آیا خانه داری کارمندی سخت است؟

دی ۱۴۰۱ | زمان مطالعه : ۹ دقیقه
خانه داری کارمندی

خانه داری کارمندی یعنی اینکه یک خانم متاهل و شاغل، مسئولیت کارهای خانه مانند خانه داری و بچه داری و رسیدگی به وظایف زناشویی و ... را نیز بر عهده داشته باشد. شاید در نگاه اول انجام این دو کار به صورت همزمان سخت به نظر بیاید، اما آنقدرها هم سخت و غیر ممکن نیست. البته به شرطی که اصول خانه داری کارمندی را بدانید و برای زندگی خود برنامه‌ریزی مشخصی داشته باشید و صد البته اینکه تقسیم مسئولیت کنید و بار همه کارهای منزل را به تنهایی بر دوش نکشید.

در این مقاله می‌خوانید:

ترفندهای خانه داری زنان شاغل

ترفندهای خانه داری زنان شاغل

مدیریت خانه برای زنان شاغل اگر دست تنها باشند و اگر همه کارهای منزل بر دوش آنها باشد، قطعا کار سختی خواهد بود. بنابراین اینکه همسر شما در کارهای خانه همراه شما باشد و بخشی از مسئولیت‌های خانه داری را بر عهده بگیرد، خانه داری کارمندی بسیار راحت خواهد بود. در غیر این صورت قطعا خانه داری کارمندی به کار سخت و دشواری تبدیل خواهد شد. به طوری که یا قید کار کردن در بیرون منزل را خواهید زد یا اینکه در مورد تمیز و مرتب بودن خانه بی خیال می‌شوید و فقط تا جایی که می‌توانید و می‌رسید به امور خانه رسیدگی می‌کنید.

یکی از اصلی‌ترین مشکلات زنان شاغل این است که یا نمی‌دانند که برای انجام امور منزل باید با همسر خود و سایر اعضای خانواده تقسیم کار کنند یا در انجام این کار موفق نیستند. برنامه ریزی خانم های شاغل به آنها کمک می‌کند تا هم به کارهای بیرون از منزل خود برسند، هم کارهای خانه را انجام دهند و هم اینکه به اندازه کافی استراحت کنند.

مدیریت خانه داری یا فوت و فن خانه داری برای یک خانم متاهل شاغل موضوع مهمی است که باید در مورد آن خوب فکر کند، برنامه‌ریزی داشته باشد و در راستای عمل به آنها قدم بردارد. زنان شاغل موفق در ایران کم نیستند؛ آنهایی که در عین حال هم به امور بیرون از منزل می‌رسند و هم یک خانم خانه دار و یک مادر موفق هستند. البته همه این افراد به تنهایی از پس کارهای خود بر نمی‌آیند و حتما به کمک همسر و فرزندان خود و برنامه ریزی دقیق به موفقیت می‌رسند.

این روزها کمک گرفتن از یک اپلیکیشن خانه داری نیز می‌تواند شما را در انجام برنامه ریزی خانه داری و اجرای آن کمک کند. اینکه برای انجام هر کاری چطور و چگونه برنامه ریزی داشته باشید، موضوع بسیار مهمی است. در ادامه در مورد ترفندهای خانه داری مدرن در این شرایط بیشتر توضیح خواهیم داد:

  • کمک بگیرید

کمک گرفتن از دیگران برای رسیدگی به امور منزل ایده خوبی است. در وهله اول این همسر شماست که باید کمک حالتان باشد و در انجام امور خانه شما را تنها نگذارد. برای مثال شست و شو ظرف‌های شام، حتی درست کردن شام، جارو کشیدن، خرید خانه یا آوردن بچه از مهد کودک را به همسر خود واگذار کنید. البته قرار نیست همیشه او این کارها را انجام دهد، بلکه باید برنامه ریزی داشته باشید و با توجه به ساعات کاری و زمان رسیدن به خانه برای انجام این کارها تقسیم مسئولیت کنید. اگر مادر یا خواهری دارید که گاهی بتواند در نگهداری فرزندتان کمک حالتان باشد، حتما هر از گاهی از حضور آنها نیز استفاده کنید. در نهایت شما می‌توانید به سراغ شرکت‌های خدمات دهی در امور منزل بروید و از افرادی کمک بگیرید که برای انجام کارهای خانه و رسیدگی به امور منزل شما حقوق دریافت می‌کنند. قرار نیست همیشه و همه حال این کار را انجام دهید. مثلا ماهی یک بار از کسی بخواهید که منزل شما تمیزکاری حسابی کند و در طول ماه خودتان مسئول تمیز نگه داشتن خانه باشید.

