را برطرف کند؛ و خرید نان هم اگر تمایل به مصرف نان تازه دارید، معمولا به صورت روزانه است. در هر صورت برای نظم بخشیدن به این نیازهای خود، به عادات خودتان رجوع کنید و از عادت‌های سالم پیروی کنید.

کلام آخر

اینکه چگونه خانه داری را یاد بگیریم، شاید در نگاه اول ساده باشد، اما در عمل آنقدرها هم ساده نیست. یک خانه تمیز و مرتب به یک مدیر مسئول و با سلیقه نیاز دارد. البته برای داشتن یک خانه مرتب فقط این خانم خانه نیست که باید تلاش کند و زحمت بکشد. همه افراد خانه برای داشتن خانه‌ای مرتب و تمیز مسئول هستند و در جای خود وظیفه مشخصی دارند. قرار نیست بار تمام کارهای خانه و تمیزکاری های خانه بر دوش خانم خانه باشد، بلکه همه افراد خانه باید در تعامل هم و با همکاری هم برای داشتن یک خانه تمیز و مرتب تلاش کنند.

اینکه خانه تمیز و مرتب در روحیه هر کسی تاثیر مثبت و مستقیم دارد، امری بدیهی و طبیعی است. بنابراین همیشه تلاش کنید تا با رعایت قوانین مخصوص خانه، خانه‌ای در نهایت پاکیزگی و نظم داشته باشید تا در وهله اول حالِ دل خودتان خوب باشد.

می‌توانید از عطر و عود برای فضای خانه خود استفاده کنید تا احساس آرامش بیشتری داشته باشید.