تاثیر ویتامین ای بر رحم چیست؟ | هرآنچه که باید بدانید

تاریخ انتشار: اردیبهشت ۱۴۰۳ | زمان مطالعه : ۹ دقیقه
تاثیر ویتامین ای بر رحم

یکی از مواد مغذی که در بدن وظایف زیادی را بر عهده دارد، ویتامین E است. این ویتامین یکی از ویتامین‌های محلول در چربی است و تاثیر شگفتی روی کارکرد صحیح اعضای بدن دارد. از جمله وظایف مهم ویتامین E در بدن، خواص ضدالتهابی و خنثی کردن رادیکال‌های آزاد است. اما از تاثیر این ویتامین روی اعضای بدن نباید غافل شد. در این مطلب از مجله گهواره قصد داریم به بررسی تاثیر ویتامین ای بر رحم بپردازیم.

در اپلیکیشن گهواره ابزارهای اقدام به بارداری زیر نظر متخصصین، تبادل نظر با سایر کاربران همراه با پیام مشاور در اختیار کاربران قرار می‌گیرد. اپلیکیشن را از اینجا نصب کنید.

خواص ویتامین ای برای رحم

تحقیقات بسیاری ثابت کرده‌اند که در طول بارداری استفاده از مکمل‌های ویتامین ای از ضروری‌ترین موارد به شمار می‌رود. از جمله عوارض کمبود ویتامین ای در بدن برای زنان می‌توان به زایمان زودرس، سقط جنین، محدودیت رشد در داخل رحم و پره اکلامپسی اشاره کرد. از آنجایی که ضخامت رحم در دوره بارداری بسیار مهم است و یکی از عوامل ناباروری به شمار می‌رود، تحقیقات نشان داده‌اند که مکمل‌های حاوی ویتامین ای می‌تواندد به افزایش ضخامت دیواره داخلی رحم یا همان اندومتر در صورت نازک بودن (کمتر از 8 میلی متر) کمک شایانی کنند. اگر افرادی که قصد اقدام به بارداری را دارند و دچار شکست لانه گزینی می‌شوند، از مکمل‌های ویتامین E برای مدت 12 هفته به صورت مرتب و در دوز مناسب مصرف کنند، ضخامت اندومتر به صورت چشمگیری افزایش خواهد داشت. 

* ویتامین E را کی بخوریم؟

تاثیر ویتامین ای بر پریود

تاثیر ویتامین ای بر پریود

اکثر زنان در طول سیکل پریودیشان، ناراحتی‌هایی نظیر گرفتگی عضلات تا نوسانات خلقی را تجربه می‌کنند. مصرف مکمل‌های ویتامین ای از جمله کپسول‌های ژلاتینی ویتامین ای می‌تواند به کاهش درد و گرفتگی‌های دوران پریودی کمک شایانی کند. دلیل این امر خاصیت ضدالهاتبی ویتامین ای است که پیش‌تر به آن اشاره کردیم. 

تاثیر ویتامین ای بر تخمک گذاری

از دیگر تاثیرات ویتامین ای برای زنان می‌توان به تاثیرش روی تخمک گذاری اشاره کرد. با مصرف مکمل‌های ویتامین ای شانس باروری و سالم بودن تخمک و اسپرم در مردان و زنان افزایش پیدا می‌کند. 

تاثیر ویتامین ای بر عفونت واژن

دلایل خاصی از جمله التهابات واژن می‌تواند موجب عفونت در این عضو شود. همچنین از دیگر علائم عفونت واژن در دختران می‌توان به ضعف سیستم ایمنی و عدم تعادل تعداد باکتری‌ها در واژن اشاره کرد. پیش‌تر به این نکته اشاره کردیم که ویتامین ای باعث بهبود وضعیت سیستم ایمنی می‌شود و همین امر باعث می‌شود یکی از دلایل عفونت واژن تا حد زیادی برطرف شود. از طرفی با عفونت واژن در بدن زنان، این ناحیه ملتهب می‌شود و از آنجایی که ویتامین ای خاصیت ضدالتهابی دارد، عفونت واژن با مصرف به اندازه و به موقع ویتامین ای تا حد زیادی برطرف می‌شود. 