  • برنامه ریزی داشته باشید

با توجه به ساعت کاری خود و روزهای تعطیلی که دارید، برای رسیدگی به امور منزل و حتی برای داشتن اوقات فراغت خوب و لذت‌بخش برنامه ریزی کنید. مثلا اگر شغل‌تان شیفتی است، بر اساس شیف استراحتی که دارید، مهمترین و اصلی‌ترین کارهای خانه را انجام دهید و باقی جزئیات برای همسر و فرزندانتان بگذارید. شما باید رسیدگی به امور منزل و انجام کارهای خانه را اولویت بندی کنید و بر اساس ساعت کاری خود و همسرتان به ترتیب به این اولویت‌ها پاسخ بدهید.

  • سخت گیر نباشید

خانه داری کارمندی همانند خانه داری و بچه داری، به سخت گیری نیاز ندارد. پس تا جایی که می‌توانید سهل گیر و انعطاف‌پذیر باشید؛ خصوصا اگر یک خانم خانه دار و کارمند با یک یا دو بچه کوچک هستید، خیلی زیاد نیاز دارید که انعطاف پذیر و سهل‌گیر باشید.

  • در روزهای تعطیل دوپینگ کنید

خانه داری کارمندان

روزهای تعطیل هفته فرصت مناسبی هستند تا برای انجام کارهای خانه جلو بیفتید. مثلا می‌توانید چندین مدل غذا را در یک روز تعطیل تهیه کنید و آنها را در فریزر خانه نگهداری کنید. به این ترتیب برای تهیه غذا در طول هفته سختی نمی‌کشید و خیلی زود چیزی برای شام و ناهار خود تدارک می‌بینید.

  • تر و فرز و زرنگ باشید

برای انجام کارهای خانه شل کار نکنید؛ اگر با برنامه درست انجام کارهای خانه را شروع کنید، خیلی سریع‌تر از آنچه که فکرش را کنید، به همه امور رسیدگی خواهید کرد. مثلا یک باره سراغ تمیز کردن دستشویی نروید و هنوز آنجا را تمام نکرده به آشپزخانه نروید تا غذایی درست کنید. همه کارهای را به ترتیب و پشت سر هم و بر اساس اهمیتی که دارند انجام دهید.

  • از بازار کمک بگیرید

این روزها بسیاری از کارهای مربوط به امور خانه و خانه‌داری در بیرون از خانه قابل تهیه و انجام است. مثلا سبزی قورمه سرخ شده، پیاز و بادمجان سرخ شده، نخود فرنگی و لوبیا سبز آماده، ذرت و هویج خرد شده، آب لیمو و آبغوره آماده و بسیاری دیگر از مواد غذایی را می‌توانید از مغازه‌هایی که در این زمینه فعالیت می‌کنند، تهیه کنید. ( در این مقاله در مورد روش سرخ کردن سبزی قورمه بیشتر بخوانید) بسیاری از زنان خانه دار هستند که این خدمات را برای امرار معاش خود ارائه می‌دهند و می‌فروشند؛ به سراغ آنها بروید و از آنها کمک بگیرید.

کلام آخر

برای خانه داری کارمندی سخت گیر نباشید. خانه شما یک هتل چندین ستاره نیست که همیشه در اوج تمیزی و نظافت باشد؛ شاید گاهی نتوانید به همه امور رسیدگی کنید و این اصلا چیز بدی نیست. در وهله اول همین که شغلی دارید و به واسطه شغل خود درآمدی را راهی اقتصاد خانه می‌کنید و اعتماد به نفس خود را می‌سازید، مهمترین موضوع است. اشتغال داشتن خانم‌ها به کارهای بیرون از منزل در کنار همه مزایا و معایب احتمالی که دارد، افتخار بزرگی است که مداومت داشتن به آن همت عالی و والا می‌طلبد؛ اما اگر تصور می‌کنید که همه کارهای خانه به دوش شما محول شده است و با وجود تمام تلاشی که می‌کنید کسی از اعضای خانواده‌تان کمک حال شما نیست، برای مدتی فقط به امور شخصی و کاری خود رسیدگی کنید تا دیگر اعضای خانه متوجه انجام کارهای مهمی که می‌کنید، بشوند و در رفتار خود تغییرات مثبت ایجاد کنند و به یک همراه و همکار شما در خانه تبدیل شوند.