* دلایل و روشهای درمان عفونت واژن در کودکان چیست؟

ویتامین ای برای چی خوبه؟

بیایید پیش از هر چیز به سوال "ویتامین ای برای چی خوبه؟" پاسخ دهیم. حقیقت این است که ویتامین ای برای کارکرد صحیح اعضای بدن لازم است و اگر در حد اعتدال مصرف شود، می‌تواند برای پوست و مو بسیار مفید باشد. کنترل قند خون و دیابت، بهتر شدن عملکرد سیستم ایمنی، بیشتر شدن قدرت عضلانی و پایداری از نظر فیزیکی، کند شدن روند آلزایمر و بهبود آن، تقویت بینایی و درمان کبد چرب از دیگر فواید مصرف ویتامین ای هستند. البته توجه داشته باشید از آنجایی که این ویتامین محلول در چربی است، در صورت استفاده بیش از حد و خودسرانه مسمومیت را به دنبال خواهد داشت. ویتامین ای باید توسط پزشک و در دوز مناسب با نیاز بدنتان برایتان تجویز شود. اما اگر خانم هستید، شما بسیار بیش از مردان نیاز به مصرف ویتامین ای دارید. با ما همراه باشید تا تاثیر ویتامین ای بر رحم و دیگر اعضای دستگاه تناسلی زنان را بررسی کنیم. 

تاثیرات دیگر ویتامین ای برای زنان

تاثیرات دیگر ویتامین ای برای زنان

تنظیم هورمون‌های بدن یکی دیگر از نتایج مصرف دوره‌ای ویتامین ای در دوز مناسب و به صورت مرتب است. اگر هورمون‌ها به تعادل برسند، از علائم سندروم پیش از قاعدگی کاسته شده و اضافه وزن ناشی از نامتعادل بودن هورمون‌ها را نیز تجربه نخواهید کرد. همچنین علائم دیگری از جمله استرس، تغییرات پوستی، عفونت ادراری، خستگی، آلرژی که دلیل آن‌ها به هم خوردن تعادل هورمون‌ها است را تجربه نخواهید کرد. در صورت کمبود ویتامین ای در بدن، ناخن‌هایتان خشک و شکننده‌تر از همیشه خواهد بود. همچنین اگر در دوران قاعدگی گر گرفتگی را تجربه می‌کنید، مصرف ویتامین ای به بهبود و کاهش علائم نظیر این کمک خواهد کرد. اما این نکته را نیز باید در نظر داشته باشید که باید ویتامین ای را تحت نظر پزشک مصرف کنید تا عوارضی مانند مشکلات پوستی و گوارشی را تجربه نکنید. خصوصا در دوران بارداری و شیردهی که مصرف بیش از اندازه و کنترل نشده ویتامین ای شما را دچار مسمومیت خواهد کرد. 

* علت گر گرفتگی قبل از پریود + روشهای درمانی

ویتامین ای را چه ساعتی بخوریم؟

خوردن کپسول ژلاتینی ویتامین ای در هر دوزی که باشد، باید بعد از غذا مصرف شود. می‌توانید پس از وعده ناهار یا شام، دوز تعیین شده توسط پزشک را با یک لیوان آب میل کنید. 

سخن پایانی

ویتامین ای یکی از مواد مغذی لازم برای بدن است که در هر سنی فارغ از جنسیت در بدن به آن نیاز است تا ارگان‌ها بتوانند به صورت درست کار کنند. اگر رژیم غذایی متنوعی دارید و ویتامین ای را به صورت طبیعی از غذاهای مختلف دریافت می‌کنید، در اکثر اوقات نیاز به مصرف مکمل‌ها ندارید. اما اگر در شرایط خاصی هستید (مثلا باردار هستید یا فرزند شیرخوار دارید) باید از کپسول ویتامین ای به صورت مرتب در دوز مناسب استفاده کنید تا دچار کمبود نشوید. از آنجایی که مصرف بیش از اندازه این ویتامین دارای عوارض جانبی است، لطفا از مصرف ویتامین ای به صورت خودسر پرهیز کنید و پیش از مصرف این مکمل با پزشک مشورت کنید. 

سوالات متداول

عوارض مصرف بیش از حد ویتامین ای چیست؟

فرقی ندارد که در دوران پساقاعدگی هستید یا خیر. مصرف بیش از اندازه ویتامین ای ممکن است باعث رقیق شدن بیش از حد خون و خونریزی کشنده‌ای منجر شود. همچنین مصرف بیش از اندازه این ویتامین باعث جلوگیری از انعقاد خون می‌شود. بنابراین بهتر است کپسول ژلاتینی ویتامین ای را در هر دوزی با دستور پزشک و به صورت مرتب استفاده کنید و تا کامل شدن دوره درمان این روند را ادامه دهید. 

ویتامین ای با چه داروهایی تداخل دارد؟

داروهای ضدانعقاد خون، داروهای شیمی درمانی و سیمواستاتین از جمله داروهایی هستند که مصرفشان با ویتامین ای دچار تداخل می‌شود. بهتر است در صورت مصرف هرگونه داروی دیگر در مورد مصرف مکمل‌های ویتامین ای با پزشک خود مشورت کنید. 

 

hsph.harvard.ed

pubmed.ncbi.nlm.nih.gov